Gå til innhold

Den store tablet-tråden!


Swome

  

452 stemmer

  1. 1. Hvilken tab kan du tenke deg?

    • Motorola XOOM
      26
    • Samsung Galaxy Tab 10.1
      129
    • HTC Flyer
      25
    • Asus Eee Pad Slider
      5
    • Asus Eee Pad Transformer
      89
    • Apple iPad
      3
    • Apple iPad 2
      87
    • Acer Iconia A500
      16
    • Acer Iconia A100
      0
    • NookColor
      1
    • En annen
      17
    • Ingen
      10
    • Samsung Galaxy Tab 8.9
      16
    • Samsung Galaxy Tab 7.7
      1
    • Huawei MediaPad
      1
    • Asus Transformer Prime
      15
    • Toshiba AT200
      0


Anbefalte innlegg

Ipad 2 kan vel ikke gjøre så mye annet enn eneren siden de kjører samme OS.. Bortsett fra raskere prosessor er det vel ikke noen særlig forskjell(?) Correct me if im wrong.

Kan jo oppsummere de forbedringene/endringene jeg kommer på i forbindelse med iPad 2 vs iPad 1:

 

- Svært mye raskere GPU/grafikkytelse, merkes svært godt i diverse 3D-spill. Apple oppgir opptil 9x ytelsesforbedring, men ta det tallet med en klype salt.

- Raskere prosessor (A5 1GHz dualcore vs A4 1GHz singlecore).

- 2 stk kameraer samt FaceTime- og Photobooth-app.

- Dobbel mengde RAM (arbeidsminne).

- Gyroskop.

- Støtter 1080p videooverføring over HDMI (vha adapter/overgang).

- Lavere vekt.

- Nytt og langt mer kompakt design, spesielt merker man at iPad 2 er mye tynnere og veldig annerledes (langt mer behagelig etter min mening) å holde i.

- Innebyggede magneter (fungerer sammen med Smartcover-løsningen fra Apple).

 

Tror det skal være det meste.

Endret av Juke
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

yep. ipad2 kan gjøre alt det ipad1 kan, bare litt bedre. Begrensningene ligger i os'et. har lekt med en ipad i noen mnd nå. Den er kul til noen ting, men er ikke noe jeg kan bruke på fulltid. Spent å se hvordan det blir med honeycomb. Bare de klarer å få ut noen tablets ut i butikken så :)

Lenke til kommentar

Huff, nå har jeg brukt store deler av gårskvelden og natten, og en del timer nå i dag på å lese igjennom hele denne tråden med flere, sett reviews og videosnutter om iPader, Asus-padder og Samsung-padder, osv.. og jeg har fortsatt ikke funnet noen som står frem som en klar favoritt!

 

 

Mitt bruksområde er egentlig ikke så stort, føler jeg.. men, vet litt hva jeg vil ha:

 

Først og fremst ønsker jeg et "pad" som det er lett å surfe på nettet med: ligge i sofaen, på buss/bane, ta med "over alt" og lese ting veldig lett, noe som alle pad-er ser ut til å klare uten problemer! Kravet til dette er at jeg ikke noe mindre enn iPad sine dimensjoner, så ja, alt OK med de fleste jeg har sett på, siden de er over 10" ..

 

Musikk er et annet stort "must". Jeg har en HTC Desire som jeg spiller av musikk med per nå, og kunne vel egentlig fortsatt med det, men når jeg først skal kjøpe en pad, så vil jeg også at musikkbiten skal være på plass. Derfor kikker jeg på 64 GB utgaver av pad-er, fordi da har jeg plass til alle "Studioalbumene" mine som jeg har rippet (kjøper all min musikk), og 32 GB blir for lite. 32 KAN derimot gå, hvis jeg velger ut "favorittene", men da blir det ikke mye plass til annet, og når jeg først eventuelt kjøper en sånn dyr sak, hadde det vært stas med hele biblioteket samt plass til South Park / The Wire -episoder i tillegg, samt bilder. iPad 2 scorer veldig på 64 GB punktet, men det at jeg må bruke iTunes til å overføre er jeg veldig skeptisk til, siden jeg føler at jeg har kontroll på hva iTunes kan komme til å gjøre med musikkbiblioteket mitt på lokal PC (jeg har brukt maaaaange timer med tagging og ordning), men er ikke så godt kjent med iTunes heller, så vet ikke om jeg bekymrer meg unødvendig. Til å overføre musikk så skal jeg kunne overleve på iTunes og iPad, men liker best det å bare overføre filer som man gjør til en vanlig ekstern hdd. Her scorer Honeycomb-padene veldig! Hvordan er musikkavspillingen, forresten? Via hodetelefoner, som er det jeg kommer til å bruke. Like bra som Desire, for den er jeg fornøyd med?

