Gå til innhold

Anmeldelse: The Settlers 7: Paths to a Kingdom (PC)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ok, men for å konkludere da:

 

Er det helt greit å laste ned piratkopier fordi man ikke føler man får det man betaler for ved å kjøpe spillet?

Denne var enkel: nei, det er det ikkje. :) Det er ingen menneskerett å kunne spele Settlers 7 på den eine eller andre måten. Dersom ein ikkje godtek vilkåra, er det rette å gjere å ikkje kjøpe eller spele spelet.

 

Kay

Lenke til kommentar

Ok, men for å konkludere da:

 

Er det helt greit å laste ned piratkopier fordi man ikke føler man får det man betaler for ved å kjøpe spillet?

Denne var enkel: nei, det er det ikkje. :) Det er ingen menneskerett å kunne spele Settlers 7 på den eine eller andre måten. Dersom ein ikkje godtek vilkåra, er det rette å gjere å ikkje kjøpe eller spele spelet.

 

Kay

Da er vi veldig enige!

 

Dette er det kjedeligste spillet jeg har spilt i mitt liv

 

Det eneste du sitter og gjør er å venter, vente vente vente vente vente, herregud.

 

Og spillet er jo så lett, den eneste utfordringen er å ikke sovne mens du spiller

Kan vel tyde på at varelagerene dine ikke akkurat er optimalt plassert. Noen liker å knerte motstanderen i panna 40 ganger på et minutt - andre liker å bruke hodet litt.

Godt vi er forskjellige - og regner med du foretrekker FPS og liknende.

Lenke til kommentar

Helt enig i alt dette - men det forsvarer likevel ikke piratvirksomhet på noen som helst områder.

 

Spillet i seg selv er akkurat det det utgir seg for å være - og liker man det ikke så får man la være å kjøpe spillet - uten å laste ned en piratkopi...

 

Det forsvarer ikke piratvirksomhet, men det er heller ikke noe som forsvarer UBI's handlemåte, som blir gjort i piratkopierings kampens navn, men som ikke er mer enn en liten fartsdump for piratene. Og dette hadde vært helt i orden fra mitt ståsted, hadde det ikke vært for at de _eneste_ som blir rammet av dette er legitime kunder.

 

Dermed får du situasjonen hvor folk velger å ikke kjøpe spillet, piratene kopierer som før. Men skylden for det sviktende salget kommer til å bli lagt kun på piratene, det er utenkelig at DRM skal få folk til å la være å kjøpe et spill :p

 

Uansett så er dette en tap/tap situasjon for alle (bortsett fra piratene, for de bryr seg ikke)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8791234978

Ubisoft betyr "ikke kjøpe" - kort og godt.

 

Og siden redaksjonen tydligvis mener at alle som mener dette er pirater: Jeg mener det betyr "ikke spill" - ikke piratkopier, ikke lån av kompisen, ikke ha noe med ubisoft å gjøre bortsett fra å informere om hvilke drittsekker de er.

Lenke til kommentar

Ubisoft betyr "ikke kjøpe" - kort og godt.

 

Og siden redaksjonen tydligvis mener at alle som mener dette er pirater: Jeg mener det betyr "ikke spill" - ikke piratkopier, ikke lån av kompisen, ikke ha noe med ubisoft å gjøre bortsett fra å informere om hvilke drittsekker de er.

Du glemte: Det er ikke lov til å ha egne meninger!

 

Jeg har mine, du har dine... dette er et åpent forum og selvfølgelig har folk ulike syn. Glad jeg kjøpte spillet FØR jeg leste forum som dette, for nå hadde jeg aldri i verden våget å kjøpt det...

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte heller ikke dette, eller AC2 pga DRM, så dette ble det piratvirksomhet av. Huff så leit. Det krevde litt venting, men det får så være. Synd og ironisk at det er fordeler med å være pirat :p

 

Mén! Spillet var bra! Jeg har ikke spilt før 5'ern, så jeg kan ikke uttale meg særlig, og er helt enig med at 6'ern ble man fort lei. Dette var et artigere spill, og er ganske enig med anmelderen. Mén, jeg føler jeg kan bli littegranne fort lei av dette også :/

 

Hele dette inlegget er en selvmotsigelse. Du sier du ikke vil kjøpe spillet pga DRM, men samtidig laster du det ned og gir utvikleren større grunn til å bruke DRM.

 

Alt begynner i det små vet du.

Lenke til kommentar

Piratene blir også "rammet", da de går glipp av gratis oppgraderinger.

 

Ikke noe tap/tap situasjon for mitt vedkommende, men mulig jeg er den eneste fornøyde spilleren her inne...

 

Det er her du tar feil. Piratene får de samme oppdateringene de, og fortsetter å le.

 

Du er kanskje fornøyd med spillet, og ser ikke noe problem i det hele tatt. Men det finnes nok mer en nok av scenario som ville gjort deg misfornøyd. Hva om UBI går konkurs eller blir kjøpt opp. Hvilke garantier har du for at produktet ditt vil fortsette å fungere eller at det vil komme en lovlig oppdatering som fjerner DRM?

 

Hva skjer om UBI får massive tekniske problemer og du mister muligheten til å spille spillet du hovedsaklig spiller (satt på spissen) i uker eller måneder uten noen løsning?

 

Og alt dette kun fordi deres tiltak rammer lovlige kunder, ikke piratene?

Lenke til kommentar

Det er kjedelig å høre at mange er misformøyde mhp at spillet krever nettverk, eller en crack for å spille uten nettverk. Jeg liker spillet.

