Gå til innhold

nei til utstyrs narkomani - er micro 4/3 fremtida ......


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

NX kontra µFT :hmm:

Begge har både fordeler og ulemper.

 

NX100 føles billigere enn GF1, men den er mye behageligere å holde og i bruk. E-P2 var jeg ikke noe begeistret for.

 

Jeg liker at Samsung satser litt mer på billige pancake's, det mangler bare en 50mm pancake som er <f/2. Jeg liker hvordan man justerer eksponeringskompensasjon. Lukkeren bråker ikke like mye. Justering av fokuspunktet er bedre og lettere.

Lenke til kommentar

Det er ganske liten forskjell mellom bildekvaliteten på GH2 og NX100 i følge Dxomark. Men større sensor gir jo et større potensiale for bildekvalitet i framtiden så hvis man skal kjøpe seg opp i et system man skal følge i mange år så ville jeg valgt Samsung NX fremfor mFT.

 

Apropos fremtiden så har det svirret noen rykter om NX200 og NX20 med en helt ny ca 20 Mpiksel sensor.

Lenke til kommentar

Det er ganske liten forskjell mellom bildekvaliteten på GH2 og NX100 i følge Dxomark. Men større sensor gir jo et større potensiale for bildekvalitet i framtiden så hvis man skal kjøpe seg opp i et system man skal følge i mange år så ville jeg valgt Samsung NX fremfor mFT.

Er det bare meg, eller er det fler som synes at det er noe merkelig å bruke DXOmark til å vurdere bildekvalitet? Det eneste DXO mark egentlig sier noe om er hva man kan forvente seg av støy på de forskjellige ISO nivåene og maksumum mulig dynamisk toneomfang.

 

Jeg vil nå si at det er en del flere parametre som påvirker bildekvalitet.

Lenke til kommentar

Ja, du har rett i det. Jeg tenkte vel egentlig på sensorkvalitet (råformat). Det er jo mye som skjer både før lyset treffer sensoren og hvis man bruker jpeg: i jpeg-motoren.

 

Men jeg synes Dxomark gir verdifull innsikt i forskjellene på ulike sensorer.

 

Ps. Du glemte dynamisk omfang (Sort-hvitt ved lav ISO). (Toneomfang er "fargenøyaktighet" ved høy ISO)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Også latterlig at Dxomark ikke har eksempelbilder. Når jeg sammenligner optikk på dpreview kan jeg ta mouseover og se selv hva jeg synes ser pent ut. Når det gjelder støy er det ikke bare hvor mye det avviker fra "normalen", men hva som ser pent ut for øyet og for meg. Hadde vært fint med eksempelbilder i alle testene deres. Men - testmønsteret deres og sånt noe er sikkert "forretningshemmeligheter". :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...