Gå til innhold

Piranha Bytes - Risen


Anbefalte innlegg

Nei, jeg har definitivt ikke vært hos Don personlig. Ærlig talt kjenner jeg faktisk ikke statusen min - castaway eller annet - har ikke egen pc tilgjengelig, og får heller ikke sjekket på en stund..

 

Begynte med en del oppdrag hos Don før jeg ble tatt til fange og tvangsrekruttert. Så rømte jeg og gjorde litt her og der. Da jeg kom til byen utførte jeg flere oppdrag for begge sider, og fikk til slutt inntrykk av at jeg var en "kloster-mann." Men, som sagt, pakken til Don får jeg ikke levert, fordi Dons menn er totalt uinteressert i meg. (Litt rart da, at Scordo, som er lederen i byen faktisk stolte på meg...) Får ikke prate med noen om noe. I klosteret holdt jeg på med å lære magiske formler hos Illumnar(?) og fikk beskjed om å søke råd hos de andre rekruttene. Nå har jeg sjekket alle gjentatte ganger, resitert noen formelingredienser for Illumnar, men får ingenting mer å gjøre videre. Innbiller meg altså at jeg skal oppsøke Abrax, men han er som sunket i jorden... Lurer på om han befinner seg bak den røde, magiske barrieren i biblioteket.

 

Hovedproblemet mitt er altså at en feil/bug medfører at oppdragsloggen og alle de andre loggene er helt tomme til enhver tid, og jeg har ingen mulighet til å sjekke nåværende oppdrag jeg er på. Trodde jeg skulle klare meg lell på grunn av ren forkjærlighet til spillet og historien, men er gått i surr.

 

Uansett, takk for hint og tips så langt! Skjønner at det kan være vanskelig spørsmål å besvare, all den tid ingen andre har meldt om samme bug som jeg har...! :cry:

 

Hvis du ble tvangsrekruttert tidligere i spillet kan du kun joine Mages eller the Order, og kan bare glemme å levere pakka til The Don. Siden du nå er medlem av fienden deres er du også en fiende av The Don, selv om de ikke akkurat viser det på en voldelig måte. Har ikke spilt som Mage eller Order selv enda så kan ikke gi deg noen særlige hint der er jeg redd. Men jeg kan bekrefte at Abrax ikke er bak den røde barrieren nede i biblioteket.

 

For å finne han må du:

 

 

Gå til biblioteket under bakken der den røde barrieren er og bruke det bordet som gjør deg om til en Nautilus eller bruke en scroll og finne et lite hull langs bakken du må krype inn i. Det rommet hullet er i er bak en en låst dør som du må bruke en låsåpner spell på.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Yessss! Endelig løsnet det! Begriper ikke hvordan jeg klarte å totalt overse det lille rommet gang på gang... Var etter hvert nesten overbevist om at det var en bug som "låste" meg fast i ingenmannsland dersom jeg tok for mange oppdrag på begge sider, men foreløpig ser det ut til at det kan avkreftes! Jeg er rekrutt i klosteret og fortsetter med oppdragene der.

 

Mange takk for alle hjelpsomme svar! Har som nevnt famlet litt i blinde pga "tomme logger - feilen." En av de underligere bug-ene jeg har opplevd.

 

@phelion

Lenke til kommentar

Spørsmål angående herbs og planter og sånn (også i forhold til Gothic 3, og 2?)

 

 

 

I Gothic 2 og 3, ganske sikker på begge, så kunne man mikse disse Healing Plant og Mana, og diverse andre planter med ett eller annet, til å gi "permanently higer" ett eller annet.. Hvis man spiste healing plant, så leget man sårene.. men, hvis man mikset dem, så kunne man få høyere max hit points.. Fungerer det slikt her i Risen? ..litt dårlig til å forklare, men var usikker på ordene jeg skulle bruke..

 

 

 

Takk, takk! :)

Lenke til kommentar

Spørsmål angående herbs og planter og sånn (også i forhold til Gothic 3, og 2?)

 

 

 

I Gothic 2 og 3, ganske sikker på begge, så kunne man mikse disse Healing Plant og Mana, og diverse andre planter med ett eller annet, til å gi "permanently higer" ett eller annet.. Hvis man spiste healing plant, så leget man sårene.. men, hvis man mikset dem, så kunne man få høyere max hit points.. Fungerer det slikt her i Risen? ..litt dårlig til å forklare, men var usikker på ordene jeg skulle bruke..

