Gå til innhold

røykere på jobben


mikaelvr

Anbefalte innlegg

Hei

 

Har vært mye prat på jobben i det siste, om røykere som tar seg en 5 min i ny og ne for å ta seg en røyk. Personlig har jeg fint lite imot dette, men virker som om noen synes det blir urettferdig at de får kanskje, tja, 15 - 20 min ekstra pauser i løpet av dagen, og jeg kan jo se hvorfor folk tenker dette også. Folk som ikke røyker ønsker derfor en ekstra pause innen dagen er omme slik at det blir likt. Har ikke tatt noe standpunkt i saken enda, da jeg egentlig ikke bryr meg veldig, men ville egentlig bare se hva folk på forumet tenker rundt dette. Har det vært liknende saker på deres arbeidsplass for eksempel?

 

Har ingenting imot folk som røyker, da jeg snuser selv, og ønsker ikke at dette skal bli en post hvor folk sprer hatsmeldingene sine mot røyk og røykere :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Røykere stikker ut et par minutter en del ganger i løpet av en dag. Eg er på forumet her(og noen andre) et par minutter en del ganger i løpet av en dag. Det synes eg er rettferdig :)

 

Men ja. Eksterne distraksjoner(som røyking og forum er) tar en del tid av arbeidsdagen. Eg mener dog at dette er positivt da eg jobber bedre om eg får litt andre inntrykk enn bare jobb. Her på jobb har vi i tillegg fotballspill og biljardbord, samt sofakrok med blader i, og dette er ting som bidrar positivt både mtp arbeidsmoral, vilje, innsats, sosialt og trivsel.

 

Men, de som røyker deltar også på disse aktivitetene, så de vinner uansett ;)

Lenke til kommentar

Når man som røyker går ut for å røyke, så vil man jo da har mer arbeid og ta igjen innen dagen er omme.

Jeg røyker, men gjør det bare de gangene det er pause eller jeg har tid. Når jeg da kommer inn igjen må jeg likevel gjøre like mye arbeid som de som ikke røyker.

Lenke til kommentar
Røykere stikker ut et par minutter en del ganger i løpet av en dag. Eg er på forumet her(og noen andre) et par minutter en del ganger i løpet av en dag. Det synes eg er rettferdig

 

har aldri tenkt på det slik. virker egentlig ganske logisk det.

 

Når man som røyker går ut for å røyke, så vil man jo da har mer arbeid og ta igjen innen dagen er omme.

Jeg røyker, men gjør det bare de gangene det er pause eller jeg har tid. Når jeg da kommer inn igjen må jeg likevel gjøre like mye arbeid som de som ikke røyker.

 

Vi jobber på kundeservice. Med andre ord når noen logger seg av telefonen for å ta seg en røyk, blir det flere telefoner inngående på oss andre, og altså mere jobb på oss. Blir ingenting man må ta igjen på den måten. Blir vel litt anderledes da. Hva tenker du?

Lenke til kommentar

Tja. Jo. Men alle har, spesielt på kundeservice(førstelinje?) behov for avkobling. Uavhengig om det er en røykepause eller noe annet. Så om det merkbart fører til økt trykk for resten så kan det jo evnt være at dere er underbemannet?

 

Og eg synes det er vanskelig å sette pekefingeren på en enkelt årsak. Hva med de som er hjemme fordi de eller barn er syke? Hva med dobesøk? Hva med interne oppgaver som møter, opplæring(begge veier) og eller lengre supportsaker som egentlig burde vært skippet videre til andre eller tredjelinje? Alt dette okkuperer tiden til kundeservice og medfører til at de "andre" får "merarbeid".

 

Det hender av og til(på sommerstid) at eg tar meg en tur ut samtidig med noen som røyker. Det skjer sjeldent(ikke så mye frisk luft som først antatt), men det skjer. Her eg jobber nå har de aldri vært noen kommentarer rundt det, men et sted eg jobbet tidligere fikk eg spørsmål fra sjefen(som røykte) om hvorfor eg var ute. :whistle:

Lenke til kommentar
Røykere stikker ut et par minutter en del ganger i løpet av en dag. Eg er på forumet her(og noen andre) et par minutter en del ganger i løpet av en dag. Det synes eg er rettferdig

 

har aldri tenkt på det slik. virker egentlig ganske logisk det.

 

Når man som røyker går ut for å røyke, så vil man jo da har mer arbeid og ta igjen innen dagen er omme.

Jeg røyker, men gjør det bare de gangene det er pause eller jeg har tid. Når jeg da kommer inn igjen må jeg likevel gjøre like mye arbeid som de som ikke røyker.

