Gå til innhold

Samsung sprenger grenser


Anbefalte innlegg

Uhm, fysiske størrelsen på SSD kontra en HDD kan man ikke sammenlignes, og ihvertfall ikke når det kommer til hva det er mulig å få av GB på den. Pluss at SSD er dyrt og har veldig dårlig levetid fremdeles.

Hastghetsmessig så er nok SSD det man burde gå for ja

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uhm, fysiske størrelsen på SSD kontra en HDD kan man ikke sammenlignes, og ihvertfall ikke når det kommer til hva det er mulig å få av GB på den. Pluss at SSD er dyrt og har veldig dårlig levetid fremdeles.

Hastghetsmessig så er nok SSD det man burde gå for ja

Selvfølgelig kan fysisk størrelse sammenlignes - det tar mindre plass og er derfor veldig fint å ha i mindre PC-er eller laptoper :)

Nå skal det sies at med dagens teknologi så er de SSD-ene på 2TB faktisk 3,5 i størrelse.

Det er derfor jeg heller ser at ressursene brukes for å forbedre ytelsen til SSD-er samtidig som størrelsen forblir 2,5.

 

Ja, produsentene har langt igjen før levetiden er god nok - desverre :(

Lenke til kommentar

Fos oss som ikke krever super ytelsem men heller mengder med billig lagring, så er snurrediskene et flott valg!

 

SSD er flott det, men skal du ha deg ny maskin, og da gjerne litt lagringsplass, så må du fort revurdere andre komponenter om du går for en stor SSD.

 

 

Hvorfor er det forresten ingen som har lagd HDD'er i 5,25 størrelse?

Hva er egentlig utfordringen?

Lenke til kommentar

Så kjipt at de gidder å bruke tid på noe så gammeldags...

Hva med å presse SSD mer?

512MB er rett rundt hjørnet for massemarkedet - 2TB er allerede i industrimarkedet.

Med tanke på at SSD tar mye mindre plass er ikke flere TB urealistisk innen kort tid. Hvem vil ha bråkete, varme klumper da?

 

De finnes faktisk alt i 8TB (Kan raides til 32TB :) ).

 

Kilde: http://semiaccurate.com/2011/03/03/ocz-shows-off-4tb-ssds/

Lenke til kommentar

Så kjipt at de gidder å bruke tid på noe så gammeldags...

Hva med å presse SSD mer?

512MB er rett rundt hjørnet for massemarkedet - 2TB er allerede i industrimarkedet.

Med tanke på at SSD tar mye mindre plass er ikke flere TB urealistisk innen kort tid. Hvem vil ha bråkete, varme klumper da?

Er det kjipt at man før harddisker med større kapasitet og lavere pris? Hvordan kan dette være negativt?

 

SSDer med en kapasitet på flere TB innen kort tid er urealistisk for forbrukere. Det som holder SSD tilbake er ikke teknologien, men prisen på flashminne. Det er ikke noe problem å lage SSDer på flere TB i dag, men prisen ville vært så ekstrem at ingen hadde kjøpt de.

Endret av KjellV
Lenke til kommentar

Vil heller anbefalt den ganske nye Samsung F4 2TB 3 plater for 640kr til backup harddisk. Har 2 slike i raid 1 i pcen og 2 slike i raid 1 ved extern icy box.

 

HD Tune Pro vanlig ikke raid for 1 harddisk 57.4 min 137.7 max 106 av 15.4ms acc 208.4 burst rate cpu 1.0%

 

http://old.prisguide.no/product.php?product_id=143266

 

http://www.xbitlabs.com/articles/storage/display/hdd-2010_16.html#sect0

 

http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=22-152-245&SortField=0&SummaryType=0&Pagesize=100&PurchaseMark=&SelectedRating=-1&VideoOnlyMark=False&VendorMark=&IsFeedbackTab=true&Keywords=#scrollFullInfo

Lenke til kommentar

har selv 2stk. 1.5tb wd green i raid0, har hatt det siden de kom ut, og aldri hatt problemer. Planlegger selvlagd NAS med 2 raid5 arrays med 4stk 2tb green disker hver.

Noen innvendinger? De skal serve filmer og tv-serier og musikk.

Anbefaler Samsung-disker over WD-disker hvis du skal ha software RAID med for eksempel Ubuntu. Opplevde mye tull når jeg hadde et par WD-disker under Linux. Nå har 5*1,5tb Ecogreen-disker i software RAID5, og det funker veldig bra.

Lenke til kommentar
Så kjipt at de gidder å bruke tid på noe så gammeldags...