 

 

 

Takk, takk! :)

 

 

 

Det fungerer som bare det, Bland opp Kings Crown(en spesiell plante) F.eks, og du får 5+ Strength permanent. Dette funker med andre planter også, Mener Pixie Cap gir en permanent mana bonus.

 

Lenke til kommentar

Spørsmål angående herbs og planter og sånn (også i forhold til Gothic 3, og 2?)

 

 

 

I Gothic 2 og 3, ganske sikker på begge, så kunne man mikse disse Healing Plant og Mana, og diverse andre planter med ett eller annet, til å gi "permanently higer" ett eller annet.. Hvis man spiste healing plant, så leget man sårene.. men, hvis man mikset dem, så kunne man få høyere max hit points.. Fungerer det slikt her i Risen? ..litt dårlig til å forklare, men var usikker på ordene jeg skulle bruke..

 

 

 

Takk, takk! :)

 

 

Du kan lage permament potions som i de tidligere spillene. Du må ha alchemy level 3. Alkymisten i Harbour Town kan trene deg til level 3 (men du må ha level 1 først), det samme med magikeren hos Don.

Permament potions krever en veldig sjelden plante som kalles Hero's Crown. Det finnes bare 20 av dem i hele verdenen så du må bruke dem forsiktig. Som banditt er det best å bruke dem på styrke, som magiker er det kanskje bedre å bruke dem på mana.

I tillegg til hero's crown trenger du selvsagt vials og vin/vann og spesifikke ingredienser for hver potion.

Permament +5 strength krever ogre roots, dexterity=pixie hats, mana=berries og health=mushrooms.

 

Lenke til kommentar

Spørsmål angående herbs og planter og sånn (også i forhold til Gothic 3, og 2?)

 

 

 

I Gothic 2 og 3, ganske sikker på begge, så kunne man mikse disse Healing Plant og Mana, og diverse andre planter med ett eller annet, til å gi "permanently higer" ett eller annet.. Hvis man spiste healing plant, så leget man sårene.. men, hvis man mikset dem, så kunne man få høyere max hit points.. Fungerer det slikt her i Risen? ..litt dårlig til å forklare, men var usikker på ordene jeg skulle bruke..

 

 

 

Takk, takk! :)

 

 

Du kan lage permament potions som i de tidligere spillene. Du må ha alchemy level 3. Alkymisten i Harbour Town kan trene deg til level 3 (men du må ha level 1 først), det samme med magikeren hos Don.

Permament potions krever en veldig sjelden plante som kalles Hero's Crown. Det finnes bare 20 av dem i hele verdenen så du må bruke dem forsiktig. Som banditt er det best å bruke dem på styrke, som magiker er det kanskje bedre å bruke dem på mana.

I tillegg til hero's crown trenger du selvsagt vials og vin/vann og spesifikke ingredienser for hver potion.

Permament +5 strength krever ogre roots, dexterity=pixie hats, mana=berries og health=mushrooms.

 

 

 

Det finnes også:

 

 

En potion du kan lage som gir deg 100XP. Denne lages ved at man samler 5 Wanderlust + vann om jeg ikke tar feil. Denne finner man bak den røde barrieren nede i biblioteket under Monastery.

 

 

Lenke til kommentar

Spørsmål angående herbs og planter og sånn (også i forhold til Gothic 3, og 2?)

 

 

 

I Gothic 2 og 3, ganske sikker på begge, så kunne man mikse disse Healing Plant og Mana, og diverse andre planter med ett eller annet, til å gi "permanently higer" ett eller annet.. Hvis man spiste healing plant, så leget man sårene.. men, hvis man mikset dem, så kunne man få høyere max hit points.. Fungerer det slikt her i Risen? ..litt dårlig til å forklare, men var usikker på ordene jeg skulle bruke..

 

 

 

Takk, takk! :)

 

 

Du kan lage permament potions som i de tidligere spillene. Du må ha alchemy level 3. Alkymisten i Harbour Town kan trene deg til level 3 (men du må ha level 1 først), det samme med magikeren hos Don.

