Gå til innhold

Tyskere angriper Elkjøp


Anbefalte innlegg

Jeg gleder meg, jeg kjøpte en laptop på saturn for ett år siden, kjempetilbud til 5000kr, tilsvarende kostet 10000 her. nå er kundene mer prisbevisste i tyskland enn de som handler på elkjøp i norge. De oppvokste prisbevisste kundene (de som er erfarne i e-handling/prissammenligning) vil kanskje komme til å kjenne seg igjen her.

 

har flere kompiser som jobber på elkjøp, de er redde for at de må kurses mer om produktene for å yte bedre. Konkurransen er allerede en suksess! :)

 

Saturn, og deres nye ansatte, har sikkert mye å lære de før de entrer markedet!

 

Men kritikk til hw.no/teknofil:

Dere har tydeligvis kjøpt nyheten av n24, skrevet av inge berge

hvorfor er dere allerede på elkjøps side, hvor mye har de betalt dere? slike sammenligninger er ikke journalistikk, men propaganda for å sette negative assosiasjoner/frykt for norsk utvanning før etableringen.

Nettopp pga den subtile hetsingen/vinklingen i artikkelen deres kan saken sammenlignes med lidl-hetsingen, ikke at de etablerer seg i norge... Det er tross alt flere tyske varehus som har etablert seg godt i norge de siste årene (wurth /bauhaus) som ikke blir nevnt eller sammenlignet.

 

Er dette villet? Vil dere ha konkurranse, er dere betalt, har dere en felles strategi med "norske" el-varehus allerede?

kjøper dere artikler fra n24 uten å lese dem igjennom?

 

Jeg krever svar, jeg krever redelighet, jeg krever journalistikk!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Elektros svar på wurth har helt andre assosiajsoner enn elektros svar på lidl, det virker som sistnevnte er mer treffende, da dette er en butikk som presumptivt er billig, ikke en butikk med dyre komponenter for profesjonelle aktører.

 

AtW

 

Feil.

Du har rett i det du sier, men sammenligningen er merkelig. lidl er en butikk som har sine egne produkter og varehus. Dette er noe som gjør at de er billigere enn andre.

Lenke til kommentar

Elektros svar på wurth har helt andre assosiajsoner enn elektros svar på lidl, det virker som sistnevnte er mer treffende, da dette er en butikk som presumptivt er billig, ikke en butikk med dyre komponenter for profesjonelle aktører.

 

AtW

 

Feil.

Du har rett i det du sier, men sammenligningen er merkelig. lidl er en butikk som har sine egne produkter og varehus. Dette er noe som gjør at de er billigere enn andre.

 

Ja, og wurth har også egne produkter, som er dyre og siktet inn mot profesjonelle. Derfor ligner lidl mer. Personlig tror jeg ikek det ligger noen konspirasjon bak dette, jeg tror både artikkelforfatter og de fleste andre har en hovedassosiasjon med lidl, nemlig at det er billig. Budskapet er at det er en kjede som selger ting billig. Nå ander jeg ikke hvor treffende dette er såklart, da jeg ikke kjenner kjeden.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det ikke sånn at MM ikke har priser på nettsidene sine, slik at du må til den fysiske butikken for å finne priser? Dette gjør det ikke lettere for forbrukeren å sammenligne priser. Greit å ha prisjakt.no app på mobilen når man er ute i butikken da i så fall.

Lenke til kommentar

Gleder meg. Har bare dårlig erfaring med Elkjøp når det gjelder forhåndsbestilling av spill: Seine leveringer, eller rett og slett at de har tatt inn for mange bestillinger fra folk. Hardware (pc relatert) kjøper jeg andre plasser. Grunnen til at jeg har forhåndsbestilt hos elkjøp er i hovedsak de fine prisene :), så jeg håper Media Markt vil bringe konkurranse.

Lenke til kommentar

Jeg har handlet masse på både Saturn og Media Markt i både tyskland og polen og de knuser elkjøp på alt inklusiv kundeservice. Å sammenligne dette med Lidl er helt feil.

 

Deres Tax Off day ( nedsatt 22%) på hele butikken er helt genialt.

 

Btw, å sammenligne med Lidl er helt feil.

 

Elkjøp er jo stort sett en skitten(bokstavelig talt, de sparer på vasking ) drittbutikk med overprisa varer og udugelige selgere. Det eneste virkelige salgsargumentet de har er 30 dagers fri returrett.

Lenke til kommentar

Jeg har handlet masse på både Saturn og Media Markt i både tyskland og polen og de knuser elkjøp på alt inklusiv kundeservice. Å sammenligne dette med Lidl er helt feil.

 

Deres Tax Off day ( nedsatt 22%) på hele butikken er helt genialt.

 

Btw, å sammenligne med Lidl er helt feil.

