Gå til innhold

Leserne har kåret tiårets beste spill


Anbefalte innlegg

Der er en del som ikke klarer å akseptere att andre har en annen spillsmak enn dems eget lille hode så da tar de å åpner kjeften og kritiserer de som har en annerledes syn.

 

Dessuten vill en slik kåring som dette aldri bli annet enn en kuriositet over hva folket generelt sett liker innenfor spillverden.

 

For å runde av vill jeg takke TST for å ha gjennomført jobben med å behandle alle dataene som har kommet inn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man kan jo ikke forvente at alle er enige i hva som er tiårets beste spill, men her var det overraskende mye misnøye med listen. Kan ikke alle dere som vet bedre enn flertallet av Gamer.nos lesere, poste deres egne fasitsvar (topp 10) istedenfor å kun kritisere hva andre har stemt på? Det hadde vært fint å se hva de ekte gamerne synes er tiårets beste spill.

 

Personlig er jeg ikke misfornøyd som sådan, jeg bare påpeker at listen er dratt i en forventet retning som er ganske typisk for slike avstemninger. Folk må gjerne late som dette er ensbetydene med å være et slags smakspoliti, men det er det ikke. Folk er ikke så "objektive" som man tror, en masse faktorer utover spillets kvalitet i seg selv har noe å si, det er ikke akkurat så veldig oppsiktsvekkdende, men det virker som det faller endel tungt for hjertet.

 

AtW

Lenke til kommentar

Stoppet å lese da jeg så Halo 3. Er det virkelig en av de beste spillene som har kommet ut det siste tiåret?

 

Ja.

 

Jepp, bilspill er tydeligvis ikke like "mainstream"\populært. Dette forsterker bare at listen er mer en liste over mest populære, langt i fra "beste".

 

Jeg spiller ikke bilspill, men det er kun én tittel jeg kommer på som jeg vet har noe under panseret og det er Racedriver Grid, og det har jeg aldri eid selv. Ellers har det vært for det meste svake Need for Speed-titler. Og når man har fått dette inntrykket virker det ikke så merkelig at det ikke finnes noen bilspill på lista.

 

Forza serien er glitrende bilspill, for å nevne noen. (Eller Colin Mcrae Rally)

Endret av Frode789
Lenke til kommentar

Folk er ikke så "objektive" som man tror

Der er jeg fullstendig enig med deg. Objektivitet er en vits, alt som baserer seg på menneskers oppfatning/tolkning av ting (i.e så og si alt), er subjektivt. Å forholde deg objektiv i ordets rette forstand klarer du ikke om du så skulle prøve, alle har sitt eget utgangspunkt og sitt eget ståsted som de baserer alle sine tanker og handlinger på. Det er øyet som ser og alt det der. Og kvalitet er så mangt. Derfor forventet jeg ikke en objektiv kåring, og det er heller ikke det som er meningen. :)

Lenke til kommentar

Folk er ikke så "objektive" som man tror

Der er jeg fullstendig enig med deg. Objektivitet er en vits, alt som baserer seg på menneskers oppfatning/tolkning av ting (i.e så og si alt), er subjektivt. Å forholde deg objektiv i ordets rette forstand klarer du ikke om du så skulle prøve, alle har sitt eget utgangspunkt og sitt eget ståsted som de baserer alle sine tanker og handlinger på. Det er øyet som ser og alt det der. Og kvalitet er så mangt. Derfor forventet jeg ikke en objektiv kåring, og det er heller ikke det som er meningen. :)

 

Ikke ta ting ut av kontekst nå, objektivt var skrevet i gåsetegn og i en kontekst, poenget er at det er mange faktorer utover spillenes kvalitet som spiller inn, selv om man måler spillenes kvalitet subjektivt. Om man feks fikk folk til å gi spillene poengsum hvert år, så ville totalresultatet blitt et helt annet. Det jeg legger i "objektiv" her er at det er kun folks subjektive mening om spillets kvaliteter som spiller inn, det er det ikke.

 

AtW

Lenke til kommentar

Beklager hvis jeg missoppfattet deg, jeg klarte å overse gåsetegnene. :p Er egentlig gaanske enig med deg på enkelte punkter. Men poenget om objektivitet står jeg fremdeles for. :)

 

Om man feks fikk folk til å gi spillene poengsum hvert år, så ville totalresultatet blitt et helt annet.

