Gå til innhold

Autentisk italiensk pizza


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Digen er det kritske her, det samme er tomatsausen. Du får eget mel spesielt for pizza.

 

Det som gjør det så vanskelig å lage god Italiensk pizze hjemme er ovnen. Pizza skal optimalt stekes på 500 grader i ca 90 sekunder. Å grille pizzaen kan fungere, ellers fungerer pizzastein og ovnen på full guffe helt greit også. Pizzastein er noe du må ha, det får du hos jernia og liknende.

Lenke til kommentar

http://www.channel4.com/4food/recipes/chefs/jamie-oliver/pizza-dough-recipe-08-02-14

 

http://www.channel4.com/4food/recipes/chefs/jamie-oliver/the-quickest-tomato-sauce-recipe-08-02-14

 

De to med litt fersk mozzarella, et par blader fersk basilikum og rett inn i ovnen blir kanon. Det er viktig at du kjører ovnen din så høyt det går ann.

 

Personlig så kjører jeg '3D varmluft' på 275c, da det er viktig å få luften rundt hele pizzaen og ikke bare toppen.

 

Jeg gråter litt inni meg når jeg ser folk bruke tomatpurée som saus. Har ingenting med pizza å gjøre.

Endret av ahpadt
  • Liker 2
Lenke til kommentar

For en bs-oppskrift.

 

Jeg kan alt du spør om, og lagde faktisk italiensk pizza i dag. Men du får ikke vite noe.

 

Å nei, en på internett synes pizzaoppskriften min er teit! Hva skal jeg gjøre? :cry:

 

Det er den oppskriften jeg har kommet frem til etter ti år med eksperimentering, og det er den jeg liker best foreløpig. Hvis du har noe mer konstruktivt å komme med enn å kalle den BS, så kom med det, hvis ikke bryr kommentaren din meg der ryggen skifter navn..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

http://www.channel4.com/4food/recipes/chefs/jamie-oliver/pizza-dough-recipe-08-02-14

 

http://www.channel4.com/4food/recipes/chefs/jamie-oliver/the-quickest-tomato-sauce-recipe-08-02-14

 

De to med litt fersk mozzarella, et par blader fersk basilikum og rett inn i ovnen blir kanon. Det er viktig at du kjører ovnen din så høyt det går ann.

 

Personlig så kjører jeg '3D varmluft' på 275c, da det er viktig å få luften rundt hele pizzaen og ikke bare toppen.

 

Jeg gråter litt inni meg når jeg ser folk bruke tomatpurée som saus. Har ingenting med pizza å gjøre.

 

Hva skal du ha mammas hjemmelagde pizza må du ha tomatpure, gjerne gamme røkte pølse skiver også, og bare vanlig gulost, ikke noe facy saker. og tykk bunn.

 

Det er drit godt.

 

Ikke så ofte jeg lager det, men noen ganger er det perfekt for en ferdags kveld med film.

Lenke til kommentar

http://www.channel4.com/4food/recipes/chefs/jamie-oliver/pizza-dough-recipe-08-02-14

 

http://www.channel4.com/4food/recipes/chefs/jamie-oliver/the-quickest-tomato-sauce-recipe-08-02-14

 

De to med litt fersk mozzarella, et par blader fersk basilikum og rett inn i ovnen blir kanon. Det er viktig at du kjører ovnen din så høyt det går ann.

 

Personlig så kjører jeg '3D varmluft' på 275c, da det er viktig å få luften rundt hele pizzaen og ikke bare toppen.

 

Jeg gråter litt inni meg når jeg ser folk bruke tomatpurée som saus. Har ingenting med pizza å gjøre.

 

Hva skal du ha mammas hjemmelagde pizza må du ha tomatpure, gjerne gamme røkte pølse skiver også, og bare vanlig gulost, ikke noe facy saker. og tykk bunn.

 

Det er drit godt.

 

Ikke så ofte jeg lager det, men noen ganger er det perfekt for en ferdags kveld med film.

Så når du sier mammas hjemmelagde pizza, så mener du ikke den vakre litt modne, italienske moren. Som har viet livet sitt til å lage mat til sin flotte famillie, på den italienske landsbygden, hvor de omgir seg i tomatplantasjer, hjemmedyrkede urter osv.

 

Du mener den norske moren som lager pizza med toro-poser, norwegia, kjøttdeig og løk. Ikke sant? Som står og røyker over kjelene, og helst vil at maten skal bli ferdig så fort som mulig, og at ingrediensene skal ta så lite plass som mulig, i den allerede lille leiligheten hennes. Så derfor bruker hun tomatpurré, istedenfor hermetiserte tomater. Og vertfall ikke ferske tomater.

