Gå til innhold

Anmeldelse: The Settlers 7: Paths to a Kingdom (PC)


Anbefalte innlegg

Uansett hva man måtte mene om DRM'en til Ubisofts seneste spill, så er det et faktum at man ikke får spille i det øyeblikket man ikke har nett. Om man da ikke har startet spillet ennå eller er like foran et headshot (Splinter Cell) er irrelevant - men det har potensielt *veldig* mye å si for opplevelsen av spillet.

 

At spillet ikke skal kunne brukes når man ikke er på nett hvis man vil spille single-player er *fullstendig* unødvendig, og også helt bortkastet så lenge det blir cracket av diverse grupper rundtomkring innen et par uker etter spillet er sluppet. Det *har* derimot mye å si for spillopplevelsen, spesielt om Nextgentel, Telenor, Tele2 eller hvem-det-nå-måtte-være skulle ha en dårlig internett-dag; om du sitter på toget/hytten/båten, eller om du spiller spillet om 5 år.

 

Å ikke nevne det med ett ord i omtalen av spillet er nok gjort bevisst, men i mine øyne er det i så fall en mangelfull og til dels villedende omtale av spillet. Gamer.no pleier stort sett å ha gode anmeldelser og omtaler, men ikke i dette tilfellet. Synd og skam å skulle ødelegge et så godt spill med et så høl-i-huet DRM-regime.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå gjaldt denne tråden Settlers, så da er det ikke irrelevant. At DRM kan være en pain in the esel i andre spill kan så være. Settlers' sin DRM er ikke plagsom overhodet. Jeg har nett 24/7 der jeg trenger å spille - på hytta klarer jeg fint å være friluftsmenneske uten å måtte ha netttilgang.

DRM vil aldri være unødvendig så lenge det finnes pirater - og det rettferdiggjør ikke å laste ned pirat fordi man vil unngå DRM.

Settlers' enspillerdel trenger nett-tilgang til andre ting enn bare DRM-biten, men det overser du tydeligvis i denne sammenhengen.

 

Å ikke nevne DRM i omtalen synes jeg er prisverdig. Det er helt irrelevant i denne saken, men det kunne derimot ha vært greit å skrive at "spillet krever nett-tilgang" for de som er mye på farten.

 

Nok en gang: DETTE spillet blir ikke ødelagt av DRM for 99% av spillerne. Så får heller den siste prosenten skrive sure meldinger på ulike forum... Det er jeg sikker på at UbiSoft klarer å leve med.

Lenke til kommentar

Jeg har spilt spillet rundt 100 timer nå, og aldri hatt noe problem.

 

Derfor gidder jeg ikke å høre på usaklige kommentarer om hvor dårlig det KAN være....

Og hva er usaklig med kommentaren? Heller usaklig fremstilt av deg at forbrukerne ikke skal bry seg om at utgiverne implementerer hindere som potensielt sett kun kan hindre betalende kunder <- Som er kjernen i DRM-problematikken.

 

100 timer? Ble ikke spillet gitt ut 25. mars.... høres ut som du skryter på deg 80 timer++. Eller bruker du all fritid utenom jobben på dette spillet. Isåfall... respekt :D

Lenke til kommentar

Er det vanskelig å komme opp i 100 timer på over 5 uker? Greit, er nok kanskje bare 80 timer, men ser ikke helt relevansen her.

 

Ikke misforstå meg: Jeg har absolutt avsmak for de aller fleste DRM'er der ute - men nå gjelder det nok en gang Settlers' DRM - og da spiller det liten rolle hva slags "potensielle" problemer som kan dukke opp - når de ikke dukker opp for meg.

 

Regner med at de fleste som faktisk har KJØPT spillet er enige med meg, og denne DRM'en er definitivt en av de snilleste "der ute"...

