Gå til innhold

Anmeldelse: Gran Turismo 5 (PS3)


Anbefalte innlegg

@ oophus

 

Har ikke påstått at jeg har spilt Forza 3 i denne tråden har jeg vel?

 

Jeg har sett andre spille Forza 3 og jeg har sett en del videoer, og jeg syns spillet ser helt ok ut. Jeg har til gode å se at skademodellen i Forza 3 er noe bra, jeg har sett utallige videoer og det er som regel kjempesmeller med en liten endring i teksturen på bilen som fremkommer. Enten er det slik at alle videoen som er lagt ut av Forza 3 krasjer bare inneholder unntakene eller så er ikke skademodellen i Forza 3 akkurat noe å hoppe i take for, for meg virker det som om mange Forza fans skryter av skademodellen i Forza 3, tar gjerne i mot noen linker som viser hvor bra dette er i Forza 3.

 

 

Uansett, dette er en GT5 tråd, ikke en Forza 3 tråd.

 

Jeg har spilt 25+ timer og er imponert over kvaliteten og innholdet i Gran Turismo, med et G27 ratt er dette spille for meg helt overlegent alt annet jeg har spilt.

 

For meg er Gran Turismo 5 en bra Jazz skive eller en flott klassisk konsert, mens NFS Shift etc. er en kul rockeskive. Alt til sin tid, GT5 oser av klasse, finesse og detaljer, GT5 krever mye mer av spilleren enn de fleste andre spill, tålmodighet bellønnes rikelig. Minner meg litt om Demon's Souls egentlig.

 

GT5 er på ingen måte perfekt, iallefall ikke for enhver smak. Noen liker Hollywood andre liker independent movies som det heter.

 

GT5 er i min bok i en helt annen klasse enn alt annet av bilspill jeg kan få kjørt på min PS3. Det interesserer meg ikke at det finnes bilspill på PC, jeg har ingen planer om å koble PC'en til flatskjermen min i stua for å spille spill, jeg har ikke xbox og har ingen planer om å kjøpe en heller.

 

Artig at du påpeker at dette er en GT5 tråd samtidig at du klarer å spytte ut så mye sprøyt angående deg og dine tanker/planer. Hvem bryr seg?

 

Jeg reagerte ettersom du begynte å juge til folk på forumet. Gjør litt research før du begynner å skrive så ordner alt seg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bestilte C.E. av dette spillet allerede i sommer, har gått til innkjøp av G27 + playseat i påvente av en fantastisk opplevelse. Men, om jeg ender opp med å være skuffet over spillet ser dessverre ut som om jeg må vente lenge på å finne ut ettersom de ennå ikke har klart å sende det j¤#%& spillet. Gleder meg som en unge til å prøve hele greia (har spart testinga av rattet og alt til jeg får prøvd det på GT5 først). Jeg har selvsagt spilt Forza 1,2,3 også, men siden Microsoft ikke klarer å støtte de fantastiske rattene til Logitech blir hele opplevelsen en smule amputert. Er det forresten noen som vet hvorfor Microsoft ikke støtter det?

 

Alle hardwareutviklere på planeten kan få lage spillhardware som er kompatibelt med Xbox 360. For å få godkjent-stempel og kompabiliteten i orden så må utstyret gjennom en lisensierings-test og man må også betale MS for å bruke deres proprietære RF-teknologi. Ikke ublu krav, man må f.eks også betale lisens for å bruke Bluetooth om man lager utstyr til PS3en. Fanatec lager f.eks ratt som er kompatible med Xbox 360, PS3 og PC, i ett produkt. Hvorfor Logitech har valgt å ekskludere 360en både på G25 og G27 er det vel bare de selv som vet. Latskap kanskje?