Det er jo klart, det er et mye mindre utvalg av spill å velge mellom i en periode på et år enn en på ti år. Da blir det mye vanskeligere å rangere de 15 spillene man synes er best, siden man må være mer kritisk til hvilke spill man setter på listen. Jeg kan ikke si noe om hvordan andre valgte sin liste, men selv om jeg hater å rangere ting så endte i alle fall jeg opp med en liste der den øvre halvdel besto for det meste av spill fra første halvdel av tiåret og resten fra rundt midten, med to fra dette året.

 

Mitt ankerpunkt for bedømmingen var "historien" i spillene og (mye pga "historien") hvor godt jeg likte dem. Allikevel var 5 av spillene på topp 10 også representert på min liste, dog var det spill fra den nederste delen av min liste. De andre 5 som var representert havnet et godt stykke ned på den endelige lista.

 

Slik tror jeg at lista ble slik den ble, ikke fordi folk her er unge eller husker dårlig, men fordi spill de siste årene har blitt mer populært og flere har derfor også spilt de nye spillene, ingen trenger nødvendigvis å ha noen av topp 10 spillene øverst på sin liste, men så mange av de som har forskjellige "gamle perler" som favoritter likte også de samme nye spillene ganske godt. F.eks kan 3 personer hatt henholdsvis Baldur's Gate, Majora's Mask og KOTOR øverst på sin liste, men de 3 kan alle ha hatt Mass Effect på en 7-8 plass, og da får Mass Effect samlet flere poeng en KOTOR, BG og MM.

 

Altså, siden spill ikke var like populært før hadde folk mer særegne favoritter, det var ikke så mange som spilte mange spill, så favorittene varierte veldig fra person til person, det ble heller ikke produsert like mange spill, så kvaliteten var mer varierende. I nyere tid har spilling blitt mer for alle og det produseres generelt mange gode spill som de fleste enkelt kan spille. Derfor vil slike nyere spill være veldig mye bedre representert på de lavere delene av listene som ble sendt inn, mens de største favorittene varierer så mye fra person til person, dermed ender de opp med færre poeng enn f.eks Mass Effect.

Lenke til kommentar

I tillegg reflekterer den aldersgruppa som leser gamer også, med en overrepresentasjon av det som er nytt.

 

Viktig å huske på at aldersgruppen i seg selv ikke er viktig. Derimot er det blitt mye mer sosialt akseptert å være gamer de siste fem åra, siden så mange mange flere har starta med det. 40-åringer som starta å spille spill de siste årene vil ikke ha kunnskap om de spillene mange ser på som "klassikere"

 

Ser mass effect vant etter å ha vært med på veldig manges lister, selv om de ikke var på toppen så ofte. Det er kanskje verdt å kikke på et annet scoringssystem som ikke favoriserer det å få mange middelmådige plasseringer neste gang?

Endret av KAS
Lenke til kommentar

problemet med slike kåringer er at dei fleste tenåringar, som sikkert utgjer ein stor % del av lesarmassen, ikkje har spelt eller huskar så godt spela i starten på forrige tiår. Dette er tydeleg når Fallout 3 og Oblivion kjem over morrowind, GTA IV kjem over GTA III og Vice City, DEUS ex kjem på så langt ned på lista osv..

 

Fail is full of fail.

Lenke til kommentar

flaut. Mass effect på første plass, absolutt et bra spill, men første plass var å ta litt hardt i.

 

Er absolutt uenig med deg der! Mass Effect treffer blink på alt og får fullt hus :thumbup: Men jeg var litt overrasket at ikke Baldur's Gate II ikke kom høyere opp, det kan vel være fordi det er et litt eldre spill og har snakket med mange som ikke klarer å spille det pga. grafikken osv. Men er stort sett fornøyd med lista ;)

Lenke til kommentar

Ser mass effect vant etter å ha vært med på veldig manges lister, selv om de ikke var på toppen så ofte. Det er kanskje verdt å kikke på et annet scoringssystem som ikke favoriserer det å få mange middelmådige plasseringer neste gang?