Lenke til kommentar
Det er helt irrelevant i denne saken

 

Jeg vil si at det er ganske så relevant for oss som forbrukere, siden det ikke bare er anmelderens - eller din - PC dette skal spilles på. Tilgangen til internett og spillemønstrene der ute er høyst individuelle, så det er viktig at vi får all mulig tilgjengelig informasjon om hvordan spillet oppfører seg. Jeg, for eksempel, har hatt store problemer med en router i det siste, så det å spille The Settlers 7 kunne ha blitt en tålmodighetsprøve.

Endret av Volundr
Lenke til kommentar

Tror jeg holder meg til Anno 1404 enn så lenge. Får se om jeg ikke kjøper dette på steam når det blir billigere.

 

Hva DRM'en angår, så er det dessverre et nødvendig onde som følge av mange år med piratvirksomhet. Virker som DRM'en for dette spillet er, som Oslo72 nevnte, en av de snilleste der ute ved at spillet venter litt med å kaste deg ut hvis du mister nettforbindelsen.

 

For de av dere som pleide å laste ned for å se om det falt i smak, så kan dere bare se her istedet.

 

Bra anmeldelse!

Endret av Villanden
Lenke til kommentar

Regner med at de fleste som faktisk har KJØPT spillet er enige med meg, og denne DRM'en er definitivt en av de snilleste "der ute"...

Vel, så lenge man er på nett og nettverket er stabilt så er det en av de snilleste. At savegames blir lagret sentralt er også en god ting. Så sånn sett er alt bare velstand. Men problemene oppstår idet bredbåndsleverandøren din har ledningsbrudd eller routeren din har bestemt seg for å slå seg vrang. Da sørger denne DRM-en effektivt for at du må finne på noe annet. Litt sånn som strømbrudd. ;)

 

Og min personlige mening er at ja da kan man jammen klare å finne på noe annet, i alle fall hvis nettverksproblemene ikke er langvarige. Selv om jeg også er av den oppfatning at denne DRM-en har en kjip potensiell sideeffekt.

Lenke til kommentar

Er det vanskelig å komme opp i 100 timer på over 5 uker? Greit, er nok kanskje bare 80 timer, men ser ikke helt relevansen her.

 

Ikke misforstå meg: Jeg har absolutt avsmak for de aller fleste DRM'er der ute - men nå gjelder det nok en gang Settlers' DRM - og da spiller det liten rolle hva slags "potensielle" problemer som kan dukke opp - når de ikke dukker opp for meg.

 

Regner med at de fleste som faktisk har KJØPT spillet er enige med meg, og denne DRM'en er definitivt en av de snilleste "der ute"...

 

Dei aller fleste vil nok ikkje ha problem med det, men for noken (og ikkje få) er det et STORT problem, og i områder eller land der internett er dårligt, dyrt og eller tregt har dei STORE problemer.

 

Lite google søk viser dette

http://www.google.com/search?client=opera&rls=nb&q=ubisoft+drm+australia&sourceid=opera&ie=utf-8&oe=utf-8

 

For meg personlig er ikkje nedetid på internett noke uvanligt, og eg har kun tilgang til det tregeste ADSL du kan få fordi eg bur over 5km fra sentralen, så always online er ikkje aktuelt for meg.

 

I tilleg er nå nyligt Ubisoft DRM cracket fullstendig. http://news.cnet.com/8301-27076_3-20003120-248.html

Endret av SynTerro
Lenke til kommentar

Om DRM'n hadde krev nett 1 gang i løpet av et døgn så hadde det vært mye lettere å "like den". Slik det er nå så kan man jo f.eks ikke spille om man ikke har nett på f.eks toget ellre biblioteket/whatever.

Det er HELT sant, og definitivt den største ulempen med akkurat DENNE formen for DRM.

Det er uansett ikke en veldig stor andel av potensielle kjøpere som spiller Settlers på biblioteket eller toget - tror JEG, da...

 

Hadde jeg mistet save-games etter et nettbortfall hadde jeg nok også vært skeptisk, men her blir spillet lagret lokalt i tillegg til at den finner nettet igjen.

 

Probelmet er ikke at nettet mitt plutselig kan dette ut. Problemet er at jeg må ha tilgang til nett for å spille. Etter min mening er dette elendig for alle som ikke bare har en stasjonær pc hjemme de spiller på.