 

Video, som litt nevnt over, er svært ønskelig, men ikke et "must-must". Jeg er litt usikker på hele video-greia, da jeg ikke helt har sett noen som klarer 720p .mkv filer smooth!? Finnes de? Er det INGEN som klarer det, vel da står jeg kun igjen med serier som The Wire og Simpsons/South Park som jeg godt (og må) kun se i vanlig ".avi-format", og igjen: hvis det er kun disse seriene jeg står på å miste ved valg av en eller annen pad, så skal jeg overleve det. iPad scorer veldig dårlig det med konvertering, men ikke hørt at noen av Honeycomb-produktene klarer å dra 720p-snutter, så da er jeg nesten like langt..

 

Bilder! Bilder ser de fleste til å klare/vise greit, men liker ikke å synce med iTunes for alt.. igjen: bedre med produkter hvor jeg bare kan overføre. Men, på en annen side, så vil dette nok skje så sjelden, at syncingen over iTunes vil jeg overleve. (Hvordan er det med katalog-navn, forresten, beholdes de? Altså, jeg tenker på sortering på iPad)

 

Apps! Apps, apps, apps.. huff! Dette er det punktet som gjør at jeg heller mest mot iPad. Når jeg skulle kjøpe telefon var iPhone helt utelukket, pga hvor "låst" den er, det at jeg skulle erstatte mp3-spilleren min med en ny Smartphone som klarte begge deler (telefon+musikk), osv.. så derfor ble det HTC Desire, og jeg angrer absolutt ikke! Apps kjente jeg ikke så mye til.. men, må innrømme det at jeg av og til biter meg litt i leppe pga alle appsene som er å få til Apple-produktene som vi som har Android etc ikke får, eller får dårligere versjoner av.. og, bortsett fra surfing med musikk i bakgrunnen, så er det jo i det store og hele APPS som vil bli "greia" med en eventuell pad! Er det ikke!? Og når jeg ser over alt, at alle påstår (sikkert med rette) at Apple er OVERLEGEN så det holder på det punktet, i tillegg til at på Sweclockers' video av Asus Transformer sier at apps til Honeycomb bare er på noen få hundre, og mange av dem er direkte dårlig i tillegg, ja, da vet jeg at det kommer til å bli et stort savn! Ja, det blir nok sikkert bedre, men, dessverre, så er det vel bare å innrømme at iPad har et knusende forsprang på det punktet.. Jeg angrer ikke på mitt valg av telefon, men jeg er litt lei av "alt" som man får til Apple-produkter over alt, men ikke til min telefon: jeg ønsker å ikke lengre bli hindret i mulighetene på dette området..

 

OS/System: Vel.. jeg er i utgangspunktet en liten motstander av Apple-produkter.. ikke fordi jeg er noen "fanboy" av noe slag, det har jeg aldri vært, men siden jeg kjøpte meg min første 386 på tidlig 90-tallet og holdt meg til friheten med PC siden, så er det å bli låst av Apple noe som byr meg veldig i mot. MEN, jeg synes Apple har veldig gode og solide produkter, det er bare det der med å være så låst.. Grr! På en annen side så virker iPadene så veldig smooth.. alg virker så glatt, og det teller også! Jeg siklet veldig på Android 3.0 i videoen til Sweclockers gutta, når de viste frem Transformer, med alle Widgetene og sånn, hvordan man kan personliggjøre, osv.. akkurat slik som med min Desire.. men, så tenker jeg; Hvor viktig er dette, egentlig?? Det ser unektelig mye flottere ut enn iPad sin forside, men det er å blir en forside.. småkjekt! Men, bruken min ligger jo i å surfe på nettet samt holde litt på med apps og høre på musikk og sånn.. jeg synes det kanskje bør være litt grenser for hvor mye det bør/skal telle, spesielt når de samme gutta forteller at de synes produktet (Android 3.0 + Transformer) virket litt uferdig! De klaget litt på mangel av smooth-het, at det ikke klarte å dra ting optimalt, osv (dere har sikkert sett samme video dere også). Så, ja, iPad har bare noen ikoner som man styrer med, ikke noe vanskelig, men følelsen er i hvert fall smooth! Men også, jeg vil eventuelt savne mulighet for vær-widget, mail, kalender, osv.. men hvor viktig er det? Jeg bruker det ikke SÅ mye, det er bare kjekt og fint å se på.. eller!? hmm..

