Gå til innhold

nei til utstyrs narkomani - er micro 4/3 fremtida ......


Anbefalte innlegg

Jeg har vært borte fra fotointeressen noen år - har så mange interesser og tida strekker ikke til.

Har digital Olympus SLR (E500) med div linser , blitz etc etc , men erfarte etterhvert at det oftere og oftere ble liggende igjen hjemme.

 

Kjøpte en Panazonic Lx3 som går i lomma og er med ut, men jeg liker ikke å ta bilder

med strake armer og opplever også at det er vanskelig med skjerm som søker.

( Er 58 år , langsynt og glemmer å ha med lesebrillene.)

 

Har derfor nettopp kjøpt en Panasonic micro4/3 med elektronisk søker som foreløpig ser veldig lovende ut.

Videre er det slik at jeg liker veldig godt å vurdere å undersøke ting, samtidig som jeg stort sett har økonomi til å kjøpe det jeg har lyst på.

Det kunne derfor lett ha vært fristende å dykke ned i Canon eller Nikons toppmodeller med kvalitets optikk , men det er for stort og tungt.

Holdt senest i dag en Nikon D300 med topp optikk - men nei .............. for stort / tungt

Det jeg ønsker respons på er derfor om ikke hele oppsettet med utstyr er på full fart

i en ny retning, som f.eks micro 4/3, og om de store DSLR kameraene vil dø ut som dinosaurer... ?????

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det jeg ønsker respons på er derfor om ikke hele oppsettet med utstyr er på full fart

i en ny retning, som f.eks micro 4/3, og om de store DSLR kameraene vil dø ut som dinosaurer... ?????

Jeg har stor tro på µ4/3, men jeg tror ikke de større dslr-kameraene vil dø ut på lenge enda.

 

Jeg tror de taper vekst i første omgang, langsomt stagnerer og så går langsomt tilbake. Men akkurat som mellomformat dslr har et voksende marked, tror jeg det vil være et marked for 1.5 crop og FF lenge enda. I hvilken grad de beholder speilet og prismet vil nok variere. Noen vil droppe det, andre vil garantert holde på det til the bitter end. Trolig blir lavendemodellene til 1.5x crop / FF -produsenten utstyrt med elektronisk søker mens de dyrere modellene beholder speil og prisme og kanskje får hybridløsninger ala Fuji's X100, for å tilby en opp- og nedtrappingsplan som ivaretar investeringer i objektiver? Ikke godt å si...

Lenke til kommentar

micro FT og andre speilløse systemkamera er helt klart et vekstmarked, men jeg tror ikke det går så veldig mye ut over speilrefleks. Speilrefleks har vært "mote" i 5-7 år og den trenden har gitt et kunstig høyst salgsvolum med mange dslr-eiere som kun bruker "auto". Denne moten tror jeg vil dreie over til speilløse systemkamera etter hvert slik at dslr-salget faller. Men fallet vil nok begrense seg da det er folk som virkelig liker å ha optisk søker, kontrastbasert AF eller større bildesensor enn det de speilløse kameraene tilbyr.

 

Det er enkelte områder der kamerastørrelsen har marginal betydning. Det er særlig telefoto med god lysstyrke og lav bildestøy. Da kommer man ikke unna at objektivet må være stort og tungt. Kameraets størrelse og vekt blir marginal i forhold til objektivet og da spiller det liten rolle om kameraet veier 150 gram eller 1500 gram.

 

Selv ser jeg for meg å ha speilreflekskameraet (Pentax K-5) i 4 år eller mer avhengig av om det kommer noe virkelig nyttig eller ikke. Jeg har jo alt jeg kan se for meg å ønske meg i mange år fremover så jeg aner ikke hva det skulle være som får meg til å åpne lommeboka neste gang, men jeg utelukker ikke oppgradering innen 4 år hvis jeg får solgt gamlekameraet for en god pris.

 

Samtidig kan jeg godt tenke meg et lommekamera som jeg og kona kan dele på å bruke. Det vil bli et nr 2 kamera og dermed ikke utstyres med full pakke av "alle" brennvidder, blenderåpninger, makro osv. Det blir et kamera som skal få 1-2 objektiver i normalområdet. Jakkelommevennlighet er svært viktig. Foreløbig holder jeg en knapp på Samsung NX11 med 20-50mm f/3,5-5,6 (til kona) og 30mm f/2 (til meg), men det blir ikke noe kjøp før sommeren i hvert fall. Muligens neste sommer.

 

Micro FT virker også interessant, men jeg har ikke funnet noen jakkelommevennlig zoom til kona ennå. Kun en Panasonic 20mm f/1,7 til meg. Det samme problemet gjelder Sony NEX-systemet, men der er det eneste skikkelig kompakte objektivet for vidt for min smak (16mm f/2,8) så det systemet virker foreløbig helt uaktuelt. Sonys veikart for objektiver lover ingen bedring for min del.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Ja til utstyrs narkomani - micro 4/3's kan være fremtiden til noen få av oss :)

Jeg har vært borte fra fotointeressen noen år - har så mange interesser og tida strekker ikke til.

