Gå til innhold

Piranha Bytes - Risen


Anbefalte innlegg

Spørsmål om Seals i begynnelsen av Ch 4:

Jeg skal lære meg seals, har ingen foreløpig. Er det bare Master Ignatius som kan lære meg det? For på dette punktet i spillet er Volcano akkurat vært under angrep, og han har gitt ordre om å samle alle i Mages Hall.

 

Så jeg får ikke lært noe av ham, bare får meldinga: Ill defend the hall, hurry up and get the others.

 

 

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fikk endelig fullført Risen, og er veldig i tvil hva jeg egentlig synes. Anmeldelsen her på gamer sa noe slikt som "Dette er rett og slett et av tidenes beste rollespill." Det er en betraktning jeg ikke deler, selv om min opplevelse er veldig blandet.

 

Det positive først:

* Frodig og flott øy hvor det er kjekt og utfordrende å finne ut hva som er rundt neste sving

* En kan spille flere karakterer og ha flere strategier

* Fin "åpen rpg" åpning hvor en blir kastet inn på en øy uten peiling på hva som skjer, ikke ulikt tidligere gothic og morrowind/oblivion.

* Kampsystem som stort sett fungerer og er krevende (spesielt for meg som spilte archer og ikke brukte poeng på nærkamp, da ble det krevende men gøy)

* Stort sett var questene bra implementert om enn litt tørre og fedex-aktige. Noen dialogvalg kom for tidlig, men klarte å fullføre omtrent alle quest jeg fikk. Dette er veldig ulikt Gothic 3 som var en lidelse i bugs (spesielt i ørkenen)

* Villsvin var mer realistisk enn i Gothic 3 hvor ett enkelt villsvin kunne utrydde hele byer.

 

Og det negative:

* Dette er bare Gothic 2 (og 3) en gang til. Nå mistet PB Gothic rettighetene, nå kunne de frigjøre seg fra det gamle systemet, men omtrent alt er helt likt som Gothic 2 (og 3). Det skuffet meg veldig, spesielt siden PB snakket varmt i intervjuer om å frigjøre seg fra Gothic. Dette var nærmest en blåkopi (på godt og vondt).

* Karakterene manglet personlighet, klarte ikke å bry meg om noen av dem. Er mulig de er dypere på tysk, men i den engelske varianten var de platte og uengasjerende som selv kjente skuespillere ikke klarte å få liv i. Mest forsøk var nok gjort på Patty, men hun engasjerte like mye som en skive svett norvegia.

* Story var bleh og var gjort lite ut av. Her hadde de et interessant konsept med en kamp om en by/øy, men alle er omtrent like hyggelige og høflige som i skomakergaten. Ikke var det en reell krig og ikke var det noe kald krig heller.

* Etter å ha nettopp spilt Uncharted 2 var det en lidelse å se animasjonene i Risen.

* På min maskin krasjet dette ofte så jeg måtte stjele samboers laptop for å fullføre, der var det stabilt.

* Kap 3 og 4 var helt uinteressante dungeoncrawls avbrutt av småturer til byen for å kjøpe piler. Alle sidequests og interaksjon med andre var borte.

* Siste kamp passet bedre i Ratchet & Clank, Jak&Daxter, .. eller andre platformspill.

 

Men det var ok underholdning, men tror ikke Risen er for nybegynnere til sjangeren eller for folk som forventer karakterer eller story.

 

Her er vi så og si helt enige, bortsett fra at jeg ikke bryr meg så hardt om animasjoner.

Jeg kan heller ikke forholde meg til Gothic2 siden jeg ikke har spilt det. Men ja, Gothic3 var en lidelse som jeg aldri gidda fullføre. Har nå kommet til kapitlet der man bare driver med dungeoncrawling og ja, jeg sliter med å finne motivasjon til å gidde å fullføre. Men kapittel 1og2 syns jeg forsåvidt var veldig ok.

 

BTW. Fant ut at Nightwish har sangen sin, The Poet and The Pendulum i spillet. Leste det på hjemmesiden deres, men kan ikke komme på å ha hørt den selv i spillet.

Lenke til kommentar

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

Er stuck i armor pieces queste... Har 4/5 og er stuck i hulen over don tempelet. Jeg vet det er "2 huler i hulen". Jeg har tatt den store hulen med vindelbroen og "map-collonum" i midten av hulen.

20c6da9b8dfa59a9caa7547ee9a9f8af858c2f3f.png

Er i den til venstre på kartet. Har funnet den ene "busten" med natalitus spell, men så er jeg helt stuck. Er ingen veier jeg kan gå...

fant ut, så nvr mind...

Endret av backstabber
Lenke til kommentar

Hei.

Har nettopp kjøpt Risen, og spilt et par - tre timer. Koselig spill :) Gothic2 er en av mine favoritter, og dette ser jo ut til å være nesten en blåkopi. Selv animasjonene er ikke kommet lengre :) Men ikke så farlig IMO, det er mer enn godt nok. Jevnt går det også.