 

Jeg er en gammel "gamer" som har holdt på med spill siden før PC'ens tid. Er nå 35 år og spiller ikke like mye. I snitt blir det 2-3 timer et par dager i uka.

 

Settlers har jeg spilt frem til campagn no 6 eller 7, står litt fast på grunn av søsteren til Ramirez angriper meg raskt. Ellers har jeg 5-6 skirmish kamper med 1-3 motstandere, disse går som regel greit.

 

Pyth skrev at spillet var kjedelig, og at han mått vente hele tiden. Her er jeg uenig, hvis ting hadde skjedd fortere hadde det vært game over innen 30 min.

 

God helg folkens, jeg kommer nok til å spille i helga på min 42'' TV i kjelleren !!

Lenke til kommentar
Det er ingen menneskerett å kunne spele Settlers 7 på den eine eller andre måten. Dersom ein ikkje godtek vilkåra, er det rette å gjere å ikkje kjøpe eller spele spelet.

 

Det er ikke mange som tar med følgende i sin argumentasjon, så i min desperate søken etter å prøve å bringe fram i lyset et argument som ikke har blitt gjentatt til det kjedsommelige, prøver jeg altså:

 

Situasjonen produsent+kjøps/lisensavtale vs. forbruker i dette tilfellet er litt sånn som situasjonen var i mobilmarkedet her i Norge for noen år siden. Det var høyst vanlig å operere med 24 måneders bindingstid når man kjøpe en mobiltelefon, og salget gikk godt. Så kom det konkurranse, og plutselig var det mange som - med vel viten og etter å ha blitt informert på forhånd - synes at avtalevilkårene ikke var så forbrukervennlige likevel. Mobilbransjen argumenterte med at de ikke gjorde noe galt - avtalevilkårene var tydelig presentert på forhånd (det med tydelig kan kanskje diskuteres, men la oss ikke dra det for lang off-topic), lest og godtatt av forbrukeren, og det hele kunne ses på som litt "etterpåklokskap" fordi forbrukeren så at andre hadde et bedre tilbud.

 

Hva er likt med den situasjonen og piratkopiering / streng DRM? Fryktelig lite. Så hva er poenget mitt?

 

Har vi (private forbrukere) 24 måneders avtaletid på kjøp av mobiltelefoner / abonnement idag? Nei. Forbrukermyndighetene her til lands grep inn og sa at det var grenser for hvilke avtalevilkår man kunne ha, og at de avtalevilkårene mobilbransjen opererte med, var forbrukerfiendtlige. Kanskje kommer tilogmed forbrukermyndigheter på banen og sier at slike avtalevilkår er forbrukerfiendtlige og kan ikke kreves?

 

Jeg mener uansett at Ubisoft (EA også, selv om det ikke nevnes så ofte) sitt siste "grep for å få bukt med piratkopiering" er et misbruk av deres makt som produsent, og at avtalevilkårene er forbrukerfiendtlige. Dette er overhodet ikke bare "nok et grep for å få bukt med pirakopiering", men også et åpenlyst forsøk av Ubisoft på å få kontroll over *bruken* av produktet - inkludert hvor lenge du får lov til å bruke det. Jeg vil - når jeg har kjøpt spillet - ha tilgang til å spille det når jeg vil, om det er på do (jeg har forbausende dårlig nettforbindelse der), på hytten med svigers (aner du hvor kjedelig det kan bli i lengden?), når jeg sitter og venter på at nettet skal komme tilbake - eller om 3, 5 eller 10 år. Alle disse tingene "kan løses", men da ikke ved å bruke kun det produktet jeg har kjøpt (3dje-parts løsninger som crack, osv).

 

Jeg gjør som mange andre her (sier at de) gjør, nemlig å snakke med lommeboken. Jeg kjøper ikke spillene til Ubisoft og laster dem ikke ned heller.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8791234978

Ubisoft betyr "ikke kjøpe" - kort og godt.

 

Og siden redaksjonen tydligvis mener at alle som mener dette er pirater: Jeg mener det betyr "ikke spill" - ikke piratkopier, ikke lån av kompisen, ikke ha noe med ubisoft å gjøre bortsett fra å informere om hvilke drittsekker de er.

Du glemte: Det er ikke lov til å ha egne meninger!

 

Jeg har mine, du har dine... dette er et åpent forum og selvfølgelig har folk ulike syn. Glad jeg kjøpte spillet FØR jeg leste forum som dette, for nå hadde jeg aldri i verden våget å kjøpt det...

 

Errr...

 

Hvis du leser det jeg skrev som at jeg prøver å regulere det du gjør tror jeg kanskje at du må justere selvbildet ditt litt. Verden går ikke rundt deg. Hvis du vil ta et godt grep rundt anklene og få det opp bak fra Ubisoft skal jeg ikke legge meg opp i det.

 

Selv om jeg synes det hadde vært fint om du hadde vært en mer bevisst forbruker.

Lenke til kommentar

Kort anmeldelse fra min side:

 

+ Følelsen av å spille dette spillet er att det har gått tilbake til seriens utgangspunkt som vi så i de to første Settlers spillene. Jeg simpelten elsker nr 7 i rekken.

 

- DRM løsning, helt på jordet, har opplevd å bli kasta ut av spillet fordi att spillet krever netttilgang til enhver tid. Bedre løsning om det bare hadde krevd autorirasjon når man startet spillet for selv om det blir lagret før du blir kastet ut så mister man flyten i spillet.

 

PS. Jeg fikk spillet som en gave men hadde aldri kjøpt meg spillet med en såpass streng DRM som utvikler har lagt på spillet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...