Gå til innhold

200-kronersgrensen består


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er glad grensen ikke blir økt til 1000 kroner, jeg er positiv til 300 eller kanskje 500 kroner. Men jeg er sikker på at en tollgrense på 1000 kroner hadde betydd døden for mange norske elektronikkbutikker.

 

Jeg handler som regel ting for under 200 kroner uansett. Siste tingen jeg handlet var en 10 meter HDMI kabel fra DX som kosta 150 kroner.

 

Du kan være veldig glad i såfall for at FpU ikke virker å få viljen sin, de vil ha grensen hevet til latterlige 10.000kr.

Lenke til kommentar

Grensen bør økes snarest! Håper Stortinget kan skjære gjennom og endre akkurat den posten i budsjettet.

 

Grensen må settes til minst kr 1.000,- , aller helst bør den settes til samme som ved innreise til Norge, nemlig kr 6.000,-

 

Og, som sagt, håper Stortinget er voksent nok til å instruere regjeringen i denne saken.

 

Grensen bør økes snarest! Håper Stortinget kan skjære gjennom og endre akkurat den posten i budsjettet.

 

Grensen må settes til minst kr 1.000,- , aller helst bør den settes til samme som ved innreise til Norge, nemlig kr 6.000,-

 

Og, som sagt, håper Stortinget er voksent nok til å instruere regjeringen i denne saken.

Lenke til kommentar

Det er noen misforståelser ut og går her.

 

Den vanligste er at det ikke har vært noen endringer siden 1970. Dette er direkte feil, men påstanden har blitt gjentatt så mange ganger at selv departementene gjentar den.

 

Fritaksordningen ble innført i 1975, og da var det ikke noen grense på vareverdi. Da hadde man en istedet en nedre grense på de totale avgifter som skulle kreves inn (i de fleste tilfeller kun moms, men toll og andre avgifter ble regnet inn i dette). I 1975 var denne grensen på 20 kroner. På den tiden var momsen 20%, så du kunne altså importere varer for inntil 100 kroner, ikke 200, uten å betale moms.

 

I 1985 ble denne grensen hever til 50,-. Momsen var fortsatt på 20%, så maks vareverdi var da 250,-. Etter hvert som momsen ble hevet, sank den tillatte vareverdien tilsvarende. Med 25% moms, som vi har i dag, tilsvarer 50,- i avgifter en vareverdi på 200,-. Men, i dag er også porto momspliktig, så med det gamle systemet så ville grensen vært på 200,- inklusiv porto, mens den med dagens system er på 200,- eksklusiv porto.

 

Hele fritaksordningen ble fjernet i 1998, og gjeninnført i 1999. I denne perioden måtte det betales moms (og gebyr) på absolutt alle varer kjøpt fra utlandet, uansett om det bare kostet en krone. Det var da ordningen ble gjeninnført i 1999 at de gikk over fra å se på avgiften som skulle kreves inn, til verdien på varen.

 

 

En annen utbredt misforståelse er at denne grensen er unaturlig lav i Norge. Det stemmer heller ikke. I Sverige har de ingen fritaksordning, og må betale moms på alle pakker som kommer fra et ikke-EU-land. I Danmark er fritaksgrensen på 80,- og i Storbritannia er den på £18. Riktignok har man i disse landene, siden de er medlem i EU, mulighet til å handle fra alle andre EU-land uten å bekymre seg om ekstra moms, toll eller gebyrer. Men, de betaler moms til det landet de handler varen i. Det vi snakker om ifm. fritaksgrensa er jo å fullstendig slippe å betale moms, både til avsender- og mottakerland.

 

 

Til slutt så virker det som om folk ikke helt tenker over hva hensikten med fritaksordningen er. Det har jo ingenting med at vi "fortjener" å slippe moms på småvarer å gjøre.

Hovedsaklig er poenget at tollerne skal slippe å kaste bort tid på å fortolle varer som uansett ikke bringer penger inn i statskassa. Det er generelt dumt å bruke 20,- på å kreve inn 10,-. Det betyr også at jo flinkere man blir til å effektivisere fortollingen, jo lavere kan fritaksgrensa være. Til slutt så vil det selvfølgelig også være fornuftig å se på fritaksgrensa i en større sammenheng. Hvis fritaksgrensa blir satt veldig høyt, så vil det selvfølgelig føre til massiv økning i (momsfri) import fra utlandet, noe som igjen vil føre til stor reduksjon i momsinntektene til Staten. Når hensikten med hele ordningen er at Staten skal spare penger, så bør det være opplagt at det er uaktuelt å gjør endringer som fører til at de taper penger istedet.

Endret av trondmm
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jepp å handle i en butikk i byen eller på nærmeste kjøpesenter er det tryggeste, og man kan faktisk se og ta på varen før man kjøper. Slipper å tenke på SSL og phishing scam av kredittkort og dumme 200-regler og greier :)

Ja, huff. Det hørtes forferdelig ut. Om det ikke hadde vært for de 106 Blu-Ray filmene mine bak meg, hvor minst 90 er fra utlandet, kunne jeg kanskje sett meg enig. Jeg har nemlig spart så mye penger på dem at jeg har ingen grunn til å slutte. Å handle på nett gjennom seriøse aktører er like trygt som å handle i en fysisk butikk. Eneste forsjellen er leveringstid og priser.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...