Gå til innhold

Slutt på ubegrenset gratislytting i Spotify


Anbefalte innlegg

Og jommen var det ikke griskhet fra plateselskapene sin side som satte stopper for den beste (lovlige )musikktjenesten som noensinne fantes: Fire store plateselskap skal ha tvunget Spotify til å slutte med reklamefinansiert gratisinnhold. Mye vil ha mer.

Det avgjør hvertfall saken for min del. Ingen Premium på meg :)

Griskhet? Vet du hvor lite artistene faktisk får betalt i forhold til antall nedlastninger? (link) Slik jeg ser det er dette et helt nødvendig grep for at Spotify skal få råd til å betale artistene det de har rett på.

Som det står i artikkelen du lenker til :"Norske artister blir ikke rike på Spotify". Hvorfor skal man absolutt bli rik på musikk? Hvorfor er ikke småpenger bedre enn ingenting? Bransjen må innse at musikkens gullalder er forbi. Folk er ikke lengre villig til å betale særlig mye for et produkt som har blitt såpass hverdagslig. Uansett, selv vom man får svært lite pr. spilling så må man huske på at man har et enormt stort potensielt publikum. Bare Europa alene har ca 750 millioner innbyggere.

 

Siden du er så verdagslig kan du komme hit 5 dager i uka og vaske og rydde for meg gratis ? Du skal få lov til å høre på Wimp og velge musikken selv. Men ikke si det til noen altså for noen kan tolke det dithen at jeg utnytter deg ved å jobbe gratis her, og det viktigste er å holde dette strengt hemmelig så ikke andre finner ut av dette og vil ha deg til å jobbe gratis for de også.

 

Den musikken du hører på som er så har blitt så hverdagslig får man jo håpe noen gidder å lage i fremtiden siden du ikke vil betale for det ? Instrumenter, lokale, mat, klær, studio, innspilling, skatter og avgifter, promotering, reklame og sånt er vel også gratis i din verden ?

 

Se på det som en hobby. Dersom de tjener noe på det er jo det supert, men ingen selvfølge at en skal kunne leve av å lage musikk. De som virkelig brenner for dette og lager bra musikk vil da kunne supplere inntekten med hobbyen sin siden de får et stort publikum og lager et marked for sitt produkt.

 

Det er plenty andre typer fritidsaktiviteter/hobbyer som har drøye utgifter til utstyr der gevinsten ikke er annet enn aktiviteten i seg selv og gjerne det sosiale aspektet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Se på det som en hobby. Dersom de tjener noe på det er jo det supert, men ingen selvfølge at en skal kunne leve av å lage musikk. De som virkelig brenner for dette og lager bra musikk vil da kunne supplere inntekten med hobbyen sin siden de får et stort publikum og lager et marked for sitt produkt.

 

Det er plenty andre typer fritidsaktiviteter/hobbyer som har drøye utgifter til utstyr der gevinsten ikke er annet enn aktiviteten i seg selv og gjerne det sosiale aspektet.

Nå er strengt tatt ikke musikk for artistene en hobby eller fritidsaktivitet, men noe de dedikerer enormt mye tid til, for å entertaine oss mennesker. Det er en jobb, og selvsagt kan vi betale litt for det.

Lenke til kommentar

Nå er strengt tatt ikke musikk for artistene en hobby eller fritidsaktivitet, men noe de dedikerer enormt mye tid til, for å entertaine oss mennesker. Det er en jobb, og selvsagt kan vi betale litt for det.

 

Det begynner vel som en hobby, som med alt annet en synes er kjekt å drive på med. At de dedikerer mye tid til det gjør det ikke i seg selv økonomisk drivverdig. Dersom de får et publikum som ønsker å betale nok til at de kan leve av hobbyen sin er jo det vel og bra.

Endret av Ualula
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det begynner vel som en hobby, som med alt annet en synes er kjekt å drive på med. At de dedikerer mye tid til det gjør det ikke i seg selv økonomisk drivverdig. Dersom de får et publikum som ønsker å betale nok til at de kan leve av hobbyen sin er jo det vel og bra.

Men så er vel litt av problemet at selv artister som har fått et relativt stort publikum via Spotify ikke har fått utbetalt mer enn småpenger.

Lenke til kommentar

Men så er vel litt av problemet at selv artister som har fått et relativt stort publikum via Spotify ikke har fått utbetalt mer enn småpenger.

 

Fortsatt tjener de mer enn meg når jeg driver med mine hobbyer. Spotify er tydeligvis ikke drivbart med kun reklameinntekter. Dersom spotify hadde fått 100 kr mnd fra alle musikkinteresserte ville vel regnestykket for artistene blitt bedre. Og hva er 100 kroner, en halv timelønn for folk flest.. Da er enten produktet for dårlig, eller folk ikke interessert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fortsatt tjener de mer enn meg når jeg driver med mine hobbyer.

Hadde du hatt 50.000+ som hadde vært interessert i å se/høre på deg drive hobbyen din skulle det ikke vært problemer for deg å tjene penger på hobbyen din på ett eller annet vis.

 

Da er enten produktet for dårlig, eller folk ikke interessert.

Det gjenstår fortsatt å se om de vil få flere betalende medlemmer med den nye modellen eller ikke.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Fortsatt tjener de mer enn meg når jeg driver med mine hobbyer.

