Gå til innhold

Generell diskusjon om bøker og alt som har med dem å gjøre!



Anbefalte innlegg

Jeg har et prosjekt på skolen (særemne ungdomsskole-versjon) i norsken. Der må jeg ta for meg en sjanger (har valgt fantasy) og vise til hvordan virkemidler blir brukt i den sjangeren, og generelt sett ta for meg litt av hvert.

 

Dette hadde jo vært en dans på roser hvis man ser bort i fra en ting: De eneste bøkene vi får lov til å henvise til MÅ være nordiske (meh! Læreren begrunner det med at "Det blir vanskeligere å gjøre oppgaven hvis du velger å bruke utenlandske bøker, fordi du da har så mange å velge mellom" Det er jo helt på trynet, men nok om det)

 

Det har seg også sånn at jeg må lese en bok, men jeg er ikke akkurat ekspert innen nordisk fantasy-litteratur. Så, har dere eksempler på nordiske fantasy-bøker?

 

Jeg har allerede lest disse:

 

Skogland (leste den igjen for et par måneder siden, så orker ikke å lese den på nytt nå)

De fire og han som gjør galt verre (muligens at jeg leser den siste i serien, men det er strengt tatt litt "enkel" litteratur)

Phantomena (tror den het det. Leste vel den på barneskolen, så er muligens veldig barneorientert den også).

Endret av Error
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skogland? Er det den serien (eller var det en enkeltstående bok?) til Thore Hansen? De som driver å vaser rundt i skogen, treffer drager og vertshus som flyr?

Har noen vage minner om å ha lest det der da jeg var liten.

 

Uansett... husker ikke så mange nordiske fantasiforfattere nei. Har jo lest en del, men ikke så mange som var så gode at jeg husker det.

Hansen har vel skrevet flere bøker tror jeg. Bing og Bringsvær holdt seg vel mest til SF.

 

Teller Tove Janson og serien om Mumien?

Astrid Lindgren og "Brødrene Løvehjerte"? "Mio, min Mio" er vel også litt av samme ulla, sammen med "Ronja Røverdatter".

Om du blir i beit, så kan du i alle fall trekke frem InkaLill og "Ridderne av Dor", selv om det "bare" er tegneserier.

Hva med Mette og Philip Newth?

 

Med mulig unntak av "Sagan om Isfolket" (som jeg ikke har lest noe av), så er litt av problemet her at jeg ikke er i stand til på komme på noe fantasy for de som litt eldre enn 12 år.

Har kanskje en sammenheng med at det var ca da jeg gikk over til engelsk, og at markedet for "voksne" fantasybøker er litt for lite i Norden.

 

Ludvig Holberg og Asbjørnsen og Moe bør vel også kunne brukes i et knipetak. I alle fall om man tar utgangspunkt i hvordan sjangeren har utviklet seg.

Lenke til kommentar

Du har rett med Skogland ja. Etter min mening er det en av de aller beste fantasybøkene der ute. Det er ingen ingen politikk eller "game of the houses", ingen store kriger eller episke slag og heller ikke hundreogørten forskjellige karakterer, men det er likevel utrolig mye stemning og de karakterene som er med er gode. I tillegg er det jo et samlebind med forskjellige historier fra Hansen som alle foregår i Skogland.

 

Ellers har du vel rett, det er jo så godt som bare barne-fantasy : \ Begynte selv å lese engelske bøker når jeg var elleve år, og jeg har vel bare lest et knippe norske bøker siden den tid.

 

Ellers er det flott at du nevner Asbjørnsen og Moe. De hadde jeg nok ikke kommet på å ta med selv, men eventyr er jo en viktig del av "tidlig fantasy".

 

Og en ting til, går Sci-fi under fantasy, eller må man da over på sjangeren "Sci-fi and fantasy" eller er det ikke noe som heter det en gang. Dvs, bare "Sci-fi"?

Endret av Error
Lenke til kommentar

Har faktisk ikke lest så mye norsk fantasy, kanskje noen barnebøker som kan kalles for det.

Fantasybøker er veldig gode, hvertfall de jeg har lest, så skulle ikke hatt noe imot noen gode fra norske forfattere.

 

Så du får bare sette i gang å skrive ferdig boken, liker det jeg hører så langt :)

Venter fortsatt på prologen, hint hint :D

 

!Believing is seeing!

Lenke til kommentar

Har aldri lest noko norsk fantasy. Har vel "Broen til Terabithia" liggjande ein stad, men det er berre fordi vi fekk den gratis. Har høyrd bra ting om Phenomenia (?), men har alltid hatt andre bøker.

 

På torsdag fekk eg Dragon Age: The Stolen Throne, Dragon Age: The Calling, og The Elder Scrolls: The Infernal City. Er ferdig med dei to første, og har starta på den andre. Er særs nøgd med dei to første :)

Lenke til kommentar

Og en ting til, går Sci-fi under fantasy, eller må man da over på sjangeren "Sci-fi and fantasy" eller er det ikke noe som heter det en gang. Dvs, bare "Sci-fi"?

Nja, tja...

SF og fantasy er to distinkte sjangere (den ene kjennetegnes av fantastisk teknologi, den andre av magi), men det er slettes ikke noe i veien for å blande de to, fordi...