Har digital Olympus SLR (E500) med div linser , blitz etc etc , men erfarte etterhvert at det oftere og oftere ble liggende igjen hjemme.

 

Kjøpte en Panazonic Lx3 som går i lomma og er med ut, men jeg liker ikke å ta bilder

med strake armer og opplever også at det er vanskelig med skjerm som søker.

( Er 58 år , langsynt og glemmer å ha med lesebrillene.)

Olympus XZ-1 og VF-2 søker hadde kanskje vært utmerket for deg.

 

Selv har jeg Panasonic GF1 og LX5, begge bruker LVF1 søkeren.

 

Har derfor nettopp kjøpt en Panasonic micro4/3 med elektronisk søker som foreløpig ser veldig lovende ut.

Hva slags kamera og objektiv?

 

Videre er det slik at jeg liker veldig godt å vurdere å undersøke ting, samtidig som jeg stort sett har økonomi til å kjøpe det jeg har lyst på.

I hate you! :p

 

Det kunne derfor lett ha vært fristende å dykke ned i Canon eller Nikons toppmodeller med kvalitets optikk , men det er for stort og tungt.

Det må du ikke finne på!!! :scared:

 

Holdt senest i dag en Nikon D300 med topp optikk - men nei .............. for stort / tungt

Hvorfor kaste bort kalorier på å bære utstyr :no:

 

Det jeg ønsker respons på er derfor om ikke hele oppsettet med utstyr er på full fart

i en ny retning, som f.eks micro 4/3, og om de store DSLR kameraene vil dø ut som dinosaurer... ?????

Speilrefleks og grønn auto er mote blant ola rumpeldunk. Vi har så mye oljepenger og skal ha det "beste", det beste er jo speilreflekskamera. Derfor kjøper utstyr vi ikke har bruk for eller kan bruke.

 

 

 

Edit: Velkommen til forumet :D

 

Her er noen tråder som kan være interessant for deg...

 

Diskusjonstråd: FourThirds, MicroFT og Olympus E-system.

 

Erfaringstråd for Panasonic G systemkameraer

 

Diskusjonstråd: Seriøse/Avanserte/Entusiast Kompaktkameraer

 

Erfaringstråd for Olympus Pen E-P1 Tråden er om mye mer enn bare E-P1...

 

Akambrukerenes bilder - Februar 2011 Månedstrådene er alltid hyggelig å følge med, post gjerne bilder :)

Endret av Haandværkaren:-/
Lenke til kommentar

Jeg anser meg som fremtidsrettet ;)

 

Jeg har solgt alt jeg har av Canon utstyr, og nå står Olympus bunken for tur. Jeg går helt og holdent overt til µ-4/3 da jeg er lei av å bære meg ihjel.

 

Jeg har en Panasonic GF1 og en GH2.

+1. Bortsett fra det med Olympus.

 

Tror små, lette speilløse kameraer med god nok billedkvalitet "tar" både oppgradering fra kompakt hvis prisen er rett, og nedgradering fra dSLR hvis utstyret er bra nok.

 

Hvor stort µ4/3 blir i fremtiden, kan vel ingen si. Det føles som om det skjer mye for tiden i dette segmentet hos flere konkurrerende produsenter. Forspranget som jeg vil påstå at µ4/3 har er jo en fordel, men de store har lojale fanboys/girls og voksne markedsføringsbudsjetter. ;)

 

PS! Tomsi, du må kanskje oppdatere signaturen din. Hva med "mikroniker"?

Lenke til kommentar

Jeg er som trådstarter, over 50, og har holdt på noen år. Mitt første kamera var en Petri 7 S II Petri 7 S (Fujifilm X100 er ikke så fjærnt vel *S*)

Dette tok jeg hundrevis av Fujichrome filmer med.

Senere ble det Olypus OM, og da med favorittobjektivet 50 mm/f.1,4.

Beina ble zoom, og dette fungerte topp.

Dette ble, sammens med vidvinkel, Vivitar 28 mm./f1,8, Vivitar 80-200, ble solgt for en ok pris. Autofokus hadde jo gjort sitt inntog.

 

Minolta Dynax 8000i med autofokus og zoomobjektiv ble innkjøpt. Jeg kan ikke med zoomobjektiver som bare "snakker" f.3,5 osv.......

Jeg hadde ikke samme følelsen av å "ta et bilde" lenger...

 

Vi går digitalt, og kjøper et Fujifilm kamera i Singapore.

Senere ble mere Olympus ble innkjøpt, i form av E500. Tar fortsatt lekre bilder, men opplever som så mange andre at det blir liggende hjemme.

Neste "sikleobjekt" nå, er en Pen E- PL2. Da sammens med Panasonic 20 mm. f.1,7.

Jeg savner å gå rundt med noe lite og lyssterkt.

Jada, det sikles på Oly XZ-1, og alt leses nøye.

 

Andre småkamera som Olympus AF-1, Canon G3, Canon Ixus 40, Canon G11 er også i hus.

