Gå til innhold

Slik blir du kvitt telefonselgerne


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Reservasjon mot telefonsalg er gammelt nytt, men det er ikke garantert at det hjelper. Selv har jeg reservert meg mot slike telefoner i Brønnøysundregistrene for mange år siden (2003), men det hjelper likevel ikke mot de iherdigste telefonterroristene.

 

Når de ringer kan du si til dem på en pen måte at du er reservert, du kan høflig be dem slutte, eller du kan bli forbannet og skjelle dem ut (jeg har prøvd alle metodene ...), - uansett så gir de seg ikke, etter to dager er de på tråden igjen. Dette er automatiske oppringingssystemer, en datamaskin som stadig sender sifrene, det stopper aldri før noen sletter ditt nummer fra maskinen. Og det gjør de ikke, de elsker å plage folk ...

 

Til tross for reservasjonen blir jeg fortsatt oppringt opptil to ganger pr dag på fasttelefon og flere ganger i uke på mobilen. Det er innsamlinger til barn i Romania, Sudan, wherever. Noen av disse telefonselgerne har flyttet virksomheten sin utenlands og ringer derfra, de gir blaffen i norsk lovgivning.

 

Telefonsalgterror skulle vært forbudt og de som driver med det skulle vært straffeforfulgt!!! Det virker jo mot sin hensikt. Jeg gir til veldedige formål, men slike som plager meg med telefonterror får ikke mine penger!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Etter 6 mnd som telefonselger mistet jeg all tro på denne tjenesten. Folk som hadde registrert seg for 2 år siden ble fortsatt oppringt daglig fra forskjellige firmaer, og uansett hvor mye de kjeftet og klagde (til meg og andre selgere)

 

Det eneste som nytter er om folk slutter å handle via telefonsalg. Folk er dumme, jeg sa den samme frasen om at de var valgt ut til å motta en leseprøve på avisen jeg ikke kommer til å si navnet på, mot at de betalte for levering. I virkeligheten var det bare nedsatt pris i starten av abonnementsperioden. Den ene idioten var større enn den andre, spesiellt gamle folk, og middelaldrende damer som lot seg sjarmere av en gutt i slutten av 20-årene. De fleste sa nei men solgte 2-3 i timen og tjente 100 kr pr tulling. En eldre dame kunne ikke forstå hvorfor akkurat hun var så heldig, hun hadde blitt oppringt flere ganger og nå hadde hun og begge barna hennes fått premieabonnement. Hun gikk på for fjerde gang og ga det til søsteren sin.

 

Å si at du har registrert deg i Brreg virker ikke. Å si at du ikke er interessert tar selgeren som en utfordring, og begynn for all del ikke å forklare hvorfor du ikke trenger nevnte produkt, de har et svar på hvert eneste argument. Det eneste en telefonselger tar alvorlig er om du blir noe gråtkvalt i stemmen og sier at han/hun er død.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Jeg blir aldri oppringt, jeg...

Jeg har selv vært telefonselger og vet at det faktisk er en del gode tilbud på telefon, i hvert fall så lenge man husker å avbestille videre forsendinger, og lignende. Derfor er jeg faktisk interessert i å høre hva de har å tilby, for så å si ja eller nei. Jeg har blitt ringt opp 3 ganger av telefonselgere. Samtlige ganger har vært at venner har sagt at jeg kanskje var interessert. Det gjaldt strøm, mobil og mobil :-P Gode tilbud, men det abonnementet som faktisk var aktuelt, gadd ikke ringe meg igjen, selv om jeg ba om en ukes betenkningstid for å høre med andre venner om det var aktuelt å bytte. Vi var 14 stk som tenkte bytte, men han ringte aldri xD

Så når rasputin_g sier folk er dumme, er virkelig telefonselgere det også. Jeg var nemlig tydelig på at dersom han fikk meg, fikk han flere også.

Lenke til kommentar

Telefonsalg er helt mot sin hensikt, ja. Helt utrolig irriterende. Registrere seg i brreg.no? Hjelper lite.

 

Det er faktisk lover om at telefonsalgfirmaene skal oppdatere sine databaser jevnlig. Om det var hver dag, hver uke elns husker jeg ikke, men det var relativt ofte.

 

Det betyr at disse databasene skal oppdateres mot brreg.no sine register, og telefonnummerne som ikke ønsker telefonsalg skal legges inn. Men skjer dette? Neida..

 

Hver telefonselger skal opplyse om reservasjonsretten samt en god del ekstra også:

 

Refererer til markedsføringsloven paragraf 16:

 

§ 16. Opplysningsplikt ved uanmodet markedsføring ved telefon eller adressert post

 

Næringsdrivende som driver uanmodet markedsføring ved telefon eller adressert post, skal opplyse hvem som har gitt personopplysningene som ligger til grunn for henvendelsen.