 

Den endelige listen ble absolutt ikke i nærheten av hva min liste inneholdt, men syntes det var underholdende lesning for det. Med det scoringsystemet som ble definert var det mulig for et spill som var på mange lister å komme seg høyt opp på den endelige listen, selv om de fleste syntes dette var verdig f.eks. en 12. plass. Synes derfor ikke at man bør surmule så mye her, den endelige listen er et resultat av hva hver enkelt har stemt og man bør ta den som det den er; underholdende lesestoff, grunnlag for gode og konstruktive diskusjoner på forumet og et sammendrag av hva de som sendte inn sine lister mener er tiårets beste spill.

 

Det kunne dog vært interessant å få en topp-10(20/30 etc) liste om man bare trakk ut hvilket spill som lå på 1. plass hos alle sammen. :) Kudos til TST som satte sammen denne listen uansett, 260 forskjellige lister med skrivefeil og kommentarer til hvert spill (undertegnede er en av synderne der) er en enorm jobb... Klapp deg selv på skulderen, TST! :)

 

Selv hadde jeg ikke Mass Effect på min liste, snek det seg inn 3 av mine favoritter allikevel. (Og hvis du lurer: Assassins Creed 2, Dragon Age: Origins og Red Alert 2). Super Mario Galaxy måtte dessverre vike til slutt, men personlig synes jeg selvsagt det er synd at min absolutte favoritt, Beyond Good & Evil ikke kom med på lista engang. Men det er nok altfor få som har spilt spillet og funnet ut hvilken perle det er... Det kommer uansett til å være min favoritt fra årene 2000 - 2009, uansett hva andre skulle mene. For det viktigste her er vel å finne sine favorittspill, og kose seg med dem, enn å følge hva alle andre mener/spiller. Spill kommer i alle sjangre, og det en person liker vil nødvendigvis ikke noen andre like. Folk er forskjellige, derfor er det fint å vite at vi har så mange forskjellige spill slik at man kan finne seg sine egne favoritter. :)

Lenke til kommentar

I utgangspunktet følte jeg Gamers topp 50 liste stemte ganske overens med mine favorittspill, men det er spesielt ett spill som kom med på denne listen som sjokkerende nok ikke var å se på Gamers liste. På 35. plass i "folkets" liste finner vi Metal Gear Solid 4. Dette er selvfølgelig altfor langt nede når man snakker om de 50 beste spillene forrige tiår, men det som virkelig sjokkerer meg er at dette spillet ikke en gang er å finne i Gamers topp 50 liste! Jeg klarer ikke helt å forstå hvordan dette fantastiske spillet har sneket seg under radaren til hele redaksjonen. Det er kanskje en spillserie som krever at man fordyper seg ganske grundig i en lang og intrikat historie med mange referanser til tidligere spill, men sett bort ifra dette er det fremdeles et utrolig gjennomført spill i sin egen rett. Etter min mening er det absolutt det beste spillet på PS3 og kanskje et av de beste gjennom tidene.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tror jeg glemte å lage liste til dette.

 

Men Mass Effect på topp tyder bare på at folk har Mass Effect 2 godt i minne, og innbiller seg at 1eren var like bra. Noe som ikke helt var tilfelle. Den hadde fortjent en top 10-15 plassering, men ikke mye mer.

 

Nå liker jeg ikke skytespill, men HalfLife 2? Sukk. Bioshock er da mange ganger bedre enn det.

 

Deus Ex, God of War 2 og Batman - Arkham Asylum fortjente høyere plasseringer...

 

Counter Strike kan da umulig være en del av denne listen. Til tross for at full-versjonen kom ut i år 2000, så kom jo betaen ut i mars 1999, det gjør spillet ugyldig her, siden "betaen" faktisk var en fullverdig mod til Halflife. Dette med "fullversjon" var igrunn bare et markedsføringstricks. Noen våpen ble skifta ut, men spillet var det samme.

 

Mirrors Edge er bare 2 plasser bak Assassins Creed 2 er noe som heller ikke stemmer...

Der er det klasseforskjell, og Mirrors Edge burde nok ikke ha klart listen når vi ser hvilke spill som helt mangler. Potensialet er ikke det samme som at spillet er bra.

 

Hvor er Company of Heroes eller World in Conflict?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...