Gå til innhold

Generell diskusjon om bøker og alt som har med dem å gjøre!



Anbefalte innlegg

Selv har jeg nettopp fullført The Dirt, i en søken etter noe lett å lure seg unna på sofaen med i høytidsmaset.

Og til Cloud, har du lest noko av Jules Verne? Det er vel meir adventure enn fantasy, men det er fantastiske bøker. Hugser eg las fleire av dei for sikkert 14-15 år sidan.

Ikke lest noe av han nei. Jeg har flere bokserier på lista mi nå, så vet ikke om det er plass til flere for øyeblikket.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har kjøpt Slaughterhouse 5 av Kurt Vonnegut og gleder meg veldig til å lese den.

 

Og det med rette. En fantastisk bok. Anbefaler deg et riktig dypdykk i litteraturen til Vonnegut hvis du ikke har noen befatning med ham fra før av.

 

Jeg har aldri lest noe av ham før, men har inntrykk av at det er noe jeg kan like. :)

Lenke til kommentar

Apropos høgtlesing, på barneskulen hugsar eg at læraren las Kabalmysteriet av Jostein Gaarder når me spiste lunsj. Boka var mi, og mitt forslag var det òg. Spørs om resten av klassen var like begeistra for den som eg var :D

 

Minner meg litt om når jeg fikk engelskklassen min på videregående til å lese The Catcher in the Rye. Jeg var dritnysgjerrig på hva denne boka var for noe etter å ha hørt at boka ble funnet sammen med mannen som skjøt John Lennon. Eller noe slikt, jeg var 17 og veldig interessert i slike ting uten å legge så mye vekt i å faktisk kunne noe om det jeg syns var så staselig.

 

Uansett, boka leses nå en gang i året, jeg liker å se hvor "Holden Caulfield" jeg er av og til.

Lenke til kommentar

The Catcher In The Rye er en fin bok. Leste den vel for første gang i sommer, på toget hjem fra Hovefestivalen. Den er kort og lettlest, og jeg tror folk liker å tilegne den mer dybde enn hva den i utgangspunktet har, men det er nok den mest givende oppvekstromanen jeg har pløyet gjennom. Som AltF4 er innpå så er det morsomt å se hvor mye Holden Caulfield man har i seg, og det er mye fin livslærdom å spore i den :)

Lenke til kommentar

Har begynt å lese Angels & Demons av Dan Brown. Utrolig spennende bok!

Jeg vet egentlig ikke helt hvor jeg ikke har lest den (eller The Da Vinci Code) før, men sånn er det nå. Det skal likevel nevnes at jeg føler litt smått Deja Vu fra Deception Point/Digital Fortress. Supersmarte personer som blir kontaktet av en eller annen supersmart fyr, heftig teknologi, en eller annen supersmart superslem superorganisasjon og løse mysteriet på kort tid.

Men, "if it ain't broken, don't fix it".

Lenke til kommentar

Da det har vært alt for kaldt i Trondheimen etter jul til at jeg har kommet meg til Outland eller biblioteket, så har jeg begynt å lese i The Conan's Chronicles (Vol. I + II)* igjen.

Historiene er i en del tilfeller håpløst gammeldags skrevet, fylt med dårlig skjult rasisme og kjønnsdiskriminering, men det er et eller annet ved dem som fenger... kjenner også at jeg får veldig lyst til å lese de originale Tarzan-historiene igjen.

Mulig det kun er nostalgi.

 

*)Fantasy Masterworks

Endret av Miles Teg
Lenke til kommentar

Har begynt å lese Angels & Demons av Dan Brown. Utrolig spennende bok!

Jeg vet egentlig ikke helt hvor jeg ikke har lest den (eller The Da Vinci Code) før, men sånn er det nå. Det skal likevel nevnes at jeg føler litt smått Deja Vu fra Deception Point/Digital Fortress. Supersmarte personer som blir kontaktet av en eller annen supersmart fyr, heftig teknologi, en eller annen supersmart superslem superorganisasjon og løse mysteriet på kort tid.

Men, "if it ain't broken, don't fix it".

 

Har selv denne boka i en slik superheftig utgave med bilder av omtrent alt som står beskrevet i boka. Morsomt og spennende dèt, men jeg syns historien var litt vel utrolig og mot slutten ble det rett og slett for mye av det gode etter min smak. Har også lest da Vinci koden og jeg likte den bedre, men må vel innse at Dan Brown ikke er helt min type forfatter.

 

Min neste bok er Levi Henriksens Alt det som lå meg på hjertet. Jeg gleder meg stort, da Levi Henriksen til tider gjør meg nestenreligiøs med sine bøker. Hans Snø vil falle over snø som har falt er en bok jeg liker utrolig godt, og måten han beskriver sine personer og den skittenrealistiske skildringen av både dem og historien er utrolig god.

Lenke til kommentar

Morsomt og spennende dèt, men jeg syns historien var litt vel utrolig og mot slutten ble det rett og slett for mye av det gode etter min smak. Har også lest da Vinci koden og jeg likte den bedre, men må vel innse at Dan Brown ikke er helt min type forfatter.

Mener du at historien i Da Vinci koden er mindre utrolig? :o Jeg mener det heller er motsatt, selv om begge er svært tvilsomme. Det er jo tross alt det moderne menneskets trang til konspirasjonsteorier som skapte disse bøkene. Liker du ikke konspirasjonsteorier, liker du heller ikke slike bøker.

 

Jeg har akkurat startet på Shakespeares samlede verker igjen, men det er denne gangen i forbindelse med en universitetsoppgave. :)

Endret av Rider of Reason
Lenke til kommentar

Seriøst? Liker du Wheel of Time? Sjølv så sleit eg kraftig med å like karakterane, og ville stort sett at dei skulle dø ein grusam og frykteleg død, og dei var direkte dumme. Likevel sa alle at dei var så gode, så eg las dei fem første. Likte alt saman like lite heile tida.

 

Tolkien liker eg fordi han har bygd opp eit fantastisk univers, med lange historiar til alle viktige hendingar og personar. Martin liker eg fordi han lagar gode karakterar, der ingen er svart-kvitt.

 

Jordan klarar ingen av desse, og eg skjønner verkeleg ikkje kva folk kan like med serien. Berre to gongar koste eg meg med dei.

 

Bok 1:

 

 

På slutten, når dei var oppe i nord, og vi kunne følgje landa der.

 

 

Ikkje sikker, trur det er bok 3 eller 4:

 

 

Når Mat var hos Aes Sedai, vann ein duell, og generelt slengte drit om Aes Sedai.

 

Lenke til kommentar

Seriøst? Liker du Wheel of Time? Sjølv så sleit eg kraftig med å like karakterane, og ville stort sett at dei skulle dø ein grusam og frykteleg død

 

:o :o

 

Men jeg vet egentlig ikke hvofor jeg liker det. Skal vi se..

Selve karakterene liker jeg kjempegodt, jeg føler faktisk at jeg blir kjent med dem og alle har hver sin personlighet. Jeg liker stort sett alle karakterene. Det er ting i bøkene som kunne vært bedre forklart, f. eks Shadar Logoth og hva den "tingen" som styrer der egentlig er. Mordeth var jo bare en "tjener"..

 

Men jeg merka spesielt i 3er boka på slutten så var det utrolig spennende. Lå og leste til langt på natt :rolleyes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...