 

Har problemer med å velge hvilken faksjon jeg skal velge. Kan jeg bruke spells (fireballs, osv) hvis jeg joiner The Don? Hva er egentlig forskjellene i våpen man kan bruke (spells, staffs, swords) hos de forskjellige faksjonene?

 

Hadde store problemer med det lokale dyrelivet helt til jeg fant meg et skjold, da gikk alt meget bedre. Men hvordan verner man seg mot ulver osv. hvis man bruker staff?

 

Er det en måte å se hvilken tid det er på døgnet i spillet?

Lenke til kommentar

@Dal

 

Grupperingane i Risen er veldig like dei i Gothic 2 når det gjeld eigenskapar. Sluttar du deg til Don Esteban, vil du i hovudsak bli ein rein krigar, som ikkje kan bruke magi frå runer eller krystallar. Men du vil kunne bruke magiske skriftrullar, og du vil kunne lære å skrive dei sjølv. Sluttar du deg til magikarane, vil du...bli magikar, kanskje inga bombe det. Sluttar du deg til ordenen, vil du bli ei blanding. Eg har ikkje prøvd denne ruta enno, men eg trur du då vil få tilgong til krystall-magi, men ikkje runer.

 

Når det gjeld våpen, kan du lære kva som helst, sjølv om magikarane og ordenen i utgangspunktet er fokuserte på stav-kamp.

 

Gruppene er som sagt veldig like dei i Gothic 2, men eg føler dei har blitt meir nyanserte. Eg har spelt igjennom G2 3 gongar som magikar og ein gong som paladin, men fekk meg aldri til å slutte meg til leigesoldatane, fordi dei var for usympatiske. Risen klarar i mykje større grad å gi kvar gruppe ei sak det går an å forstå og ha sympati for.

 

Ellers, om du ikkje kan blokkere eit angrep, trur eg du bør prøve å unngå det. ;) Du kan både gå og hoppe unna når du blir angripen. Sistnemnde gjer du ved å trykke raskt på ein retningsknapp to gongar.

 

Eg synest eigentleg det berre er å velge gruppe etter kven du har sympati med, eller etter kor interessert du er i magi. Eg spelte igjennom som magikar første gongen, og det fungerte svært bra. No spelar eg gjennom som opprøyrar, og det ser òg til å fungere svært bra. :)

 

EDIT: Eg har ikkje oppdaga nokon annan måte å sjå når på døgnet det er enn å sjå på himmelen.

 

EDIT2: Satte inn eit norsk alternativ til "spell scrolls".

 

Kay

Endret av KayAU
Lenke til kommentar

@Aphelion

 

Fungerar for meg, mange takk. :)

 

EDIT: Sjølv om ein kanskje kunne seie at ein "magisk formel" var det som stod på skriftrullen, heller enn skriftrullen sjølv...og der trur eg eg fann eit nytt alternativ. :p

 

EDIT2: Strengt teke trur eg begge uttrykka fungerar, so då har eg gått frå å ikkje ha noko alternativ, til å ha to. :)

 

Kay

Endret av KayAU
Lenke til kommentar

Backstabber:

 

Husker ikke helt men trur det var noe sånt som:

 

 

Dersom jeg husker dette riktig så er det en bust med nautilus spellen, og en med telekinesis. Den siste skal være helt innerst i gangen i rommet til venstre (i den nederste delen, du kant enten hoppe ned ovenifra eller bruke levitate), og må hentes med tk for at døren ikke skal lukke seg med deg inne i rommet

 

Endret av Wrathmont
Lenke til kommentar

Ellers, om du ikkje kan blokkere eit angrep, trur eg du bør prøve å unngå det. ;) Du kan både gå og hoppe unna når du blir angripen. Sistnemnde gjer du ved å trykke raskt på ein retningsknapp to gongar.

Hei, takker for svar.

Krever litt øving den slossingen :)

Men den store forskjellen jeg har oppdaget er da altså at med sverg og skjold kan man blokke angrep fra alle slags dyr (som jeg har møtt hittil), men med stokk kan man blokke bare de store, ikke de små som stingrats, boar og ulver. Og da må man begynne å "danse" :)

Lenke til kommentar

@Dal

 

Inga orsak. :)

 

Det kan vere at eg hugsar feil, men eg innbillar meg at ein ikkje kan blokkere alt med eit skjold heller. Eg trur i alle fall at eg har blitt slått av t.d. nemnde nålrotter medan eg prøvde å blokkere. Eg får kanskje sjekke når eg kjem heim att.

 

For min del har no skjoldet måtte vike for eit gigantisk to-handssverd. Med sverdferdigheitene opp til nivå 9 kan eg visst bruke sånne våpen med berre ei hand (!), so då kjem vel skjoldet tilbake.

 

Kay

Endret av KayAU
Lenke til kommentar

Backstabber:

 

Husker ikke helt men trur det var noe sånt som:

 

 

Dersom jeg husker dette riktig så er det en bust med nautilus spellen, og en med telekinesis. Den siste skal være helt innerst i gangen i rommet til venstre (i den nederste delen, du kant enten hoppe ned ovenifra eller bruke levitate), og må hentes med tk for at døren ikke skal lukke seg med deg inne i rommet

 

Fant ut at jeg hadde en bust i inventory :blush:

Lenke til kommentar

@Dal

 

Inga orsak. :)

 

Det kan vere at eg hugsar feil, men eg innbillar meg at ein ikkje kan blokkere alt med eit skjold heller. Eg trur i alle fall at eg har blitt slått av t.d. nemnde nålrotter medan eg prøvde å blokkere. Eg får kanskje sjekke når eg kjem heim att.