Hva med å presse SSD mer?

512MB er rett rundt hjørnet for massemarkedet - 2TB er allerede i industrimarkedet.

Med tanke på at SSD tar mye mindre plass er ikke flere TB urealistisk innen kort tid. Hvem vil ha bråkete, varme klumper da?

Jeg og mange andre. SSD og HDD har hver sine styrker og svakheter. Det beste er å ha begge deler.

 

Hvorfor er det forresten ingen som har lagd HDD'er i 5,25 størrelse? Hva er egentlig utfordringen?

Det fantes før. Quantum bigfoot. De dukket antagelig under på grunn av dårlig ytelse, levetid og dermed dårlig rykte. Samtidig ble de ganske alene om å produsere så store plater. Jeg tror det kan ha gitt utfordringer med å skaffe/tilpasse produksjonsutstyr.

 

_____

 

Men tilbake til saken: Godt å høre at vi snart får 1 TB 2,5" 9,5mm. Jeg vil ha en sånn. :)

 

En annen god ting med 1 TB/plate (3,5") er at prisene vil falle en del. Det betyr nok 2 TB for 500 kr og 3 TB for 1000 kr snart.

 

Jeg liker runde fine tall. :)

 

PS. Hitachi er de eneste som har 5-platers design så det åpner i teorien for 5 TB disker i år.

Lenke til kommentar

 

Hvorfor er det forresten ingen som har lagd HDD'er i 5,25 størrelse?

Hva er egentlig utfordringen?

 

Tror det en blanding av vibrasjoner og lenger søketid, men skal ikke si det sikkert.

Høres ut som en fornuftig forklaring. Husk at i gamle dager når diskene var av monsterstørrelser hva det fysiske angår, så snurret diskene mye saktere enn hva produsentene finner på å gjøre nå med dagens teknologi.

 

Om du har sett på diskplatene som ligger inni en 15000 rpm moderne 3,5" harddisk så gir det en god indikasjon på at hoppet fra 7200 rpm opp til 10000 rpm og 15000 rpm tvinger produsentene til å redusere diameteren på platene.

 

Om du tar en titt på en dreiebenk som brukes til blant annet å skjære til metallakslinger, så har en gjerne en maks hastighet på omkring 1400 rpm. Chucken er ganske diger på slike maskiner, og er tilpasset veldig godt så den ikke får sleng. Festet konisk og stramt til. Arbeidstykket du setter inn får gjerne ikke en like god montasje av dreiearbeideren, og en ser fort forskjell på hva en lavere mot en høyere hastighet betyr.

 

Ellers har en datahistorie om når CD-R plater og spillere ble utviklet. De nådde ett maksimum av hastighet omkring 52x da platenes diameter samt måten de var festet på i spillerne og eventuellt nøyaktighet i produksjonen av platen hadde sine mekaniske begrensninger (samt materialvalget, da de rett og slett risikerte at platene "falt i frø").

Endret av G
Lenke til kommentar

Uhm, fysiske størrelsen på SSD kontra en HDD kan man ikke sammenlignes, og ihvertfall ikke når det kommer til hva det er mulig å få av GB på den. Pluss at SSD er dyrt og har veldig dårlig levetid fremdeles.

Hastghetsmessig så er nok SSD det man burde gå for ja

Selvfølgelig kan fysisk størrelse sammenlignes - det tar mindre plass og er derfor veldig fint å ha i mindre PC-er eller laptoper :)

Nå skal det sies at med dagens teknologi så er de SSD-ene på 2TB faktisk 3,5 i størrelse.

Det er derfor jeg heller ser at ressursene brukes for å forbedre ytelsen til SSD-er samtidig som størrelsen forblir 2,5.

 

Ja, produsentene har langt igjen før levetiden er god nok - desverre :(

Kremt. Vil vel påstå at dere begge tar feil når det kommer til levetid og hvor stabile de er. For nå er vel SSD disker å regne som det mest stabile. (det er lurt å velge hvordan type SSD etter bruksmønsteret)

 

Svakheter til HDD'er på levetid:

1. HDD'er har mekanisk slitasje.

 

2. HDD'er kan slite ved mange korte oppstarter. Dette er ikke noe problem for SSD'er, da de ikke trenger å spinne opp noe osm helst.