Til sammenlikning er jo heller ikke ThePirateBay tilgjengelig uten nett - til sikkert stor irritasjon for piratene. Hører aldri noe klaging over det, forøvrig...

 

Sier ikke at DU er pirat, for all del!

Lenke til kommentar

Probelmet er ikke at nettet mitt plutselig kan dette ut. Problemet er at jeg må ha tilgang til nett for å spille. Etter min mening er dette elendig for alle som ikke bare har en stasjonær pc hjemme de spiller på.

Til sammenlikning er jo heller ikke ThePirateBay tilgjengelig uten nett - til sikkert stor irritasjon for piratene. Hører aldri noe klaging over det, forøvrig...

 

Sier ikke at DU er pirat, for all del!

 

Forskjell på nødvendighet og krav.

Lenke til kommentar

Er jo ikke værre enn å kjøpe spillet og så laste ned cracken så kan man spille hvor og når man måtte ønske i tillegg har man verdens beste samvittighet for å ha støttet utviklerne.

Litt flåset kan man nesten si at UBI sin DRM blir det samme som om Volvo skulle bestemme når og på hvilke veier du skulle få kjøre din nye Volvo.

Endret av firberblad
Lenke til kommentar

Er jo ikke værre enn å kjøpe spillet og så laste ned cracken så kan man spille hvor og når man måtte ønske i tillegg har man verdens beste samvittighet for å ha støttet utviklerne.

Problemet blir at bruk av cracks (noe som jeg forøvrig er en fan av, no-cd cracks er jo nærmest en nødvendighet) i Ubisofts øyne nok også regnes som et tapt salg, uavhengig om du har en kjøpt versjon av spillet eller ei.

Noe som i neste omgang fører til en enda mer restriktiv løsning. Som igjen nødvendiggjør crack, etc, ad nauseum...

 

Vanligvis gjør jeg slikt selv også, men i dette tilfellet gidder jeg ikke lenger. Så jeg venter med Settlers7 (og andre Ubisoft-titler) til de kommer i en patcha billigutgave som ikke krever server lenger.

 

Litt flåset kan man nesten si at UBI sin DRM blir det samme som om Volvo skulle bestemme når og på hvilke veier du skulle få kjøre din nye Volvo.

Det er faktisk enda mer flåsete enn det. Når Volvo lager nye modeller, og ikke lenger gidder å ha support på de gamle, så får du ikke lenger kjørt bilen din. Vil du kjøre gammel bil? Vel, det kan du bare glemme... med mindre du kjøper en ny utgave av den gamle bilen til en litt billigere penge, men som har lov til å kjøre når og hvor du vil.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Jeg kjøper ikke dette grunnet DRM.

 

Risikoen er hva som skjer om UbiSoft går konkurs eller usikkerheten om hvor lenge de vil la serverne støtte dette spillet. Jeg kjøper et produkt de når som helst kan ta fra meg. Slikt liker jeg ikke og finner det derfor bedre å bruke tid og penger på annen underholdning.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte heller ikke dette, eller AC2 pga DRM, så dette ble det piratvirksomhet av. Huff så leit. Det krevde litt venting, men det får så være. Synd og ironisk at det er fordeler med å være pirat :p

 

Mén! Spillet var bra! Jeg har ikke spilt før 5'ern, så jeg kan ikke uttale meg særlig, og er helt enig med at 6'ern ble man fort lei. Dette var et artigere spill, og er ganske enig med anmelderen. Mén, jeg føler jeg kan bli littegranne fort lei av dette også :/

Lenke til kommentar

Huff, noko so vekkasta. Eg har som so mange andre eit godt forhold til dei tidlege spela i Settlers-serien, og det at der endeleg kjem noko som kan likne på ein verdig oppfølgjar ville normalt ha sikra eit kjøp.

 

Derfor er det synd at dette blir gitt ut av Ubisoft. :(

 

Kay

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...