Gå til innhold

Til kristne: får man lik straff hvis man ikke er troende?


Anbefalte innlegg

Jeg har et spørsmål til dere kristne: Vil man få lik straff uansett hvor god eller ondsinnet man har levd livet så lenge man ikke tror på gud? Ghandi var jo hindu og trodde ikke på den abrahamske guden. Jeg vet ikke om Hitler var kristen, men om han var vil jo han være i himmelen nå? Så hvis Ghandi er i helvete og Hitler i himmelen, er ikke det litt rart?

Endret av Lester Freemon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gandhi var, som han selv sa, først og fremst hindu, men også kristen, muslim, buddhist og jøde, noe som til en viss grad gjenspeiler hinduismens syn om at alle religioner er likeverdige. Et slik syn er heller ikke unormalt blant, for eksempel, kristne, hvor idéer og filosofier blir utvekslet på tvers av de religiøse barrierene. Selv jeg, som definerer meg selv som kristen, har blant annet funnet det buddhistiske synet på himmelen og helvete forenlig med min egen tolkning av de bibelske tekstene som omhandler lignende temaer - at disse konseptene omhandler tilstander, for eksempel ekstrem lykke eller ekstrem sorg, i det jordlige liv, snarere enn konkrete utgangspunkter for et eventuelt etterliv. Jeg vil også påstå at en slik definisjon er forenlig med ens åndelige arv, hvor det som blir oppfattet som gode handlinger gir en god åndelig arv, eller for å formulere det mer billedlig: at ånden har tredd inn i himmelriket. Per min definisjon vil jeg videre påstå at Hitlers ånd ikke har tredd inn i himmelriket, da hans åndelige arv er allment oppfattet som negativ.

 

EDIT: Med andre ord er troen på Gud, slik jeg ser det, uvesentlig for om man kommer til himmelen eller helvete. Det er heller en metode brukt for å «måle» et liv, både ens eget og andres, blant troende.

Endret av Dr. Van Nostrand
Lenke til kommentar

Per min definisjon vil jeg videre påstå at Hitlers ånd ikke har tredd inn i himmelriket, da hans åndelige arv er allment oppfattet som negativ.

Sjølv om Hitler kalla seg ein kristen, er det ingenting som tyder på at dette gav seg utslag i ei reell omvending (med den nødvendige anger). Vi skal sjølvsagt ikkje døme, og for alt vi veit er det fullt mogleg at Hitler blei ein kristen før han døydde, men utifrå det vi veit er det ingen grunn til å tru at Hitler hadde fred med Gud. Den avsluttande sjølvmordshandlinga er eit element som kompliserer dette yttarlegare.

Lenke til kommentar

Så hvis Ghandi er i helvete og Hitler i himmelen, er ikke det litt rart?

Utifra din moral omg rett og galt ja, utifra guds moral? NEI! Bibelen handler ikke om hva du synes er rett og galt. Bibelens gud lager ikke reglene etter hva du føler. Du gjør den feilen at du tar utgangspunkt i din moral. Feil feil feil!

Lenke til kommentar

Utifra din moral omg rett og galt ja, utifra guds moral? NEI! Bibelen handler ikke om hva du synes er rett og galt. Bibelens gud lager ikke reglene etter hva du føler. Du gjør den feilen at du tar utgangspunkt i din moral. Feil feil feil!

Å ja, faen, det var slik det var. På tide å finne frem pisken og åpne noen igjengrodde kjøttsår på ryggen.

Lenke til kommentar

Jeg har et spørsmål til dere kristne: Vil man få lik straff uansett hvor god eller ondsinnet man har levd livet så lenge man ikke tror på gud? Ghandi var jo hindu og trodde ikke på den abrahamske guden. Jeg vet ikke om Hitler var kristen, men om han var vil jo han være i himmelen nå? Så hvis Ghandi er i helvete og Hitler i himmelen, er ikke det litt rart?

Det må du spørre djevelen om, det er han som straffer.

Lenke til kommentar

Det må du spørre djevelen om, det er han som straffer.

Feil. Gud straffer mest.

Nei, Gud straffer ingen. GT bildet av Gud er feil. Jesus Kristus har gitt verden det riktige bildet av Gud. Jesus Kristus tar ingens liv, Han gir sitt liv for alle. Det er det riktige bildet av Gud.

Lenke til kommentar

Jeg føler i grunn at Bibelen har litt vanskelig med å definere sine standpunkter i dagens opplyste samfunn.

Problemet ligger vel heller i påstander om at boken er noe mer enn hva den oppfattes subjektivt. Opplysning har ledet mang en troende til å forkaste belæring av meningen bak religiøse tekster, og heller brukt Bibelen som relasjonsmodell til ens eget liv, noe jeg for min del syns er utelukkende positivt.

Lenke til kommentar

Problemet ligger vel heller i påstander om at boken er noe mer enn hva den oppfattes subjektivt. Opplysning har ledet mang en troende til å forkaste belæring av meningen bak religiøse tekster, og heller brukt Bibelen som relasjonsmodell til ens eget liv, noe jeg for min del syns er utelukkende positivt.

Like positivt som andre religiøse skrifer?

 

Det må du spørre djevelen om, det er han som straffer.

Feil. Gud straffer mest.

Nei, Gud straffer ingen. GT bildet av Gud er feil.

Sier hvem?

Lenke til kommentar

GT > du skal hate dine fiender

NT > du skal elske dine fiender

Det sier meg kun at bibelen motsier seg selv. Du klarer ikke å finne en plass hvor det står noe lignende «Bildet av Gud i GT er feil». Du må gjerne tolke det slik, men det er alt det er, en tolkning. Gud er ond, slik tolker jeg bibelen. Den tolkningen er like mye verdt som din.

Lenke til kommentar

Det må du spørre djevelen om, det er han som straffer.

Feil. Gud straffer mest.

Nei, Gud straffer ingen. GT bildet av Gud er feil. Jesus Kristus har gitt verden det riktige bildet av Gud. Jesus Kristus tar ingens liv, Han gir sitt liv for alle. Det er det riktige bildet av Gud.

 

Mener du at Bibelen tar feil? Det var en interessant uttalelse av en religiøs. Jeg var av den oppfatning at Gud er ufeilbarlig og derfor ikke kan ta feil, men jeg er tydeligvis feilinformert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...