Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Vurderer å kjøpe pickup - Hva skal jeg velge?


masterboy

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg ønsker meg en skikkelig tunbil!

 

Samtidig må den fungere til daglige gjøremål og turer til byen. US HD pickups er derfor utelukket.

 

Har lest meg en del opp på Navara D40. Disse er kom med facelift fra midten av 2010, og har da 190hk og 450Nm. Rammen er fra den større Nissan Titan. I følge tester er den god å kjøre og har bra kjøreegenskaper til pickup å være. Viktigst for meg er vel at den kan dra henger på 3tonn.

 

Jeg har imidlertid hørt endel stygt om bilen. Mange påstår at det er en Renault med Nissan merke på. At de har belegg for dette er heller tvilsomt. Videre er YD25 motoren kjent for å ha et svakt rammelager. Om det kun var et problem på D22 modellen eller om det også er det på D40 er noe usikkert og det er mye påstander på kryss og tvers på forumene.

 

YD25 er i alle fall japansk, ettersom det står "Nissan Japan" på blokken. Noen påstår dette er en Renault motor, uten at jeg helt ser hva som i så fall skulle være gale med det. Man får jo nå også en diesel V6er som er utviklet sammen med Renault.

 

Har spurt om dette før, og da hyler alle Hilux med en gang. Hilux har jeg prøvd og jeg synes ikke jeg sitter spesielt godt i den bilen. Og så er hengevekten lav. Man får likksom ikke med seg en vanlig personbil eller en minigraver lovlig, og det er jo litt av pointet.

 

Noen som vet om D40 blir solgt med offroadpakke i Norge? I USA heter bilen Frontier, og der får man den ferdig hevet med bilsteindempere og A/T dekk rett fra forhandler, slik en pickup skal være!

 

Videre synes jeg prisen brukt er noe stiv i Norge. Noen erfaring med kjøp i utlandet/bruktimport?

 

Lurer også litt på hvordan automaten til 2.5literen fungerer. Disse biltesterne sier det er treigt og gammaldags, men jeg er usikker på om de er klar over at grunnen til dette. Poenger er at det skal tåle juling, og da funker ikke en DSG type kasse for å si det sånn. Noen som har kjørt sånn bil med automat?

Endret av masterboy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja. Grunnen til at det er treigt er kombinasjonen av at det skal tåle juling og at arbeidsbiler må ha teknologi som er utprøvd i huet og ræva - fordi konsekvensene blir større for folk om de feiler. Dermed blir det gammeldags. Men det er likefult gammeldags.

 

Såvidt jeg husker, så kjørte jeg bare Navara med 3-liter da jeg var på lanseringen, men det funket bra. Er blant de bedre pickupene jeg har kjørt.

 

Den er, som andre pickuper, fryktelig stump når du kjører uten last, men jeg regner med at du vet hva du går til der.

 

Når det kommer til kvalitetsrykter, så vet jeg lite. Sjekk for eksempel honestjohn.co.uk for info.

Lenke til kommentar

Har du sett litt på Isuzu D-Max? Den selger jo relativt bra, og såvidt jeg husker har den en hengervekt på rundt 3 tonn. Litt usikker dog, så ta det med en klype salt.

 

Isuzu er har jeg gått å sett litt på å lest om. Jeg synes den ser litt gammelmodig ut innvendig i forhold til konkurentene. Videre er det mye sutring på forum over at fjæringsvegen bak er alvorlig kort og ettermarkedsfjærer er en nødvendighet. Jeg har ikke kjørt den selv ennå. Prisen virker ganske stiv tatt det ovennevnte i betraktning, særlig i forhold til den mer moderne L200.

 

Problemet generelt er at jeg nok egentlig skulle hatt en SUV type 4x4. Pickup kunne aksepteres fordi de var billigere, med bedre 4x4, og mer motor enn softroaderne (RAV, X-trail osv). Falt ned på Navaraen fordi den var nermest til suv komfort å kjøre.

 

Brukt har desverre de fleste av bilene en innvendig eim av diesel, rullings og wonderbaum. Dessuten tror den evig optimistiske entreprenøren som har eid bilen og kjørt den på anlegg et års tid, at noen vil betale mer for bilen brukt enn hva listeprisen eks. mva for den ny! Han har jo fått igjen momsen for svingende, og vil jo i så fall ha tjent penger på bilen!

 

Nye koster jo de også kjapt 400K om man stesjer dem litt opp.

 

For 400K, kan jeg f.eks. kjøpe en brukt MB GL, G, ML, LR Disco 3 osv. Jeg får også en ny Pajero! Alle disse drar minst 3 tonn, og er mye dyrere biler! Jeg får likksom ikke helt dette til å rime!

Lenke til kommentar

Tja!

 

Amarok er vel bil nr. 2 på listen p.t. Nr. 3 er L200.

 

Minusene med Amarok er:

- ikke automat.

- "bare" 2.700KG henger. (Samme som L200)

 

Hvis noen har prøvd å rygge seg til litt trange plasser med en henger på gode 3 tonn, så vet man at en automat av convertertypen er tingen.

