Gå til innhold

Kjøp av Canon 550D eller Pentax K-r?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Er på utkikk etter nytt kamera da mitt gamle kamera, Panasonic FZ-50, begynner å bli klar for utskiftning. Som tittelen sier har jeg funnet to alternativer i prisklassen rundt kr 5000,-, Canon 550D og Pentax K-r. Av disse så heller jeg mye mot Canon 550D da det virker som et ”trygt” valg. Samtidig er også Pentax K-r et spennende kamera. Kameraet vi bli mest brukt til familiebilder både inne og ute på tur. Muligheten for å kunne filme er ønskelig med tanke på at vi har 2 små barn som man ønsker å filme små snutter av. Budsjettet er ikke helt fastlåst på rundt kr 5000,-, men vil si at maksgrensen er rundt kr 7000,-. Sett litt på Nikon kamera, men har lite kjennskap til disse. Håper dere kan komme med tips angående kamerakjøp.

 

Mvh

Håvard

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pentax er et akkurat like trygt valg som Canon sånn rent merkemessig. Det er et solid selskap som henger med i konkurransen og har godt utvalg av både optikk og annet ekstrautstyr.

 

Her er en ganske dyptgående test av K-r.

Her er en ganske dyptgående test av 550D.

 

Ta gjerne for deg punkt for punkt, sammenlign og gjør deg opp en mening om hvilke løsninger du liker best.

 

En annen ting du kan sammenligne på de konkrete modellene er sensorkvalitet.

 

Hvis du ikke tror du kommer til å kjøpe mer enn et par objektiver så er det hipp som happ angående stabiliseringsløsningene, men hvis du kan tenke deg å avansere med mange objektiver og gjerne kjøper eldre objektiver med god optisk kvalitet for en billig penge så kan det være lurt å velge Pentax på grunn av stabiliseringen i kameraet.

 

Batteriløsningen på K-r er genial og jeg synes K-r føles mye mer solid bygget enn 550D. Sistnevnte er litt større og preges av mer glatt og tynn plast. Det får den til å virke litt mer "hul".

 

Begge har god videofunksjon, men vær obs på at autofokus er en heller begredelig sak med speilreflekskameraer. Satser du på og blir komfortabel med manuell fokus så går det passe greit, men vær obs på at det blir vanskelig å se på skjermen om du treffer fokus eller ikke. 550D har 1080p oppløsning mens K-2 har 720p. 550D har HDMI-port for visning på TV. K-r har ikke det så der må du overføre til PC og vise videoer fra PC til TV. K-r har på sin side raskere seriebildefunksjon med 6 bps mot 550D sine 3,7 bps. K-r har også litt bedre lukkermekanisme med inntil 1/6000 sekund i stedet for 550D sine inntil 1/4000 sekund. 550D kan tyne ISOen opp til 12800, mens K-2 kan tyne den helt til 25600.

 

550D finnes kun i sort, mens K-r finnes i sort, rød og hvit. K-r har mulighet for avansert etterbehandling av bildene i kameraet. (fargeprofiler, beskjæring, rå-konvertering, justere hvitbalanse, osv). 550D har ikke denne muligheten.

 

Vi har en bra Pentax-tråd her på forumet som du ønskes velkommen til.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dra og hold og klå på de forskjellige merkene - kjøp det merket som ligger best i hånden og føles best å bruke - alle er bra.

 

Har du/dere hatt speilrefleks fra før av? Så er det ofte behagelig å holde seg til det merket man er vant til. Også kjekt hvis slekt eller venner har en del utstyr fra et merke så man kan byttelåne utstyr..

Lenke til kommentar

Du kan og vudere Nikon D3100, eit godt nybegynner dslr. Det finne med den er bla. guide funksjonen, størrelsemessig ganske lik 550D. Men som Trondster seier, har du muligheten så bør du få tafse litt på dei før du bestemer deg for noko. Sjekk tester for pro. og cons oppimot dine ønsker for eit kamera. Sjekk ut diverse tester.

Endret av PastaJensen
Lenke til kommentar
Også kjekt hvis slekt eller venner har en del utstyr fra et merke så man kan byttelåne utstyr..

Akkurat det argumentet er vel så godt for å la være å kjøpe det samme som slekt/venner. ;)

 

Jeg er ikke helt enig i det at man bør gå i flokk. Det kan godt hende man går glipp av gode kvaliteter nettopp fordi man går i flokk. Se heller på kameraene litt objektivt. Både ergonomi, spesifikasjoner, testresultater og andre faktorer. Et godt kamera bør ikke utelukkes bare fordi slekt/venner ikke har det merket. Enten det skulle være Nikon, Canon, Pentax eller andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Også kjekt hvis slekt eller venner har en del utstyr fra et merke så man kan byttelåne utstyr..

Akkurat det argumentet er vel så godt for å la være å kjøpe det samme som slekt/venner. ;)

Det med å kunne låne er sterkt oppskrytt. For sjansen er rimelig stor for at kompisen din har akkurat samme objektiv som deg ...

 

Jeg er ikke helt enig i det at man bør gå i flokk. Det kan godt hende man går glipp av gode kvaliteter nettopp fordi man går i flokk. Se heller på kameraene litt objektivt. Både ergonomi, spesifikasjoner, testresultater og andre faktorer. Et godt kamera bør ikke utelukkes bare fordi slekt/venner ikke har det merket. Enten det skulle være Nikon, Canon, Pentax eller andre.

