Gå til innhold

NavneKONKURRANSE! (Nytt firma og domene) + TILBAKEMELDINGER


Anbefalte innlegg

Hei, jeg trenger hjelp fra deg!

Veldig enkelt, jeg skal starte et enkeltmannsforetak og kjøpe ett nytt .no (.org o.l. er aktuelle) domene og trenger derfor et fengende navn. Det viktigste er at domene blir bra. Firmanavnet er det ikke så viktig med.

 

Det er snakk om et lite firma som lager og modifiserer nettsider for individuelle kunder.

 

Så bruk fantasien og pløs ut med artige og fengende nett-adresser. Hvert eneste forslag mottas med stor takk.

 

(sjekk helst om domenet er ledig på http://holtsmark.no før du evt. poster det)

 

Det er ingen annen premie enn heder og ære, samt en takk på den nye siden og hjelp til en ny webside om det er ønskelig.

 

--------------------------

Det første som slo meg var: www.ifokus.no så www.spotlight.no

Begge var selvfølgelig opptatt, men det er noe i "den gaten" jeg leter etter.

 

Andre forslag (tilbakemeldinger velkommne):


  • (bidragsyter står bak adressen, i fet skrift)
  • ifokus.org
  • e-ifokus.no
  • ilyset.no
  • vetlekonsult.no -Blåbær
  • billigkonsult.no (kjedelig, muligens missvisende)
  • dutrengernettside.no -Clvn
  • billignettside.no -Blåbær
  • webifokus.no (ser for meg logo: webIfokus)
  • ny-webside.nu
  • nettservice.net -Pilot_
  • webkonsult.org -Pilot_
  • v-design.no -christinahk
  • nettsite.no -Jarmo

*Flere kommer utover natten og alle forslag limes inn i listen :)

 

EDIT: Litt mer info om firmaet er at det skal være "så billig at du ikke har råd til å la være" og det tar sikte mot små bedrifter som ikke er tilstedet på nettet enda. Hovedargumentet er at dette er en mulighet til en billig plass på kanskje den viktigste markedskanalen av de alle.

--------------

Kan jo vurdere å kalle firmaet iFokus (f.eks) og ha en litt vilkårig adresse (wwww.få-kunder.nu)!?

--------------

 

To, tre tips som kan være lure å lese igjennom før du eventuelt bidrar med et eller flere forslag (takk til Jarmo. Tipsene er forøvrig kortet ned av meg):

 

Et firmanavn bør ha langtidsperspektiver (slippe å måtte endre navn om ett år eller kanskje 5)

 

Helst unngå bruk av personrelaterte navn.

 

Navnet bør være universalt, ingen vet om bedriften (en dag) kan bli virkelig STOR.

 

Lurt å ha et navn som er relatert til navnet på bransjen bedriften har fokus på.

 

*Tipsene er ikke krav og alle forslag er fortsatt velkommne!*

 

 

Endret av vetle666
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skrev akkurat en edit på førsteposten:

 

EDIT: Litt mer info om firmaet er at det skal være "så billig at du ikke har råd til å la være" og det tar sikte mot små bedrifter som ikke er tilstedet på nettet enda. Hovedargumentet er at dette er en mulighet til en billig plass på kanskje den viktigste markedskanalen av de alle.

 

Åltså, alt som kan spille på ting som; flere kunder, billig nettplass, billig reklame, stor potensiell kundebase.

 

Jeg prøver altså i bunn og grunn overbevise om at en nettside er noe de fleste bedrifter absolutt bør ha, og de bør velge meg fordi jeg leverer et seriøst produkt til en meget billig penge.

 

(nettsidene er ikke begrenset til "reklameplasser", men det kan også benyttes som portefolio o.l)

Endret av vetle666
Lenke til kommentar

Nå er vi igang! Likte spesielt dutrengernettside.no Den hadde noe morsomt i seg samtidig som den er veldig direkte og informativ. Tror nok jeg hadde husket denne adressen. En god favoritt!

 

Likte også billignettside.no men om domenet ikke skal ha noe med navnet å gjøre så leter jeg etter ett domene som er litt mer fengende og morsom.

Kom forresten også på billigkonsult.no uten at det egnetlig lyder av gull. Det er ikke så informativt og kan være villedene.

EDIT: Strøk min siste.

Endret av vetle666
Lenke til kommentar

Helst, men .org og lignende er greit om resten av domenet er bra nok :)

 

Jeg har prøvd å komme på noen morsomme navn ala ny-webside.nu men vet ikke om dette kanskje framstår som litt useriøst?

 

EDIT: ny.hjemmeside.nu blir kanskje bedre, men vanskelig å finne noen ord som "hjemmeside, side eller web" som er ledige

Endret av vetle666
Lenke til kommentar

Hepp!

