Gå til innhold

Ambulansesjåfør anmeldes


Sheldon C

Anbefalte innlegg

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10082259

 

Jeg blir litt provosert av politiet når jeg leser denne artikkelen.

 

En personbil kjører av veien på glatt føre og meldingene tikker inn at det er fastklemte personer i bilen. Ambulanse på vei for å hjelpe personer i nød kjører av veien. Både fører av personbil og ambulanse blir anmeldt.

 

Likhet for loven hevder politiet og oppfordrer alle til å kjøre pent og pyntelig.

 

Gjelder det også ambulansesjåfører i full utrykning? Er ikke utrykningskjøretøyer i mange situasjoner tvunget til å tøye grensene litt når det er snakk om å redde liv?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er et annet perspektiv enn det hylekoret kommer med:

 

Ambulansesjåfører har et enormt ansvar ved utrykninger; de skal transportere medisinsk personnel til en nødsituasjon, de skal ta seg fram raskt men samtidig sørge for det ikke skjer ulykker som følge av utrykningen og de skal ta vare på verdifulle ressurser (seg selv, ambulansen, ambulansepersonnelet).

 

Når denne ambulansen har kjørt utfor veien, betyr det at sjåføren ikke har opptrått forsvarlig i henhold til veitrafikkloven og en ambulansesjåfør er underlagt veitrafikkloven like mye som andre sjåfører (med visse unntak).

 

Utforkjøringen med ambulansen ført til at én ambulanse er ute av drift og ytterligere en ambulanse må settes inn for å dekke den situasjonen som den første ambulansen nå ikke kan brukes til. Hadde det gått riktig ille, så måtte enda en ambulanse dekke for utforkjøringen i tillegg.

 

Fra politiets ståsted vil en slik anmeldelse ikke være uforståelig i og med at sjåførens handlinger har ført til et unødvendig beslag på ressurser, og det kunne gått ille for de i ulykkesambulansen også.

 

Om anmeldelsen faktisk fører til noe, er et annet spørsmål, men det er jaggu forståelig det politiet har valgt å gjøre.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Nei, det er tullete. Det å kjøre av veien kan alle gjøre, de er ikke verdens beste sjåfører selv om de er ambulansesjåfører. Og anmelde det blir for dumt. Politiet anmelder ikke seg selv, eller personer innad i politiet hvis de kjører av veien. Da må også en annen bil i utrykning for å dekke for den som kjørte av veien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke snakk om å ha verden beste sjåfører heller, men at de som fører en ambulanse har et enormt ansvar for det de er i ferd med å gjøre. Det er ikke ofte ambulansesjåfører kjører av veien på utrykning, og det er jo et godt tegn, men her har det altså forekommet en utforkjøring og det fikk konsekvenser for både ambulanse og oppdrag.

 

Vi vet nok ikke alt som har skjedd, men juristen i denne saken har tydeligvis en oppfatning av hendelsen som har rettferdiggjort en anmeldelse mot sjåføren av ambulansen.

 

Det er naivt å tro at ingen i politet blir anmeldt for lovbrudd. Hvis en politibil blir skadet under utrykning blir jo annen bil sendt på samme oppdrag. Det er jo en selvfølge. Skjønner ikke helt poenget med den kommentaren.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10082259

 

Jeg blir litt provosert av politiet når jeg leser denne artikkelen.

 

En personbil kjører av veien på glatt føre og meldingene tikker inn at det er fastklemte personer i bilen. Ambulanse på vei for å hjelpe personer i nød kjører av veien. Både fører av personbil og ambulanse blir anmeldt.

 

Likhet for loven hevder politiet og oppfordrer alle til å kjøre pent og pyntelig.

 

Gjelder det også ambulansesjåfører i full utrykning? Er ikke utrykningskjøretøyer i mange situasjoner tvunget til å tøye grensene litt når det er snakk om å redde liv?

Blåslys er et frikort til å bryte regler, ikke til å kjøre uforsvarlig.

 

Om de anmelder en av sjåførene vil det i denne situasjonen være naturlig at begge anmeldes, så er det opp til andre å avgjøre om det er straffbare forhold eller ikke.

Lenke til kommentar

Det er vel nærmast automatikk i at dersom du kjøyrer utfor vegen så har du ikkje vært aktpågivende og varsom i trafikken.