 

Bøker/dokumenter: Hvordan er det med dette, egentlig? Hvordan er det å lese egne .pdf-filer på iPad, fungerer det flott? Regner med dette fungerer utmerket på Honeycomb!?

 

 

Det blir mye dette, men det er de tankene jeg sitter med.. Jeg ønsker å surfe, høre på musikk, se video (gjerne i 720p), og leke med spill og apps, samt ha muligheten til å lese bøker (selv om jeg egentlig sverger til hardcover der, så kan kanskje dette få meg til å lese mer igjen, som jeg gjorde før). Jeg vil også ha en smooth opplevelse (OS), uten å være prøvekanin (man betaler jo visselig mange tusen for en slik), men også at ting ser pent ut.. Er det noen tabs der, som klarer alt dette!? Slik jeg har forstått det, så klarer f.eks Transformer alt dette, bortsett fra video i 720p og den har ikke (noe særlig med) apps.. og appsene er viktig! Og det blir på en måte slik at iPad vinner litt frem, men den har jo sannelig sine begrensninger den også..

 

 

Vel, har noen lyst til å kommentere noe av dette, har det vært stas, få til tilbakemeldinger på egne tanker!

 

 

Takker så meget! :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det virker som at du helst har lyst på en Android-tab, men finner langt flere grunner til å kjøpe en iPad.

 

 

Selv venter jeg på Samsung Galaxy Tab 10.1 i håp om at alt har blitt mer stabilt da, så jeg slipper å bli en forsøkskanin som du sier. Nå er Honeycomb ganske nytt, men utviklingen går fort (så nettopp at Amobil har skrevet om 3.1) :)

Endret av Naiits
Lenke til kommentar

hehe.. ja, det tror jeg stemmer nokså bra! :)

 

"Det ser ut som om det er en iPad jeg vil bli mest fornøyd med, men liker det ikke!", på en måte..

 

Ble litt småforelsket i Asus Transformer (jeg bryr meg nada om docking-tastaturet, for det tar litt poenget vekk med pad, etter min mening), og den nye Samsung Galaxy Tab 10.1, men hvis mangelen på gode apps uteblir, hvor fornøyd vil jeg da bli?

 

Jeg ønsker å kunne ha en tab et par-tre år, men skal jeg sitte og se på at alle appsene først og fremst blir laget til iPad det første halvannet året, så vil jeg angre antar jeg!

 

Nå har jeg vel hatt HTC Desire i ca ett år, og når den ble kjøpt var vel Android og Android-apps godt etablert i markedet, men nå et år senere er Apple-apps fortsatt overrepresentert så det suser, og vil det bli noe bedre hvis jeg nå kjøper en Android-pad!?

 

Det er stikkordene "låst", "frihet", "apps" og "personliggjøre" som surrer rundt og gjør ting vanskelig:

 

Apple iPad: veldig mange apps, knirkefri opplevelse vs. veldig låst, standardisert

Android: veldig fri, personlig vs. veldig lite apps, fare for bugs

 

 

Leste akkurat den om v3.1, og det gleder meg at ting går bedre.. stabilt blir det nok! Men, appsene!? Det er jo inn i fremtiden, og det er jo nokså vanskelig å spå noe om..

 

 

Jeg blir stadig i tvil.. når jeg begynte denne posten helte jeg nok kanskje mest mot iPad, men akkurat nå, så heller jeg mot Honeycomb igjen.. ha ha.. *riste oppgitt på hodet*

 

 

Takk for tilbakemelding, i hvert fall! :)

Lenke til kommentar

 

...