Amen.

Lenke til kommentar

Det med å kunne låne er sterkt oppskrytt. For sjansen er rimelig stor for at kompisen din har akkurat samme objektiv som deg ...

Det er først og fremst interessant hvis vedkommende har noe utover et kitobjektiv. Har hatt stor glede av å låne fastobjektiv og blits av kamerat - også gøy å byttelåne og prøve forskjellig optikk - både for å prøve og med tanke på å kjøpe selv.

Lenke til kommentar

Du kan og vudere Nikon D3100, eit godt nybegynner dslr. Det finne med den er bla. guide funksjonen, størrelsemessig ganske lik 550D. Men som Trondster seier, har du muligheten så bør du få tafse litt på dei før du bestemer deg for noko. Sjekk tester for pro. og cons oppimot dine ønsker for eit kamera. Sjekk ut diverse tester.

Takk for tips. Nikon har jeg kikket på tidligere år (D60), men da ble det bare med tanken. D3100 gjør det jo også bra i tester. Har studert tester på Dpreview.com opp og ned i mente i lengre tid. Har jo sett der at 550D gjør det godt i testen, som det også gjør mange andre steder. Samtidig er det noe som gjør Pentax K-r som et spennende alternativ. Skal ned å kikke litt mer i morgen. Slik jeg ser det er det disse 3 alternativene som kanskje er de beste i denne prisklassen. Kameraet får jeg som gave, dvs at jeg får ca 5000,- til kamera. Lurer derfor på om jeg skal legge i litt ekstra får å gå opp en klasse, men samtidig føler jeg at mine fotoferdigheter sikkert får nok å bryne seg på med noen av de overnevnte kameraene. Takk for hjelpen så langt.

Lenke til kommentar

Har du god tid ville jeg eventuelt ventet på og kikket på kommende erstatteren til D5000. Kikk også på Panasonic GH2 - mindre system, og diverse Sony-hus.

Ser jo at GH2 gjorde det bra her. Så også at det er rykter om D5100, men ingen bestemt dato enda. Er ikke slik at jeg må handle de nærmeste dagene, men ikke altfor lenge til heller. Er villig å vente hvis det er nye kamera rundt hjørnet, men samtidig må man bare ta et valg da det stadig kommer nye modeller på markedet. Har vært på utkikk en god stund, så nå kan/vil jeg ikke utsette det altfor lenge igjen.

Endret av Hovis
Lenke til kommentar

 

Det med å kunne låne er sterkt oppskrytt. For sjansen er rimelig stor for at kompisen din har akkurat samme objektiv som deg ...

 

 

Nja,ikke helt enig,er med i fotoklubb dær alle untatt 2 medlemmer har Canon og dær er det mulig å få prøvd litt av hvært , iallefall for nybegynnere og de får da mulighet til å teste hva som funker for dem . :hmm:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Prisen på 550D kommer nok til å justeres i små rykk og napp ned akkurat som sine forgjengere, etterkommeren og konkurrerende kameraer.

 

Har man tålmodighet så er det bare å følge med på tilbud, både på 550D, K-r og andre kameraer så kan man nok spare noen få hundrelapper.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Prisen på 550D kommer nok til å justeres i små rykk og napp ned akkurat som sine forgjengere, etterkommeren og konkurrerende kameraer.

 

Har man tålmodighet så er det bare å følge med på tilbud, både på 550D, K-r og andre kameraer så kan man nok spare noen få hundrelapper.

Joda, men som jeg skrev tidligere må man jo bare kjøpe selv om prisen kan gå litt ned etter hvert. Var innom på Elkjop for å kikke litt i dag. Han anbefalte Sony Sony SLT-A55 eller lillebror A33. Har jo vært diskutert tidligere her inne har jeg sett, angående Elkjop/Lefdal og ønsker om salg av Sony. Om dette stemmer eller ikke kan ikke jeg uttale meg om, men han enbefalte raskt Sony.

Lenke til kommentar

Det er nok en realitet at de på Elkjøp/Lefdal har en tendens til å anbefale Sony. Hverken Sony Alpha SLT-A55 eller A33 er dårlige kamera, men du får ikke mer for pengene med disse enn med Canon, Nikon eller Pentax.

 

Pr dato synes jeg SLT kameraene med sitt gjennomsiktlige speil (pellix) kommer i en litt dårlig midtposisjon mellom Panasonix Lumix GH2 og tradisjonell speilrefleks som 550D, K-r. GH2 slår Sony på video og størrelse, og noen av ulempene med pellix (lystap) og en del mangler i betjeningslogikk gjør at de også ligger noe bak tradisjonell dSLR også. Bildekvalitet er OK på alle alternativene.

Lenke til kommentar

Ser Dustin selger 550D til 4990,- nå så er vel den prisen flere butikker vil legge seg på i tiden fremover, håper jeg. Tror det blir 550D når man kan få det til kr 5000,-. Virker som at det passer bra til mitt/vårt bruk med tanke på prisklassen det ligger i. Må jo bare ta et valg. Som mange skriver her på forumet så er de fleste kamera i denne prisklassen gode kameraer, med plusser/minuser for alle. Sony kameraene som jeg ble anbefalt får jo også mye skryt selv om Elkjop/Lefdal kan ha en ekstra agenda med tanke på salg. Har kikket altfor lenge på kamera nå, så gjør det ekstra vanskelig å ta et valg. Takker for tips som dere har kommet med :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...