Endret av Alpha
Lenke til kommentar

Så det er faktisk hardwaren som gjør det umulig å koble rattet opp mot X-boxen? Fantastisk... Det betyr jo at det aldri vil bli mulig å bruke det mot boxen, og jeg som håpte at microsoft kom til å ta til vett og gjøre det kompatibelt i framtida. Det er jo litt vanskelig når det ikke er de som er problemet. Lurte på å kjøpe Fanatec sitt ratt, men gamblet jo på dette med microsoft da siden logitech sitt ratt var litt råere i mine øyne <_<

 

Fikk forsåvidt beskjed om at jeg ikke kommer til å få GT 5 S.E. (Ikke C.E som jeg skrev i første posten min..). det har visst vært en bestilling for mye og jeg trakk det korteste strået som vanlig... Typisk min flaks det... Fikk tilbud om en C.E. i stedet da, men den hopper jeg glatt over siden jeg egentlig bare ville være med for å prøve å vinne den bilen. Da blir det ordinær versjon på elkjøp eller noe i den duren...

 

Takk for svar Alpha ;)

Lenke til kommentar

@rune500: Kommet til level 20? 40? Ikke det, nei vel. Da kommer du tilbake igjen når du har spilt et par timer på level 40..

Har du spilt et par timer på level 40, eller sikter du til alle ryktene som startet med den dårlig oversatte kommentaren til et tilfeldig videoklipp? Post gjerne et klipp du har laget selv, av en vanlig premium-bil, som viser den bli skadet.

 

 

Strengt tatt burde dette vært din jobb. Mtp at mange anmeldere fikk spillet lovlig sent burde de fleste heller ha tatt seg bedre tid. Nå virker det som om mange skulle ha den ut tidlig for noen ekstra klikk.

Lenke til kommentar

Ang støtte for G25 på Xbox 360 så bør dere lese tråden her.

Logitech mener tydeligvis det er MS sin feil at det ikke funker.

 

 

Her er noe en ansatt i Logitech sier:

 

First, at this point in time, Logitech is not licensed by Microsoft to develop a force feedback steering wheel for Xbox 360 - only corded controllers. The DriveFX wheel is, effectively, an Xbox 360 controller that is shaped like a steering wheel and has a force feedback motor in place of the standard vibration motors.

 

Second, even if Logitech were licensed to make a force feedback wheel for Xbox 360, there are significant technical limitations which prevent these wheels from functioning on on Xbox 360. The Xbox 360 features controller and force feedback architectures (XID, device-based force feedback playback) that are significantly different from the way our wheels work on PC, PS2, or PS3 (HID, host-based force feedback playback). It is not possible to enable Xbox 360 functionality with a software or firmware update.

 

Logitech understands that our customers wish to use our steering wheels on multiple gaming platforms. We have made significant efforts to ensure that our PC wheel drivers support our PS2 wheels, and our PS2 force feedback SDK supports our PC wheels. PS3 games that support Logitech force feedback also support the same list of wheels. At this point in time, these are the only three platforms with which it is possible to have a single force feedback wheel be compatible. Were it possible to effect a firmware or software change to enable Xbox 360 compatibility with our existing wheels, we would do so. Unfortunately, however, until Logitech is licensed by Microsoft to design and manufacture force feedback wheels, no Logitech force feedback wheels will function on Xbox 360.

 

 

edit: lagt til mer info

Endret av JonTj
Lenke til kommentar

Strengt tatt burde dette vært din jobb. Mtp at mange anmeldere fikk spillet lovlig sent burde de fleste heller ha tatt seg bedre tid. Nå virker det som om mange skulle ha den ut tidlig for noen ekstra klikk.

Poenget er at hele teorien bak at det plutselig er überskade på lvl 40 virker å være basert på hellert spinkelt grunnlag. Men det stopper ikke folk fra å gjennta det som om det var et faktum. Da må det være lov å spørre om de vet hva han snakker om, eller om de bare gjentar noe de har fått gjenntatt fra noen som har lest det i en diskusjonstråd som oppstod etter at en google translate-kommentar til en video uttrykte noe slik som at "man kan skade biler uten å være lvl 40, hvis man bare har tålmodighet nok".

 

Og om det mot all formodning skulle stemme, ville det ikke være spesielt formildende for spillet. Det ville snarere være en katastrofal designblemme.

Lenke til kommentar
Og om det mot all formodning skulle stemme, ville det ikke være spesielt formildende for spillet. Det ville snarere være en katastrofal designblemme.

