Gå til innhold

Altinn taklet ikke pågangen


Anbefalte innlegg

 

Nå ser jeg at problemene som har oppstått nå er mye større enn det man ville vente ut fra en årlig topp. Altinn har selv uttalt at Altinn-systemet i utgangspunktet er dimensjonert for å tåle pågangen som har vært i dag. Noe som ser ut til å antyde at det er alvorlige feil/flaskehalser i systemet.

 

Så da trekker jeg tilbake innlegget sitert over. Altinn er under enhver kritikk slik det er nå. :)

 

 

Er jo bare tull at altinn er oppe. Jeg har forsøkt to ganger i timen siden idag tidlig og er ennå ikke inne. Det er en smule desperasjon å spore her hos de ansvarlige. Først når de begynte å skjønne alvoret i svikten så fjernet de lenker til selvangivelsen fra skatteetaten og minside.no for å forsøke å minimere trafikken. Så har dustene lekket info om at systemet er oppe flere ganger utover kvelden uten at dette stemmer.

 

Nei her bør de ansvarlige settes til veggs og bli tvunget til å gå av i skam. Og det bør være en lærepenge for offentlige anskaffelser i fremtiden at om noe er levert i kvalitet langt under pari så får det faktisk konsekvenser.

 

Slik det er nå hører vi stadig dårlige unnskyldninger om alt fra altinn til elektroniske billetter som ikke virker eller infrastruktur som ikke tåler faktisk bruk slik som togsett og linjer. Tåkeprat og unnskyldninger det er alt vi får. Dette hadde ikke skjedd i det private næringsliv. For folk vet det ender i sparken om de kløner ting til.

 

Det offentlige det er som en enorm vernet bedrift der det surrer en gjeng med tomsinger rundt helt uten mål og mening. De har et overordnet mål og en svær lommebok men ingen ideer om hvordan målet skal nåes, eller hvilken kompetanse som er nødvendig og resultatene blir som med altinn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det værste er at det overhode ikke finnes noen info om hva som skjer og hvorfor heller.

 

At en etat som styrer så mange kroner i løpet av et år er så ubrukelige som dette er for meg helt vilt.

 

Helt skremmende at det ikke ligger en liten beskjed ute om når de forventer å være tilbake etc.

 

Kan ikke sitte å vente på dette hele kvelden..

Lenke til kommentar

 

Ja dette er årets fuck up. Her bør hodene rulle.....

 

Kunne ikke ha sagt det bedre selv. Ledelsen bør legge seg helt flate, de ansvarlige kan mer enn gjerne takke for seg. En offentlig beklagelse forventes.

 

 

 

 

Nei her holder det ikke å legge seg flat og beklage. Her må noen gå!

Ikke bare de ansvarlige men ledelsen som ikke klarer å planlegge bør også gå av. Ansvarsfraskrivelsen i offentlig sektor er jeg møkka lei. Det er alltid en "smart" forklaring på hvorfor ting går galt. Nå må noen få sparken og gå i skam. Det er det enste som kan hjelpe.

 

Forresten det er nå 22 timer siden de publiserte og jeg har ennå ikke kommet inn for å sjekke. Ærlig talt dette er langt under hva man kan forvente. 22 timer.......hva sendte de alle hjem ekstra tidlig å går, teknikere og alt av teknisk personell?

Endret av mrs.robinson
Lenke til kommentar

Forbanna dritt. Nå er klokken 0553, og de har ennå ikke prestert å få dette i orden til tross for at de sa at dette skulle ordne seg i går. Drar virkelig de ansatte som jobber med dette problemet hjem for natta i håp om å ta dette opp neste dag?

 

 

Ja dem reiste vel tidlig igår vet du. Var jo feil på systemet så ingen fikk gjort noe likevel sa da gikk de tidlig :D

 

Latterlig dette her. Liten halvtime til så har tjenesten vært nede et helt døgn. Jaja det er vel best å være føre var og kutte ut både altinn og selvangivelse på nett. Når dem ikke klarer å skalere tjenestene sine hvordan kan man da stole på at de kan forvalte sine data?

Lenke til kommentar

 

Ja dette er årets fuck up. Her bør hodene rulle.....

 

Kunne ikke ha sagt det bedre selv. Ledelsen bør legge seg helt flate, de ansvarlige kan mer enn gjerne takke for seg. En offentlig beklagelse forventes.

 

 

 

 

Nei her holder det ikke å legge seg flat og beklage. Her må noen gå!

Ikke bare de ansvarlige men ledelsen som ikke klarer å planlegge bør også gå av. Ansvarsfraskrivelsen i offentlig sektor er jeg møkka lei. Det er alltid en "smart" forklaring på hvorfor ting går galt. Nå må noen få sparken og gå i skam. Det er det enste som kan hjelpe.

 

Forresten det er nå 22 timer siden de publiserte og jeg har ennå ikke kommet inn for å sjekke. Ærlig talt dette er langt under hva man kan forvente. 22 timer.......hva sendte de alle hjem ekstra tidlig å går, teknikere og alt av teknisk personell?

 

Helt enig. I offentlig sektor er det helt greit å drite seg ut mange ganger på rad uten at det har noe å si for stillingen din. I privat sektor hadde de ansvarlige mått gå, da slikt ikke er akseptert.

De har jo uttalt at de har testet systemet mot et visst antall samtidige brukere, også kneler hele shiten lenge før dette antallet er nådd.

Jeg logget meg på kl 08:02 i går og fikk bruke systemet i 2 minutter før ting begynte å gå tregt. Noen få minutter senere var alt dødt.

Nei, nå er det på tide å sparke de ansvarlige og finne noen som har litt peiling på drift av et slikt system.

Lenke til kommentar

Og det er fremdeles ikke oppe... :cry:

 

Det er fordi de stakk hjem for natta, uten å fikse opp i dette. Kanskje de hiver seg på dette igjen om 20 minutter, så får vi kanskje sjekket dette i løpet av dagen. Tror jeg skal sende inn den papirdritten i protest i håp om at det gir de ekstraarbeid.

Lenke til kommentar

Men hva faen. De gangene vi hadde serverproblemer på gamlejobben fikk ingen ta kveld før det i det minste begynte å virke i det små ...

 

 

Ikke sant? Det er jo en helt naturlig konsekvens av systemfeil. Men tydeligvis ikke i offentlig sektor.....

 

Forresten kan man jo lure på hvordan staten håndterer sikkerhet og sensitive data når de ikke klarer å få tjenesten sin på et helt døgn?

 

Og hva sier de den dagen alle kritiske data er kopiert?

 

"Ja det må ha skjedd mens det var mange brukere pålogget samtidig. Alle på teknisk var jo opptatt med å restarte servere og ingen kunne da oppdage at det var sikkerhetsbrudd, men neste gang da skal vi levere"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...