Gå til innhold

Piranha Bytes - Risen


Anbefalte innlegg

Veldig bra innlegg, Visjoner, eg er fullstendig einig. Eg driv faktisk og spelar igjennom Gothic 3 igjen sjølv. Eg trur òg verkeleg dei var inne på noko med G3. Det var på mange måtar ei veldig fin vidareutvikling av Gothic-konseptet, og eit svært bra spel trass problema. Risen var nesten som ein nyversjon av Gothic 2 med ei litt anna ramme og nokre heilt kurante forbetringar. Eit svært bra spel det òg, men eg sakna litt av ambisjonane frå Gothic 3.

 

Kay

Takk for det. Hyggelig å snakke med folk som ser verdien i håndarbeidet til Piranha Bytes :)

 

Kjenner meg igjen i det du sier om Risen. Risen var bra i kjent Piranha Bytes-stil, men Piranha Bytes ble nok litt skremt etter det som skjedde med Gothic 3. De har jo fått veldig mye pepper for det spillet, også av ihuga Gothic-fans: bugs, uferdig osv (noe som ihvertfall delvis kan skyldes JoWoods utålmodighet). Nesten overalt har man lest om glorifisering av Gothic 2 og nostalgia til det spillet. Få har anerkjent hvor banebrytende G3 egentlig var. Det virker nesten som Risen ble laget etter en regelrett oppskrift av hva Gothic-fans ville se. En tettere, fyldigere, mindre verden med en klar og tydelig historie, det vi visste fungerte i G2.

 

Risen ble jo en suksess, ihvertfall godt mottatt av kritikere. Håper Piranha Bytes nå har fått igjen noe av selvtillitten sin til å fortsette med "Project Game Evolution"

 

 

kjøpte Gothic 3 på Steam for jeg fikk med Gothic 4 på kjøpet (eller motsatt, men må vente på Gothic 4 release). Kjøpte også Gothic 3 når det kom ut på PC men det var så buggete at jeg ga opp(har mistet spillet nå). Problemet er at nå er det enda mer buggete på mitt nåverendet system, har nå prøvd å innstallere alle patcher men spillet hopper ut ved endringer av oppløsning, om ikke fryser spillet helt rett før jeg skal starte. Jippi, for guds skyld gi ut et Gothic 4 med mindre BUGS!.

 

Enten er det 5970 som er problemet eller Win7, hvorfor ikke en kombinasjon.....

 

En stund siden jeg har fyrt opp Gothic 3 nå, men jeg husker jeg testet litt rett etter jeg hadde fått meg Radeon HD5850. Da husker jeg at grafikken var veldig merkelig, med noen slags striper over skjermen. Vet ikke om dette har noen sammenheng med dine problemer.

 

Ellers er det noen gamle tråder rundt omkring om hva slags "oppførsel" G3 liker og ikke liker... Husker å ha sett anbefaling om å installere spillet i standardkatalogen (c\program files\gothic 3). Har også sett anbefaling om å restarte spillet før man loader et savegame. Har aldri fått testet skikkelig ut hvor mye disse fårhåndsreglene faktisk hjelper, men følger de alltid allikevel, og har hatt lite problemer med G3 de to siste gangene jeg spilte gjennom, (Patch 1.6 og 1.71 mener jeg å huske)

 

Og, bruk nye savegames hele tiden, mener de kan bli korrupte og da må du begynne helt på nytt hvis du ikke har et tidligere savegame du kan ta utgangspunkt i.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm ja min første rundet med Gothic 3 stoppet opp nettop pga alt ble korrupt, jeg satt fast i en vegg og pluttselig ble savegame korrupt i samme slengen og jeg måtte omtrent starte på nytt, det ble det aldrig noe av.