 

Nå er det viktig å huske på at et firmanavn bør ha langtidsperspektiver, et navnbytte i senere fase kan være katastrofe og kostbar affære for selskapet(dog ikke alltid)

 

Helst unngå bruk av personrelaterte navn, grunnet event. avvikling eller enda verre, konk.

Navnet bør være universal, ingen vet om bedriften (en dag) kan bli virkelig STOR.

 

Bransjerelatering i navnet skader ingen, lettere å få bl.a nettsøkemotorer til å linke dit hvor dette er ønskelig(veldig viktig).

 

Så, bruk god tid til søken etter et godt domenenavn. :)

 

ps. har noen andre tips som jeg kommer tilbake til i denne tråden.

 

 

Mvh

Jarmo

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for begge. Likte begge to! v-design.no er ganske "fint", selvom det hinter til vetle så er det så lite at det får en plass på listen :).

 

Takk for det Jarmo. :thumbup:

 

--------------

 

Liker at det begynner å bli et par forslag på listen! Det gjør valget mitt vanskeligere, noe som selvfølgelig er strålende! :roll:

Endret av vetle666
Lenke til kommentar

Hva med:

 

billig-nett.no

nytt-nett.no

designside.no (design-side.no)

 

trengernyside.no (haha, var en liten spøl ;P.)

 

 

Ettersom det er å ha fokus for nye bedrifter tenkte jeg også på On-fokus.no eller .com. Begge er ledige.

 

Faafokus.no

 

Kommer sikkert på flere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg må beklage (både ovenfor megselv og dere) men jeg gjorde dårlig research på regler ved navning av enkeltmannsforetak, på forhånd!

 

Jeg fant nemlig ut at navnet på et enkeltmannsforetak inneholde personens etternavn! Jeg kan nok dog markedsføre firmaet som f.eks "iFokus", mens firmaet f.eks heter "ifokus Olsen" men når jeg sender ut faktura o.l må hele navnet være påført.

Regler:

 

Særskilt om enkeltpersonforetak I enkeltpersonforetak er man forpliktet til å ha med innehaverens slektsnavn i foretaksnavnet, jf. foretaksnavneloven § 2-2 første ledd, eksempelvis HANSENS BAKERI og BILVERKSTEDET OLE OLSEN. Man er imidlertid ikke forpliktet til å ha med noe mer enn innehaverens slektsnavn. Eksempelvis kan HANSEN, MOER OG ØVREGÅRD registreres. Ved bruk av bare innehaverens slektsnavn, er det ingen kontroll og nekting hvis det finnes flere identiske foretaksnavn. Det kan derfor bli registrert flere HANSEN, OLSEN, NILSEN osv. Ved bruk av bare innehaverens slektsnavn er det også et unntak fra kravet om minst tre bokstaver eller forbudet mot navn på land, fylke eller kommune alene. Hvis innehaver har et av følgende etternavn, vil det bli godtatt som foretaksnavn på enkeltpersonforetak: LI, MO, ÅS, SKEDSMO, NORDLAND og SVEITS. Foretaksnavnet til et enkeltpersonforetak må ikke inneholde annet personnavn enn innehaverens navn, jf. foretaksnavneloven § 2-4 første ledd.

 

 

Jeg for min del tror denne løsningen er best. Jeg har ikke særlig lysst på et navn som "olsens-webdesign.no". I mine ører skiller dette seg lite ut fra mengden og er ikke spesielt fengende.

 

Men jeg er litt usikker på hvorden iFokus Olsen ville blitt oppført i Gule Sider o.l.!? Kan jeg velge å fjerne Olsen, eller må navnet stå nøyaktig som i brønneysundregisteret? Er redd for det siste! :cry:

 

---------------

Jeg har begynt å lete etter hvilke navn som er ledige forresten. Stort sett alt går jo om jeg legger på navnet slektsnavnet mitt på slutten dog. Man sjekker det forresten her om noen andre etter meg lurer: http://w2.brreg.no/enhet/sok/

---------------

Likte selvet navnet "faafokus" Andzel, syntes bare det ikke ser så bra ut med to a'er :(

---------------

Heter ikke olsen til etternav forresten, om noen har noen gode ideer på firmanavn som passer med etternavn kan vi si at jeg heter "Nordheim"(vil ikke ha hele navnet mitt så lett tilgjengelig på forumet :) ). Det er ikke så veldig langt unna.

Så om jeg kunne få noen tilbakemelding på dette med gulesider og om det er gjennomførbart og markedsføre som noe annet en det som det er registrert som, ville jeg bli meget takknemlig :)

Endret av vetle666
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...