Dette er uavhengig av om du kjøyrer utrykkning eller ikkje.

 

Det som gjer det spesielt ille med ei ambulanse er at årsaken til at ambulansen har blålys er for å sikkre at ambulansen kjem fram til dei som treng hjelp. Dersom du kræsjer eller kjøyrer utanfor vegen så har du ikkje klart dette.

For pasientane i bilen hadde det vært betre om ambulansen tok det meir en ro og kom fram nokre minutt seinare en at dei kjøyrte i grøfta og måtte vente endå lenger før ambulanse nummer 2 kom fram.

 

Sidan vi veit så lite om denne saka så er det vanskelig å seie om ambulansesjåføren her er å klandre eller ikkje, men politiet har tydeligvis vurdert det slik at dei vil etterforske dette nærmare. Det er mulig å være uheldig samt at det at dette skjedde under utrykkning er momenter som kjem i favør av sjåføren.

Men dersom sjåføren har kjøyrt uaksomt fort så er det noke som bør ryddast opp i. Tross alt gjekk det forholdsvis bra i dette tilfellet med tanke på at ingen blei skada verken i ambulansen eller i bilen som ambulansen var på veg for å hjelpe. Ambulansen kunne like gjerne ha frontkolidert med ein møtande bil eller liknande.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For pasientane i bilen hadde det vært betre om ambulansen tok det meir en ro og kom fram nokre minutt seinare en at dei kjøyrte i grøfta og måtte vente endå lenger før ambulanse nummer 2 kom fram.

 

 

I etterpåklokskapens navn så er jeg enig at det hadde vært bedre at ambulansen hadde tatt det roligere og ikke kjørt av veien.

Men utgangspunktet var at de hadde fått melding om at en bil var kjørt av veien og personer satt fastklemt. I slike tilfeller kan det være kritisk å få medisinsk personnel til ulykkesstedet og all logikk tilsier at ambulansene pusher på.

Derfor synes jeg det er upassende å bruke uttrykket "likhet for loven" i dette tilfellet. Utgangspunktet for ulykkesbil og ambulanse er dramatisk forskjellig.

 

Håper at ambulansesjåførene har en god lønn som følge av ansvar og risiko i jobben.

Lenke til kommentar

Skal bare sies jeg veit hvem ambulansesjåføren er. Han er helt utafor seg og han er veldig erfaren sjåfør.

 

Men man kan jo tenke seg skal de ligge i 20KM på glatte veier for å så bruke timer på å komme fram? Men akkurat den dagen så var mega glatt over hele Østlandet for å si det sånn.

 

Men vist det var alvorlig skade så kan ikke de bruke all evighet ettersom de ar de døde før du de kommer fram. Tenkt på det neste gang du er i ulykke kanskje og sitter fastklemt at du skal sitte der i flere timer med å bli pint, blø ihjel osv ettersom ambulansen trenger ihvertfall en time kjøring på dette føre. Blir for dumt, de skal FORT fram og FORT tilbake det er det. Hvert sekund TELLES. Det kan enhver lege, ambulanse-, brann-, og politi-sjåfør si til deg.

 

Heldigvis så skjer dette sjelden, men hvorfor politianmelder ikke politi sine egne da?

 

http://www.sa.no/lokale_nyheter/article3471040.ece

 

http://www.blv.no/nyheter/article3648568.ece

 

Det er bare å bla opp masse sånne saker. Men ambulanse eller brannbil er nesten aldri i ulykke men det for konsekvenser?

Lenke til kommentar
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10082259

 

Jeg blir litt provosert av politiet når jeg leser denne artikkelen.

 

En personbil kjører av veien på glatt føre og meldingene tikker inn at det er fastklemte personer i bilen. Ambulanse på vei for å hjelpe personer i nød kjører av veien. Både fører av personbil og ambulanse blir anmeldt.

 

Likhet for loven hevder politiet og oppfordrer alle til å kjøre pent og pyntelig.

 

Gjelder det også ambulansesjåfører i full utrykning? Er ikke utrykningskjøretøyer i mange situasjoner tvunget til å tøye grensene litt når det er snakk om å redde liv?

At utrykningskjøretøyer har muligheten til å kjøre raskere enn fartsgrensen betyr ikke at de ikke må tilpasse kjøringen til forholdene. Politiet vurderer det slik at kjøringen var uforsvarlig. Så får man se hva etterforskningen viser.