 

3. HDD'er kan ved dårlig lufting slite med høye temperaturer.

 

4. De er mer motagelige for støt.

 

 

 

 

SSD'er har egentlig bare et problem, som i praksis er bagatellmessig. De har celler som kun kan skrives til et visst antall ganger. Vel og merke er det slik at det er lesing og ikke skriving som er den store gjenntagende hendelsen av en harddisk/SSD sitt liv. Selv en lagringsdisk vil sannsyneligvis foreta mer lesing enn skriving. Hvis du ikke er som hvermansen, og vet at det er enorme mengder skriving som vil bli foretatt, så kan vi ta et worst case scenario:

 

1. Med en SLC SSD-disk så har du gjerne et minimum antall skrivinger på 100 000 ganger. På en moderne SSD vil disse fordeles nogenlunde jevnt utover cellene. Dette betyr altså at du strengt talt kan fylle disken og så tømme den helt 100 000 ganger!

 

For å sette dette i perspektiv, så vil en vanlig HDD på 3 TB med en gjennomsnittelig skrivehastighet på 100 MB/s bruke ca 8,3 timer på å fylle seg helt opp. Fortsetter du slik 100 000 ganger, så tar det faktisk 95 år. Så lenge kan ingen harddisk takle. Uansett om dette blir noe teoretisk, og skrivingen til alle cellene ikke vil være perfekt, så vil det allikevell være LANGT mer enn en vanlig HDD.

 

2. Med en MCL SSD, som ikke er ment for et bruksmønster der du har et ekstremt krav til skriving, så er det mer "pusslette" ca 5000 skrivesykluser. Hvis du regner med at du med en slik forventer å bruke det meste av tiden til lesing, så vil du kunne ha disken i flere titals år. Fortsatt langt mer enn en konvensjonel harddisk.

 

3. I praksis så har min SSD vært både mer stabil, og i den tiden jeg har hatt den så har jeg allerede opplevd en harddiskkræsj på en harddisk som var kjøpt på nesten samme tiden.....

 

4. Hvis man er virkelig paranoid, så er det ikke værre enn å legge av et par ekstra GB, som vil bli brukt som en ekstra "buffer" for hvor mye disken tåler.

 

 

5. Sist men ikke minst. Det som gjør SSD'er suverent bedre enn konvensjonelle harddisker på levetid, er det faktum at du helt udramatisk kan kopiere hente opp dine lagrede filer til et nytt medium etter at cellene har brukt opp sine skrivesykluser. Du kan fortsatt bruke SSD'en i motsetning til hva mange tror. Du kan bare ikke lagre mer på den. En HDD derimot, kan finne på å ta kvelden helt plutselig. Og gjennopprettning kan koste flere titusener av kroner....

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Samsung diskene spinner også ned og har en liten forsinkelse ved vekking (lager sågar en liten bzz spinup lyd). Systemdiskene gjør ikke dette. Dette gjelder ihvertfall ikke mine Samsung disker som er alt fra 1 til 5 år gamle.

 

Jeg er nokså sikker på at det er mulig å skru av denne øko funksjonen for Samsung diskene ved bruk av deres nedlastbare dos verktøy, men det er lenge siden jeg brukte dette og vet ikke helt.

 

Det er jo også mulig at instillingene her kan variere fra modell til modell.

Lenke til kommentar

Vedrørende maks skrivinger på SSDer - jeg lurer på om det finnes en sperre i firmwaren som nekter deg å skrive mer når du nærmer deg grensen. For det er vel slik at om du går over cellenes faktiske levetid (noe som bare kan estimeres på forhånd) så vil vel data korrupteres når disse cellene ikke klarer å lagre dataene.

 

En avdarsel fra disken om at levetiden holdt på å gå inn i "usikkert farvann" hadde ihvertfall vært nyttig slik at du kunne ta backup av viktige ting til en annen disk, og så evt. brukt disken videre liekvel til mindre viktige ting intill den fysisk ikke klarte mer.

 

Jeg vet ikke om noe sånt allerede finnes i SSDene som selges nå og de som nttop har kommet ut. Det ville ihvertfall vært noe jeg hadde tenkt på om jeg designet dem. Ingenting genererer dårlige opplevelser for kunder så fort som tapt/korrupte data - selv om det nå skulle være utenfor den spesifiserte levetiden.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Hvorfor er det forresten ingen som har lagd HDD'er i 5,25 størrelse?

Hva er egentlig utfordringen?

Quantum sin Bigfoot serie på 90 tallet var 5.25". Jeg har en sånn på et par GB liggende i en skuff hjemme. Så noen har faktisk prøvd det. Men hvorfor den døde ut er jeg usikker på.

 

Edit: Merka først nå at Simen1 alt har svart på dette.

 

 

 

Endret av OV-103
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...