 

Nå har jeg kjøpt spillet på steam så da legger spillet seg i steam folderen med de andre spillene. Har videre innstallert siste patch men samme problem, spillet fryser rett før spillet skal til å starte hver gang. Er ganske sikker på at spillet ikke liker 5970 (crossfire), men kan ikke slå af cf så tror jeg må glemme spillet. Tross alt Fans som har kommet med de siste patchene som retter MYE, at de skal få til søtte for nye skjermkort også er nok for mye å be om.

 

Men det store spørsmålet er hvorfor i svarte Jalla selges det da på Steam, om ikke det har kommet en offisiel patch som støtter både win7 og nyeste skjermkort. Merklig, men driter i hele spillet å venter på Gothic 4 som jeg egentlig kjøpte, fikk med 3 gratis.

Lenke til kommentar

Men det store spørsmålet er hvorfor i svarte Jalla selges det da på Steam, om ikke det har kommet en offisiel patch som støtter både win7 og nyeste skjermkort.

Tipper du kan spørre JoWood om det, som sitter på rettighetene til Gothic... Føler dette blir enda en bekreftelse på at de gir F*** i kvalitet og kun bryr seg om å tjene noen raske slanter... :(

 

De ville ihvertfall ikke betale Piranha Bytes for å patche spillet videre, men betalte istedet en billig utvikler for å lage en rask "expansion" til et buggy G3, som selvfølgelig er enda mer buggy enn originalen i tillegg til å mangle noen som helst form for innhold. (Uansett hva jeg forteller om denne utvidelsen klarer jeg ikke å formidle hvor halvhjertet og tragisk dårlig den er, det må bare oppleves)

 

Kanskje dumt spørsmål, men har du forsøkt å kjøre spillet i WinXP kompatibilitetsmodus?

Lenke til kommentar

Jeg elsker Gothic 3 av hele mitt hjerte. Det er et av mine absolutte favoritt spill. Jeg har rundet det 4-5 ganger og koser meg like mye hver gang. Det er rett og slett et skikkelig kosespill. Men Forsaken Gods var en skikkelig nedtur. Det er den samme verdenen (uten Nordmar og Varant), men de har ikke giddet å fjerne quest items fra G3, antall fiender er redusert kraftig, noe som gjør verdenen mindre levende, det lagger enda mer enn i G3 og det er så store bugs i det at jeg såvidt fikk fullført mainquestet. Vil ikke anbefale noen å spille Forsaken Gods.

 

Må dog snart få kommet i gang med Risen. Skammer meg litt over å ikke ha fått begynt på det enda.

Endret av nouse4aname
Lenke til kommentar

Takker for forslag.

 

Ting begynte å bevege seg litt videre når jeg innstallerte 1.6 først, første starte kom jeg da inn men med den kjente skyggefeilen og spillet frøys etter jeg faktisk fikk spilet i 20 sek. Prøvdet da og innstallere 1.73 kom fortsatt inn å tenkte puh nå retter det seg endelig blir det Gothic 3 ! men spillet frøys etter 20 sek. Innstallerte 1.74 for det har en ATI fiks men samme problem.

 

Innimellom for jeg også Fatal error så spillet starter ikke i det hele tatt.

 

Pcen er klokket ned for å være helt sikker på at alt er stabilt, det er den også i alle andre spill.

 

Vet jeg går glipp av en stor opplevelse så kommer til å fortsette å prøve. Favoritt spill er jo Gothic2 og Risen som nevnt fikk jeg aldrig spillt i mellom Gothic 3 for Bugs plaget meg ustanslig når da jeg kjøpte det ved release også.

 

Skal teste Xp modus når jeg kommer hjem, så Grafikken forøvrig fortsatt var helt kurrant av det lille jeg har fått sett nå ).

Endret av SimalarioN
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Etter å ha spilt gjennom Dragon Age 2, og blitt alt for skuffet, frister det å kjøpe Risen på steam for å få opp humøret igjen. Spilte Risen da det kom ut i 2009 på Xbox, og kan ikke huske å ha levd meg så inn i et spill før, selv om jeg aldri ble ferdig med det pga tekniske problemer. Noen som fortsatt spiller? Står vel egentlig mellom Risen og The Witcher 1 nå.

