Gå til innhold

Piranha Bytes - Risen


Anbefalte innlegg

Sikkert en et par dumme spm., men jeg er for trøtt til å tenke:

 

Jeg kjøpte 360 versjonen og er ikke fornøyd med det. Synes det er for mørkt, og jeg synes jeg bruker for lang tid på å manøvrere meg gjennom inventory, maps etc.

Liker spillet, det er bare det at det føles for tungvint, og jeg blir sliten av å bare skimte alt i mørket om natten, og det blir for difust om dagen.

 

PC versjonen regner jeg med musen fungerer som normalt i inventory etc.? Bare spør fordi jeg ikke vil kjøpe dette og gå på en "smell" til :p

Grafikken regner jeg med er bedre, og man har sikkert flere muligheter når det gjelder instillinger.

 

Jeg har spilt det i en god del timer på PC, og jeg har ingen problemer. Inventory går du inn i ved å trykke på I, og fra der er det bare å bruke musen til å dobbeltklikke på maten du vil spise eller papirrullen du vil lese. Spillet er heller ikke for mørkt (på min PC-skjerm, TV'en min blir litt mørk når jeg kobler den til PC'en, på generell basis - er kanskje samme problem du har med TV'en din?). Uansett, om du liker spillet generelt, altså atmosfæren og historien osv, så råder jeg deg til å kjøpe PC-versjonen. Det er synd at du har betalt for spillet allerede, og at det ikke lever opp, men de tekniske problemene du lister der har verken jeg eller kompisene mine opplevd på PC. Spillet er uansett absolutt verd både din tid og dine penger.

 

Edit: Kort "anmeldelse" fra meg, etter å ha spilt det i ca 15 timer: Genialt spill. Rett og slett genialt. Jeg skal være forsiktig med å si ting som "bedre enn Gothic 2", men dit hvor jeg har kommet nå, så er det på par med dette. Gothic 2, som sikkert flere her vet, er og blir fortsatt mitt favorittspill gjennom tidene. At Risen faktisk klarer å nå opp på mange måter, og til og med gå forbi på flere punkter (slik som kamp-systemet og NPC'enes KI), er for meg på mange måter utrolig. Gothic 3 var et fint spill, men ironisk nok er Risen mer "Gothic" enn Gothic 3 noen gang var. Faktisk vil jeg si det eneste som ikke er 100% Gothic med Risen er nok tittelen. Risen er ganske enkelt en tro oppfølger i Gothic-universet. Bra jobba, Piranha! Jeg hadde nesten mistet håpet etter G3. :)

Endret av Hr. Jenssen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sikkert en et par dumme spm., men jeg er for trøtt til å tenke:

 

Jeg kjøpte 360 versjonen og er ikke fornøyd med det. Synes det er for mørkt, og jeg synes jeg bruker for lang tid på å manøvrere meg gjennom inventory, maps etc.

Liker spillet, det er bare det at det føles for tungvint, og jeg blir sliten av å bare skimte alt i mørket om natten, og det blir for difust om dagen.

 

PC versjonen regner jeg med musen fungerer som normalt i inventory etc.? Bare spør fordi jeg ikke vil kjøpe dette og gå på en "smell" til :p

Grafikken regner jeg med er bedre, og man har sikkert flere muligheter når det gjelder instillinger.

 

Jeg har spilt det i en god del timer på PC, og jeg har ingen problemer. Inventory går du inn i ved å trykke på I, og fra der er det bare å bruke musen til å dobbeltklikke på maten du vil spise eller papirrullen du vil lese. Spillet er heller ikke for mørkt (på min PC-skjerm, TV'en min blir litt mørk når jeg kobler den til PC'en, på generell basis - er kanskje samme problem du har med TV'en din?). Uansett, om du liker spillet generelt, altså atmosfæren og historien osv, så råder jeg deg til å kjøpe PC-versjonen. Det er synd at du har betalt for spillet allerede, og at det ikke lever opp, men de tekniske problemene du lister der har verken jeg eller kompisene mine opplevd på PC. Spillet er uansett absolutt verd både din tid og dine penger.

 

 

Takker for innspillet. Laster ned fra Steam nå, så får de ta en nytt kjøp som "takk" hehe

 

Må vel antakelig sykemeldes på mandag siden jeg tok med meg EVE Online også ;)

Lenke til kommentar

Spillet har noen slitsomme bugs, men til nå har jeg oppdaget veldig få. Uvirkelig få, kan man faktisk si - med tanke på at det faktisk er Piranha Bytes som står bak (LITT selvkritikk må man tåle). De problemene jeg har støtt borti er noen små og irriterende, slik som at karakteren kan henge seg opp i en vegg mens han faller ned, og jeg må laste inn forrige spill (har skjedd én gang). En annen skjedde da jeg skulle gå gjennom en døråpning inne i en hule (den hvor de tre skattejeger-brødrene befinner seg). Hver gang jeg prøvde å gå gjennom, spratt karakteren min opp i andre etasje. Den eneste måten jeg kunne komme meg gjennom på, var ved å bruke en Nautilus-rull.

