Gå til innhold

Kvifor blir "Gamere" tråkket på?


Anbefalte innlegg

Jeg er enig med stort sett alt Spartakus sier over her og vil legge til at slik som det er i dagens samfunn så er det ikke akseptabelt å skille seg ut på noe sett og vis. Massene frykter det ukjente og blir automatisk medlem av trygghetens saueflokk.

 

Jeg er så heldig å være i en omgangskrets der vi har 100% respekt for hverandre uavhengig av livsstil, jobb, hobbyer osv. For oss var vel dette noe som kom av seg selv med alderen, og det å tenke mindre om noen etter hva de gjør er noe vi ser på som direkte barnslig. Jeg har også stor respekt for de som spesialiserer seg. Selv så har jeg valgt å balansere gaming og alt annet på en måte som passer for meg, og det fungerer tilnærmet perkfekt fordi det er slik jeg ønsker å ha det.

 

Trangsynte mennesker med konservative verdier blir vi nok desverre ikke kvitt på en god stund enda

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Ser at mange snakker om spilling i sammenheng med at det er en aktivitet og ikke underholdning. Det er akkurat det skillet som er den store forskjellen. Det er ikke ett spørsmål om hvor mye tid man bruker på det egentlig, men hvordan man behandler det. Hvis du behandler spilling som en aktivitet så kan du ikke lenger sammenligne det med f.eks. å se på TV, det blir mer som modelbygging eller en eller annen form for "gutteroms-hobby" som også får den samme sosiale stemplinga. Hvis det derimot bare er ett substitutt for å se på TV eller annen form for underholdning så er det nok veldig få som vil reagere noe særlig på at du bruker mye tid på det.

 

Har selv hoppa litt fram og tilbake mellom begge kategoriene, men har alltid brukt ca like mye tid på spilling allikevel.

Lenke til kommentar

Jeg er enig med stort sett alt Spartakus sier over her og vil legge til at slik som det er i dagens samfunn så er det ikke akseptabelt å skille seg ut på noe sett og vis. Massene frykter det ukjente og blir automatisk medlem av trygghetens saueflokk.

 

I dagens samfunn? I ca alle samfunn opp gjennom tidene tror jeg vi sir. Heksejakten er jo en god pekepinn på hvor mye folk anstrengte seg for å passe inn før.

 

Mitt tips: Forklar at du ikke liker å gå på ski om du ikke gjør det, du blir ikke med ut fordi du ikke har lyst å være med venner, men fordi du ikke har lyst å gjøre noe du syns er kjedelig. Prøv heller å finne noe alle syns er artig og gjør det, om det er ute eller inne spiller ikke så stor rolle.

 

Gamere er en relativt ny gruppe og derfor utsatt, selv har jeg blitt forbannet når venner ikke blir med på noe fordi de skal se noe på tv enn å spille noe (da helst online hvor andre kanskje er avhengig av at de kommer).

 

Jeg har heller aldri hakket på en kamerat som sier han heller er inne å spiller, hver gang jeg spør om han vil bli med ut, siden jeg vet han ikke syns det er så alt for morsomt. Jeg spør dog likevel for å være hyggelig.

 

Å leve livet etter egne premisser er bra, visse steder må man gå med på kompromiss, men man må få lov å like det man har lyst til uten å stigmatiseres.

Lenke til kommentar

Hei, eg er ein vanleg gamer, og eg føler meg trakka ned på fordi eg ikkje er med andre når dei er i slalombakken, eller noko slikt.

Veldig enkelt er det slik at sosiale aktiviteter der man møtes ansikt til ansikt, vurderes som mer verdt enn aktiviteter hvor man holder seg for seg selv.

 

Samtidig er det en utbredt kultur for at gutter interesserer seg for hva man gjør, og jenter for hvem man gjør det sammen med. Det er i hovedsak slik, selv om det langt fra gjelder alle.

 

Totalt sett får du da naturligvis en situasjon hvor "status" ikke oppnås med å gjøre ting alene (med mindre det indirekte gir andre former for status, i form av fin kropp, god inntekt, osv), men ved å være sosial og "henge sammen" mens man gjør aktiviteter.

 

Løsning? Slutt å bry deg om status :) Eller vær mer sosial selv om du egentlig ikke liker aktivitetene ...

Lenke til kommentar

Utifra noen poster i denne tråden skulle man tro "gamere" var en gruppe utsatt på lik linje med homofile på midten av sist århundre.