 

Vi jobber på kundeservice. Med andre ord når noen logger seg av telefonen for å ta seg en røyk, blir det flere telefoner inngående på oss andre, og altså mere jobb på oss. Blir ingenting man må ta igjen på den måten. Blir vel litt anderledes da. Hva tenker du?

 

Når jeg jobba på kundeservice, så var det så enekelt at jeg ikke tok en røyk hvis det var mange telefoner. Og ventet evt til pausen eller når det var mindre trafikk, i tilleg så kunne da de andre ta seg en liten gå pause hvis de ville det når jeg kom tilbake.

 

utover det så er jeg enig med nomore, hva med de som går på do oftere en de andre? skal de andre da få pause pga av dette?

 

Det er en enkel løsning på dette problemet, det er bare for dere på kundeservice å snakke med de som røyker. Slik at de ikke tar en røyk når det er mye telefoner, og at du/dere tar dere en liten gå tur når de evt kommer inn igjen.

 

Når det kommer til jobbene som kontor arbeid, så må jo de fortsatt gjøre det arbeidet de skal og får bare mindre tid til og gjøre det evt må sitte 10 min lengere på jobb en resten.

 

Personelig så ser jeg ikke problemet i det hele tatt, og røykere er rettferdige mennesker de og så du kan nok foreslå at de ikke tar seg en røyk når det er stor trafikk hos dere. Og at dere som ikke røyker går en liten tur i løpet av dagen og.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå tar det vel litt mer enn 5 minutter fra man legger ned arbeidet, går ut å røyker og så er igang med arbeidet igjen. Ikke at jeg bryr meg (med mindre jeg må jobbe ekstra) at røykere tar seg egne pauser. Nytter uansett ikke å diskutere/påpeke dette for en røyker, da jeg syns røykere forsvarer sin rett til å røyke over alt annet.

Lenke til kommentar

Hvis alle jobber 100% effektivt så lenge de er på plass, går røykepauser alvorlig utover produksjonen. I virkeligheten er det imidlertid sjelden slik, og det er ingen selvfølge at en røyker fordi han tar en og annen pause legger ned mindre arbeid enn ikke-røykerne. Man har gode og dårlige dager, og det er kanskje mer eller mindre å gjøre på jobben. Poenget er at røykepauser fint kan inngå i et rimelig slingringsmonn.

Lenke til kommentar

Jeg røyker selv og har gjort dette i snart 25 år. Har aldri jobbet ett sted hvor dette har vert ett problem egentlig, men har full forståelse for at det befinner seg en debatt rundt dette.

 

For noen år siden jobbet jeg på ett "samlebånd-fabrikk" hvor man MÅTTE være på plassen sin. Vi ble derimot enige med ledelsen om at ALLE skulle få 7min. pause før matpause og 7min. pause etter matpause. Det ville da være en person som avløste de som skulle ha pause. Det var snakk om 2stk. om gangen. Om dem røykte eller spiste mat, eller satt seg ut i solen hadde ingen betydning.

 

Kan ikke helt se det store problemet egentlig.

 

Vi trenger ett pusterom inne i mellom og om man bruker pusterommet til å røyke eller telle sauer for jo være opp til hver enkelt. Man kunne også velge å jobbe de to pausene for så og dra hjem 15min. før tiden.

 

Men hvis det er slik at det kun er røykere som går ut for å ta seg en pinne (fordi man liksom kan forsvare at man MÅ grunnet avhengigheten) og de andre sitter igjen, da dem ikke har noe argument for å ta en pause, så mener jeg det er noe galt med selve ledelsen på stedet.

 

Enten må man forby pauser for ALLE, eller så må ALLE få sine minutter å bruke. Sett opp skjema. Fru Halvorsen og petter Pan skal ha pause fra kl. 10:00 - 10:07, og herr Smith og Arne skal ha pause fra 10:07 - 10:14 etc. Hva dem bruker pausen til er klinkende likegyldig, men i.o.m. at pausen er betalt av arbeidsgiver kan man da sef. ikke forlate bedriftens eiendom.

 

Bør ikke være noen stor sak for å få til dette... ?

Lenke til kommentar

Kommer helt ann på hvilket yrke, selv jobbet jeg på expert der 50% røyket, og det ente ofte med at jeg ble stående alene i butikken for å hjelpe et flertall kunder, mens de andre var ute for å røyke, ettersom de ikke presterte å gå ut en og en, og de fikk cirka en halvtime mer pause enn oss andre til dagen.

Endret av frinder
Lenke til kommentar

Her eg jobber nå er som nevnt dette ikke et problem, og det er såpass få som røyker(2 eller 3(maks) av 10 stk) på min avdeling at det ikke er påfallende om alle er borte. Men eg ser det problemet. Da bør sjefen/avdelingsleder sende ut retningslinjer som sier at det er greit om alle tar seg en pause i ny og ne, men at alle har et ansvar for at ikke alle gjør det samtidig. Det bør la seg gjøre.