Leste akkurat den om v3.1, og det gleder meg at ting går bedre.. stabilt blir det nok! Men, appsene!? Det er jo inn i fremtiden, og det er jo nokså vanskelig å spå noe om..

 

 

Jeg blir stadig i tvil.. når jeg begynte denne posten helte jeg nok kanskje mest mot iPad, men akkurat nå, så heller jeg mot Honeycomb igjen.. ha ha.. *riste oppgitt på hodet*

 

 

Takk for tilbakemelding, i hvert fall! :)

 

angående apps til honeycomb: nå fikk jo alle på google IO messen (ca 5000 utviklere) hver sin galaxy tab 10.1 så vil nok tro at nyttige apps kommer i løpet av kort tid. jeg er en svoren android tilhenger så kommer nok til å kjøpe meg en transformer, men ipad 2 virker svært fristende hadde det ikke vert for itunes avhengigheten og ingen homescreens som jeg er vant med på android.

Lenke til kommentar

Musikk er et annet stort "must". Jeg har en HTC Desire som jeg spiller av musikk med per nå, og kunne vel egentlig fortsatt med det, men når jeg først skal kjøpe en pad, så vil jeg også at musikkbiten skal være på plass. Derfor kikker jeg på 64 GB utgaver av pad-er, fordi da har jeg plass til alle "Studioalbumene" mine som jeg har rippet (kjøper all min musikk), og 32 GB blir for lite. 32 KAN derimot gå, hvis jeg velger ut "favorittene", men da blir det ikke mye plass til annet, og når jeg først eventuelt kjøper en sånn dyr sak, hadde det vært stas med hele biblioteket samt plass til South Park / The Wire -episoder i tillegg, samt bilder. iPad 2 scorer veldig på 64 GB punktet, men det at jeg må bruke iTunes til å overføre er jeg veldig skeptisk til, siden jeg føler at jeg har kontroll på hva iTunes kan komme til å gjøre med musikkbiblioteket mitt på lokal PC (jeg har brukt maaaaange timer med tagging og ordning), men er ikke så godt kjent med iTunes heller, så vet ikke om jeg bekymrer meg unødvendig. Til å overføre musikk så skal jeg kunne overleve på iTunes og iPad, men liker best det å bare overføre filer som man gjør til en vanlig ekstern hdd. Her scorer Honeycomb-padene veldig! Hvordan er musikkavspillingen, forresten? Via hodetelefoner, som er det jeg kommer til å bruke. Like bra som Desire, for den er jeg fornøyd med?

 

 

Du har ikke vurdert å ha all musikk på en PC et annet sted og så streame trådløst til paden? Det er det jeg skal. Veldig smooth og tar liten plass på paden. I tillegg er all musikk tilgjengelig for andre i huset også.

Lenke til kommentar

Nå har jeg vel hatt HTC Desire i ca ett år, og når den ble kjøpt var vel Android og Android-apps godt etablert i markedet, men nå et år senere er Apple-apps fortsatt overrepresentert så det suser, og vil det bli noe bedre hvis jeg nå kjøper en Android-pad!?

 

Det er flere gratis android apps en det er gratis iphone apps per idag. Og hvis jeg ikke husker helt feil kommer android til å gå forbi på betal apps i løpet av, hva var det, 4-5 mnd?

 

Finnes en del statistikk på dette rundt om kring ;)

Lenke til kommentar

@Bone: iPad 2 klarer fint å spille av 720p MKV, uten at du trenger å konvertere noe som helst, og uten at du trenger å involvere iTunes for overføring:

http://itunes.apple.com/ca/app/avplayerhd/id407976815?mt=8#

http://www.avforums.com/forums/ipad-applications/1452187-av-player-hd-what-ipad-video-should-have-been.html

http://tech2.in.com/reviews/ios/av-player-hd/208862

 

Bilder kan du også overføre til/fra iPad uten å bruke iTunes.

 

Å lese egne PDF-filer på iPad eller iPhone fungerer helt utmerket, og har alltid gjort det. Integrert PDF-støtte i iOS gjør at både Apples egne Apps og tredjeparts apps støtter PDF uten videre.