 

Ved uanmodet markedsføring ved telefon til forbrukere skal den næringsdrivende straks presentere seg og opplyse om at henvendelsen skjer i markedsføringshensikt. Den næringsdrivende skal informere om reservasjonsretten etter § 12. Det skal legges til rette for at mottakeren enkelt og gebyrfritt kan reservere seg hos den næringsdrivende.

 

Hvor mange av selgerne gjør dette? Jeg har ihvertfall ALDRI hørt noe slikt fra en telefonselger.

 

Legger også ved andre paragrafer av nytte her:

 

 

§ 13. Virkninger av reservasjon

 

I næringsvirksomhet er det forbudt å rette markedsføring ved telefon eller adressert post til fysiske personer som har reservert seg mot dette i Reservasjonsregisteret eller hos den næringsdrivende.

 

Første ledd er ikke til hinder for at den som har reservert seg, utrykkelig1 kan anmode næringsdrivende eller organisasjoner om å bli kontaktet til tross for reservasjonen.

 

Reservasjon i Reservasjonsregisteret gjelder ikke markedsføring ved telefon eller adressert post i eksisterende kundeforhold der den næringsdrivende avtaleparten har mottatt kundens kontaktopplysninger i forbindelse med salg. Markedsføringen kan i så fall bare gjelde den næringsdrivendes egne varer, tjenester eller andre ytelser tilsvarende dem som kundeforholdet bygger på. Når navn, adresse og telefonnummer samles inn, og eventuelt ved hver enkelt senere markedsføringshenvendelse, skal kunden enkelt og gebyrfritt gis anledning til å reservere seg mot slike henvendelser.

 

Første til tredje ledd gjelder tilsvarende for frivillige organisasjoners innsamlingsaksjoner.

1 Skal vel være « uttrykkelig ».

 

§ 14. Forbud mot telefonmarkedsføring på enkelte tidspunkter

 

I næringsvirksomhet er det forbudt å rette markedsføring ved telefon til forbrukere på lørdager, helgedager eller dager som i lov er likestilt med helgedager, og på virkedager før kl. 09.00 og etter kl. 21.00.

 

I paragraf 13 står det at det er forbudt å rette markedsføring mot fysiske personer som har reservert seg. Og når det i en lov står at det er forbudt, da er det virkelig strengt.

 

Poenget mitt er at her er det så utrooolig mye rart som ikke følger loven. Dette er deler av den nye markedsføringsloven som tro i kraft for et par år siden, og tydeligvis har mange ikke fått med seg dette enda. Her er det ihvertfall mye stoff som vanlig forbrukere som er dritt lei av å få oppringning hele tida, kan banke i bordet med og virkelig få fart i sakene. Anbefales på det sterkeste, disse firmaene trenger en vekker!

Lenke til kommentar

Eneste gangene jeg har blitt oppringt er når jeg har lagt ut annonse på finn, og når de er ferdige med å fortelle hvor utrolig flinke de er og at de skal få solgt det innen x antall dager sier jeg alltid: Det høres flott ut, men det vil jeg ikke. Hade.

 

Etter det legger de nesten alltid på.

Endret av Zero-
Lenke til kommentar

Reservasjon i Reservasjonsregisteret gjelder ikke markedsføring ved telefon eller adressert post i eksisterende kundeforhold der den næringsdrivende avtaleparten har mottatt kundens kontaktopplysninger i forbindelse med salg. Markedsføringen kan i så fall bare gjelde den næringsdrivendes egne varer, tjenester eller andre ytelser tilsvarende dem som kundeforholdet bygger på.

 

Tror många glömmer denna delen. Är du t.ex kund hos Canal Digital och reserverat dig mot telefonsäljare så kan dom ringa dig ändå. Helt enligt lagen.

 

Men också, tror det är många "cowboys" ute bland dessa företagen...

 

Har själv inga problem med telefonsäljare till trots för jag inte reserverat mig :-)

Lenke til kommentar

Dette er bare tøv, synes jeg.

Kan hende det hjelper i noen tilfeller men jeg har registrert meg der tre-fire ganger, og det har enda ikke hjulpet mot telefonterroren i noen grad.

 

Det som faktisk hjelper, derimot, er programmer fra Android Market el.l.

som blokkerer og svartelister spesifike nummer og SMS`er.

Endret av XanderZ
Lenke til kommentar

Reservasjon i Reservasjonsregisteret gjelder ikke markedsføring ved telefon eller adressert post i eksisterende kundeforhold der den næringsdrivende avtaleparten har mottatt kundens kontaktopplysninger i forbindelse med salg. Markedsføringen kan i så fall bare gjelde den næringsdrivendes egne varer, tjenester eller andre ytelser tilsvarende dem som kundeforholdet bygger på.