 

I utgangspunktet er jeg enig i at det virker noe spesielt å anmelde ambulansesjåføren. Men det kan være politiet sitter på informasjon vi ikke har tilgang til.

 

En annen ting er at mange vil reagere irrasjonelt og uten å tenke seg om på denne saken. Se bare på blogginnlegget "POLITI = IDIOTI?" under artikkelen. Slike saker kan altså skade politiets rykte, selv om de kanskje har rett når de anmelder sjåføren.

 

Hvis "likhet for loven" gjald overalt og bestandig ville det ikke være mulig å drive utrykning i det hele tatt. Jeg sier ikke at blålys er et frikort, men et kjøretøy under utrykning må forholde seg til grensene på en annen måte enn et sivilt.

Det er likhet for loven. Utrykningskjøretøy må også følge loven, for det er lover som regulerer dette. Hvis ambulansesjåføren har brutt denne loven (som det altså kan virke som), har politiet i utgangspunktet rett eller plikt til å anmelde forholdet.

 

Om det derimot er smart for politiets omdømme, er en helt annen diskusjon...

 

Spørsmålet er jo om politiet velger å anmelde sine egne når de er involvert i ulykker. Det er ikke lenge siden det var en politibil som det gikk galt med. Ble sjåføren anmeldt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10082259

 

Jeg blir litt provosert av politiet når jeg leser denne artikkelen.

 

En personbil kjører av veien på glatt føre og meldingene tikker inn at det er fastklemte personer i bilen. Ambulanse på vei for å hjelpe personer i nød kjører av veien. Både fører av personbil og ambulanse blir anmeldt.

 

Likhet for loven hevder politiet og oppfordrer alle til å kjøre pent og pyntelig.

 

Gjelder det også ambulansesjåfører i full utrykning? Er ikke utrykningskjøretøyer i mange situasjoner tvunget til å tøye grensene litt når det er snakk om å redde liv?

Blåslys er et frikort til å bryte regler, ikke til å kjøre uforsvarlig.

 

Om de anmelder en av sjåførene vil det i denne situasjonen være naturlig at begge anmeldes, så er det opp til andre å avgjøre om det er straffbare forhold eller ikke.

Nei, blålys er ikke et frikort til å bryte regler. Tvert imot er det egne lover og regler som regulerer utrykningskjøring.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå seier ikkje artikklane som blir linka til noke om at politiet som kjøyrte desse bilane ikkje blei anmeldt, det står berre at saka blir etterforska.

 

Og som påpeikt så er det ikkje farta ambulansa kjøyrer i som er viktig men kor raskt dei kan komme fram til pasienten. Dersom det er ein fare for å kjøyre utfor vegen så bør farta reduserast for å sikre at hjelpen kjem fram. Er ingen som får hjelp av ei ambulanse som står fast i grøfta nokre kilometer fra ulykkesstedet.

 

Det er noke som heiter å skynde seg sakte, og i etterpåklokskapens lys er det klart at det her hadde vært fordelaktig å kjøyre så sakte at ambulansen kjem trygt fram.

 

Det at det er vanskelig å berekne kva kjøyrestil som er mest hensiktsmessig i dei forskjellige tilfella er heilt klart. Men når resultatet blei ei ambulanse som ikkje kom fram så har det blitt gjort ei feilvurdering.

Uhell skjer i alle yrker, det er berre at hos ein ambulasnesjåfør er konsekvensane så mykje større.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Derfor synes jeg det er upassende å bruke uttrykket "likhet for loven" i dette tilfellet.

 

Jeg er enig med deg i det.

Jeg har vært med på noen utrykninger under håpløse vær og føreforhold, og når det gjelder alvorlig sykdom eller ulykker forsøker man å ta seg fram selv om forholdene tilsier at man som privatbilist ikke burde kjøre.

Har også opplevd å skli av veien i like over gangfart et par ganger, en av gangene ble sjåfør fratatt førerkortet på stedet og tiltalt for uaktsom kjøring.

 

Politijuristen uttalte da at i enhver ullykke/utforkjøring der ingen andre kjøretøyer var innblandet var det utvist uaktsomhet og det skulle da tas ut tiltale, så det er vel det som er gjengs praksis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...