 

Elkjøp er jo stort sett en skitten(bokstavelig talt, de sparer på vasking ) drittbutikk med overprisa varer og udugelige selgere. Det eneste virkelige salgsargumentet de har er 30 dagers fri returrett.

 

Er det mer feil å sammenlikne butikken med lidl enn å kategorisk kalle elkjøp en skitten overpriset drittbutikk med uduglige selgere?

 

AtW

Lenke til kommentar

Ifølge IDG er det Saturn som skal åpne, og ikke Media Markt. Blir spennende å se hvilke av disse som faktisk åpner.

 

~ Mortis

 

Det spiller ingen rolle hvis da kommer Saturn eller Mediamarkt: De begge to er under en paraply av Metro gruppen. Saturn butikker finnes i byens sentrum, Mediamarkt er alltid litt utenfor byen, på "grønn vangen" som vi sier på tysk :)

Lenke til kommentar

Hvilket prisbevisst menneske går inn i en fysisk butikk for å handle elektro-ting uansett?

Hvis MM/Saturn kan ha bra priser på varer i butikken, og ikke bare på nettsiden, vil jeg personlig ønske de velkomne til å danke ut både expert og elkjøp. :xmas:

 

Mediamarkt selger ikke på websiden deres. Den er bare for å vise veien til neste butikken, stort sett. Så for oss her i Tyskland betyr det: Enten finner du en passelig ting på Amazon eller du må hoppe inni bilen og kjøre til Mediamarkt... Jeg kjøper online heller...

Endret av Ginsterfeld
Lenke til kommentar
Vel, kanskje de kan ansette utelukkende svensker og andre arbeidsinnvandrere ;)

Det er lov å håpe :)

Det hadde virkelig vært fresht for er det noen som kan service så er det svensker. I tillegg kunne man kanskje spart noe på driftskostnader ved at man ikke møter de samme lønnskravene. For store varhus fra utlandet som vil etablere seg i Norge måtte det vært en god strategi.

 

Jeg mener å huske Siba gjorde noe av det samme, men det var det heller dårlig gjennomføring som førte til at de ikke utmerket seg.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

De andre kjedene trenger konkurransen får å komme med ordentlige tilbud.

 

En annen ting jeg synes er teit er hvordan el-kjeder brenner inne med eldre produkter til skyhøye priser, for så dumpe prisene når de er noen år utdaterte. Det kan vel umulig være god business. Da er det vel bedre å enten selge det via andre kanaler, for eksempel eksportere dritten vekk. Eller ta risikoen på at kunder går og venter med is i magen og sikler på å få ting billig. Sånn det er i dag på mange el-kjeder, så er gjerne de nye modellene både billigere og bedre enn de gamle som støver ned i hyllene. Spesiellt på datautstyr.

 

Varene er gjerne overpriset, og jeg har opplevd at selgeren hos Lefdal har romslige monn å gå på på disse gamle overprisede varene. Og når de har gitt deg varen til en mer normal pris, så har jeg hørt selgeren si til en selgerkollega. Ble han fornøyd, og så fnise etterpå. Godt de får moret seg litt.

 

El-kjedene er som andre nevner ett teknikkvindu for de som liker å kikke på "det nye". De henger gjerne mange måneder etter på mye av varesortementet. En annen ting en bruker el-kjeder til er å skaffe seg en duppeditt, som en absolutt trenger å få kloa i kjappt.

 

Ellers tipper jeg det er mange som kjøper de store beistene av varer som hvitevarer der, og kanskje støvsuger og slike apparater.

 

Men de kommer seg jeg jo litt på ting som Apple-utstilling, slik at en ikke er nødt å dra til en reindyrket Apple-forhandler så ofte.

 

El-kjedene har stort potensiale til å forbedre seg. Jeg er så heldig å bo i ett område av landet hvor veldig mange av kjedene har etablert seg.

 

Husker forresten Euronics etablerte seg her, men ble kjøpt ut av Elkjøp, og flyttet til ett annet nærliggende tettsted. Så Euronics mangler vi.

 

Jeg har vandret mye fram og tilbake på El-kjeder (mannfolk synes jo slikt er gøy) opp igjennom årene. For tiden synes jeg:

 

Elprice er nokså dyre.

Siba har greit utvalg av HP-maskiner.

Lefdal har en fin Apple-avdeling, og er noe dyre på en del ting.

Elkjøp har jeg nesten sluttet å besøke, men det hender.

Spaceworld har alltid vært svindyre.

Biltema er nesten ubrukelige, men har gjerne noen småting

Clas Ohlson mangler mye datautstyr, men har litt

 

Teknikmagasinet har overraskende mange moderne dippedutter. Prisene er ikke like billige som webbutikker, men er ikke hårreisende heller.

 

Expert er dyre, og der går jeg sjelden.

 

Obs Stormarked hadde for mange år siden en fin datakrok. Men den ødela ledelsen for. De ville visst ikke satse videre, men kun ha noen få ting som papir, blekk, noen få datadeler...

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...