Apples egen iBooks-app støtter både PDF og ePub, og er en bra app for både organisering og lesing av e-bøker.

http://www.ilounge.com/index.php/reviews/entry/apple-ibooks-1.1/ ( <— gammel versjon, nåværende er 1.2.2)

http://www.ilounge.com/index.php/news/comments/apple-releases-ibooks-1.2/

 

OS: Widgets er oppskrytt IMO, særlig på små telefonskjermer. Joda, alle snakker om været - men trenger man å se værprognoser hver gang man går inn på sin *-pad? Hvor vanskelig er det å trykke på et ikon på hjemmeskjermen for å se værprognosen for den neste uken når man føler for det? Liker heller å oppsøke slik informasjon når jeg har bruke for den, heller en nå bli pådyttet uvesentlig informasjon når jeg ikke har bruk for den.

Nå har Mac OS X hatt Dashboard med widgets i en årrekke, og Apple signaliserer for tiden at det vil skje en viss konvergens mellom OS X og iOS, så hvem vet - kanskje iOS 5 får widgets, noe ala Dashboard? På en skjerm så stor som på iPad kan widgets muligens være til glede for noen. Av de 5 widgetene jeg bruker på mine Mac-er kan jeg imidlertid ikke se at jeg ville ønske å bruke noen på en iPad, siden funksjonene er tilgjengelig like raskt og minst like bra i iPad-apps.

Endret av Newton
Lenke til kommentar

Du har ikke vurdert å ha all musikk på en PC et annet sted og så streame trådløst til paden? Det er det jeg skal. Veldig smooth og tar liten plass på paden. I tillegg er all musikk tilgjengelig for andre i huset også.

Streaming fungerer sikkert greit nok når man er hjemme, men er relativt ubrukelig når man er andre steder. Det er imidlertid en god idé å ha én datamaskin/mediaserver/NAS i huset der man samler all musikk (og evt andre mediafiler).

Lenke til kommentar

hehe.. ja, det tror jeg stemmer nokså bra! :)

 

"Det ser ut som om det er en iPad jeg vil bli mest fornøyd med, men liker det ikke!", på en måte..

 

Ble litt småforelsket i Asus Transformer (jeg bryr meg nada om docking-tastaturet, for det tar litt poenget vekk med pad, etter min mening), og den nye Samsung Galaxy Tab 10.1, men hvis mangelen på gode apps uteblir, hvor fornøyd vil jeg da bli?

 

Jeg ønsker å kunne ha en tab et par-tre år, men skal jeg sitte og se på at alle appsene først og fremst blir laget til iPad det første halvannet året, så vil jeg angre antar jeg!

 

Nå har jeg vel hatt HTC Desire i ca ett år, og når den ble kjøpt var vel Android og Android-apps godt etablert i markedet, men nå et år senere er Apple-apps fortsatt overrepresentert så det suser, og vil det bli noe bedre hvis jeg nå kjøper en Android-pad!?

 

Det er stikkordene "låst", "frihet", "apps" og "personliggjøre" som surrer rundt og gjør ting vanskelig:

 

Apple iPad: veldig mange apps, knirkefri opplevelse vs. veldig låst, standardisert

Android: veldig fri, personlig vs. veldig lite apps, fare for bugs

 

 

Leste akkurat den om v3.1, og det gleder meg at ting går bedre.. stabilt blir det nok! Men, appsene!? Det er jo inn i fremtiden, og det er jo nokså vanskelig å spå noe om..

 

 

Jeg blir stadig i tvil.. når jeg begynte denne posten helte jeg nok kanskje mest mot iPad, men akkurat nå, så heller jeg mot Honeycomb igjen.. ha ha.. *riste oppgitt på hodet*

 

 

Takk for tilbakemelding, i hvert fall! :)

 

Fra en utviklers ståsted så ar problemet med å utvikle Honeycomb apps vært at å emulere Honeycomb på en PC går milt sagt TREGT. At de delte ut 5000 Galaxy Tab 10.1 på Google IO kommer til å hjelpe massivt! Nå har ikke jeg en tablet enda, men jeg plukker opp en A500 på Mandag tenker jeg, så da blir'e liv :) Tanken bak Honeycomb var jo at man skulle slippe å lage egne tabletprogram, men heller ha dette optional sånn at man ikke trenger å jobbe på flere versjoner samtidig. Dette er jo selvfølgelig ikke mulig i alle scenarioer, da spesielt scenarioer som krever 3.0 funksjoner. Men jeg tror at om du gir Honeycomb et par måneder så kommer det til å forbedre seg betraktelig. At 3.1 kom ut igår(?) hjelper også stort! :)