Lenke til kommentar

Etter å ha spilt gjennom Dragon Age 2, og blitt alt for skuffet, frister det å kjøpe Risen på steam for å få opp humøret igjen. Spilte Risen da det kom ut i 2009 på Xbox, og kan ikke huske å ha levd meg så inn i et spill før, selv om jeg aldri ble ferdig med det pga tekniske problemer. Noen som fortsatt spiller? Står vel egentlig mellom Risen og The Witcher 1 nå.

 

Risen ble patchet (1.2 tror jeg) og alle de tekniske problemene jeg opplevde tidligere er nå borte. Det er faktisk ikke lenge siden sist gang jeg spilte gjennom det. Herlig spill.

 

Personlig anbefaler jeg Risen over The Witcher, mest fordi jeg hadde det mer moro med det.

 

 

Lenke til kommentar

Etter å ha spilt gjennom Dragon Age 2, og blitt alt for skuffet, frister det å kjøpe Risen på steam for å få opp humøret igjen. Spilte Risen da det kom ut i 2009 på Xbox, og kan ikke huske å ha levd meg så inn i et spill før, selv om jeg aldri ble ferdig med det pga tekniske problemer. Noen som fortsatt spiller? Står vel egentlig mellom Risen og The Witcher 1 nå.

Jeg føler at Pirahna Bytes er de eneste som lager virkelig immersive spill. Har runna the witcher en gang, og det er et bra spill. The witcher bruker en modifisert versjon av motoren som Bioware spillene bruker. Verdenen vil altså være delt inn i mer eller mindre små maps (loading inn til huser), og du kan kun bevege deg i 2 dimensjoner. Risen er i kontrast helt åpen uten noen usynlige vegger. Combat er også ikke direkte styrt. Du klikker, og figuren du styrer går automatisk bort, og angriper. I Risen så er det du som styrer slagene.

Melee combat i the witcher er ganske elendig, men du kan lære noen magiske spells, og bruke potions og bomber som gjør det litt mer innteresant. For å være ærlig så er the witcher combaten veldig kjedelig, men i motsetning til Dragon age så kjemper du deg ikke igjennom times lange dungeons hele tiden heller. Det er (som i Risen) mer fokus på exploration.

 

The witcher har utvilsomt beste historien(e) jeg har spilt i et spill. Hvorfor Bioware fortsatt er annerkjent som "king of story" vet ikke jeg.

Bioware spillene føles som klisje hollywood filmer i forhold.

 

Risen er adskillig mye bedre på pc. Konsollene har for lite minne til å kunne kjøre open world spill som Risen uten å kutte veldig ned på grafikk. Kontrollene er også designet til PC. Har ikke hatt noen tekniske problemer på Risen med pc.

 

Risen:

- Bra gameplay (beste melee gameplay lagd, ihvertfall på PC).

- Åpen og "realistisk" verden (fiender scales ikke til din level).

- Ikke beste plottet, men dialoger og alle småtingene skaper en autentisk verden.

- Beste i exploration

 

The Witcher:

- Middels gameplay (bedre enn DA og DA2).

- Ikke åpen verden, men en del bra elementer, som unger som leker osv.

- Generelt veldig god historie. Et chapter har som regel en mindre historie, som alle er veldig bra laga.

- Middels exploration.

 

The witcher er verdt å spille kun for historien (i motsetning til Bioware spillene), men Risen er morsommere

 

Gothic 2 er jo selvfølgelig det beste spillet, beste immersion i et spill noensinne. Håper Risen 2: Dark waters bringer det et hakk videre.

Endret av ImmoralAtheist
Lenke til kommentar

 

 

Risen ble patchet (1.2 tror jeg) og alle de tekniske problemene jeg opplevde tidligere er nå borte. Det er faktisk ikke lenge siden sist gang jeg spilte gjennom det. Herlig spill.

 

Personlig anbefaler jeg Risen over The Witcher, mest fordi jeg hadde det mer moro med det.