Endret av Ramius
  • Liker 1
Lenke til kommentar

http://www.channel4.com/4food/recipes/chefs/jamie-oliver/pizza-dough-recipe-08-02-14

 

http://www.channel4.com/4food/recipes/chefs/jamie-oliver/the-quickest-tomato-sauce-recipe-08-02-14

 

De to med litt fersk mozzarella, et par blader fersk basilikum og rett inn i ovnen blir kanon. Det er viktig at du kjører ovnen din så høyt det går ann.

 

Personlig så kjører jeg '3D varmluft' på 275c, da det er viktig å få luften rundt hele pizzaen og ikke bare toppen.

 

Jeg gråter litt inni meg når jeg ser folk bruke tomatpurée som saus. Har ingenting med pizza å gjøre.

 

Hva skal du ha mammas hjemmelagde pizza må du ha tomatpure, gjerne gamme røkte pølse skiver også, og bare vanlig gulost, ikke noe facy saker. og tykk bunn.

 

Det er drit godt.

 

Ikke så ofte jeg lager det, men noen ganger er det perfekt for en ferdags kveld med film.

Så når du sier mammas hjemmelagde pizza, så mener du ikke den vakre litt modne, italienske moren. Som har viet livet sitt til å lage mat til sin flotte famillie, på den italienske landsbygden, hvor de omgir seg i tomatplantasjer, hjemmedyrkede urter osv.

 

Du mener den norske moren som lager pizza med toro-poser, norwegia, kjøttdeig og løk. Ikke sant? Som står og røyker over kjelene, og helst vil at maten skal bli ferdig så fort som mulig, og at ingrediensene skal ta så lite plass som mulig, i den allerede lille leiligheten hennes. Så derfor bruker hun tomatpurré, istedenfor hermetiserte tomater. Og vertfall ikke ferske tomater.

 

 

Nei, et godt utstyrt kjøkken i den store 150kvm leiligheten med 3 meter under taket.

Som jeg sa pizza med reste kjøtt og tomatpure har sin sjarm og passe til visse fredagskvelder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

For en bs-oppskrift.

 

Jeg kan alt du spør om, og lagde faktisk italiensk pizza i dag. Men du får ikke vite noe.

 

Jeg kan deler gjerne mine erfaringer etter noen års prøving og feiling, og oppfordrer andre til å gjøre de samme.

I retur forventer jeg konstruktiv kritikk og forslag til hva som kan gjøre min pizza enda bedre. Dette er tross alt eg diskusjonsforum. Meningsløse utsagn klarer vi oss uten.

 

Bunn:

Jeg bruker aldri/skjelden mål, så denne varierer som regel noe.

 

100g mel

0.6 d vann

1 ts tørrgjær

1 ts salt

godt med olivenolje

 

Har mesteparten av melet på benken og lager en liten rundt demning som jeg fyller med vann, tørrgjer, olivenolje og salt. Så arbeider jeg inn melet litt etter litt med en gaffel til jeg har en jevn blanding. Tar så over med hendene og elter til en glatt deig. Erfaringsmessig virker det som at dess fuktigere deigen er, dess bedre blir resultatet. Eltes i minst 10min.

 

Tomatsaus:

Norske tomater i butikk er ubrukelige så jeg tyr til hermitikk. Mutti har jeg god erfaring med, men disse er dyre. Jeg benytter 2 forskjellige sauser, alt ettersom hvilket fyll jeg har. Denne bruker jeg til Margarita.

 

1 boks tomater uten skinn

Olivenolje

Tørket oregano

 

Jeg siler tomatene i 15min og koker væsken ned til en spiseskje. Denne blander jeg sammen med tomatene i hurtigmikseren og blander til en jevn saus.

Dersom den er veldig flytende koker jeg den inn litt. Dersom konsistensen allerede er bra dropper jeg det. Har jeg soltørkede tomater tilsttes disse i hurtigmikseren. Dette gir en mye sterkere tomatsmak

 

Ost:

Buffalo mozzarella er utvilsomt å foretrekke. Denne "svetter" på langt nær like mye som mozzerellan du får billig på rema, og har en bedre smak. Den er desverre grisedyr og benyttes derfor skjelden. Jeg kutter opp mozzerellan (fra rema :( ) med eggekutter og lar den tørke på et kjøkkenpapir før jeg har den på pizzaen.

 

Sammensetning:

Min pizza pronto ovn blir satt på maks i god tid før jeg begynder å sette sammen pizzaen for å være sikker på at den er varm i tide.

ca. 120g deig strekkes ut til en rundt bunn. Jeg vet ikke hvor stor denne er i diameter, men den dekker nesten hele min pizza pronto.

Jeg har så på nok saus til å dekke hele overflaten, men likevell kunne se bunnen igjennom før jeg avslutter med ost. Har jeg fersk basillikum river jeg litt på toppen. Pizzan går så i ovnen hvor den får stå til den har rett farge. Tar ca. 5min.

 

Så, forslag til hvordan denne kan gjøres bedre?

Endret av dePt
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...