Gå til innhold

Hvorfor skapte gud alt i hop?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg forventer idéer, forslag, etc. Hvorfor skal jeg lese en eventyrbok i stedet? Jeg har lest nok av de opp igjennom åra.

 

Det er et seriøst spørsmål. Etter det jeg vet, så har de fleste slike religiøse tekster beskrivelser av hvordan verden ble skapt, men jeg kan ikke huske å ha hørt noe om hvorfor denne guddommeligheten bestemte seg for å gjøre det.

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar

La oss da si at vi svelger en kamel eller to mothårs og aksepterer teorien om skapelsen...

 

Da finnes det egentlig et veldig greit svar på dette, nemlig kjedsomhet.

 

Det er av samme årsaker som du ville gått til anskaffelse av et akvarium. Du synes det er spennende å kikke på hva de driver med og det er begrenset med arbeid med dem.

 

Når de dauer så da du dem ut og kjøper noen nye.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dersom vi går ut i fra at Gud, (la oss ikke henge oss opp i nøyaktig hvilken gud, eller om det var flere av de) skapte hele universet, hvorfor gjorde han/hun/det dette?

 

Når vi ser på det universet vi kjenner i dag, så er det enormt mye større enn det de som først snakket om gudene visste om. For meg virker det som om den tradisjonelle monoteistiske guden er en høvding eller en (streng og autorativ) farsfigur, og hans motiver var kanskje lik andre høvdingers motiver for å være hødvinger. Men en høvdings territorie er ekstremt begrenset i forhold til hva en som skapte det universet vi kjenner i dag må forholde seg til. I tillegg så er det en vanlig oppfattelse at skaperguden var det eneste som eksisterte før universet gjorde det. I all evighet. De ulike delene henger ikke sammen slik jeg ser det.

 

Jeg ville heller sett for meg en gud som hadde en lang historie bak seg, og hvis guden kunne oppfattes som et individ med egne tanker og følelser osv., så ville nok guden spesielt ha en lang og komplisert genetisk og teknologisk forhistorie. På samme måte som vi har, men lenger og mer komplisert. For å gjøre det enkelt så vil jeg bare peke på dette; Hva om et menneske hadde makten til å skape et univers? Hva ville dens motiver være for å faktisk gjøre det? De har allerede en verden å forholde seg til, osv. Men nå har de fått makt til å selv skape nye verdner.

 

Vil de begynne og slutte med å lage ett univers? Vil de gjennomføre mindre prosjekter først? Vil de gjøre mer etterpå eller samtidig? Når de først har skapt det, har de f.eks. gjort det for å se hvordan det utvikler seg av seg selv, helt urørt, eller vil de hele tiden gå inn for å justere og korrigere? Vil de gå helt ned på individnivå på enkeltplaneter?

 

Mange av oss opplever vårt univers som uten guder, så hvis vi er i et univers skapt av en intelligent enhet, så virker det som om den bare ønsker å se hvordan et univers utvikler seg selvstendig. Kanskje guden og dens kolleger ikke vet hvordan sitt eget univers ble til, og derfor eksperimenterer de med ulike utgangspunkt for å se hvilket som leder fram til samme resultat som det universet de selv har sin opprinnelse i.

Endret av KarlRoger
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjedsomhet er jo en mulighet, men det får meg til å lure på noe annet.

 

En allmektig og altvitende gud, burde ikke denne guden egentlig være i stand til å forutse fremtiden? Så jeg lurer litt på om hvorfor det skal være spennende å se på at verden utviklet seg akkurat i den retningen man hele tiden visste at den ville gjøre?

 

Kanskje det er litt som med actionfilmer? Selv om man vet handlingen, så er kampsekvensene fremdeles digg å se på.

 

Dette gjelder så klart ikke om guden ikke er altvitende.

Lenke til kommentar

Kjedsomhet er jo en mulighet, men det får meg til å lure på noe annet.

 

En allmektig og altvitende gud, burde ikke denne guden egentlig være i stand til å forutse fremtiden? Så jeg lurer litt på om hvorfor det skal være spennende å se på at verden utviklet seg akkurat i den retningen man hele tiden visste at den ville gjøre?

 

Kanskje det er litt som med actionfilmer? Selv om man vet handlingen, så er kampsekvensene fremdeles digg å se på.

 

Dette gjelder så klart ikke om guden ikke er altvitende.

Ahahahah ja det må ha vært noen hærlige kampscener opp igjennom årene. Kanskje derfor det er så mange forskjellige religioner, dersom gud/gudene/gudinnene forvirret alle slik at det ble konflikt over hvem som har rett. Men for en lang og kjip intro da! Har de mulighet for å spole? Eventuelt gjøre noe annet i mellomtiden.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

En allmektig og altvitende gud, burde ikke denne guden egentlig være i stand til å forutse fremtiden? Så jeg lurer litt på om hvorfor det skal være spennende å se på at verden utviklet seg akkurat i den retningen man hele tiden visste at den ville gjøre?