 

For min del har no skjoldet måtte vike for eit gigantisk to-handssverd. Med sverdferdigheitene opp til nivå 9 kan eg visst bruke sånne våpen med berre ei hand (!), so då kjem vel skjoldet tilbake.

 

Kay

 

 

Sverd og skjold er riktignok det beste valget når det kommer til å blokkere angrep, men du er allikavel ikke usårlig mens fiendene er foran deg. Fiender som har kraftige "Charge" angrep kan slå skjoldet ditt til siden for deretter å følge opp med ett angrep.

 

Du har forøvrig helt rett i at man kan bruke 2h sverd med en hånd når man har Sverd på lvl 9 :)

Lenke til kommentar

Startet på nytt som skinnehellig Mage for et pr dager siden, minner da mer om spill fra andre utgivere i rpge sjangeren - da jeg holder meg høfflig å hjelper til å holdet lov og orden, en hel del mer slitsom en første rundet der jeg var total rebel, høyere løpegutt faktor er det også ).

 

* Siste kamp passet bedre i Ratchet & Clank, Jak&Daxter, .. eller andre platformspill.

 

Skrev omtrent det samme selv tidligere men brukte en super mario boss som eksempel hehe. Hvorfor de ikke bare ga et Ash beast et pr horn (for å ta et banalt eksempel) og andre oppdateringer i steden er helt uforstålig. Nesten en dårlig spøk.

Endret av SimalarioN
Lenke til kommentar

Meh, jeg sliter med bugs i the Big swamp.

 

Spoilers av noen quest som du får sent i Big Swamp:

 

 

1. Det questet hvor du skal rekruttere noen "fighters" for å sloss mot munker fungerer ikke. Når jeg skal for eksempel snakke med Domingo så kommer det ikke opp noen alternativer. Derfor må jeg eventuelt gjøre det alene (vet ikke om det fungerer) og da er det uansett veldig vanskelig.

2. Arena-questene. Jeg har tatt de tre (?) første folka, men etter at jeg snakket med Rachel om at det er folk som gambler nekter Craig å snakke med meg. (Jeg kan fortsatt lære combat skills av han, men ingen ting mer.) Har brukt happy-scroll på han.

3. Det questet hvor man skal få Brogar til å stikke er også bugga. Jeg har skaffet meg protection money, men Rachel sier fortsatt at jeg må ha mer evidence. Hvordan får jeg det? Don Esteban bare lo når jeg sa det, og han mente at han visste om det.

 

Hvis jeg dreper Brogar og bruker Execute blir det ene questet som heter "Get rid of Brogar" eller noe sånt ferdig, men "Power Struggle" blir canceled.

Hvis jeg dreper Craig og bruker Execute blir questet "The best fighter in the camp" canceled.

 

 

 

Endret av Error
Lenke til kommentar

Synes dette er et veldig bra spill, får ikke til å stoppe å spille!

 

Helt enig! Dette er mitt første RPG etter Mass Effect (selv om det er et kvasi-RPG) og må virkelig si at det er lenge siden jeg har kost meg så mye med et dataspill! Ser nå hvor mye dypere gameplay denne sjangeren har enn min tidligere favoritt FPS-shooters. Nei, nå må jeg tilbake til spillet, for dette er utrolig morsomt!

Endret av lenny25
Lenke til kommentar

Synes dette er et veldig bra spill, får ikke til å stoppe å spille!

 

Helt enig! Dette er mitt første RPG etter Mass Effect (selv om det er et kvasi-RPG) og må virkelig si at det er lenge siden jeg har kost meg så mye med et dataspill! Ser nå hvor mye dypere gameplay denne sjangeren har enn min tidligere favoritt FPS-shooters. Nei, nå må jeg tilbake til spillet, for dette er utrolig morsomt!

 

Mass Effect kvasi rpg? Ser ikke helt den men...

Lenke til kommentar

Synes dette er et veldig bra spill, får ikke til å stoppe å spille!

 

Helt enig! Dette er mitt første RPG etter Mass Effect (selv om det er et kvasi-RPG) og må virkelig si at det er lenge siden jeg har kost meg så mye med et dataspill! Ser nå hvor mye dypere gameplay denne sjangeren har enn min tidligere favoritt FPS-shooters. Nei, nå må jeg tilbake til spillet, for dette er utrolig morsomt!

 

Mass Effect kvasi rpg? Ser ikke helt den men...

 

Ok kanskje jeg har misforstått litt, tar gjerne selvkritikk på den. Godt mulig at Mass Effect regnes som et fullverdig rollespill. Er som sagt en nybegynner i RPG-verdenen. Hovedpoenget med posten min var ihvertfall å rose Risen for å gi meg en god spillopplevelse :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...