 

Som du selv sier er du glad i frihet og åpenhet, Transformer er allerede rootet av Paul på Modaco og han jobber as we speak med å pumpe ut 3.1 til alle som har valgt å roote enheten sin. Dette da dager før Asus gjør det. Selv har jeg en HTC Legend og hadde det vært opp til HTC så hadde jeg fortsatt hatt Android 2.2, men siden jeg har rootet den så har Cyanogen fikset meg Android 2.3.

 

En annen ting jeg lurer på er hvem apps iPhone har som ikke Android har? (Trenger ideer til apps jeg kan utvikle nå som sommerferien min snart starter :p )

Lenke til kommentar

Selv bruker jeg bare Spotify.

 

 

"hvem vet - kanskje iOS 5 får widgets, noe ala Dashboard"

 

Dette hjelper lite da iPad 2 sannsynligvis aldri kommer til å få det.

 

 

 

@Bone Det sikreste er nok å gå for iPad 2, den har alt du trenger og ønsker, og den skal være veldig stabil. Du får sikkert god nytte av den selv om den ikke kan customizes noe særlig.

 

Så kan du heller hoppe over til Android senere når den har fått mer erfaring på padder :)

 

 

 

Edit: Men det blir gjerne litt surt om utviklingen av Honeycomb og apps til den går så fort at du ender med å angre etter noen måneder når Android-padder virkelig begynner å ta form og bli stabil :)

Endret av Naiits
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldinger, alle sammen! :) Men, dere gjør det ikke lettere, hehe.. :p

 

 

@Stagga89:

Det var nå veldig oppløftende å høre..! Det med apps, det er jo mye av moroa bare der, så godt å høre at det skjer ting! :)

 

 

@borchgrevink:

Nei, når det gjelder å streame musikk, så er egentlig ikke det et alternativ.. Vil gjerne ha alt sammen med meg, og på bane i Oslo og sånn, og andre steder, så synes det ikke fungerer så godt i praksis! Har testet dette, og kan streame hele musikkbiblioteket mitt hjemme til min HTC Desire, men dette blir bare ikke gjort, og synes det ikke er like stas som å ha alt på selve mobilen/paden.. Vil bruke en del mer strøm også.. men, takk for forslaget, det var en god tanke! :)

 

 

@_neuron_:

Æææøøøåå.. hø? Gjør det? Dette var litt overraskende for meg å høre! Jeg tviler ikke på det du sier, det er i så fall veldig bra, og hadde vært veldig artig å se noe statistikk ja! :) Noen som vet å finne slik informasjon?

 

 

@Newton:

Ja, ser man det ja.. det har jeg ikke fått med meg! Mener å ha fått med meg at dette ikke gikk noe særlig, men dette var godt å høre! Det er +1 til iPad igjen, siden de Sweclockers gutta ikke fikk til noen smooth opplevelse med Transformer.. Har du prøvd selv, om jeg kan spørre!? Godt å høre om det med .pdf, også.. Og ja, som det jeg skrev om Widgets: det ser mye bedre ut, men det blir jo ikke at man bruker det så mye, sånn i praksis! Ser flott ut, men, er det verdt å ha som kriterium!?

 

Jeg spør et lite spørsmål, du vet sikkert ikke, men.. prøver allikevel: Vet du om det finnes en app som leser cbr/cbz filer? Det er .rar og .zip filer, bare at de inneholder bilder.. de blir brukt til å lese tegneserier! Så det er en tegneserie-fil, mer spesifikt scannede bilder som er pakket i rar/zip, forandret navn og brukt i en "Comic Reader" .. DET er noe jeg ønsker til min pad, -har en del tegneserier som bør leses, hehe..

 

Og et tilleggsspørsmål til det: Hvordan overfører man eventuelt slike filer, slike ikke-iTunes-typiske filer, fungerer det greit, på et slags vis!?

 

 

 

Takk alle! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...