 

Tror många glömmer denna delen. Är du t.ex kund hos Canal Digital och reserverat dig mot telefonsäljare så kan dom ringa dig ändå. Helt enligt lagen.

 

Men också, tror det är många "cowboys" ute bland dessa företagen...

 

Har själv inga problem med telefonsäljare till trots för jag inte reserverat mig :-)

Jepp, vi har jo en liten svakhet der da.. Men jeg pleier ikke å bli ringt opp av selgere i eksisterende kundeforhold, alltid noen som skal selge meg en abonnement som er mye bedre enn alle andres osv. Men viktig poeng, dog! :)

Lenke til kommentar

Jeg skal si at det å bli ringt opp av netcom for at de skal si hvor bra tilbud de kan gi meg. Men at dama ikke vet hva mobiltbredbånd er, er nesten mot sin mening. Men utrolig underholdende og sitte å vite MER om deres tilbud/abbonomenter enn hun selv. Da er man ikke en god selger eller en dedikert nok selger.

 

Men et triks som hjelper er å ( egen erfaring )

- 1 : si at samtalen blir tatt opp. Man skal informerer om at samtalen blir tatt opp, men man trenger vist ikke å få noen samtykke fra andre parten.

- 2 : spørre pent hvor de har fått telefonnummeret ditt fra, om ikke de har lagt på allerede. Hvis de sier "det kommer automatisk opp på en skjerm her" sier du at det ikke er god nok forklaring og ber enten dem slette det fra listen de har det på, eller at du blir satt over til en overordnet slik at du kan få løst dette problemet. Det at "samtalen blir tatt opp" er en faktor jeg som mange tror jeg frykter litt. Det er nemmelig ikke alle telefonselgere som tar opp sine samtaler, eller iallefall ikke innformere om at de blir tatt opp. Når du som "kunde" tar opp samtalen eller "tar opp samtalen" blir de litt flinkere til å faktisk være medgjørlige, det er iallfall min erfaring.

 

Jeg har blitt oppringt av "idrett for folk med mindre funksjonalitet", spørreundersøkelser (de har jeg egentlig ikke noe imot), salg av medikamenter faktisk og annet litt tvilsomme greier. Det jeg vil anbefale er altså holde en rolig tone, avbryte dem etter at du har fått vite hvem de er, si at du tar opp samtalen og om de vil selge noe, spørre om hvor de har fått nummeret ditt. (Selv med registrering i brønnsundregisterert har jeg fått flere telefoner, muligens gamle lister eller noe slikt.) Om dem er litt med enten får dem til å slette deg (skjer sikkert ikke, men har ikke hatt noen telefoner selv på 4 måneder and counting.) Er de sta be pent om å få snakke med deres sjef/ansvarlige.

 

 

 

For humorens skyld se/høre denne videoen:

http://www.youtube.com/watch?v=WqKrBz9gGzw

Lenke til kommentar

Folk som har så vanvittig mye mot telefonselgere er som regel litt svakere og lettere å lure enn de som ikke gjør så mye av det. :p De har tydeligvis brent seg på det før og er fremdeles veldig lette å overtale, noe de vet selv og må derfor reagere på en spesiell måte.

 

De glemmer at f.eks når de kjøper et abonnement på et blad, så føres de opp i systemet til bladforlaget, som da har enhver rett til å drive "selgende kundesupport", og de vil da blir ringt opp med jevne mellomrom for å få nye tilbud fra det forlaget. Noe som ikke er lureri på noen måte. Bare si høflig "nei, ellers takk. det trenger jeg ikke." så gir de fleste seriøse selgere seg. folk må ikke være så redde for salg over tlf, det er som regel bedre tilbud enn du hadde fått til selv, og dersom det noe du ikke vil ha: bare si nei!

 

Det norske folk er så ekstremt trangsynte og redde for fremmede, vi er et folk som er dårlige på kommunikasjon. Og hvis det virkelig plager deg så mye å ta telefonen en gang i blant uten at det er en nyttig samtale for deg, så burde du kvitte deg helt med telefonen. :p

Lenke til kommentar
De glemmer at f.eks når de kjøper et abonnement på et blad, så føres de opp i systemet til bladforlaget, som da har enhver rett til å drive "selgende kundesupport", og de vil da blir ringt opp med jevne mellomrom for å få nye tilbud fra det forlaget.

Jeg har aldri abonnert på Aftenposten. Hvorfor ringte meg opp da? Om igjen og om igjen og om igjen. Jeg reserverte meg mot telefonsalg. Jeg sa høflig nei. Jeg ba dem dra til helvete. Ikke fred å få.

 

Det ble hemmelig nummer.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...