Gå til innhold

Generell diskusjon om bøker og alt som har med dem å gjøre!



Anbefalte innlegg

Hvis du har flere pollforslag, post dem her i tråden er du snill :)

 

Jeg er obs på at det allerede finnes en (inaktiv) tråd om bøker, men den er mer om hvilke bøker du liker og ikke generell diskusjon.

 

Jeg tenkte det var på tide med en tråd om bøker her på forumet, siden det mest sannsynlig er mange her som deler den hobbyen :)

I denne tråden kan du diskutere løst og fast om alt som har med bøker å gjøre, fra hvilke bøker/sjangre du liker til bokanmeldelser.

 

Jeg starter opp med å fortelle litt om en relativt ukjent norsk bok som heter Skogland. Forfatteren er Thore Hansen, og dette er virkelig en perle som har falt ned i gjørma og aldri har blitt plukket opp igjen.

Boken handler om mennesket Kaim, alven Gwan og en drage som drar rundt i Skogland for å oppnå fred. Det er en helt fantastisk bok med gode skildringer, vakre tegninger (forfatteren kliner til med en selvtegnet tegning her og der) og en utrolig fantasiverden som du drømmer deg helt bort i.

 

Noen få, korte anmeldelser av boken finner du her:

Clicky

Endret av Error
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje litt spesiellt, men jeg har lest en rekke bøker med historisk preg og temaer som blant annet andre verdenskrig :) Enn bok jeg anbefaler på det sterkeste er: Den glemte soldat(the forgotten soldier).

 

PS: Denne boken er en ekte fortelling. Altså forteller forfatteren om sin egen erfaring i den tyske hær og kampene på østfronten mot bolsjevikene.

 

Minianmeldelse: Boken er skrevet franske Guy Sajer. Etter at frankrike falt ble han blitt moden og valgte å slutte seg til den tyske kampgrupper Wehrmacht. Nesten hele handlingen utspiller seg på østfronten, hvor han ankommer rett etter 6. Armes nederlag. Han er sterkt påvirket av føreren og faderlandet og er fast bestemmt på å ofre alt for tysklands sak. Gjennom boken føler man følelsene hans intenst og man blr revet virkelig med etter ca. 40 sider. Da begynner fortellingen for alvor. Boken er etter min menng genial og det samme mener de fleste kritikere. Guy Sajer klarer å fortelle hvordan krigen ble oppfatted fra en tysk menigs side og ikke politikere i Amerika. Det gir et helt nytt bilde på den andre verdenskrig og selv om du kjenner mye igjen, oppdager du så mye nytt!

 

10/10

 

Anbefales på det sterkeste :)

Lenke til kommentar

Nettopp ferdig med "Volvo lastvagnar" av Erlend Loe. Oppfølgeren til Doppler.

Utrolig morsom bok, der man igjen møter Doppler og Bongo på rømmen fra det Doppler betegner som "flinke ting".

 

Anbefales på det sterkeste for de som vil ha seg mange latterkuler

 

Flere her som har lest den eller? :)

Endret av mhm.
Lenke til kommentar

Jeg ville bare hoppe innom her en tur og gi en veldig varm anbefaling til Stockholm Noir bøkene av Jens Lapidus, første er 'Cash', og andre er 'Aldri Fucke Opp'. Eneren var utrolig bra imho, og toeren er minst like bra sålangt. De driver og skal lage film av de nå. Bok tre kommer neste år tror jeg muligens.

Lenke til kommentar

Jeg liker bøker generelt, så pollen ble litt meningsløs for meg. Haha. :p

Men jeg velger bøker ut i fra humøret mitt, da. Hvis det er noe jeg har interesse for, og vil lære mer om, så er dokumentariske bøker, filosofiske bøker og biografier win, men jeg setter meg ikke ned og leser dem om jeg er i humør til å bli underholdt. På høsten leser jeg mest horror og weird fiction, fordi de passer sånn til stemningen. Sci-fi har jeg egentlig aldri LEST så mye av, men det blir jo selvsagt litt av det òg, og det er jo underholdende nok når man først kommer seg igjennom det. Fantasy er jeg veldig av-på med. I perioder sluker jeg fantasybøker daglig, gjerne flere uker i strekk, men så kan det gå månedsvis, ja, tilogmed rundt et år, før jeg plukker opp en ny en. Nå i det siste har jeg lest veldig mange romaner som bare forteller noe, på en abstrakt og kreativ måte, og har funnet ut at jeg trives godt med det. Har og kjøpt meg to novellesamlinger som er veldig søte og fine, og historiene får meg til å smile. Noveller er veldig greit når man vil lese noe, men ikke vil sette seg inn i en lang historie og et eget univers, så jeg leser mye av dem om sommeren. Samme med kåserisamlinger.

Lenke til kommentar

Min favorittsjanger er fantasy, eller krim/spenning. Eg er ikkje heilt sikker på kva eg liker best.

 

I Fantasy så er jo Tolkien min favoritt, og held på med Tidshjulet akuratt no. Krim/spenning har eg lest ein del av, Staalesen, Nesbø, og Brown er mine favorittar der. Eg har også trilogien til Stieg Larsson på lista mi.

 

Eg vil anbefale Arto Paasillina, han skriv veldig morosame bøker syns eg.

Lenke til kommentar

Jeg prøvde å starte med Wheel of Time men synes det gikk for tregt på starten. Skal prøve å sette meg inn i det igjen.

 

Drizzt do'Urden serien fra Forgotten Realms er fet, Belgariad og Malloreon er gode serier og samme med den serien av Raymond E. Feist som jeg ikke husker hva heter.

 

Så fantasy altså.

Endret av Wartom
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...