Gå til innhold

motivasjonen bak et apple kjøp


Anbefalte innlegg

for alle...som tenker funksjonalitet fremfor utseendet er ikke Mac et godt kjøp.

 

Det er jo det motsatte som er tilfelle. Det er jo nettopp pga funksjonalitet jeg har valgt å anskaffe meg en mac.

Den virker. Den lager ikke noe trøbbel og mas, og alt bare fungerer.

 

Programvare er like lett tilgjengelig som til windows.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

De får mere en det man betaler? Og da sier du at prisen spiller en rolle?

 

Du mener vel prisen under 20 000 kr er grei hvis produktet er enkel i bruk?

Hvis "enkel i bruk" er eneste funksjonen, så nei. Dette er imidlertid ikke tilfellet med macs.

 

Ja, enig med utsendet, men kvalitet og utsendet trenger ikke å ha sammenheng.

Altså hvis jeg hadde tatt å mistet Macbook pro eller Air på en stein å fått en ripe i metallet så er maskinen ikke pen igjen.

 

tumblr_l83e2qOTLz1qdqi1zo1_400.jpg

 

Nå aner jeg ikke hva macbook pro har blitt utsatt for her.

Men synd på den stakars macbooken og på denne apple brukeren.

 

Lurer litt på hvordan man dytter inn en CD\DVD i denne, man trenger en kniv først i hvertfall.

Men så er det da ikke meningen at du skal miste laptops i bakken? Hvis meg en vanlig windows-laptop som tåler slik behandling? Skjønner ikke at du gidder å dra fram sånne ekstreme eksempler.

 

 

For apple ja, så er Maskinvare og OS en pakke.

Ja?

Lenke til kommentar

Ser nå at det kanskje var feil ord å bruke. Det jeg tenkte på var valgmuligheter, men jeg har allerede nevnt frihet som forsåvidt er det samme.

 

Det du nevner der påpeker nevner jeg i posten min så det var bare en glipp

For meg så virker Mac som et bra produkt for nettopp denne gruppen da alt fungerer greit rett ut av boksen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Hva slags valgfrihet?

 

Macbook, Macbook Air, Macbook Pro, Mac Pro, iMac og Mac Mini. Det dekker vel det meste? :p

 

Kan likevel forklare hvorfor jeg er i gang med å kjøpe en Mac selv. Jeg er dødslei Windows. Rett og slett. Har lyst til å prøve noe nytt etter å ha brukt Windows i ti år, og selv om jeg ikke er noen dataekspert på langt nær regner jeg meg selv som godt over snittet datakyndig. Men er nok av småting med Windows som jeg irriterer meg over, og jeg har bare lyst på litt forandring. I tilegg har Mac en god del ganske stilig programvare som ikke er tilgjengelig på Windows, noe som også er ett pluss. Uansett; hovedgrunnen for at jeg kjøper en Mac er rett og slett at jeg trenger forandring. Om jeg virkelig ikke liker OS X så bytter jeg bare tilbake til Windows, dog, det er lite sannsynlig etter prøvingen jeg har gjort med det tidligere.

Lenke til kommentar

Jeg bruker Linux så med valgfrihet mener jeg at du har mulighet til å skreddersy alt, hvis du ønsker.

 

Ja pakkebehander gjør linux enklere i bruk.

 

Men ja, må si "Debian blueray" er mere feksibel en Mac OSX boxset.

 

Siden begge er snakk som større image/tilpassninger, har man muligheter vi verdens rommet hvis man setter seg inn i det.

Lenke til kommentar

Hopper inn i diskusjonen her.

 

Mitt inntrykk er at de som kjøper Mac er folk som stort sett bruker pc'en sin til vanlig bruk, dvs internett, bilder og video, skolearbeid og slikt. De er oftere enn ikke lite interessert i hardware og kjøper Mac fordi de kjenner mange som er godt fornøyd med sine egne Macer og fordi de er stilige.

 

For meg så virker Mac som et bra produkt for nettopp denne gruppen da alt fungerer greit rett ut av boksen, men for alle som ønsker seg litt frihet, er prisbevisste, og som tenker funksjonalitet fremfor utseendet er ikke Mac et godt kjøp.

