Gå til innhold

Hvorfor skapte gud alt i hop?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er kanskje mer korrekt å kalle det for mystisismen enn religionsfilosofi. Men jeg er litt usikker på hvor du vil hen?

Jeg missliker overbruken av ordet filosofi. Det er så mange som slenger på det uten å tenke over hva man egentlig mener. Filosofi og mystisisme er svært forskjellig, derfor er det vel best å være ærlig i språket?
Lenke til kommentar

Jeg missliker overbruken av ordet filosofi. Det er så mange som slenger på det uten å tenke over hva man egentlig mener. Filosofi og mystisisme er svært forskjellig, derfor er det vel best å være ærlig i språket?

Ja, den forstår jeg. Som sagt så korrigerte jeg meg, det går nok mer under mystikk enn filosofi. Samtidig så kan man reflektere filosofisk over Tzimtzum, noe som vel er noe av hensikten med den. Det var derfor jeg brukte begrepet religionsfilosofi. :)

Lenke til kommentar

Ja men gud blander seg jo inn i vitenskapen....

 

Hvor har du det fra egentlig??

 

Gud gir jo blanke i alt som heter fysiske og vitenskapelige lover og bare sier at du skal tro på det han sier...

Nei, der tar du feil.

Gud utfører mirakler. Det er å utfordre vitenskapen.

Altså kan vi blande vitenskap inni religion.

Dessverre for religionen :)

Lenke til kommentar

Fordi gud er en selvsentrert liten egoist som må ha noen undersåtter som han kan leke med og som han kan la seg tilbe av. Derretter kan han pine og plage dem for å teste deres tro. I følge bibelen.

 

Dersom gud er så "perfekt" som enkelte mener. Hvorfor skulle han da ha behov for å skape noe som hellst, og hvorfor skulle han ville tilbes i det hele tatt?

Endret av Zepticon
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fordi gud er en selvsentrert liten egoist som må ha noen undersåtter som han kan leke med og som han kan la seg tilbe av. Derretter kan han pine og plage dem for å teste deres tro. I følge bibelen.

Vi snakker ikke om den bibelske gud. Hvorfor tror alle at gud = den kristne gud? Det blir gitt klar beskjed i starten at det ikke er en spesifikk gud.

Lenke til kommentar

Fordi gud er en selvsentrert liten egoist som må ha noen undersåtter som han kan leke med og som han kan la seg tilbe av. Derretter kan han pine og plage dem for å teste deres tro. I følge bibelen.

Vi snakker ikke om den bibelske gud. Hvorfor tror alle at gud = den kristne gud? Det blir gitt klar beskjed i starten at det ikke er en spesifikk gud.

TS ekskluderer på ingen måte kristendommen, så da har jeg min fulle rett til å kommentere på en, eller flere religioner, etter eget ønske, uten at noen andre skal komme å diktere hva jeg skal bry meg med.

 

En annen ting jeg synes er morsom et hvordan du automatisk tror jeg snakker om kristendommen ekslusivt. Både jødene og muslimene deler samme skapelsesmyte og gudefortellinger som kristne. Dersom mine kilder er korrekt så innebærer dette totalt omentrent 52,9% av jordas befolkning.

 

Av de resterende er 13,3% Hinduer, 12,5% agnostikere, 13% Andre religioner og 2,4% ateister.

 

 

 

http://www.rayfowler.org/blog/wp-content/uploads/map_world_religions.gif

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar

Om det er den kristne, jødisk eller muslimske gud gjør ikke rare forskjellen i dette tilfellet. Men jeg kan godt innrømme at jeg tok feil der.

 

Men når du ikke spesifiserer hvilken gud det er snakk om, blir karakteristikkene helt på trynet. Jeg kunne sagt det stikk motsatte og det hadde vært like gyldig.

Lenke til kommentar

Fordi gud er en selvsentrert liten egoist som må ha noen undersåtter som han kan leke med og som han kan la seg tilbe av. Derretter kan han pine og plage dem for å teste deres tro. I følge bibelen.

Vi snakker ikke om den bibelske gud. Hvorfor tror alle at gud = den kristne gud? Det blir gitt klar beskjed i starten at det ikke er en spesifikk gud.

Har du noe å komme med, eller er du her bare for å passe på at alle følger dine retningslinjer?

Lenke til kommentar

Har du noe å komme med, eller er du her bare for å passe på at alle følger dine retningslinjer?

Det var en unødvendig kommentar, jeg innrømmer det. Vil du heller følge dine retningslinjer? Skal vi ta alle guder under en kam?

 

Baklager, tok grundig feil her.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Fordi gud er en selvsentrert liten egoist som må ha noen undersåtter som han kan leke med og som han kan la seg tilbe av. Derretter kan han pine og plage dem for å teste deres tro. I følge bibelen.

Men når du ikke spesifiserer hvilken gud det er snakk om, blir karakteristikkene helt på trynet. Jeg kunne sagt det stikk motsatte og det hadde vært like gyldig.

Lenke til kommentar

Fordi gud er en selvsentrert liten egoist som må ha noen undersåtter som han kan leke med og som han kan la seg tilbe av. Derretter kan han pine og plage dem for å teste deres tro. I følge bibelen.

Vi snakker ikke om den bibelske gud. Hvorfor tror alle at gud = den kristne gud? Det blir gitt klar beskjed i starten at det ikke er en spesifikk gud.

 

Jeg ser ikke poenget å diskutere en gud ingen tilber da...

 

Eller.. diskuter meg da... jeg kan skape liv ut av ingenting, jeg er Homo Deus.. knel !!!

 

Utover det må jeg bare signere Zepticons fantastiske beskrivelse :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...