Amen. Fatter og begriper ikke hvordan man kan kjøpe hele historien om at dette er en genistrek for å "teste" om anmelderne har spilt spillet nok osvosv.

 

Må med det samme ventilere ut noe som irriterer meg hver gang en ps3-eksklusiv blir anmeldt. Er helt sykt hvordan enkelte driver selv justification og generelt farer med drit. Det er den samme gjengen med samme konsollen hver gang, at dere ikke ser det selv er for meg en gåte. "Å ja, du har ikke kommet til lvl 40? Da har du knapt prøvd spillet". "Spillet bør anmeldes på nytt etter at det er patchet opp!". "GT5 knuser Forza 3 på skademodell og kjørefølelse, se dette rofle-klippet fra youtube. Nei, forresten, jeg ombestemte meg: ikke snakk om Forza 3, dette er en GT5-tråd".

Lenke til kommentar

Så det er faktisk hardwaren som gjør det umulig å koble rattet opp mot X-boxen? Fantastisk... Det betyr jo at det aldri vil bli mulig å bruke det mot boxen, og jeg som håpte at microsoft kom til å ta til vett og gjøre det kompatibelt i framtida. Det er jo litt vanskelig når det ikke er de som er problemet. Lurte på å kjøpe Fanatec sitt ratt, men gamblet jo på dette med microsoft da siden logitech sitt ratt var litt råere i mine øyne <_<

 

Fikk forsåvidt beskjed om at jeg ikke kommer til å få GT 5 S.E. (Ikke C.E som jeg skrev i første posten min..). det har visst vært en bestilling for mye og jeg trakk det korteste strået som vanlig... Typisk min flaks det... Fikk tilbud om en C.E. i stedet da, men den hopper jeg glatt over siden jeg egentlig bare ville være med for å prøve å vinne den bilen. Da blir det ordinær versjon på elkjøp eller noe i den duren...

 

Takk for svar Alpha ;)

 

 

Det stemmer, G25/G27 vil ALDRI bli kompatibelt med 360en, det er bare ikke teknisk mulig med innmaten rattene har idag.

 

 

Her er noe en ansatt i Logitech sier:

 

First, at this point in time, Logitech is not licensed by Microsoft to develop a force feedback steering wheel for Xbox 360 - only corded controllers. The DriveFX wheel is, effectively, an Xbox 360 controller that is shaped like a steering wheel and has a force feedback motor in place of the standard vibration motors.

 

Vel, Logitech er ikke lisensiert til å lage ratt for 360en fordi de ikke har orket eller gjort nok innsats for å få det til. Et bittelite selskap som Fanatec klarer å lage ratt for 360, PS3 og PC i ett produkt, men giganten Logitech klarer det ikke? Her lukter noe muffens. Uansett er det trist, G25/G27 er gode ratt, ikke helt på høyden med Fanatec naturligvis, men prisen er også deretter. Vi får håpe Logitech gjør bedre innsats med et eventuelt G29? Time will show.

Lenke til kommentar

Strengt tatt burde dette vært din jobb. Mtp at mange anmeldere fikk spillet lovlig sent burde de fleste heller ha tatt seg bedre tid. Nå virker det som om mange skulle ha den ut tidlig for noen ekstra klikk.

Poenget er at hele teorien bak at det plutselig er überskade på lvl 40 virker å være basert på hellert spinkelt grunnlag. Men det stopper ikke folk fra å gjennta det som om det var et faktum. Da må det være lov å spørre om de vet hva han snakker om, eller om de bare gjentar noe de har fått gjenntatt fra noen som har lest det i en diskusjonstråd som oppstod etter at en google translate-kommentar til en video uttrykte noe slik som at "man kan skade biler uten å være lvl 40, hvis man bare har tålmodighet nok".

 

Og om det mot all formodning skulle stemme, ville det ikke være spesielt formildende for spillet. Det ville snarere være en katastrofal designblemme.