 

Den "i dagens samfunn"-greia er forøvrig helt fantastisk og et bra eksempel på hvor utrolig historieløs og bortskjemt man er i dagens samfunn. Å ha muligheten til å være sutrete bare fordi noen fnyser av hobbien din er slik en sabla luksus at det er til å bli dårlig av. Noen brukte heksejakt som et eksempel tidligere, og det er ganske passende. En gang i tiden var det å være annerledes en invitasjon til å bli brent på bål eller utstøtt fullstendig fra det øvrige samfunn.

Spill data om det er dèt du synes er gøy, men ikke lur deg selv til å tro at det er en slags bevegelse eller at du fortjener særbehandling når folk kommer med fornedrende bemerkelser.

Endret av Boheme Netter
Lenke til kommentar

Så fordi man ikke lenger blir truet med lynsjing og bål for å være annerledes så burde man anse det som et privilegium å bli rakket ned på pga. interessene sine? :lol:

 

Jeg håper det finnes en mellomting mellom det å være en bortskjemt sytepave og det å akseptere alle negative holdninger med et smil. Selv om den sosiale anseelsen til "gamere" er langt bedre enn heksenes på 1600-tallet eller homofile på 50-tallet så er ikke det nødvendigvis et tegn på at alt er som det skal være; selv om kreft er alvorligere enn en lungebetennelse betyr ikke det at sistnevnte ikke bør behandles. Det finnes mange grader av problemer.

 

Nå er gaming blitt så mainstream at ingen blir stemplet som særinger for å spille i blant, det blir mer et spørsmål om hvor mye tid og ressurser man bruker på det. Når en hobby går fra å være sporadisk rekreasjon til å bli et mål i seg selv som går på bekostning av andre hensyn så har man krysset grensen. Det er allikevel helt unødvendig å være negativ innstilt til dette; det er ikke som om noen kommer til å bli overbevist verken den ene veien eller den andre, så man skaper bare vondt blod for ingenting. Jeg kjenner mange med sære interesser som jeg aldri kunne brydd meg med selv, men selv om det ikke passer meg tenker jeg at det uansett er beundringsverdig når mennesker finner noe mer å leve for enn å spise, jobbe og reprodusere.

Lenke til kommentar

Poenget mitt med heksebrenning var kanskje ikke direkte at det var verre i gamle dager, selv om det var, men at forskjellig og nytt ALLTID har blitt sett litt...rart på.

 

F.eks. bygdetulling looken var sett meget rart på i mange år før urban ungdom tok det ibruk med segging og klær som ikke passer.

 

Musikk? Samme der, alt fra rock til punk. Husker noen klagingen på kvalitet når cd først kom? Herre jesus, jeg var ganske ung, men makan til sutring fra voksne.

 

Slik har det alltid vært og slik vil det alltid være.

 

Jeg sier tipset mitt på nytt; finn noe alle liker å gjøre. Inviter folk på film kveld, eller foreslå pizza på byen. Prøv iallefall å forklar at du ikke blir med ut fordi du syns å gå på ski suger balle, og at du gjerne er med på noe med de om du faktisk syns det er gøy.

Lenke til kommentar

Hm.. når det kommer til og bli kalt en "Gamer".. så er det når man dropper vennene sine for og spille da..?

har aldri helt skjønt definisjonen av "gamer" for andre folk.

Om jeg har no avtaler så kan pc`n dra til helvete..

Har det gøy med vennene mine og på pcen jeg.

 

Definer gamer

Lenke til kommentar

No har jeg nettop oppdaget tråden og ikke lest alle 4 sider. Men må få si at jeg kjenner meg veldig igjen. Kan tenke meg det henger litt igjen fra gamle dager. Da var dataspilling TABU. Då var de liksom de nerdene man ser i alle amerikanske high-school filmer. Som er en utrolig klisje som den dag i dag ikke er forsvunnet. Noen ting jeg gjorde for 15 år siden og ble "mobbet" for gjør ALLE den dag i dag. Hadde Facebook og MSN vært oppfunnet for 15 år siden hadde vi bli mobbet for å delta på dette.

