Gå til innhold

Hva tenker nettopp DU om achievements, og hvorfor?


Anbefalte innlegg

Jeg vil si at achievements på ingen måte skader spill. Og i beste grad tilføyer dem. Ta f.eks crackdown. Et spill som fikk økt underholdningsverdi når en prøvde seg på utfordringene gitt av enkelte achievements som å drepe 15 stykker med den svære globusen o.l. Det var ting som fikk meg til å forsette å spille. Og når jeg nå er ferdig med spillet er det ikke bare achivementen jeg sitter igjen med. Men først og fremst en god spillopplevelse. Mye av det samme har jeg hatt med f.eks fallout 3. dog et spill med utrolig mye innhold som ikke er knyttet til achievements som en ikke nødvendigvis ville snublet over hvis en ikke forsatte med spillet for achievements.

 

Det er ikke alle som trenger det, men at det dytter noen til å forsette er da ikke en negativ ting? så lenge de ikke kjøper spill de ikke vil spille utenom noen enkle poeng.

 

Til dere som sier det er dårlig spilldesign å legge opp til achievements da en skrapte kriker og kroker i Ocarina of Time. Uten achievements!? Når en var liten og ung (Beklager at jeg aanntar at dere var unge på 90-tallet) og hadde begrenset tilgang til nye spill skrapte en alle kriker og kroker. Jeg tilbrakte uhorvelig mange timer på spill som jakten på det forsvunnede jordbær. uten at dette spillet bør trekkes frem for fremragende spilldesign. Ja. zelda er godt designet. men jeg tror ikke alle hadde tilbrakt like mye tid med spillet hvis det hadde blitt gitt ut idag som når det kom. Folk ønsker å bruke mindre tid på å oppleve spillenes fulle innhold. Achievements får dem kanskje til å gjøre det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva får man egentlig igjenn for achievements? Ingeting for min del, men det er vel hva vi gjør det til.. For noen er jo stolte av og briefe med sine tidkrevende og kanskje vanskelige achievements, de får vel en slags stimuli av det, kanskje noen fanboys og internett qudoz.

 

Se på wow f.eks, ødelagt av achievements, folk ble jo helt ville etter det kom achievements, virker nesten som om flesteparten spiller kunn for achievements og det fungerer som en ego booster.

Endret av catsnap
Lenke til kommentar

Se på wow f.eks, ødelagt av achievements, folk ble jo helt ville etter det kom achievements, virker nesten som om flesteparten spiller kunn for achievements og det fungerer som en ego booster.

 

Men det er jo akkurat i spill som WoW at achievements virkelig kommer til rette.

I en såpass stor spill-verden som Azeroth, så er det til tider vanskelig å vite akkurat hva man går glipp av, men hvis man utforsker achievements-menyen finner man fort ut av hva man kan gjøre som kan øke spill-opplevelsen betraktelig.

Det er jo også sånn at man faktisk FÅR belønning i spillet for å gjøre en god del av achievementsene, det være seg en unik Mount, Pet, eller Tabard.

 

Jeg tror faktisk folk flest skaffer seg achievement-points kun får egen opplevelse, ikke for å brife og være "hard", det er jo ikke sånn at man hører folk si "fy faen så latterlig lav GS du har!" (jeg har iallefall ALDRI hørt noe så tåpelig i løpet av mine 2 år på Xbox Live, og det sier litt).

Selv har jeg snart rundet 39.000 GS, men det er ikke fordi jeg har "jaget" en høy score, det er kun fordi jeg har spilt såpass mange spill på Xboxen (tror det er rundt 110 registrert på Xboxen eller noe), og jeg eier ikke akkurat "skillz" i MP-spill f.eks kun fordi jeg har spilt mange spill.

 

Tro det eller ei, men selv om jeg har en relativ høy GS så er jeg utelukkende ut etter en god spillopplevelse, og skulle det hende at en achievement eller to oppfordrer til å gjøre noe man kanskje ikke visste gikk an og gjør den opplevelsen bedre, da er det jo en "win-win" situasjon.

Lenke til kommentar

Om de er negative kommer an på hvordan de påvirker spillinga di.

 

Da jeg spilte gjennom første Assassins Creed så tok jeg opp en walktrough for å finne flagga (noe som gir deg achievements), siden dette praktisk talt er umulig uten hjelp fra nettet. En stund etter jeg hadde starta, forstod jeg hvor meningsløst og idiotisk det var, og spilte gjennom spillet uten å lete så mye etter dem.