Permament potions krever en veldig sjelden plante som kalles Hero's Crown. Det finnes bare 20 av dem i hele verdenen så du må bruke dem forsiktig. Som banditt er det best å bruke dem på styrke, som magiker er det kanskje bedre å bruke dem på mana.

I tillegg til hero's crown trenger du selvsagt vials og vin/vann og spesifikke ingredienser for hver potion.

Permament +5 strength krever ogre roots, dexterity=pixie hats, mana=berries og health=mushrooms.

 

 

 

Det finnes også:

 

 

En potion du kan lage som gir deg 100XP. Denne lages ved at man samler 5 Wanderlust + vann om jeg ikke tar feil. Denne finner man bak den røde barrieren nede i biblioteket under Monastery.

 

 

 

Stemmer. Du mente sikkert Wine :)

Lenke til kommentar

Nå får jeg litt spader her...

 

SPOILER!

[code]

Etter å ha fått testen fra Abrax, pratet jeg med Sirius og fant Krayban død i skogen. Tok alle tingene hans og pratet igjen med Sirius - ingen respons. Dro til klosteret og pratet med Abrax, men løst oppdrag/test fantes ikke som samtaleemne! Bare handel og trening! Pleier vanligvis ikke slite og spørre så mye om spill, men dette virker jo helt merkelig. Får jeg ikke fullført dette oppdraget kommer jeg jo ikke videre i spillet! Har pratet med alle tenkelige og utenkelige, men ingen refererer til denne testen og ingen har nye alternativ.... Hjelp...?


[/code]

 

Edit: Hvor i huleste er spoiler-skjuleren???

Endret av Aphelion
Lenke til kommentar

Spoiler-skjular lagar du slik:

 


[spoiler]Tekst som skal skjulast[/spoiler]

 

Når det gjeld oppdraget:

 

Eg trur hovudmålet her er å samle nokre planter. Eg hugsar ikkje eksakt kor mange sjølv, men i følgje Internett er det kanskje 6 "healing plants" og 4 "mana plants". Når du har dei, skal du gi dei til mester Abrax.

 

 

Kay

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte alle oppskriftene mine bortsett fra experience potion (finnes i hemmelig bibliotek i monastery). Kjøpte oppskrifter fra magikeren til Don i kapittel 2.

--------------------------------------------------------

Når det kommer til problemet ditt med tom log Aphelion: http://forum.worldofplayers.de/forum/showthread.php?t=685412

(Bare scroll nedover siden til du kommer til: Why is my quest log empty?)

 

Det er tydeligvis flere som har hatt dette problemet så det må være noen rart på gang.

Løsningene i linken er ikke så godt forklart, men prøv det som står der eller søk litt rundt. Andre med problemet har klart å fikse det.

For meg fungerte loggen fra starten av så jeg lurer på hvorfor den er tom hos noen. :huh:

Håper du klarer å fikse problemet. Spillet er bra på å forklare ting gjennom dialog, men det må være vanskelig å huske alt hele tiden. Hvis du ikke får fikset det får du se på det som trening av hukommelsen. :p

Endret av Nether
Lenke til kommentar

Takker for alle svar angående potions og sånn! :)

 

Har spart på absolutt alt av planter, og jeg plukker opp alt jeg ser, og litt til.. Men, noen idé om når og hvor jeg finner oppskriften til alt dette?

 

Takk, takk :)

 

De fleste kan finnes tilfeldig rundt omkring i verdenen, om du ikke har tålmodighet til det så kan du kjøpe dem av alkemister. Noen av dem slik som permanente potions blir ikke tilgjengelige før senere i spillet.

Lenke til kommentar

Takk, takk! :)

 

Ja, det var vel heller de med permanent effekt jeg tenkte på..

 

 

Har noen spørsmål til, jeg:

 

1) Det er slik at alle planter (bortsett fra Hero's Crown) "respawner", ikke sant? Jeg synes jeg plukker opp planter der jeg allerede har gått igjennom med lupe tidligere.. Gjelder det alle planter, i så fall? Grunnen til at jeg spør, er grunnet en quest i Harbour Town

 

Magikeren / alkymisten Leonard ønsker at jeg gir han en haug av Healing plants, både root og andre, og siden jeg har lyst til å bruke mine healing-planter til å lage permanent potions, så er jeg ikke så sykt gira på dette. Så sant man ikke kan bruke litt ekstra tid på å plukke de "dobbelt opp" igjen da?