 

Dessuten må spillet finjusteres litt når det kommer til visse oppdrag. Spesielt i bandittleiren er det flere oppdrag som rett og slett ikke kan fullføres om man velger å gjøre dem på en litt annerledes måte. Dette er i og for seg greit - konsekvenser for ens handlinger er en av mine favorittaspekter med rollespill - men da må i det minste quest-loggen oppdatere seg til å fortelle at oppdraget ikke kan fullføres. Disse problemene har oppstått kun én gang hver, og har aldri vært kritiske, så de blir mer bagateller enn virkelige problemer.

 

Risen fortsetter å imponere meg, med sine intrikate karakterer og historier, hvor ingen ting er svart-hvitt, og man kan som oftest velge selv hvordan oppdraget skal løses. Oppdragsloggen gjør, i kjent Gothic-stil, ikke akkurat oppdragene alt for enkle. Her gjelder det å høre på hva folk sier. Men i motsetning til Gothic 3 sin logg, som var direkte mangelfull og til tider kunne få meg til å føle meg som et stort spørsmålstegn, har Risen med all den elementære informasjonen du trenger - og med quest map blir ting nesten litt for enkle.

 

Foreløpig ligger Risen på 9/10 hos meg, og ligger sånn ca. på par med Gothic 2, med visse ting som trekker opp og visse ting som trekker ned. Om det stiger opp eller ned til slutt gjenstår å se, men jeg tipper det blir liggende der. Et særdeles gjennomført, underholdende og engasjerende rollespill som du skal lete lenge etter for å finne en make.

Jeg storkoser meg i alle fall. =)

Lenke til kommentar

Ja da var jeg ferdig med Risen på Xbox 360. Spilte veldig mange timer og ble til slutt level 29. Er ytterst få levende fiender igjen, gått flere ganger igjennom hele kartet for å sjekke etter blomster, gruver, fiender og skatter. Jeg gjorde også alle quester som jeg fikk bortsett fra slutten av "Hemlars Murderer" som ble bugget. Var også andre quest men de loadet jeg fra en tidligere save.

 

Her er min lille vurdering av Risen

 

Grafikk 7/10:

Til Xbox360 synes jeg grafikken var litt skuffende. Draw distance er elendig og ting som er ett stykke unna er veldig kornete. Karakterene var middels, men ansiktet var skuffende. Grafikken ellers var ganske bra.

 

Gjennomføring teknikk (ytelse/bugs o.s.v) 4/10:

Jeg opplevde mye greier som var å sette fingeren på.

- Fikk endel lag spikes, spesielt når mye skjedde. Ofte når jeg akkurat skulle kaste en fireball hang spillet seg litt.

- Spillet hang seg noen henger helt. Måtte skru av xboxen. IKke opplevd på noen andre xbox spill.

- En gang ble skjermen helt gul når jeg skulle gå inn en foss. Lyden gikk i loop og spillet var hengt seg.

- Ofte når man skulle loade var fiender og karakteren plassert anderledes enn da jeg savet. Blant annet var det ofte jeg var død før jeg fikk loadet for da var plutselig fienden helt inntil og hadde rukket å drepe meg før jeg fikk gjøre noe. I siste delen av loadinga hører man lyden som tyder på at da har spillet begynt før man får gjøre noe. Jeg opplevde også at når jeg stod på smale kanter kunne jeg havne i lavaen når jeg loadet.

- Endel quest bugs fikk jeg jo og. Blant annet hemlars murderer som jeg ikke fikk gjort ferdig. Var andre quester jeg måtte gjøre på nytt for å unngå bugs. Leser også mye på forum at folk har veldig mange problemer med diverse quester som de ikke får gjort, blant annet hovedquester slik at de ikke kommer videre.

 

Historie 8/10:

I starten iløpet av chapter 1 og 2 er spillet genialt,

men når du kommer på chapter 3 og 4 så er de veldig korte og er lite variasjon. Er jo bare å gå inn i lizardbyer og drepe lizardman og lizard warrior. Jeg tror jeg hadde rundt 500stk lizard sverd som jeg solgte. Det var like før jeg ikke orket å spille slutten for det tok seg kraftig ned. For meg er det ganske tydelig at budsjettet eller tidsfristen har blitt overgått og de har kuttet ned på siste halvdel av spillet. Chapter 1 og 2 er helt geniale og hvis chapter 3 og 4 hadde fortsatt i den retningen ville historien minst fått 9'er, kanskje 10 og. Det er jo ikke noe skikkelig sluttsekvens engang. Det er jo bare en svart skjerm og man hører han og patty? prater i 20 sekunder. Tydelig at her ble ting kuttet ned.