 

Den største grunnen til at jeg er "imot" Mac/Apple er den proprietære holdningen de har. Hvis jeg vil ha en iPod så "må" jeg ha iTunes. Hvis jeg vil utforske innholdet på iPoden selv så er alt av sanger sortert og navngitt i et helt uforståelig system. At utviklere til App-markedet for Apple-produkter må godkjennes og gi en stor cut til Apple for hvert salg. Kundebehandlingen deres er ufattelig dårlig, og prisene deres er helt latterlige.

 

Kort oppsummert; gode produkter, men et ekkelt selskap.

 

EDIT: Også er det så sykt mange ukritiske Apple-fanboys.. :cool:

Kan si meg enig i første avsnittet, men ønsker også å påpeke at det er et flust av proff-brukere (spesielt innen foto og video) som sverger til Mac. At de "alltid" har brukt Mac og har perfeksjonert arbeidsflyten der kan selvfølgelig spille en stor rolle, men Apple har robuste og gode produkter som konkurrerer godt på hardware-siden (men ikke nødvendigvis prismessig, særlig når man beveger seg opp på 15" og 17"-modellene av MBP)

 

Det andre avsnittet er jeg derimot uenig med, som sagt er det mange proff-brukere som velger Mac fordi funksjonaliteten er der. Nå hjelper det jo veldig at flere store programvareselskaper har knallgode produkter til Mac som fungerer veldig godt (se f.eks. på Adobe Lightroom og Creative Suite-pakken, Final Cut Pro etc), men jeg drister meg til å si at mange faktisk velger Mac pga funksjonalitet. Merk, dette er ikke snakk om mannen i gaten, så det blir kanskje litt på sidelinjen hva emnet angår. Er uansett et poeng som er greit å få med.

 

Til det siste avsnittet blir det et nokså langt svar. Altså, Apple er ikke de eneste som har proprietære produkter, HTC har blant annet akkurat det samme. For noen er det kanskje viktig at telefonen eller musikkspilleren dukker opp som en vanlig minnepinne og at man bare drar over filene enten det er fra Finder, Windows Explorer eller det tilsvarende hos Linux, men våger å påstå at for den gjevne bruker er det bare et pluss at man kan bruke iTunes til å organisere alt. Det er ikke perfekt for alle, det er ikke noe poeng i å legge skjul på det, men for min del er det utrolig greit å få et ordentlig, ryddig og vedlikeholdsfritt system for å organisere musikk, bilder og video og enkelt synkronisere det med iPod, iPhone og iPad.

 

Angående App Store er det unyansert å påstå at det er en dårlig holdning. Apple stiller opp med servere, betalingsfunksjoner og et utrolig godt system for å spre programmene, og selvfølgelig skal de ha betalt for det. Ville du gjort noe gratis dersom du kunne fått penger for det? At Apple tar 30% har jeg ingen problemer med, og det er flere programmerere som har tjent gode penger på App Store. Apple skal ha heder og ære for å lage et så godt og velfungerende system, og det krever jo også at det er noen som kan vedlikeholde det, utvikle det videre osv. I tillegg skal det betales lokale skatter av salgsbeløpene, så i realiteten har ikke Apple 30% i egen lomme.

At de må godkjennes er bare en fordel, da får du en garanti på at programmet fungerer og at det ikke er skadeig for enheten din. De som godkjenner og går gjennom koden skal jo også ha betalt, så igjen er det helt rettferdig at Apple tar sin del av kaken.

 

Kundebehandlingen er dessverre et trist kapittel, selv om man iblant kan ende opp med å få det veldig greit til. Det varierer litt på kvaliteten, og det er absolutt et område jeg ønsker at Apple forbedrer kraftig.

Prisene er ofte konkurransedyktige (iPad er ikke dårlig priset ift. markedet, og det er heller ikke iMac og 13" MacBook Pro). Det finnes selvfølgelig produkter som har like gode spesifikasjoner på papiret og lavere pris, men disse faller gjerne gjennom fordi de har andre feil - f.eks. dårlig byggekvalitet, dårlig skjerm osv.

Når det er sagt har ikke Apple verdens beste priser, men å kalle de latterlige blir bare tåpelig.