 

Jeg synes ofte achievements i MP deler av spill kan være dumme, siden det kan gjøre at man fokuserer på andre ting enn man bør fokusere på. Hvis du ikke lar det påvirke hvordan du spiller spillet, så vil det bare være en hyggelig overraskelse som kan dukke opp mens du spiller.

 

Overall mener jeg at achivements er litt unødvendig, og har gjort at spilling av og til føltes litt mer som en grind for min del. Hvis du fokuserer for mye på dem kan det ødelegge opplevelsen og diktere hvordan du spiller visse spill på en negativ måte (når vi er inne på stjerner, så endte Super Mario Galaxy forøvrig opp med å være en grind forøvrig også). Det er likevel kult når spill finner på nye måter å utfordre deg på gjennom achievement, selv om utviklere ikke trenger et achievement system for å kunne gjøre dette (var da spill med achievements på eldre konsoller også).

Endret av Gormers
Lenke til kommentar

Jeg syns det skulle vært mulig å kunne slå av achievements :)

 

Jeg personlig liker veldig godt achievements, men flere ganger ser at det ikke verdt min tid, achievements i spill som FF13 (ekstremt mye grinding) og Ninja Gaiden 2 (enkelte er nærmest umulig) osv, noen spill har achievements som gjør at det er verdt å spille spille igjen på nye vansklighetsgrader eller på andre modes, eksempler Dead Space og Bayonetta :)

 

Det kan også gi deg muligheten til å prøve ut noen som du aldri ville ha tenkt på, eksempel er bioshock 2 med "irony", multiplayer achievements, jeg misliker de fleste ettersom jeg vet at jeg ikke er villig til å gi så mye tid til de.

Endret av amir90
Lenke til kommentar

I utgangspunktet syntes jeg achievements var noe herk. Det var ingenting det kunne brukes til, annet enn en ubetydelig score. Det jeg nå setter pris på er at det skaper en spillhistorikk over alt jeg har vært igjennom på min Xbox. Jeg har ved flere anledninger lekt med tanken på hvor moro det hadde vært med en komplett liste over alt jeg har spilt i min tid som gamer, og selv om dette bare gjelder et system (og noen PC-spill) er det bedre enn ingenting.

 

Dog skulle jeg sterkt ønske at de var utformet på en annen måte. De har en tendens til å redusere spillet til meningsløs samling som ikke tilføyer historien noe som helst. Eksempelvis alle flaggene i AC2 og kaffethermoser i Alan Wake. Hadde de vært strukturert slik at de faktisk bidro til at spillet fikk en større dybde hadde det vært noe helt annet. Derfor har heller ikke jeg ett eneste spill med 1000/1000. Havner rundt 500-600 når jeg er ferdig. Etter det føles det bare ødeleggende å traske igjennom et spill som vektlegger historie og innlevelse på jakt etter samleobjekter.

 

Oppsummert har de en "logg"-funksjon som jeg setter pris på, men skulle gjerne sett at de var bedre implementert.

Lenke til kommentar
Jeg syns det skulle vært mulig å kunne slå av achievements

 

Eller så kan man jo alltids bare ignorere de? :p

 

Hehe, det er ikke alltid så lett når du faktisk vet at de er der. Det er litt det samme som med fast travel og Oblivion. Når du vet at du har muligheten til å bruke fast travel, så er det vanskelig å ignorere det, og du bruker da som regel det fremfor å gå.

Lenke til kommentar

Som den completionisten jeg er så må jeg alltid runne spillene jeg spiller. Og når jeg sier runner mener jeg Runner, ikke snakk om å spille ferdig historien, men gjøre alt. Alle små ting man kan plukke opp alle sidequest, utforske alle områder osv. Sånn har jeg vært så lenge jeg kan huske og jeg liker det - selv om det kan være litt slitsomt i lengden. Føler ikke at jeg kan legge unna et spill før jeg er helt ferdig med det, noe som medfører at jeg konstant har en mental liste i hodet over spill jeg mangler å runne. Følelsen jeg får når jeg da runner et spill derimot er veldig god. Det ersåklart unntak om det er spill jeg virkelig ikke liker.

 

Når achievements begynnte å komme til mange spill ble dette en ny ting jeg måtte klare før jeg var ferdig med spillet, ofte innebar det å gjøre mye det samme som jeg gjorde før (flott! :) ), andre ganger var det helt nye ting som måtte gjøres. En del grinding på spill, f.eks. av typen "drep X fiender" eller "spill i X timer". Som dere sikkert skjønner gjør det at hvert spill tar en del lengre tid, noe som både kan være positivt og negativt. For min del er det egentlig en god ting, siden jeg ikke har så veldig mange spill. Super Smash Bros wii er vel et slikt eksempel som jeg har spilt mye mer enn jeg vanligvis ville på grunn av achievementsene man kan få der (og ikke har jeg fått alle engang). Mange ville kaldt det bortkastet, men jeg har jo hatt det gøy mens jeg har spilt, så ser ikke problemet.