Det jeg synes er genialt er hvor oppdatert de fleste karakterene er når man blir promota og mye høfligere folk blir. I starten liker ingen deg og folk er veldig frekke mot deg, men når du jobber deg oppover så blir folk høfligere og man merker det også på at folk lar deg gå inn i husene dems uten at de jager deg ut. Det er så lagt at noen kan du slå uten at de rører deg, de bare sier at du må kutte det ut. Så det er veldig gøy å bygge opp karakteren og merke forskjell i omgivelser.

 

Kontroller 5/10: Jeg synes det var ganske dårlig oppsett på kontrolleren og det er mye som ikke er logisk i det hele tatt. Jeg trykket ofte feil for følte det var vanskelig å lære seg tastene, spesielt i inventory og slikt. Bare for å få fram pil og bua når jeg var magiker var veldig lite opplagt. Når jeg velger pil og bue (eller armbrøst) i inventorien så vises det ikke nede på linja at det har blitt valgt. Det vises fortsatt den "fireballen" min. Jeg må derimot starte kampmodus med "fireballen" og deretter trykke A mens jeg er kampmodus for at den skal velge pil og buen.

 

Totalt 7/10: En sterk 7'er. Hadde jeg spilt det på PC hadde jeg nok gitt det en 8'er tenker jeg på grunnlag av grafikk og kontroller. Hvis det er mindre bugs der med tanke på heng og lagspikes og slikt kanskje blir en 9'er og. Jeg synes Risen hadde litt mer potensiale til å bli noe enda større. Men jeg synes absolutt det var ett bra spill. Det fikk meg til å sitte mange timer hver dag. Så absolutt bra spill :D

Endret av Lambada
Lenke til kommentar

skjønner ikke hvorfor alle klager på 360 versjonen, hadde ikke noe problem jeg. runda spillet på litt over en uke og må si det er et av de beste RPGene jeg har spilt på en stund...

 

Såvidt jeg har forstått er det ikke spillet de klager over, men grafikken.

 

Grafikk, kontroller og stabilitet er bedre på PC versjonen slik jeg har forstått det. Regner med quest bugs og slik også er på pc versjonen. Men for all del, Risen synes jeg også er et av de beste RPGene jeg har spilt på en lang stund. Jeg har allerede begynt på nytt for å spille for the don. Det sier litt om spillet når jeg starter igjen så fort.

Lenke til kommentar

Da var jeg ferdig med spillet ( , prøve og ikke komme med spoilere så det kan stå åpent.

 

Jo jeg kan ikke stikke under en stol at det har vært et pr iriterendet bugs som nevnt (sitte fast - ufrivillig telport på toppen av tak etc), men total inntrykket er genialt og har ventet på et rpg som dette i flere år. Først og fremst måten at spillet ikke trykker moral over hodet ditt - nå er du god - nå er du ond - som vi er vant med fra samtlige rpg spill bortsett fra noen få. Det at man kan trikse så mye med questene som man faktisk kan gjør at det ikke for meg føltes som vanlige kjedelige quest men fløyt fint inn i utviklingen av karakteren min, ekstra flott at historien endrer seg såpass mye etter questene og hvordan man velger å løse dem. Grafikken er også helt ypperlig på en pc men alt på maks, flere steder stoppet jeg opp og tittet litt på landskapet etc.

 

Likte ikke så godt at den råeste rustingen i manns minne ikke var i bruk mer en ca 5min, iriterte meg såppass mye at jeg loada save game og tok meg ei rundet på øye i rustningen, men ingenting igjen gitt ....

 

Sterk 9 fra meg - små bugsa og en noe slapp slutt gjør sitt til at jeg ikke kan gi 10.

 

Rustningen:

 

 

post-104-1099146450_thumb.jpg

 

 

Endret av SimalarioN
Lenke til kommentar

Noen tips for å vinne siste bosskampen?Fikk bare prøvd 5-6 ganger før jeg måtte på jobb inatt.Har sword og axe,bue men virket ikke som jeg fikk gjort noe særlig skade den korte tiden jeg holdt på(1-2 min.hver gang).Er level 27/28.

 

 

Brukte nå bare warhammeren til mr.titanlord. Tok vel en 10 harde slag så gikk han ned, må huske å blokke(reflekterer dem tilbake på ham da) når han kaster magicmissile så han blir stunned. Fikk inntrykk at det er den eneste måten å slå ham på.

