Gå til innhold

Generell diskusjon rundt Norges hovedstad Oslo. En pryd for landet eller en forfallen rønne? Et fristed for kriminalitet eller en trygg by?


Hvordan synes du Oslo er utsendemessig?  

685 stemmer

  1. 1. Synes du Oslo er en fin by utsendemessig?



Anbefalte innlegg

Samtlige ganger jeg er i oslo opplever jeg mer eller mindre grov kriminalitet rundt meg, fra åpenlys narkohandel og narkobruk til ran og tyveri. Selv om jeg ikke SELV har opplevd noe rettet mot meg, da hadde kun en gått levende fra hendelsen, så ser jeg nok dritt rundt meg til å virkelig hate byen.

Det er så rart, for jeg som bor her opplever ikke slikt...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opplever du ikke narkobruk/salg?

 

Nei, eller jeg ser jo narkomane, men ikke at de bruker noe.

Eller var på byen i går da var det noen som mest trolig hadde fått i seg noe MDMA. Men det er første gang på lenge jeg har opplevd noe slik.

 

Er jeg ute å går i Karl Johansgate eller på Grønnland på kveld/natt så ser man det jo så klart. Men det er jo ikke steder jeg pleier å oppholde meg på den tiden av døgnet.

 

Vi ser nå at Oslofolk tar ansvar å patrulerer gatene i områdene hvor det er mye ran.

Flere danner bogervern-grupper i Oslo

Lenke til kommentar

Oslo kunnet blitt en fin by dersom man slapp til markedskreftene, og kuttet ut å regulere hele byen. Byen er gjenomregulert, så det er ikke rart den er kjedelig i forhold til storbyer som Hong Kong, New York osv. Du kunne hatt dette i Oslo i en slags miniatyr av disse. Men det er patetiske regler mot å bygge høyhus, høyre enn X antall meter opp i lufta (X: Jeg vet ikke hvor begrensningen ligger)

Fjern tvungen skatt, og man får en fin Oslo by!

Lenke til kommentar

Det er så rart, for jeg som bor her opplever ikke slikt...

Jeg gikk forbi et narkosalg "in progress" her om dagen, midt i morgen rushet.

Tidligere i år måtte jeg holde igjen en narkis som hadde brutt seg inn i en bil, til politiet kom. På akkurat samme sted ble en jente slått ned ved en tidligere anledning, da hun bare skulle ut i bilen og hente gym bagen sin (desperat narkis?).

3-4 ganger har det blitt stjålet motorsykler etc. rett utenfor vinduet mitt.

 

Poenget mitt, selv om du ikke opplever kriminalitet, så betyr det ikke at det ikke finnes :hm:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, eller jeg ser jo narkomane, men ikke at de bruker noe.

Eller var på byen i går da var det noen som mest trolig hadde fått i seg noe MDMA. Men det er første gang på lenge jeg har opplevd noe slik.

 

Er jeg ute å går i Karl Johansgate eller på Grønnland på kveld/natt så ser man det jo så klart. Men det er jo ikke steder jeg pleier å oppholde meg på den tiden av døgnet.

 

Vi ser nå at Oslofolk tar ansvar å patrulerer gatene i områdene hvor det er mye ran.

Flere danner bogervern-grupper i Oslo

Ikke bare der. sist gang jeg var der, så jeg det på kiellands plass midt på dagen
Lenke til kommentar

 

Det er flere ting med tallene i den artikkelen som ikke henger på greip.

 

1. "Mens i overkant av 22 prosent av mennene føler seg utrygge, svarer 30 prosent av kvinnene det samme."

Snittet av 22 og 30 prosent er 26 prosent. Altså 1 av 4 - ikke halvparten.

 

2. "Ifølge analysesjef Magnus L. Larsson i InFact er 130 av de 1008 respondentene i undersøkelsen bosatt Oslo."

8 av 10 responenter bor altså ikke i Oslo, men like fullt blir de regnet som Oslo-innbyggere. Merkelig!

 

Dagens situasjon er absolutt ikke holdbar, men jeg sår mine sterke tvil til at halvparten av byens innbyggere føler seg utrygge ute.

 

Jeg bare siterer fra artikkelen. Jeg har ikke utført noen undersøkelse selv, men disse tallene sier jo sitt.

Lenke til kommentar

 

Jeg bare siterer fra artikkelen. Jeg har ikke utført noen undersøkelse selv, men disse tallene sier jo sitt.

Jeg vet. Derfor henviste jeg til tallene i artikkelen.

 

Tallene forteller faktisk svært lite. 130 Osloborgere har deltatt i undersøkelsen, og 0,2 promille av befolkningen er for lavt grunnlag til å si noe statistisk om hvor mange som føler seg trygge eller utrygge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

elsker oslo <3 folk må forstå at oslo er en storby med storbyproblemer, og er en pryd for landet!

 

Oslo er ingen storby i det hele tatt! Og når det gjelder problemene i Oslo så sier det jo mer enn nok at New York City som er en av de største og mest berømte verdensbyene faktisk har bedre orden på kriminaliteten... New York er USAs største by og samtidig den fredeligste storbyen i hele landet. Oslo må lære av New York og innføre nulltoleranse for kriminalitet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Oslo er ingen storby i det hele tatt! Og når det gjelder problemene i Oslo så sier det jo mer enn nok at New York City som er en av de største og mest berømte verdensbyene faktisk har bedre orden på kriminaliteten... New York er USAs største by og samtidig den fredeligste storbyen i hele landet. Oslo må lære av New York og innføre nulltoleranse for kriminalitet.

Enig med deg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan vil du argumentere for at New York City har mistet all frihet?

leser du ikke artikler utenom NRK ?

"stopp and frisk" er et eks.

 

Politiet kan stoppe hvem de vil uten grunn og ransake person og evnt bil..

 

Det kaller jeg mangel på frihet og det er et eks.

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar

leser du ikke artikler utenom NRK ?

"stopp and frisk" er et eks.

 

Politiet kan stoppe hvem de vil uten grunn og ransake person og evnt bil..

 

Det kaller jeg mangel på frihet og det er kun et eks.

 

Nå vet jeg ikke om dette stemmer. Men tror du at den jevne borgeren i New York føler seg ufri?

 

Tror man må lete lenge for å finne noen med god kunnskap om dette vil kalle New York ufri.

Lenke til kommentar

leser du ikke artikler utenom NRK ?

"stopp and frisk" er et eks.

 

Politiet kan stoppe hvem de vil uten grunn og ransake person og evnt bil..

 

Det kaller jeg mangel på frihet og det er et eks.

 

Jo, jeg leser annet også. Dog leser jeg mest norske nyheter. Om du har noen amerikanske eller andre utenlandske nyheter å vise til vil jeg selvsagt se på dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...