Hadde du hatt 50.000+ som hadde vært interessert i å se/høre på deg drive hobbyen din skulle det ikke vært problemer for deg å tjene penger på hobbyen din på ett eller annet vis.

 

Da er enten produktet for dårlig, eller folk ikke interessert.

Det gjenstår fortsatt å se om de vil få flere betalende medlemmer med den nye modellen eller ikke.

 

Jepp, blir spennende å se hvor mange som blir betalende medlemmer. Siden prisen er nærmest symbolsk, så vil det vise hvor mange som er villig til å betale for musikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Musikk er et yrke som alt annet hvor man tjener til brød på bordet. Mange har bilmekking og data som hobby og mange har det som et yrke. Mye tullete preik her.

 

Det er mange som lever av hobbyen sin. Men det er ingen som kan garantere noen at de vil kunne leve av det i fremtiden, uansett hobby. Jeg sier bare at markedet til enhver tid bestemmer, og dersom musikkinteresserte ikke engang ønsker å sponse virksomheten med 100 kr måneden mot at de kan høre så mye og lenge de orker, så vil det bli stadig færre som lager musikk som kan leve av det. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du skjønner sikkert at en konsert er hakket mer spesiell og mer verdt enn å høre ei låt på radio? Eller sidestiller du en konsertopplevelse med en CD opplevelse?

Selvfølgelig ser jeg at det er forskjell, men så ser jeg også at det gjenspeiler seg i den store prisforskjellen. Det er stor forskjell på å betale 99kr for potensielt 480 timer musikk i måneden (om man sover åtte timer) og på å betale 100kr for to og en halv time.

 

Du mente det var dumt å betale for noe derosm man ikke satt igjen med noe konkret etterpå. Dét mener jeg er dumt.

Lenke til kommentar

Siden du er så verdagslig kan du komme hit 5 dager i uka og vaske og rydde for meg gratis ? Du skal få lov til å høre på Wimp og velge musikken selv. Men ikke si det til noen altså for noen kan tolke det dithen at jeg utnytter deg ved å jobbe gratis her, og det viktigste er å holde dette strengt hemmelig så ikke andre finner ut av dette og vil ha deg til å jobbe gratis for de også.

 

Den musikken du hører på som er så har blitt så hverdagslig får man jo håpe noen gidder å lage i fremtiden siden du ikke vil betale for det ? Instrumenter, lokale, mat, klær, studio, innspilling, skatter og avgifter, promotering, reklame og sånt er vel også gratis i din verden ?

Siden du synes at 99 kroner i måneden ikke er noe å snakke om så kan du kanskje sette inn stakkarslige 10kr pr. måned på kontoen min hver måned. Du kommer GARANTERT ikke til å merke noen forskjell om du gir fra deg disse 10 kronene og det er en vanvittig liten sum. I praksis er det ingenting. Men for meg ville det bety mye å motta pengene. Og det samme går til mange andre her i tråden også: Dere gjør en god gjerning samtidig som dere ikke merker noen som helst økonomisk forskjell. Eller er dere så gjerrige at dere ikke kan unnse stakkarslige 10kr pr. måned for å glede andre mennesker?

 

Og bare for å si det: Om man virkelig føler et kall til å skape musikk så er det ikke økonomisk betinget. Det blir stadig billigere å lage musikk og pr. idag får man tak i gratis musikk som er like profesjonell og bra som millionprodusert listemusikk.

 

Med unntak av at du har PC via NAV eller hjelpemiddelsentralen så var vel den også gratis ?

Lenke til kommentar

Klart, det er enkelte grupper i samfunnet som ikke har råd til et Spotify-abonnement. Det finnes også folk som ikke har råd til CDer med muskk på, PC, mobiltelefon, Ipad eller for den saks skyld et Donald-blad. Også? Det er da vitterlig ikke en menneskerett å få alle materielle goder du peker på. Har du så dårlig råd, javel, så må du justere forbruket ditt etter det og innfinne deg i at du ikke har råd til det samme som alle andre. Det er ikke Spotify eller musikernes sitt problem. Det er ditt og ditt alene.

 

Derimot er det en menneskerett å få tak over hodet og mat, derfor har vi NAV som skal sørge for at alle har råd til nettopp det. (Og ja, jeg vet at NAV ikke er 100% perfekt og gjør alt 100% rett, men det vil være off-topic i denne tråden å diskutere alt hva som er feil med NAV, så vær så snill, ikke gjør det.)

 

Og angående produksjon av musikk, så har jeg mine tvil til at en gjør-det-selv-musiker kan sitte hjemme i stua og få alt av samme kvalitet som man får i et profesjonelt studio med profesjonelle lydfolk. Uansett hvordan man vrir og vender på det så er profesjonell produksjon av musikk noe som koster, og som forutsetter at musikeren har det som heltidsjobb.

Lenke til kommentar

Med unntak av at du har PC via NAV eller hjelpemiddelsentralen så var vel den også gratis ?

Hvorfor skulle den være gratis? Jeg har aldri argumentert for at hverken PC'er eller Spotify må være gratis? Spotify har aldri vært gratis og kommer nok aldri til å bli det heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...