 

 

Er dette på 360? I såfall bør jeg vel plukke det fram igjen, for på tross av mye sjarm og gode elementer så var det rett og slett ikke ferdig utviklet når man kom et stkke ut i det. Teksting som ikke stemte med stemmer og mange andre feil som rett og slett gjorde at d havnet i hylla hvor det har samlet støv siden. Så hvis dette er fikset kan jeg jo kose meg igjenom det på nytt, og faktisk fullføre historien. :)

Lenke til kommentar

 

Risen ble patchet (1.2 tror jeg) og alle de tekniske problemene jeg opplevde tidligere er nå borte. Det er faktisk ikke lenge siden sist gang jeg spilte gjennom det. Herlig spill.

 

Personlig anbefaler jeg Risen over The Witcher, mest fordi jeg hadde det mer moro med det.

 

 

Er dette på 360? I såfall bør jeg vel plukke det fram igjen, for på tross av mye sjarm og gode elementer så var det rett og slett ikke ferdig utviklet når man kom et stkke ut i det. Teksting som ikke stemte med stemmer og mange andre feil som rett og slett gjorde at d havnet i hylla hvor det har samlet støv siden. Så hvis dette er fikset kan jeg jo kose meg igjenom det på nytt, og faktisk fullføre historien. :)

Nei, PC. Jeg aner dessverre ikke hvordan spillet kjører på 360.

 

 

 

Lenke til kommentar

Kjøpte Risen til 360 for ei veke sida. Spelte til eg kom til første landsbyen, og har liksom ikkje gidda å plukke det opp igjen etter det. Har et par spørsmål til dere som har brukt endel tid på spelet:

 

Kampsystemet virka litt treigt og repetitivt, men eg har berre prøvd sverd/skjold foreløpig. Forhåpentligvis er magi eller pil og bue meir interessant, eller får man fleire muligheiter når man går opp i levels?

 

Eg la merke til at det ligger skrot på bakken over alt. Kan det ignorerast, eller må eg plukke alt med meg for å lage potions og slikt? Hvis eg kan komme meg gjennom spelet uten, er det langt på veg å foretrekke.

 

Kor mange timar og gjennomspelingar for 1k gs?

Lenke til kommentar

Kampsystemet for sverd og skjold blir betraktelig bedre når du øker Sword level, da du får tilgang til mange nye muligheter og angrepskombinasjoner.

 

Angående 'skrot' som du finner på bakken så MÅ du ikke plukke opp noe som helst, men det lønner seg med tanke på at du kan bære så mye du vil, og penger er veldig kjekt å ha i Risen. Jeg har som regel ikke laget potions selv, men kjøpt dem i store kvanta mot slutten av spillet.

 

Jeg har spilt igjennom spillet 3 ganger med 30-50 timer på hver gjennomspilling, alt etter hvor høyt level jeg har giddet å nå. På min siste gjennomspilling nådde jeg faktisk level 28.

 

 

Lenke til kommentar

Takk for utfyllende svar, sjansen for at begge spillene havner i hus om ikke alt for lenge er vel ganske så stor.

 

Hvis du er rollespilfan så er det en skam å ikke ha spilt begge :p Jeg mener personlig at The Witcher, Risen og Dragon Age: Origins er de beste rollespillene som har kommet ut de siste årene. Det er likevel verdt å nevne at de er veldig forskjellige, og de tre opplevelsene er til de grader forskjellig.

Lenke til kommentar

Her er et intervju (via RPGWatch) med Mike Hoge, en av grunnleggerne av Piranha Bytes. Det handler mest om Gothic 1 og 2, men dette var spesielt interessant:

 

Gothicz.net: Mike, last question. If you had a chance to win the rights for Gothic back, would you consider it? Is there a possibility, that you ever develop another Gothic?

 

Mike: We get the rights to Gothic back when we have finished Risen 2. Why? Because we did only sell them to our ex-publisher for a certain amount of time ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...