 

1b) Hvilke planter behøves til permanent hit points, forresten?

 

 

2) Jeg lurer litt på characteren min, jeg føler litt at jeg har nedprioritert litt combat-skills i forhold til andre egenskaper. Selv ønsker jeg å være fighter (etter å ha gått bort fra fighter/mage -tanken), og gå for sverd og bue (ikke crossbow). Hvor synes dere jeg bør prioritere videre? Character i spoiler:

519699.jpeg

 

 

3) *DON'S CAMP SPOILER* Noen gode sider på nettet for "løsning av quest"? For å si det først, jeg er absolutt ikke typen til å vite løsninger på quester (jeg pleier også å fjerne alt av piler som guider en i riktig retning i spill, for å lete frem til objektet kun ved beskrivelse gitt av NPCer og andre), men det er noen quester i Don's Camp, som det med å bli den beste fighteren i byen, og det å avsløre Brogar for Don, osv, som jeg bare ikke klarer å fullføre!?

 

4) EDIT: Noen tips om hva jeg uten problemer kan selge til merchants? Jeg har spart på absolutt alt, og ikke solgt annet enn våpen jeg ikke trenger.. Tror jeg har gått glipp av en del klingende mynt..

 

 

Ellers synes jeg man burde ha fått minst 300 XP for å knerte en Gnome! Hater de små jævlene der.. de blokkerer så jævlig og angriper jo i store horder, også! Tar Black Wolfs any day før en Gnome!! Grrr... hehe..

 

 

Herlig spill, forresten! :) Har foreløpig klokket inn på nærmere 25 timer spilling, og ca 4 timer ut i villmarken etter å ha kommet ut av Harbour Town for første gang..

Endret av Bone
Lenke til kommentar

Det med potion for permament hit points svarte jeg vel på. Du trenger mushrooms (tror det er ti for hver potion eller noe).

Tror forresten ikke at planter kommer tilbake, men kan ikke være sikker. Synes jeg har vært ganske nøye med å plukke alle, og så de aldri komme tilbake igjen. Uansett er det ikke noe problem ettersom du kommer til å ha mengder noen timer inn i spillet.

---------------------------------

Hvis du har bestemt deg for å bare bruke sverd/skjold behøver du ikke bekymre deg for LP. Jeg er i kapittel 4 og har 60 LP som jeg ikke vet hva jeg skal bruke på. Har også langt over 100 i styrke (gidder ikke sjekke akkurat hva jeg har nå), og dreper alt med et par slag. Få level 7 i sverd slik at du kan bruke bastard sword og charge attacks. Konsentrer deg samtdig om styrke. Få 100 i styrke med fortrinnsvis LP poeng så kan du bruke strength potions for å komme over 100. Du trenger ikke annet som kriger.

--------------------------------

Hvis du sitter fast er det et par websider som kan hjelpe, men tror ikke det er en ordentlig walkthrough ute ennå. Hvis du søker etter spm på disse sidene finner du alltid noen som har spurt om det samme:

http://forum.deepsilver.com/forum/forumdisplay.php?f=316&order=desc

http://forum.worldofplayers.de/forum/forumdisplay.php?f=652

Ellers kan du alltids spørre i denne tråden, men det er nok fortere å søke på nettet enn å vente på svar her.

------------------------------

Det er et par ting man ikke bør selge. Slet selv litt i begynnelsen etter at jeg solgte pearl necklace som jeg trengte for en quest i byen f.eks. Det er også lurt å gjemme på forskjellige stener man kan trenge til smithing som sapphire, amber osv.

Selv solgte jeg alt av gamle våpen, skjold, mana plants (siden jeg ikke trengte mana som banditt), skins, teeth osv. Ting som plates, candlesticks og lignende er bare til for å selges.

------------------------------

Gnomes er forresten ikke så ille så lenge du passer på å blokkere. Når du får mer styrke dreper du dem uansett så fort at de ikke ser deg komme i tide.

Også er de jo så nusselige. :p

Ghouls derimot satte jeg meg som mål å utrydde med de lysende øynene og de ekle lydene de lager. Jeg er godt på vei i kapittel 4. Bare et par huler til så er de borte fra øya.

Lenke til kommentar

Takk, takk! :)

 

Ja, det var vel heller de med permanent effekt jeg tenkte på..

