Gå til innhold

Innlegg.no - Siste ordet 1


fargoth

Anbefalte innlegg

Vel, sultkatastrofen som foregår i Afrikas Horn gjør jo at enda flere folk dør enn det normalen tilsier, selv i disse ekstremt fattige områdene. Det er tross alt den verste katastrofen av sitt slag på 60 år. Og Redd Barna jobber først og fremst for at barn skal overleve, som er den viktigste gruppen å redde der nede, ettersom det er fremtidig arbeidskraft. En eldrebølge er det siste de trenger.

 

For ikke å nevne at Redd Barna fokuserer på å skape framtidsrettede, bærekraftige miljøer der nede. Det er ikke idioter som står bak dette.

Endret av ShampooMacTavish
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den menneskelige befolkningen er til alle tider blitt automatisk regulert av de tilgjengelige ressursene i sitt område; derfor er det f.eks. flere mennesker i dag i Frankrike enn i Norge, og flere i Kina enn i Mongolia, osv., men når man kan få ressurser sprøytet inn utenfra vil man få et kunstig høyt befolkningsnivå og ressursmangelen vil forsterkes. En barnedødelighet på rundt 30% er forøvrig normalen i førindustrielle samfunn (det var det også her) og er tilpasset ressursnivået i disse samfunnene.

Det er vel først og fremst livssituasjonen/velferden til mennesker som bestemmer hvor mange barn som blir født. Høy dødelighet kommer som oftest sammen med høy fødselsrate. Endret av Gormers
Lenke til kommentar

Ja, du har rett. I det førindustrielle Norge var barnedødeligheten høy og man kompenserte ved å få mange barn, slik at man ville ha en god skokk selv om opptil halvparten døde før de ble voksne (dvs. tenåringer). Men sånn måtte det også være, for førindustrielle bønder, fiskere og andre som stod for livsgrunnlaget var ekstremt ineffektive sammenlignet med dagens matprodusenter og det ville blitt en katastrofe om man i betydelig grad reduserte barnedødeligheten - eller enda verre; dødeligheten generelt - uten å samtidig effektivisere matproduksjonen.

Lenke til kommentar

Men du ser jo alle filmer jeg vil se UTEN meg, så usikker på om det blir aktuelt i tilfelle.

 

Vel, jeg har ganske mange venner (lol) i virkeligheten som jeg også liker å se film med, og noen ganger må disse også få slippe til. Du har fortsatt ikke kommet med noen Oslo-dato, så for alt jeg vet kan Diktatoren være borte fra storskjermen innen vi får snublet oss til storbyen. Kortene ligger hos deg, kompis.

 

Nevnte film var forresten helt OK. Filmatisk ganske dårlig, men den hadde et par gode vitser.

 

Så imidlertid Akira hos en venn like etterpå, og holy god damn, den var strålende.

Endret av ShampooMacTavish
Lenke til kommentar

Balle.

 

Fikk ikke henta Max Payne 3 CE i dag, posten hadde problemer med systemet sitt. Så tenkte jeg at jeg kanskje skulle se hvor mye de skulle ha for Diablo 3, men Blizzard har fått det for seg at overprisning av digitale varer er veien å gå så det slapp jeg også. Ikke funker Minecraft heller.

Endret av AltF4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...