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

 

Så, Star Wars ("A long time ago, in a galaxy far far away") er en SF-film med trollmenn (jedi'er) og magi (kraften). Og Warhammer 40K er satt i et dystopisk fremtidsunivers hvor demoner (gudene fra Warhammer Fantasy) og ond magi (kaoskrefter fra en annen dimensjon) truer menneskeheten.

 

Og andre veien, (Jack Vance: "The Dying Earth", M J Harrison:"Viriconium", Gene Wolf: "Book of the New Sun") magi finnes, men er en følge av teknologiske fremskritt så avanserte at brukerne ikke lenger er i stand til å forklare hva som skjer bak.

 

Uansett, nøyaktig hvor skillet går mellom SF og fantasy blir litt opp til deg å bestemme selv. Så lenge du kan begrunne det, så bør læreren være happy.

Og sjangerblanding finner du mye av, også blandt mer "seriøse" verk (feks Knausgård: "Min Kamp" eller fjorårets Booker-prisvinner Mantel:"Wolf Hall", som både er biografier (mye fakta) og skjønnlitteratur (like mye diktning)?).

Lenke til kommentar

I den nyeste serien til Peter F Hamilton, the void trilogy, blander han fantasy og sci-fi i samme bok, bare klart separert med kapitler. Nå skal det sies at serien er veldig, veldig dårlig, men det er nok ikke sjangerblandingen sin skyld.

Det er veldig mye overlapping mellom de to genrene, men det er ofte visse stereotypiske kjennetegn som hjelper til med å skille de. Få romskip i fantasy, mindre drakar och demonar i sci-fi. Svært sjeldent man ikke skjønner akkurat hvordan sjanger det er man leser i løpet av de første femten sidene.

 

I det siste har jeg lest noen bøker.

Dan simmons - The terror

Veldig bra grøsserbok som omhandler en artisk ekspedisjon (den historiske "Sir Franklin's lost expedition") i 1845. To skip har vært landlåst i isen et par år(!), som ikke var så uvanlig for arktisk utforskning på den tiden. Som om ikke dette var ille nok, begynner så noe skummelt å drepe de, en etter en. Veldig stemningsfull bok, ble veldig fort litt kald av å lese den.

 

Hunter S Thompson - The Rum Diaries

Fortsatt ei genial bok. Tenkte jeg skulle lese den på nytt igjen siden det snart blir filmatisert med Johnny Depp.

 

Nathaniel Fick - One bullet away

Nathaniel Fick er en av hovedfolka som ble omtalt i boken og tv-serien Generation Kill, som er hovedgrunnen til at jeg ville lese denne boka, om så bare for å også se perspektivet fra en soldat, ikke bare journalisten. Boka handler ellers mye om hvordan han går fra å være ingenting til å bli en marineoffiser. Fin bok!

 

Ellers prøvde jeg meg litt på Chris Wooding, Robert V. S. Redick og Richard Morgan, men ingen av de fenget nok til at jeg gidder å lese noe mer av de, med mulig unntak av Morgan.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Har bestemt meg for å gje Malazan Book of the Fallen enda ein sjanse. Irriterar meg fortsett at Erikson ikkje forklarar ting når det skjer. Nokre gongar er det sjølvsagt for å halde spenninga oppe, men som t.d. med magi har eg enda ikkje skjønt korleis fungerar. Jaja, skjønner det vel til slutt.

 

Bare for å ha det sagt; hele serien er mer eller mindre slik, den er altså lagt opp slik at andre gjennomlesing blir mye bedre enn den første.

Lenke til kommentar

Jeg er så dårlig til å ta frem bøker og lese for tiden. Er så mye enklere å bare ta en tur innom internett (egentlig ikke), så blir lite lesing.

 

Må nesten skjerpe meg :p

 

Leser forøvrig Da Vinci Koden (på engelsk) for tiden. Ja, vet at den er "så forrige tiår", men er jo en god bok selv om jeg er litt treig.

Må si at jeg likte Angels and Demons bedre faktisk. Enda mer non-stop action, litt mer lure gåter (synes jeg) og som sagt holdes nivået oppe gjennom hele boka.

Er omtrent midtveis i Da Vinci Koden, og det er først nå at det i det hele tatt begynner å skje noe.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Beklager for dobbeltpost, men må nesten få folk til å leggje merke til dette innlegget for å få svar.

 

Okay, eg fekk lyst til å lese sci-fi, plutseleg. Nokon anbefalingar der? Veit sjølv berre om ei sci-fi bok, og det er 2001: A Space Odyssey, men veit ikkje om den er god, så eg rådførar meg her.

Lenke til kommentar

Vel Sci-fi omfavner jo ganske mye da. Er det hovedsakelig verdensrom og oppdiktede planeter du er ute etter, eller er det greit med futuristiske og fantasiteknologiske bøker også?

 

Av førstnevnte så er Dune-serien og Hitchiker's Guide to the Galaxy to utmerkede anbefalinger. Av den andre så regnes jo Jules Verne's bøker som Sci-fi og de kan jeg også trygt anbefale. A Clockwork Orange og Dr. Jekyl and Mr. Hyde er også gode bøker. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...