 

Poenget mitt er fortsatt at det er mange stress-anmeldelser av spillet der ute, og en eventuell bekreftelse/avkreftelse burde kommet fra den vide spillpresse. Om et spill får 1/10 eller 10/10 bryr jeg meg fint lite om. Det betyr likevel ikke at jeg er spesielt uenig i noe av det du skriver i anmeldelsen, i så måte blir det snakk om nyanser, men at en dag eller to til med spillet nok kunne gjort seg.

 

På den annen side så vet vi som har vært med en stund at noen form for journalistisk integritet ikke er spesielt nøye for dagens spilljournalister.

Lenke til kommentar

Vel, det vil alltid være slik at det spilles til man føler man har fått et representativt bilde av spillet, i de tilfeller de ikke kan "rundes". I et spill som dette, betyr det kanskje at man har prøvd et godt utvalg av baner og biler i en rekke situasjoner/moduser/løpsformer. Det er ingenting som tilsier at man skal spille til en gitt level i GT5. Hvis en vilkårlig person på internett påstår at alle bilene magisk blir transformert til premium cars på lvl 75, bør man altså bruke noen hundre timer for å kontrollere om det virkelig stemmer? Veldig usikker på hvor du vil, spesielt når du begynner å snakke om integritet. Vi la ut omtalen et par dager etter mange andre, og føler på ingen måte at den er hastepublisert.

 

Level 40 er forøvrig ganske sent, tipper relativt få spillere når dit. Såvidt jeg husker er Formel 1-bilene lvl 23.

Endret av Aasgaard
Lenke til kommentar

@ oophus

 

 

Artig at du påpeker at dette er en GT5 tråd samtidig at du klarer å spytte ut så mye sprøyt angående deg og dine tanker/planer. Hvem bryr seg?

 

Jeg reagerte ettersom du begynte å juge til folk på forumet. Gjør litt research før du begynner å skrive så ordner alt seg.

 

Dette er jo et tråd om GT5, i og med at vi diskuterer anmeldelsen om Gt5 ? At du har klart å tenke deg frem til noe annet, må jeg nesten gratulere deg.

 

Vel, det vil alltid være slik at det spilles til man føler man har fått et representativt bilde av spillet, i de tilfeller de ikke kan "rundes". I et spill som dette, betyr det kanskje at man har prøvd et godt utvalg av baner og biler i en rekke situasjoner/moduser/løpsformer. Det er ingenting som tilsier at man skal spille til en gitt level i GT5. Hvis en vilkårlig person på internett påstår at alle bilene magisk blir transformert til premium cars på lvl 75, bør man altså bruke noen hundre timer for å kontrollere om det virkelig stemmer? Veldig usikker på hvor du vil, spesielt når du begynner å snakke om integritet. Vi la ut omtalen et par dager etter mange andre, og føler på ingen måte at den er hastepublisert.

 

Level 40 er forøvrig ganske sent, tipper relativt få spillere når dit. Såvidt jeg husker er Formel 1-bilene lvl 23.

 

han vil kanskje frem til at du påpekte at biler tok dårlig skade. Og du i anmeldelsen ikke tok frem at skaden øker mer jo høyere lvl man er. Så hadde du spilt mer, hadde du oppdaget dette.

Endret av MadRos
Lenke til kommentar

Vel, det vil alltid være slik at det spilles til man føler man har fått et representativt bilde av spillet, i de tilfeller de ikke kan "rundes". I et spill som dette, betyr det kanskje at man har prøvd et godt utvalg av baner og biler i en rekke situasjoner/moduser/løpsformer. Det er ingenting som tilsier at man skal spille til en gitt level i GT5. Hvis en vilkårlig person på internett påstår at alle bilene magisk blir transformert til premium cars på lvl 75, bør man altså bruke noen hundre timer for å kontrollere om det virkelig stemmer? Veldig usikker på hvor du vil, spesielt når du begynner å snakke om integritet. Vi la ut omtalen et par dager etter mange andre, og føler på ingen måte at den er hastepublisert.

 

Level 40 er forøvrig ganske sent, tipper relativt få spillere når dit. Såvidt jeg husker er Formel 1-bilene lvl 23.