 

Vi får se hva det blir fremover, men ja, jeg har lyst at det skal være minst mulig og ta best mulige bilder.

Om det blir å "gå tilbake" til Petri looken (Fuji X100), eller mere Oly, får tiden vise.

Sa jeg at jeg sikler om Canon 5D III og nye 24 - 105 II også ? *ler*

(Jeg har som trådstarter samme mulighet til å kjøpe akkurat det jeg ønsker - sånn økonomisk sett.)

Men det beste kameraet, er som sagt det som faktisk BLIR med på tur.

Mursteiner blir ikke ofte nok med.

 

Takker for at jeg fikk ut litt nostalgi her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Etter hva jeg leste ble det solgt 100 000 !!! DSLR i Norge i 2010. Har ennå til gode å se ett slikt "live" med unntak av den hyggelige gjengen jeg var med på akam tur i Oslo.

 

Tror aldri blir lei av å snakke om størrelse, en fet DSLR rig ser imponerende ut for de som slipper å drasse rundt på det...

Lenke til kommentar

Spørs hva du har som mål med fotograferingen din. Det er jo ikke noe vits å ta med en 5D på fest (men du er kanskje forbi fjortissfylla, så da går det vel for det?), men hvis det er for å ta portretter og landskaper som skal printes og brukes, så tror jeg ikke et spinkelt olympus kamera er veien å gå :D Har vært i den leiren, og Canon har mer å tilby, i hvertfall for meg. ;)

 

5D'en er jo nett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Som bruker av FF må jeg alikevel si at mFT ser spennende ut, spesiellt Panasonic synes jeg har spennende saker hvor de har ivaretatt brukergrensesnitt som fotografer er vannt med.

 

Men å tro at dette hindrer utstyrs narkomani er vel som å tro at påskeharen skal ta over for julenissen :!:

Lenke til kommentar

Å kjøpe et lite kamera kan sikkert ha mye for seg. Men kan si meg enig med forrige taler; det virker litt underlig om trådens premiss er at det å kjøpe et kamera skal forløse en fra kjøpetrangen.

 

Å slutte å kjøpe masse kamerautstyr er i min bok ganske enkelt; finn noe bedre å bruke pengene på. De som kvier seg for å bruke store beløp på kamerautstyr gjør det gjerne fordi de ikke egentlig får stort ut av kjøpene (hadde man følt det annerledes ville tvilen neppe vært der på samme måte?).

Lenke til kommentar

Spørs hva du har som mål med fotograferingen din. Det er jo ikke noe vits å ta med en 5D på fest (men du er kanskje forbi fjortissfylla, så da går det vel for det?), men hvis det er for å ta portretter og landskaper som skal printes og brukes, så tror jeg ikke et spinkelt olympus kamera er veien å gå :D Har vært i den leiren, og Canon har mer å tilby, i hvertfall for meg. ;)

 

5D'en er jo nett.

Enig med dette, alt til sitt bruk. :)

 

MEN det hadde vore gøy med ein x100 eller micro4/3 med litt fast-optikk. :roll:

Lenke til kommentar

Bruksområdet er jo essensiellt her. Eksempelvis vil µ4/3 eller andre varianter av speilløst slite litt om de skal brukes til seriebildetagning der man må følge objektet man tar bilder av. Tiden søkeren er "svart" mellom hvert bilde er alt for lang til at man kan panorere på en ørn, en bil, Petter Northug osv, osv. Man mister rett og slett motivet i søkeren og må hente det opp igjen noe som blir lite effektivt.

 

Speilløst blir nok etterhvert en fin greie for mange, men med dagens teknologi vil det også ha begrensninger for en stor gruppe fotografer. Derfor vil nok det ene systemet ikke utelukke det andre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Meg har MFT kun gjort til mer utstyrnarkoman... Før klarte jeg meg med et speilrefleks og et kompaktkamera, men så satt jeg der med både speilrefleks, MFT og et par kompakt. Jeg har et GF1 som fungerer mest som en "stor kompakt". Liten lett å ta med, diskret i bruk og god billedkvalitet. Alt i alt er jeg kjempefornøyd med det.

 

Likevel føler jeg meg mer komfortabel med en større telezoom på DSLR'en og bruker GF1 nesten utelukkende med 14 og 20 mm'erne, skjønt gatefoto ikke er min greie. LCDen blir også nærmest sort i dagslys, noe jeg synes er en stor ulempe. Dessuten kunne lukkeren gjerne vært litt mer "stillegående" og ikke bråket like mye som mitt D300. Utover det har jeg ingen klager. Jeg er nå spesielt spent på hva Nikon kommer med at speilløst, uten at jeg kommer til å kvitte meg med GF1 av den grunn! Hmm, aner jeg et nytt kjøp...

Endret av iau
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke micro 4/3 er fremtia, heller en del av fremtia.

Helt klart at mft er et snedig format og lett å dra med seg. Kunne av og til tenkt meg et slikt selv som et supplement.

Men å bytte ut speilrefleksen mot mft ser jeg ikke som noe tema.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...