 

Et selskap eg kjenner til har "løst" problemet enkelt og greit ved bruk av adgangssystemer og kortlesere ved alle inngangspartier. All tid brukt utenfor bygget(røyking?) blir samlet opp i løpet av en lønnsperiode og er det samlet veldig mye så blir arbeidstaker trukket i lønn for den perioden. Vi får nå nytt bygg og vi får akkurat det samme adgangssystemet som de har, samtidig som vi tilfeldigvis har samme lønnssystem. Heldigvis har vi sjefer som tenker litt lenger, og vi slipper den type overvåking :)

Lenke til kommentar

skjedd flere gangen nå at jeg må ta telefonkøene alene i lunsjen, da de som røyker gjerne vil ta lunsj samtidig, så de kan ta en røyk etterpå samtidig også :hmm:

Dette er vel ikke røykerene i seg selv sin feil... men hvordan ledelsen/sjefen/formann har tilrettelagt pausene.

 

Enten så for ALLE få en tildelt pause/tid hvor dem kan strekke på beina eller ta en røyk, eller så må man nekte ALLE.

 

Er som sagt ingen folkerett at røykere skal ha mer pauser enn andre.

 

Desverre er det nok mange bedrifter som ikke er så flinke til å styre dette, og jeg kan rett og slett ikke se det store problemet.

 

Går vel litt på vilje tror jeg...

Noen ganger kan det jo være at det er umulig å gi pause, men da får dette gjelde ALLE.

 

Men jeg mener å ha lest ett sted at man har krav på ett vist antall minutter pause utenom matpausen? Kommer litt ann på hva slags jobb man har tror jeg... men der jeg jobbet før, så fant vi ut at vi hadde krav på til sammen 14min. pause utenom matpause hver dag. Bedriften kunne dog sjonglere som dem ville med tiden.

 

I mitt tillfelle så fikk vi gå to og to bort i ett hjørne med avtrekk og ta seg en kaffe/røyk og vi fikk 7min. før mat, og 7min. etter mat. Det ble hangt opp skjema hvor vi fikk tildelt faste tider. Tok man ikke pause til tiden eller glemte den, så fikk vi ingen pause.

 

Burde ikke være noe hokus pokus som sagt.

 

Alle vil ha mest mulig pauser, men man kan ikke skylde på at røykerene selv tar seg til rette.

 

Ta det opp med ledelsen på sakelig grunnlag så ordner dette seg for de fleste vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

skjedd flere gangen nå at jeg må ta telefonkøene alene i lunsjen, da de som røyker gjerne vil ta lunsj samtidig, så de kan ta en røyk etterpå samtidig også :hmm:

Kan du ikke ta dette opp med HMS-ansvarlig på jobben din? Hvis du føler deg urettferdig behandlet eller noe på grunn av situasjonene du beskriver ser jeg ikke hvorfor du ikke skulle ha noen grunn til å ta det opp.

Lenke til kommentar

Min erfaring er at det største problemet med røykere på en arbeidsplass er hvor overlegende røykerne kan finne på å oppføre seg. Når røykere ser på det som en selvfølgelighet at de skal få lov å ta små pauser i løpet av arbeidsdagen, men ser på deg med et idiotuttrykk dersom du vil sitte ned i fem minutter.

 

Oppførselen varierer selvfølgelig fra person til person. Noen røykere har jeg opplevd at bare blir borte i fem-ti minutter selv om butikken er full av kunder. Andre røykere er svært ydmyke, spør pent før de går ut å røyker, og lar andre ansatte ta tilsvarende pauser etterpå.

Lenke til kommentar

Min erfaring er at det største problemet med røykere på en arbeidsplass er hvor overlegende røykerne kan finne på å oppføre seg. Når røykere ser på det som en selvfølgelighet at de skal få lov å ta små pauser i løpet av arbeidsdagen, men ser på deg med et idiotuttrykk dersom du vil sitte ned i fem minutter.

 

Oppførselen varierer selvfølgelig fra person til person. Noen røykere har jeg opplevd at bare blir borte i fem-ti minutter selv om butikken er full av kunder. Andre røykere er svært ydmyke, spør pent før de går ut å røyker, og lar andre ansatte ta tilsvarende pauser etterpå.

Jeg sier det igjen...

Ikke skyld på røykerne... men på ledelsen/sjefen/formann'en...

 

Ta det opp på en sakelig måte med riktig vedkommede så ordner slikt seg ganske greit. Er desvrre noen røykere som ser på røyking som en folkerett ja... har merket dette selv, men dem kommer seg nok fort ned på jorden når det er noen som tar tak i situasjonen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...