 

han vil kanskje frem til at du påpekte at biler tok dårlig skade. Og du i anmeldelsen ikke tok frem at skaden øker mer jo høyere lvl man er. Så hadde du spilt mer, hadde du oppdaget dette.

Det er vel også en ganske dårlig dokumentert teori. Men du har kanskje kommet deg opp mot 40? Det som i alle fall er helt sikkert, er at du kan spille veldig mye og komme rimelig høyt opp i nivå uten å se det spor av noe slikt. Det ville som sagt også være en gedigen designbommert å holde noe så grunnleggende utenfor rekkevidde for 9 av 10 spillere. Vanskelighetsgrad justerer du med biler, baner og AI. Du trenger ikke bli seriemester 7 år på rad i Fifa for å låse opp off-side. Så talentløse har jeg vanskelig for å tro at PD er. Dessuten har de da gitt uttrykk for at skade skal patches inn senere også.

Lenke til kommentar

@ oophus

 

Har ikke påstått at jeg har spilt Forza 3 i denne tråden har jeg vel?

 

Jeg har sett andre spille Forza 3 og jeg har sett en del videoer, og jeg syns spillet ser helt ok ut. Jeg har til gode å se at skademodellen i Forza 3 er noe bra, jeg har sett utallige videoer og det er som regel kjempesmeller med en liten endring i teksturen på bilen som fremkommer. Enten er det slik at alle videoen som er lagt ut av Forza 3 krasjer bare inneholder unntakene eller så er ikke skademodellen i Forza 3 akkurat noe å hoppe i take for, for meg virker det som om mange Forza fans skryter av skademodellen i Forza 3, tar gjerne i mot noen linker som viser hvor bra dette er i Forza 3.

 

 

Uansett, dette er en GT5 tråd, ikke en Forza 3 tråd.

 

Jeg har spilt 25+ timer og er imponert over kvaliteten og innholdet i Gran Turismo, med et G27 ratt er dette spille for meg helt overlegent alt annet jeg har spilt.

 

For meg er Gran Turismo 5 en bra Jazz skive eller en flott klassisk konsert, mens NFS Shift etc. er en kul rockeskive. Alt til sin tid, GT5 oser av klasse, finesse og detaljer, GT5 krever mye mer av spilleren enn de fleste andre spill, tålmodighet bellønnes rikelig. Minner meg litt om Demon's Souls egentlig.

 

GT5 er på ingen måte perfekt, iallefall ikke for enhver smak. Noen liker Hollywood andre liker independent movies som det heter.

 

GT5 er i min bok i en helt annen klasse enn alt annet av bilspill jeg kan få kjørt på min PS3. Det interesserer meg ikke at det finnes bilspill på PC, jeg har ingen planer om å koble PC'en til flatskjermen min i stua for å spille spill, jeg har ikke xbox og har ingen planer om å kjøpe en heller.

 

Artig at du påpeker at dette er en GT5 tråd samtidig at du klarer å spytte ut så mye sprøyt angående deg og dine tanker/planer. Hvem bryr seg?

 

Jeg reagerte ettersom du begynte å juge til folk på forumet. Gjør litt research før du begynner å skrive så ordner alt seg.

 

Du er latterlig full av deg selv. På tide å få hodet ut av sin egen stump kanskje?

 

Dine oppgulp og nedsabling av av alt og alle som sier noe positivt om GT5 det er selvfølgelig nyttig informasjon som alle i en GT5 tråd ønsker å høre, men mine opplevelser med spillet er sprøyt. Interessant at flere av dere som ikke engang har PS3 bruker så mye tid på en GT5 tråd.

 

Get over yourself, vrangforestillingene dine kan du ta med deg en annen plass.

Endret av EmpireNO
Lenke til kommentar

Yxeflens skrev:

 

"Poenget mitt er fortsatt at det er mange stress-anmeldelser av spillet der ute, og en eventuell bekreftelse/avkreftelse burde kommet fra den vide spillpresse. Om et spill får 1/10 eller 10/10 bryr jeg meg fint lite om. Det betyr likevel ikke at jeg er spesielt uenig i noe av det du skriver i anmeldelsen, i så måte blir det snakk om nyanser, men at en dag eller to til med spillet nok kunne gjort seg.