Lenke til kommentar

Det at det er mange proffbrukere er sant, noe jeg overså, men som du nevner er det først og fremst innen foto og video. Når det kommer til programmering, simuleringer og beregninger er det linux som gjelder. Windows vet jeg ikke.

 

At Apple er veldig proprietære er en dealbreaker for meg, men jeg ser jo at dette ikke er noe problem for de aller fleste. Jeg har selv både en iPod og en HTC Desire HD så jeg har vært innom begge selskapene du nevner, og så langt har jeg mye bedre erfaring telefonen min, først og fremst fordi den bruker Android noe som gir meg og mange muligheter til å modde litt.

 

Jeg skal innrømme at jeg ikke vet så mye om AppStore annet enn litt løse rykter her og der. Det er sant at noen har tjent gode penger, men det er vel de færreste.

 

Jeg vil fastholde at prisene er latterlige. Det er ikke uten grunn at Apple har blant de feiteste marginene i elektronikkverdenen, men når folk er villige til å betale så skal de få lov til det. Et eksempel er jo at en helt grei 512GB SSD-disk koster 9000,- i tillegg hvis du oppgraderer ved kjøp. Det skal sies at den selges for 11500,- hos mpx.no så det i seg selv er ikke altfor ille, men når det er snakk om egenprodusert vare av helt ok kvalitet er det for drøyt for meg.

Lenke til kommentar

App Store har faktisk vist seg å være en gullgruve for mer enn noen få. Selvfølgelig, mange som ikke klarer å tjene nok til at det kan være deres eneste inntektskilde, men hvis man lager noe som markedet etterspør kan man tjene en fin slant ved siden av en vanlig jobb.

 

Angående programmering er faktisk Mac en utrolig praktisk plattform, fordi du får kjørt koden din under Mac OS X, og det er enkelt å ha en virtuell maskin med Windows og Linux på. Det er verre å gjøre det andre veien, f.eks. kjøre Windows og ha Mac OS X virtuelt.

 

Når det gjelder beregninger, hvilken skala snakker vi om da? Er det snakk om å ha et program som regner ut krefter på f.eks. en bro kan man bruke hvilket operativsystem man vil, men skal man ha en superserver med et par titalls tusen CPUer er det ikke akkurat Apple man ser til først, det er jeg helt med på.

 

Oppgraderinger er alltid dyrt, og det gjelder for alle som produserer datamaskiner. Man får mye bedre priser ved å gjøre det selv, så dette er ikke en praksis bare Apple opererer med.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke dette "valgfrihet"-argumentet, jeg har da like stor valgfrihet som alle andre.

Jeg laster ned programmene jeg vil ha, og installerer de. Enkelt og greit. Jeg kan velge mellom tusenvis av programmer.

 

Finnes på piratbukta også. Null problem.

 

Hvem var det som sa man ikke hadde valgfrihet? PØH!

Lenke til kommentar

Til det siste avsnittet blir det et nokså langt svar. Altså, Apple er ikke de eneste som har proprietære produkter, HTC har blant annet akkurat det samme. For noen er det kanskje viktig at telefonen eller musikkspilleren dukker opp som en vanlig minnepinne og at man bare drar over filene enten det er fra Finder, Windows Explorer eller det tilsvarende hos Linux, men våger å påstå at for den gjevne bruker er det bare et pluss at man kan bruke iTunes til å organisere alt. Det er ikke perfekt for alle, det er ikke noe poeng i å legge skjul på det, men for min del er det utrolig greit å få et ordentlig, ryddig og vedlikeholdsfritt system for å organisere musikk, bilder og video og enkelt synkronisere det med iPod, iPhone og iPad.

 

Er man ikke strengt talt nødt å bruke itunes, eller kan man bruke ipod som en ekstern lagringsenehet slik man selv vil?

Altså;

1. Overføre filer til og fra uten bruk av itunes

2. Overføre andre filer f.eks .rar, .exe, .bin, .pdf osv osv

 

Hvis man ikke kan bruke ipod uten programvare og/eller ikke kan bruke den som minnepenn vil jeg gå så langt å karakterisere den som en primitiv lagringsenhet.

 

Selvfølgelig, det er en musikkspiller og skal spille av musikk, men på den andre siden så har f.eks Creative sine spillere mer funksjon enn Apple sine, nettopp pga jeg kan bruke den på min måte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...