Gå til innhold

Er nyfødte barn ateister?


Anbefalte innlegg

Men det må jo være en grunn til at treåringer blir sendt på bibelleir som sommeren, eller hva? Om man starter tidlig nok med å bli lest for eller starter oppveksten i et religiøst samfunn, vil jo barnet ta til seg intrykkene ganske raskt og skape seg en identitet til religionen. Det er på samme måte som språket hos små barn. Starter man tidlig med å lære et barn et språk, vil det lære det mye fortere enn senere i livet. Jeg tror dette har en sammenheng. Ikke det at barn er ateister, for det krever en fornektelse av om en åndelig person eller religiøse teksten, men en nøytral holdning åpen for inntrykk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke det at barn er ateister, for det krever en fornektelse av om en åndelig person eller religiøse teksten, men en nøytral holdning åpen for inntrykk :)

Denne nøytrale holdnignen er også ateisme. Jeg er ateist, men jeg benekter på ingen måte guds eksistens, jeg bare finner den lite sansynlig.

En slik benektelse, er i likhet med teisme en tro. Og jeg tror ikke, jeg baserer meg på empiri.

 

Og det er her de religiøse, ikke klarer å forstå hvordan vi ateister tenker, de tror at ateisme er en tro i likeht med teisme, og at man derfor må gjøre en aktiv handling for å bekrefte ateismen (benektelsen av gud), men slik er det overhode ikke.

 

Ateisme beskrevet i ordbøker og leksikon er ateisme sett fra et teistisk ståsted. Og det blir helt hjernedødt. Om jeg skulle få lov å beskrive teisme i en lærebok så hadde det stådd noe tilsvarende som "trosretning som trosser logisk og vitenskapelig tenkning ved å anta eksistensen av en gud".

 

Teister klarer ikke å beskrive, eller fatte hva ateisme er. Og da er det synd at de (TiD) skal forsøke å diktere hva VI er.

Endret av Zepticon
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Bare litt bensin på bålet:

Hva om spedbarn har en Gudstro?

Hvordan kan vi være så sikre på at spedbarn er uten tanker om Gud? hehe... Vi får jo ikke sjekket innholdet i tankene til et spedbarn? Hva om det for eksempel, når det ser foreldrene, ser foreldrene som enorme Guder?

Det har blitt diskutert tidligere.

Lenke til kommentar

Barn er filosofer. De burde ikke påprakkes noe religion som noe sannhet.

Det vet jeg, har selv tre søkende barn hjemme og er ste pappa for tre til...

 

Siden alle er opplært til å spørre "hvorfor?" når noe blir hevdet så har jeg gjort det til en vane at jeg alltid svarer dem så god jeg bare kan og vet jeg ikke hvorfor kommer jeg alltid tilbake til det på et senere tidspunkt når jeg har funnet ut hvorfor selv... På den måten lærer både de og jeg... en vinn-vinn situasjon.

 

Du kan tro den kommentaren "hvorfor" var mektig populær hos deres kristne bestemor som sliter sånn med å la være å juge når de spør at hun har droppet å komme med kommentarer og påstander om Jesus og Gud til de... Hun klarer rett og slett ikke å forsvare påstandene uten å måtte "lyve", altså komme med flere påstander og når guttene spør HVORFOR på de påstandene må hun enten forklare videre på nye påstander og få nye hvorfor av guttene eller holde kjeft om påstandene om jesus og gud... Jeg slet med å la være å le den første gangen hun prøvde dette, for hun VET at jeg kan nok om religionene hennes til at hun ikke får satt meg fast og hun må derfor forholde seg til sannheten og i kristendom finnes det ingen sannheter, kun påstander som bygger på påstander og jeg tror hun faktisk er mye mindre kristen i dag enn hun var før guttene begynte å si (det forhatte ordet for alle religiøse), nemlig HVORFOR... Hun har faktisk selv blitt tvunget til å tenke over hvorfor i den religionen som har fulgt henne blindt hele livet og som ble påprakket henne av hennes foreldre.... Hun er fremdeles kristen, men ikke blodkristen for enhver pris....

 

Så lær ungen til å spørre og ikke gi seg før de får sannferdige svar. Det tar knekken på alle religioner... :)

Endret av RWS
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Takk for ditt relevante innlegg til debatten, RWS :p

Gjør det vondt i foten du nettopp skjøt deg i TID (og Stjernestøv81) ? :p

 

Problemet med denne tråden er sematikk og definisjoner. Ellers skulle det være soleklart at ingen barn noensinne er født med en tro på noen gud, de må læres opp. Hvis ikke hadde indoktrinering vært å forsøke å få ungen til å skjønne at det ikke finnes beviser for noen av disse gudene, at det hele er bygget opp på påstander og det ville ihvertfall for mitt vedkommende ha gitt meg en litt være jobb med gutta mine.... he he. Men ingen av dem ble født med noen tro på en gud og er derfor ateister fra fødselen av.

 

Selv er jeg born again atheist, da jeg ble født ateist, men ble lurt til å tro at kristendom var sannhet før lyset kom og tok meg og jeg ble ateist igjen.... Er det virkelig så vanskelig å se at det må 35 sider med innlegg og enda har det ikke gått opp for trådstarter?

Endret av RWS
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Flott..!

 

La oss si at det ikke finnes et ord for mennesker som ikke tror på guder, deriblant spedbarn, og at vi trenger ett ord som fungerer i filosofisk sammenheng som beskrivelse på dem som ikke har begynt å tro på guder, deriblant spedbarn.

 

Ismen som de som det er snakk om mangler er, åpenbart, "teisme".

 

Så kan du fritt få velge prefiks til teisme for å beskrive de som ikke har begynt å tro på guder eller som ikke lengre tror på guder.

 

a (ikke)

u (motsetningen til)

anti (motstander av)

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...