 

På den annen side så vet vi som har vært med en stund at noen form for journalistisk integritet ikke er spesielt nøye for dagens spilljournalister."

 

Temmelig drøyt å antyde at Gamer.no og andre spilljournalister ikke eier integritet. Det betyr at du kaller de for korrupte, og det blir både for dumt og direkte usakelig.

 

Samtidig er det interessant at nettopp Gamer.no ventet lenger enn de fleste med å publisere sin omtale, og derav oppnådde to ting:

 

1. De skrev en bedre og mer nøyaktig omtale av spillet

2. De kom frem til en mer presis score enn de første hypetogene som kjørte på med 10/10 og 9/10.

 

I den grad man kan vurdere et spill ut i fra objektive kriterier er det komplett umulig å kunne gi GT5 en score på 10 eller 9 av 10. Til det er spillet ved lansering i en alt for dårlig forfatning totalt sett. Gamers omtale er seriøst og gir etter min oppfatning en svært presis beskrivelse av spillet.

 

Det er kanskje ting man kan beskylde Gamer.no for, men å påstå at de mangler integritet er ikke en av de....

Lenke til kommentar

Vel, det vil alltid være slik at det spilles til man føler man har fått et representativt bilde av spillet, i de tilfeller de ikke kan "rundes". I et spill som dette, betyr det kanskje at man har prøvd et godt utvalg av baner og biler i en rekke situasjoner/moduser/løpsformer. Det er ingenting som tilsier at man skal spille til en gitt level i GT5. Hvis en vilkårlig person på internett påstår at alle bilene magisk blir transformert til premium cars på lvl 75, bør man altså bruke noen hundre timer for å kontrollere om det virkelig stemmer? Veldig usikker på hvor du vil, spesielt når du begynner å snakke om integritet. Vi la ut omtalen et par dager etter mange andre, og føler på ingen måte at den er hastepublisert.

 

Level 40 er forøvrig ganske sent, tipper relativt få spillere når dit. Såvidt jeg husker er Formel 1-bilene lvl 23.

 

han vil kanskje frem til at du påpekte at biler tok dårlig skade. Og du i anmeldelsen ikke tok frem at skaden øker mer jo høyere lvl man er. Så hadde du spilt mer, hadde du oppdaget dette.

Det er vel også en ganske dårlig dokumentert teori. Men du har kanskje kommet deg opp mot 40? Det som i alle fall er helt sikkert, er at du kan spille veldig mye og komme rimelig høyt opp i nivå uten å se det spor av noe slikt. Det ville som sagt også være en gedigen designbommert å holde noe så grunnleggende utenfor rekkevidde for 9 av 10 spillere. Vanskelighetsgrad justerer du med biler, baner og AI. Du trenger ikke bli seriemester 7 år på rad i Fifa for å låse opp off-side. Så talentløse har jeg vanskelig for å tro at PD er. Dessuten har de da gitt uttrykk for at skade skal patches inn senere også.

 

ganske bastant å mene at 9 av 10 ikke vil bli lvl 40, uansett hadde det vært litt ekstremt om du fikk realistisk ødeleggelse av bilen på begynner nivå. Folk må jo lære seg å kjøe bilen først, uten at bilen blir et totalt vrak ved første krasj. Eventuelt kunne man ha hatt mulighet for å justere ødeleggelsen av bilen. Uansett, så blir det litt feil å prate om ødeleggelse av bilene, siden GT har aldri dreid seg om dette. Man spiller ikke GT om man vil ha realistiske ødeleggelser av biler, hvertfall ikke ennå.

Lenke til kommentar

I grunnen er det vel slik at det etter hvert har kommet frem en temmelig lang liste over grunner til at man kanskje ikke vil spille GT5, og det er jo noe av det Gamer.no får frem i sin omtale.

 

Det var svært mange som gledet seg til GT5 og håpet og trodde at dette skulle bli det beste siden ostehøvelen. Dessverre ble det ikke slik, og da hjelper det svært lite å sitte på et forum å sutre på nettopp Gamers omtale.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...