 

Leste et bra svar på et norsk forum for en god stund tilbake. En fyr hadde spilt WOW med mikrofon med guildet og hadde da "hylt litt" da de klarte å downe en eller annen boss for første gang. Noe vi andre også sikkert hadde gjort? En kamerat(eller flere) av han som var innom, ikke gamere, kunne IKKE SKJØNNE hvorfor han kunne hyle pga av et dataspill!! Og da sa han "Hvordan kan dere hyle når et fotballag scorer mål? Et lag dere ikke har NOE med å gjøre, utenom å heie på det." Meget bra svart synes jeg. Håper å få sagt det selv en eller annen gang :p

 

Man kan lese bøker 10 timer for dagen og folk synes du er smart( eller nerd tenker man klisje). flere timer TV for dagen og folk tenker jaja, det gjør no de fleste. Men dataspill? FY FY FY!

 

MEN spill er blitt mer og mer kommers. Nå er jo det mer innbringende enn filmindustrien. I dag har man egne spillsider i MANN, FHM, VI Menn f.eks. Dette hadde aldri aldri blitt trykket for 10 år siden.

 

Men anyway, fysiske hobbyer er bare og kommer alltid til å bli mer godkjent. Samme med andre ting.

Har du spilt data hele helgen? NERD!!

Har du vært på byn og brukt 1500 på drikke og sovnet bak et busstopp? KONGE!

 

Gamere har faktisk en snittalder på 30+. Når man blir litt eldre bryr man seg ikke så mye lengre på om dette er nerdete eller ei, man er bare glad man fremdeles har interessen :)

Jeg er rimelig sikker på at jeg kommer til å game når jeg er 60!!!

De som sier spill er for barn er idioter som også sier at Simpsons er for barn pga det er tegnefilm.

Pleaaase!!!!

 

EDIT: Er btw 34 og koser ræven av meg når jeg småjogger hjem med et nytt spill.

Endret av duppsko
Lenke til kommentar

Mange av de samme tankene jeg har tenkt før. Jeg er nå 22 og spiller en god del fortsatt. PC er en jævli god hobby for meg siden det er så mye jeg liker å gjøre som kan gjøres der.

 

Jeg hadde på din alder en stor omgangskrets og mange kompiser. Dog, den gang spilte veldig mange CS, og "gangsterne" gjorde det også, som gjorde det mer kult med engang. Var litt som en kameleon som ble nevnt her oppe. Lett å menge seg med flere grupper. Mye av dette pga jeg er såpass åpen og har veldig gode sosiale antenner.

 

Ble ganske lei av plassen jeg bodde på etter hvert, og det ble veldig mye innesitting og gaming med WoW vanilla. Da gikk det for langt og jeg droppa å finne på ting. Gikk på folkehøgskole og flytta vekk etter det. Har et bra sosialt liv nå, og sitter fortsatt mesteparten av fritiden på PCen. Dette er kanskje ikke så bra, men jeg trener, studerer og jobber i tillegg. Jeg liker heller ikke fotball eller ski og vinter noe særlig, så når kompiser ser på foppal kan jeg heller game. Seff blir jeg litt erta for dette, siden fotball er så folkelig.

 

Du kommer nok til å se mye rart når du vokser opp og danne deg andre syn. Jeg elsker konseptet med sosiale normer, interesser og forskjellig gruppetilhørighet. Dette er noe som er morsomt å studere! Nå ble det litt off topic her. Uansett så håper jeg du har et sunt forhold til hobbyene dine fremover også!

Lenke til kommentar

Er snart 17 nå og flere av mine venner er ute og drikker i helgene. Ettersom jeg ikke drikker har ikke jeg noe ønske om å være der sammen med dem og se de drikke. Foretrekker heller å sitte å spille på en lørdagskveld. Men likevel så er det egentlig skummelt mange som mener dataspill er for nerder. Selv bryr jeg meg ikke om hva folk mener om meg, men jeg skjønner egentlig ikke hva som er galt ved å drive med hoobyen sin.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner hvorfor spillere blir tråkket på hvis de trasker rundt med en Guitar Hero-skjorte, eller Halo t-skjorte. Da beviser du bare at du er en taper. Samme gjelder hvis det eneste samtaleemne du har er spill. Det er ingen som vil høre om spill, ved mindre de også spiller kjempe mye da. Spilling kan holde seg inne på gutterommet.

 

Hvis du kanskje er et vandrende stereotyp; lubben, svett langt hår, sosialt tilbakestående osv. Så ville nok jeg også "tråkket" på deg.

Det handler om å oppføre seg som et normalt menneske, men ennå spille spill.

 

Det jeg har skrevet ga kanskje ikke mye mening..