 

 

Har noen spørsmål til, jeg:

 

1) Det er slik at alle planter (bortsett fra Hero's Crown) "respawner", ikke sant?

 

Jeg tror ikke de respawner etter et visst antall timer, men jeg tror de respawner når du går fra en akt til en annen. Nå jeg kom i akt to merket jeg plutselig mange nye herbs, og det er derfor jeg tror dette.

 

1b) Hvilke planter behøves til permanent hit points, forresten?

 

 

Som sagt trenger du Hero's crown + mushroom. Siden det kun er 20 heroes crown i spillet ville jeg prioritert permament strenght potions siden denne er mye vanskeligere å få opp en wisdom/liv. (Hvis du ikke er fighter er det selvsagt ikke nødvendig.) Hvis du skaffer deg noen cooking recipes er det en som gir deg blant annet 2+ permament health osv, så du kan heller oppgradere livet der. Du vil trenge level 3 i alchemy for å lage potions med permament effekt.

 

2) Jeg lurer litt på characteren min, jeg føler litt at jeg har nedprioritert litt combat-skills i forhold til andre egenskaper. Selv ønsker jeg å være fighter (etter å ha gått bort fra fighter/mage -tanken), og gå for sverd og bue (ikke crossbow). Hvor synes dere jeg bør prioritere videre? Character i spoiler:

 

Igjen, som sagt. Dette er ikke noe å bry seg om. Jeg slet også litt med for lite learning points i slutten av akt 1 men det har kommet seg veldig. I akt 2 er du nemlig mye mer ute i marka, og får fortere XP.

 

4) EDIT: Noen tips om hva jeg uten problemer kan selge til merchants? Jeg har spart på absolutt alt, og ikke solgt annet enn våpen jeg ikke trenger.. Tror jeg har gått glipp av en del klingende mynt..

 

Alt av våpen som du ikke bruker, helt standard rings som ikke gir noe stats, ringer som gir deg mer mana (så fremt du ikke bruker mana), diverse "silver plate" "candlestick" osv. Du kan også trygt selge bort mye av de standard tingene du får av dyr fra skinning osv. (Merk, når du lager scrolls vil du trenge litt forskjellige ingredienser som "wing dust", "nautilus shell" osv. Scroll making kan du lære uansett om du er fighter eller mage.)

Ellers er det bare å gjøre quests, og se over alt etter kister! Jeg har personlig ranet alt av eiendeler i Big Swamp, monestary og Harbour city. Jeg finner nokså ofte kister som inneholder 200-400 gull ute i skauen!

 

Ellers synes jeg man burde ha fått minst 300 XP for å knerte en Gnome! Hater de små jævlene der.. de blokkerer så jævlig og angriper jo i store horder, også! Tar Black Wolfs any day før en Gnome!! Grrr... hehe..

 

Og gnomene som er så søte!

 

Herlig spill, forresten! :) Har foreløpig klokket inn på nærmere 25 timer spilling, og ca 4 timer ut i villmarken etter å ha kommet ut av Harbour Town for første gang..

Endret av Error
Lenke til kommentar

Takk for meget godt tips, Nether! (Chain of Dogs?) Nå funker loggen min! OG takk Kay, for kjapp løsning på oppdraget.

 

Eksperimentets konklusjon: Riimelig vanskelig å spille Risen uten logg... Litt vanskelig å huske alle dialogene man har med npc-er - med mindre man har klisterhjerne, da. ;)

 

Flott at du fikk ordnet det.

Angående navnet mitt så elsker jeg de bøkene, men tror ikke det var Nether i Chain of Dogs som fikk meg til å ta navnet. Kan ikke huske hvorfor jeg valgte det, men det er en stund siden ettersom jeg brukte det når Gamer forumet var under diskusjon.no også. Men jeg hadde jo lest Deadhouse Gates når jeg først meldte meg på forumet så kan være det spilte inn på underbevisstheten. :)

 

Er nok vanskelig å spille uten logg ja. Selv liker jeg å prøve å huske på ting uten å sjekke loggen, men ender jo ofte opp med å gjøre det når jeg står fast.

Nå prøver jeg å fullføre Risen før jeg får Dragon Age i postkassen. Det er sjelden to så store RPGer kommer ut med så kort mellomrom.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...