 

Lenke til kommentar

Monastery:

 

 

Hvor finner jeg hvilke ingredienser som skal til for å lage Illusion Scroll? Nede i den "borgen" med inngang i biblioteket? Har sjekket alt der iallefall, lest alle bøker og åpnet alle kister, dog er det vel en dør eller to jeg ikke får opp, f.eks den i det rommet med den store, magiske krystallen(anti-magic area, ergo funker ikke telekinesis på bryteren som er over døra).

 

Lenke til kommentar

Boss

 

 

Vet ikke om magikere får titan hammer og rustningen men det er ikke nødvendig med quicksave. Bossen er altfor lett og det hele er over etter ca 3min. Bare zoom ut og følg med hva han gjør, gå inn slå ham 1 gang og gjenta. blir du truffet er det flere steder du rekker å drikke potion feks mens du løper fra beam strålen.

 

Veldig lett og utrolig iriterendet at man kun får brukt en kul rustning i 5 min når man endelig har fått en !. Viddere minnet Boss fighten mer om supermario boss fight, dette var med på å trekke spillet ned fra en 10 som nevnt tidligere.

 

 

Endret av SimalarioN
Lenke til kommentar

Monastery:

 

 

Hvor finner jeg hvilke ingredienser som skal til for å lage Illusion Scroll? Nede i den "borgen" med inngang i biblioteket? Har sjekket alt der iallefall, lest alle bøker og åpnet alle kister, dog er det vel en dør eller to jeg ikke får opp, f.eks den i det rommet med den store, magiske krystallen(anti-magic area, ergo funker ikke telekinesis på bryteren som er over døra).

 

 

 

Den bryteren inne i anti-magic area har bare to kister med forskjellige items, ikke no magi. Du får den opp med en bue. Illusion scroll ingrediense finner du hos master abrax inne i den hemmelige delen av biblioteket..

 

Lenke til kommentar

Monastery:

 

 

Hvor finner jeg hvilke ingredienser som skal til for å lage Illusion Scroll? Nede i den "borgen" med inngang i biblioteket? Har sjekket alt der iallefall, lest alle bøker og åpnet alle kister, dog er det vel en dør eller to jeg ikke får opp, f.eks den i det rommet med den store, magiske krystallen(anti-magic area, ergo funker ikke telekinesis på bryteren som er over døra).

 

 

 

Den bryteren inne i anti-magic area har bare to kister med forskjellige items, ikke no magi. Du får den opp med en bue. Illusion scroll ingrediense finner du hos master abrax inne i den hemmelige delen av biblioteket..

 

 

 

Fikk til det med buen, ja, var bare litt tricky, måtte treffe en del ganger på random steder, tydeligvis. Men ja, da er altså spørsmålet: Hvor er Abrax i det hemmelige biblioteket? Finner han jo ikke :p

 

Endret av Cunego
Lenke til kommentar

Noen tips for å vinne siste bosskampen?Fikk bare prøvd 5-6 ganger før jeg måtte på jobb inatt.Har sword og axe,bue men virket ikke som jeg fikk gjort noe særlig skade den korte tiden jeg holdt på(1-2 min.hver gang).Er level 27/28.

 

Quick save for hver gang du slår han.

 

Veldig farlig. Når du hurtiglaster spillet tilbake etter du har dødd, kan det hende du plutselig dør i det spillet starter opp igjen, og du må fortsette å trykke F9 (og holde inne block-knappen mens spillet lastes inn) mange ganger før du er så heldig å overleve. Use with caution.

 

 

Edit: En annen flott ting jeg glemte å nevne tidligere; Variasjonen! Variasjonen er faktisk helt utrolig god i Risen. Da tenker jeg hovedsaklig på oppdragene. Noen ganger teamer man opp med en annen karakter (eller flere - flere ganger jobber man sammen med fem til ti andre), noen ganger er oppdragene store og intrikate, og krever mye vandring og utforsking, andre ganger er oppdragene små og består stort sett av prating med andre karakterer i nærområdet.

Piranha skal ha kudos for at de ikke har ett eneste oppdrag i hele spillet som åpenbart er av "grind"-typen. Man får aldri høre "go pick up X carrots", i alle fall ikke uten å få en grunn til hvorfor man skal det. Dette gir alt man gjør en følelse av hensikt, og hjelper veldig med å motivere en gjennom selv de mest frustrerende oppdrag (jeg må ærlig innrømme at jeg har slått i bordet en del ganger etter å ha blitt drept av en gjeng med alt for mektige fiender... selvsagt kun min egen feil).

 

Skjelettet Fred er forresten en helt genial karakter. Nei, han er kanskje ikke særlig karismatisk... men han gjør jobben, og navnet i seg selv er jo simpelthen genialt. :D

Endret av Hr. Jenssen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...