Gå til innhold

Spennende nytt om Skyrim (X360, PC, PS3)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser bra ut! Håper de fikser litt på ridefølelsen. Å ri hest i Oblivion va nesten litt latterlig :p Enda bedre viss man kan angripe fra hesteryggen!

 

Det er ikke bare ridefølelsen som må fikses på. I Oblivion løper du fortere enn hestene, uten å ha altfor høy athletics skill og speed, det er rett og slett latterlig. Og hvorfor skal jeg bruke en hest, når jeg kan løpe selv og trene athletics skill istedetfor?

 

Edit: Skrivefeil...

Endret av Phreak^
Lenke til kommentar

Level-scalingen i oblivion var vel stort sett at alle monstrene skalerte med deg slik at uansett hvor høy level du ble, så møtte du alltid utfordrende fiender, samtidig kunne du gå stort sett hvor som helst på lvl 1... Dette gjorde, grunnet levelsystemet i Oblivion, at dersom du valgte 7 primary skills som du faktisk ble å bruke mye, så levlet du for fort uten at karakteren din ble sterk nok i forhold til level, og dermed kunne du faktisk "ødelegge" hele spillet. Velger man derimot 7 skills man aldri bruker, så ville man bli på lvl 1 bestandig (eller så lenge man selv ønsket mens karakteren ble sterkere og sterkere og på den måten "ødela" fordi spillet ble altfor enkelt igjen.

 

I Morrowind fungerte level-scaling på en litt annen måte, det var områdebasert, dvs at det var en viss scaling - men hvert sted hadde en min og en max level på mobs, slik at det fantes mange farlige områder, men også en del områder som ble "trivial" etterhvert, derfor var dette ikke merkbart i særlig grad. Man følte at man ble sterkere og mestret mer. Dog, jeg husker godt at Cliff Racers ikke var tilstedet de første par levlene, men vel dukker opp på lvl 4 eller noe i den duren... :)

Lenke til kommentar

sukk, level scaling igjen... jaja, dett var dett, neeeext

 

Nevn et RPG av samme type uten level scaling er du snill? Gothic 1,2,3 eller 4? Fallout? Mass effect? Dragon age? Morrowind? Planescape Torment? Daggerfall? Arena?

 

Så godt som alt har level scaling! Den holdningen der er så overlegen og ekkel rett og slett! De har alleredet forsikret oss om at levelscalingen ikke skal bli som i Oblivion men mer i graden mot Morrowind og Fallout. Mer vet vi faktisk ikke.

 

Tanken på at level scaling skal ødelegge et helt spill er også helt på trynet! Javisst var det negativt i Oblivion, men det er da ingen som kan si at spillet ble ødelagt av den grunn.

 

Edit: What krifos said

Endret av Bendit
Lenke til kommentar

Enig med de siste inleggene om level scaling. Et åpent spill uten level scaling ville vært elendig. Det ville betydd at første del av spillet ville vært altfor vanskelig, før du ble så sterk at du i den siste delen i praksis ville vært usårlig. Nå skjønner jeg at noen synes det er gøy å spille når de er så sterke at de knuser all motstand uten å ta særlig skade selv, men for meg blir spill uinteresante når kamper ikke lenger er noe utfordrende - hva er spennende med å utforske en ruin når du vet at du lett knuser alt du møter?

 

Så det er nok grunnen til at det (så vidt jeg vet) ikke finnes spill uten level scaling.

 

Nå er jeg enig i at level scaling i Oblivion hadde store svakheter ved at du kunne klare alt som level 1, men spill hvor du knuser alt før du har sett halvparten av spillet er etter min mening enda værre. Morrowind hadde en stor svakhet der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...