 

Om et spill er bra eller ikke derimot avhenger ikke av achievements, og det er ikke noe jeg ser på før jeg kjøper ett spill. Achievements er bare nok en ting som må samles/finnes/gjøres i ett spill, mye som få tak i alle 120 stjernene i et Mario-spill, eller unlocke alle biler/baner i et bilspill. Ble mye rabling nå, men vil si at jeg liker achievements og får alltid en god følelse når jeg får en etter en (vanskelig) utfordring. Selv om utviklerne er litt overivrige med å gi de ut til tider,

 

Til slutt vil jeg nevne at jeg verken har Playstation eller Xbox, og få av spillene min er på steam, så dette gjør jeg ikke for å få en e-penis. Det er kun for meg selv.

Lenke til kommentar

Jeg liker achievementsene veldig godt, er ikke slik at jeg sitter i timesvis for å få alle, men er dem evig takknemlig.

Uten dem hadde jeg kanskje aldri kommet meg rundt å fått fullført Mass Effect 2 og Assasins Creed 2 som lenge hadde vært på "litt treige i starten, kommer tilbake til dem senere" lista endte med at det nå er de to spillene jeg har flest achievementpoints på.

Lenke til kommentar

Kaffeleif: Jeg kjenner meg igjen i det du sier her, jeg kan stå inne for alt du skriver i første avsnitt. Er definitivt perfeksjonist på dette området selv.

 

Ellers, takk til alle som har kommet med sin mening så langt! Jeg setter stor pris på det, og har fått mye nyttig input. Jeg kommer til å skrive en artikkel om trofeer i spill, hvor jeg blant annet vil ta for meg positive og negative sider ved hvordan trofeer brukes i dag, og hvordan det best kan gjøres i fremtiden.

 

Og takk til Gamer.no som slengte denne tråden ut på forsiden! :)

 

Ellers er det bare å pøse på med mer - er ennå på tankekart-stadiet.

Lenke til kommentar

Jeg liker achievements, fordi de skaper utfordringer og belønner en for spesielle ting i spillet. Det er selvfølgelig ikke nødvendig, men det er hyggelig når achievementen popper opp. Jeg baserer aldri spillkjøp på achievements,og spiller ikke spill bare for å få de. I noen tilfeller hvor jeg vet at jeg er nære ved å få en achievement, prøver jeg naturligvis å få den. Achievement-lister ser jeg ikke på før etter at jeg har spilt spillet en stund, med noen unntak.

Lenke til kommentar

Jeg for min del har alltid satt ett stort spørsmålstegn ved alt som heter trophies og achievements. Det er kun ett spill som jeg har jobba litt for å få forskjellige achievements og det var Just Cause 2. Spilte i lag med flere kompiser som hadde det, men fikk ofte høre når vi spillte i lag at jeg hadde "helt sinnsykt roen på fyren". det endte med utfordringer til å oppnå litt forskjellige ting, enten i form av trophies liste eller bare noe vi fant på selv. som å fly ett helikopter til topphøyden i spillet og se hvor mange ganger du klarte og hoppe inn og ut av helikopter før det krasja i bakken, og da mener jeg uten å være i kontakt med helikopteret når du var utenfor.

Ellers så gidder jeg ikke å bry meg med trophies, ser at de popper opp en del i begynnelsen og så sjeldnere og sjeldnere, men fordi jeg er den jeg er, og prøver mye rart i løpet av den tiden jeg spiller ett spill, ja så popper det faktisk inn en og to av de vanskeligste trophiene.

 

Hadde det derimot vert en fordel i å få til trophies, ja da hadde jeg sikkert jobba litt for de. som f.eks ekstrainnhold til spillet, forskjellige oppgraderinger, alt som kan gi en enda bedre spill opplevelse, til og med noe så enkelt som morsomme cheats hadde vert en idé, så lenge de ikke gikk ut på å gjøre spillet helt latterligt enkelt... :p

Lenke til kommentar

Synes før var achivements fengende når det plinga, men kjøpte aldri drittspill for å få de heller

Har fått øynene opp for trophies, som virker mer gjennomført med pokaler og levler du går opp, minner meg om et rollespill der man spiller spill for så å brife hvem som har mest trophies, og oppnå Platinum er en feat å få :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...