Bare ikke gå med spill relaterte klær, bruk dusjen ny og ned, klipp deg og prat om noe hverdagslig.

Lenke til kommentar

Hvis man er tilbakestående av natur er det ganske frekt å tråkke på noen av det!

 

Spill relaterte t skjorter? Går med "Get a life" (med bilde av grønn sopp fra mario) får smile fjes og herlige kommentarer fra både "store" karer på trenningsenteret samt. Hverdagslige folk, gutter/jenter.

 

Å være lubben er ikke et direkte resultat fra mye spilling, det henger mer om du spiser riktig og trener jevnt, med mindre du har veldig høy forbrenning som visse cs spillere.

 

Jeg som craxdm drikker ikke, har vært et par ganger med dem ut, men det er utrolig kjedelig, hva vi nordmenn i dag kaller sosialt inneholder 99% av gangen flaska.

Lenke til kommentar

Hvis man er tilbakestående av natur er det ganske frekt å tråkke på noen av det!

 

Spill relaterte t skjorter? Går med "Get a life" (med bilde av grønn sopp fra mario) får smile fjes og herlige kommentarer fra både "store" karer på trenningsenteret samt. Hverdagslige folk, gutter/jenter.

 

Å være lubben er ikke et direkte resultat fra mye spilling, det henger mer om du spiser riktig og trener jevnt, med mindre du har veldig høy forbrenning som visse cs spillere.

 

Jeg som craxdm drikker ikke, har vært et par ganger med dem ut, men det er utrolig kjedelig, hva vi nordmenn i dag kaller sosialt inneholder 99% av gangen flaska.

 

Jeg skrev sosialt tilbakestående, ikke tilbakestående.

 

Noen har sikkert sagt noe du ikke hørt om den skjorta di.

 

Er du feit, gjør noe med det. Tren.

 

Ingen som tvinger deg til å drikke..

Lenke til kommentar

Spis sunnere er et bedre råd.

 

Er fullt klar over at jeg ikke blir tvunget å drikke i sosiale situasjoner, jeg er tross Alt ingen dørmatte :)

jeg ser bare ikke det så veldig fristende at hver helg skal se noen få kamerater av krangle om hvem som er best gitarist i verden, morsomt første gangen, veldig teit gang nummer 2 og 3.

 

Jeg personlig tror ikke gamere blir mer tråkket på enn folk som bruker all tida si på lesing , programmering (kjente en slik en på skolen), eller fotball (bare fordi fotball idot har blitt et vanlig ord, betyr ikke det at det er positivt) en balanse er noe man bør streve etter, for mye av X ting er sjeldent bra.

 

Edit: folk kan mene hva de vil om min skjorte.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner hvorfor spillere blir tråkket på hvis de trasker rundt med en Guitar Hero-skjorte, eller Halo t-skjorte. Da beviser du bare at du er en taper. Samme gjelder hvis det eneste samtaleemne du har er spill. Det er ingen som vil høre om spill, ved mindre de også spiller kjempe mye da. Spilling kan holde seg inne på gutterommet.

 

Hvis du kanskje er et vandrende stereotyp; lubben, svett langt hår, sosialt tilbakestående osv. Så ville nok jeg også "tråkket" på deg.

Det handler om å oppføre seg som et normalt menneske, men ennå spille spill.

 

Det jeg har skrevet ga kanskje ikke mye mening..

Bare ikke gå med spill relaterte klær, bruk dusjen ny og ned, klipp deg og prat om noe hverdagslig.

 

Jeg vil nå heller si at dem som må tråkke på andre som går med en Guitar Hero-skjorte er tapere og rimelig blåste i hode. Og hvorfor må en gamer være en halvfeit ekkel fyr som du prøver å stereotype dem til å være?

 

Du sier at det handler om å oppføre seg som et normalt menneske, vel da har jeg et news flash til deg. Normale mennesker "tråkker" ikke på andre som har andre interesser en deg eller ser annerledes ut.

 

Og nei det du har skrevet ga ikke så mye mening, men det ga et rimelig stygt bilde av hvilke person og meninger du sitter med Contra....skremmende.

 

I min lille herlige by Notodden så tar folk slike med i bakgata og gir dem juling.

 

EDIT: Redigert da det kom ut noe feil, jeg banker selvf ikke folk...aldri gjort og kommer forhåpentligvis aldri til å trenge å gjøre.

Endret av _LarZen_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...