 

Skulle dra båten min ned på et lokalt båtverksted i helgen. Det var en ganske bratt bakke ned der, og da jeg er halveis nede, oppdager jeg at veien er stengt fordi noen holder på å grave der. Gidder ikke vente, så jeg rygger opp igjen. Det gikk bra fordi jeg hadde min far sin ML, med automat. Ulempen med denne bilen er at den bor 5 mil unna og kun unntaksvis er hjemme når jeg trenger den.

 

Vet forresten noen om VW nå endelig har kastet injektorpumpedysene sine, og gått over på common rail i 2literen til Amarok? Holdbarheten har på dysene ikke vært i klasse med japanerne eller mercedes.

Lenke til kommentar

Fiat Strada 1.3 Multijet :D:D:D:D

 

Hadde den som leiebil et par dager, seige saker.

 

Har p.t. en opel combo du!

 

Når jeg nå endelig bestemmer meg, er jeg ferdig med den dritten der!

 

Var oppe hos Mitsu forhandleren, som seff var stengt før jeg rakk opp der den dagen. De "nye" L200 ser mye bedre ut, enn før facelift!

 

Tenker å få lånt meg en Navara, L200 og en Amarok etterhvert og få testet dem litt. Kunne tenkt meg å se hvor langt opp i skogsvegen jeg kommer nå når det er en blanding av snø og evje der oppe! Problemet er nok at bilene ikke har dekk som takler dette. Skal uansett hive en bil oppå tilhengeren og se hvordan det går å trekke den.

Lenke til kommentar

Tja!

 

Amarok er vel bil nr. 2 på listen p.t. Nr. 3 er L200.

 

Minusene med Amarok er:

- ikke automat.

- "bare" 2.700KG henger. (Samme som L200)

 

Hvis noen har prøvd å rygge seg til litt trange plasser med en henger på gode 3 tonn, så vet man at en automat av convertertypen er tingen.

 

Skulle dra båten min ned på et lokalt båtverksted i helgen. Det var en ganske bratt bakke ned der, og da jeg er halveis nede, oppdager jeg at veien er stengt fordi noen holder på å grave der. Gidder ikke vente, så jeg rygger opp igjen. Det gikk bra fordi jeg hadde min far sin ML, med automat. Ulempen med denne bilen er at den bor 5 mil unna og kun unntaksvis er hjemme når jeg trenger den.

 

Vet forresten noen om VW nå endelig har kastet injektorpumpedysene sine, og gått over på common rail i 2literen til Amarok? Holdbarheten har på dysene ikke vært i klasse med japanerne eller mercedes.

Så du hadde ikke klart å rygge opp bakken om du hadde hatt manuell? Akkurat..

Automatkasse tåler heller ikke å dra tunge hengere over tid, olja i kassa overopphetes, og clutchlamellene slites ut.

 

VW har common rail på alle nye dieselmotorer. Dysene er fra Bosch.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mercedes som trekkbil? :!: Vedder på at en Lada Niva hadde klart den samme jobben, bare bedre.. :yes:

Saklig. En ML klarer da helt fint å trekke mye.. Bedre 4wd enn i de mindre klassene som GLK og Q5, samt veldig gode dieselmotorer. Lada Niva med 1.7 bensin, trekker sikkert kanon mye bedre :roll:

 

Må jo ikke glemme Gelandewagen! Den er jo helt forfeldelig å trekke med! Tulling...

Endret av rublings
Lenke til kommentar

ALT jeg skrev der var sarkasme! Nei, du har rett der. Værken Q7 eller ML er noen trekkbiler. Til trådstartes ønske kan jeg anbefale Tahoe..

Har hatt Chevy med 350/700 og den gir deg en respons og et bunndrag som ingen 4 syl turbodiesel er i nærheten av. Problemet er vel at den er ganske si på laken, og nå som det går mot ny oljekrise er ikke det særlig gunstig.

 

Har dessuten slått fra meg US diesel pick-up, både fordi en ny koster mer en den smaker med de nye reglene, og fordi den blir veldig upraktisk til jobb mht. parkering. Kommer noen med en fin ombygning slik at man igjen får godkjent disse som lastebil uten avgift kan det jo kanskje være et alternativ som en bil 2.

 

At noen mener ML ikke er en god trekkbil får være opp til dem, men med reduksjonskasse, sperrer bak og på midten, er det ganske få andre biler på markedet som kombinerer dette med god komfort og kjøreegenskaper. Videre er det jo greit å vite at fatteren har klart 220' km med sin uten å bytte hele understellet, halve motoren og 3 gearkasser slik som visse andre tyske merker er plaget med.

 

Problemet mitt er at jeg ikke har penger til ML, da blir det en sleten brukt 2002-2004 og det gidder jeg ikke når jeg kan få en ny bil for samme pengene. Nåværende ML kom vel i 2005-2006?

 

Fikk tilfeldigvis prøve en LR Disco 4 3.0 vare. Bilen er jo helt sjef den, men for nesten kr. 750.000, burde det vært flere seter!Bilen er nok uansett altfor dyr!

 

Har ikke hatt tid til å sjekke Amarok og Isuzuen ennå, får se når jeg har ferie neste uke...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...