 

Hvorfor han skapte hele greia har lite med om han visste/vet hva som vil skje.

 

Uansett så vil man måtte ha "noe" å gjøre på selv om man har en viss formening om utfallet.

 

Jeg er dog mer skeptisk til en del andre aspekter med denne syke jævlen

Lenke til kommentar

Kabbalah - den jødiske mystisismen - har en skapelsesberetning (Tzim Tzum) som jeg synes er interessant. Her sies det at gud er først alt og intet. Han er ikke Èn, fordi tallet èn impliserer at det finnes deling, og Gud eksisterer bortenfor konseptet om tall.

 

Siden gud da er alt og ingenting, så kan gud ikke kjenne seg selv. For den eneste måten du kan kjenne deg selv er på er gjennom kontrast. Dvs, du vet ikke hva du er før du har erfart ikke-du. Så gud skaper et tomrom innenfor seg selv. Et svart intent som er ikke-gud. Han drar så et lys fra seg selv inn i dette tomrommet, og det er spiren til hele universet. Når da et menneske har gått gjennom sitt liv og dør, så kommer det tilbake til gud, men med erfaringer fra livet og universet som gjør at gud kan lære og kjenne seg selv.

 

(Husk at dette er religionsfilosofi, ikke fysikk. Det er også paradokser her som nok har skapt masse diskusjoner hos jødiske mystikere, men jeg synes dette er en av de mer interessante skapelsesberetningene).

 

Mer kan leses her: Tzimtzum

Lenke til kommentar

Dersom vi går ut i fra at Gud, (la oss ikke henge oss opp i nøyaktig hvilken gud, eller om det var flere av de) skapte hele universet, hvorfor gjorde han/hun/det dette?

Og hva gjorde h*n i de 13.5 milliarder av år før h*n skapte menneskene?

Tok det så lang tid før h*n kjedet seg?

Brukte h*n så lang tid på å finne opp alle mulige slags himmel legemer?

 

Fant h*n plutselig ut at h*n ville bli tilbedt?

Lenke til kommentar

Dersom vi går ut i fra at Gud, (la oss ikke henge oss opp i nøyaktig hvilken gud, eller om det var flere av de) skapte hele universet, hvorfor gjorde han/hun/det dette?

Og hva gjorde h*n i de 13.5 milliarder av år før h*n skapte menneskene?

Tok det så lang tid før h*n kjedet seg?

Brukte h*n så lang tid på å finne opp alle mulige slags himmel legemer?

 

Fant h*n plutselig ut at h*n ville bli tilbedt?

 

Du kan ikke bruke dette argumentet!!

 

Nå blander du vitenskapelige ting i et religiøst spørsmål. Det er stort sett som å blande olje og vann.

 

Begreper om "Tid" er også meget løst i en astronomisk sammenheng ettersom din tidsregning ikke nødvendigvis er den samme som "gud".

 

En milliard år for oss kan jo for alt hva du vet være 1 år for en annen bevissthet et sted i universet.

Lenke til kommentar

Dersom vi går ut i fra at Gud, (la oss ikke henge oss opp i nøyaktig hvilken gud, eller om det var flere av de) skapte hele universet, hvorfor gjorde han/hun/det dette?

Og hva gjorde h*n i de 13.5 milliarder av år før h*n skapte menneskene?

Tok det så lang tid før h*n kjedet seg?

Brukte h*n så lang tid på å finne opp alle mulige slags himmel legemer?

 

Fant h*n plutselig ut at h*n ville bli tilbedt?

 

Du kan ikke bruke dette argumentet!!

 

Nå blander du vitenskapelige ting i et religiøst spørsmål. Det er stort sett som å blande olje og vann.

 

Begreper om "Tid" er også meget løst i en astronomisk sammenheng ettersom din tidsregning ikke nødvendigvis er den samme som "gud".

 

En milliard år for oss kan jo for alt hva du vet være 1 år for en annen bevissthet et sted i universet.

Ja men gud blander seg jo inn i vitenskapen....

 

Og hva gjorde h*n i de 13.5 milliarder av år før h*n skapte menneskene?

13,7 (+/- 0,1) mener du vel?

Ja, det er viktig å brilliere med kunnskapen sin..... :ermm:

Lenke til kommentar

(Husk at dette er religionsfilosofi, ikke fysikk. Det er også paradokser her som nok har skapt masse diskusjoner hos jødiske mystikere, men jeg synes dette er en av de mer interessante skapelsesberetningene).

På hvilken måte var det du skrev om religionsfilosofi?
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...