Gå til innhold

Generell diskusjon rundt Norges hovedstad Oslo. En pryd for landet eller en forfallen rønne? Et fristed for kriminalitet eller en trygg by?


Hvordan synes du Oslo er utsendemessig?  

685 stemmer

  1. 1. Synes du Oslo er en fin by utsendemessig?



Anbefalte innlegg

Har du stilt et spørsmål egentlig? Utifra det du har skrevet virker det bare som om du har sagt at det samme som dette problemet kan sies om hele våre kjente historie.

Jeg hverken avfeier eller bagatelliserer. Jeg spør, konkret, om hvordan dette er representativt for alle som jobber i butikk i Oslo. Hvilken kvalitativ og kvantitativ forskning ligger til grunne?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hendelser som den jeg viste til viser at det er nødvendig.

 

Men kost/nytte vurderingen til butikkene viser altså at det ikke er det.

 

Edit: Når butikkene kaller inn ekstra vakthold er det som regel på grunn av svinn og ikke på grunn av vold. Men det er klart at når man først har en vekter der så regner man jo med at dette vil motvirke vold også.

Endret av Achylles
Lenke til kommentar

 

Men kost/nytte vurderingen til butikkene viser altså at det ikke er det.

 

Edit: Når butikkene kaller inn ekstra vakthold er det som regel på grunn av svinn og ikke på grunn av vold. Men det er klart at når man først har en vekter der så regner man jo med at dette vil motvirke vold også.

 

Feil. Når slike hendelser som den jeg linket til kan skje viser det altså at det er behov for vakter i enhver butikk.

Lenke til kommentar

Som sagt er dette et eksempel på at det kan skje når som helst og hvor som helst. Man vet aldri hvor det vil kunne skje neste gang. Men du mener kanskje at forhåndsregler bare er en tåpelig ide!?

Igjen går du rundt spørsmålet mitt. Hvordan er denne hendelsen representativ for alle som jobber i butikk i Oslo? Dette spørsmålet baserer seg på ditt ironiske utsagn om at Oslo er "virkelig en by å ha trygg butikkjobb i...", og er et spørsmål om vitenskap, ikke synsing.

Lenke til kommentar

For siste gang: Det kan skje når som helst og hvor som helst!

 

Det er sikkert mange som jobber i matbutikker i Oslo som aldri opplever hverken ran eller trusler med kniv. Men hendelsen jeg linket il viser at trusselen eksisterer. Derfor kan denne hendelsen være representativ for alle butikker i Oslo. Med de kriminelle er det faktisk slik at kun fantasien setter grenser. Og de senere årene har vist oss at de er villig til å gå skremmende langt. Flere av dem er villige til å drepe!

 

Nå er det din tur: Er det tåpelig å ta sine forhåndsregler?

Lenke til kommentar

Det at hendelsen kan være representativ er ikke et godt utgangspunkt for å sette forhåndsregler, i hvert fall, og heller ingen vitenskapelig observasjon. Per derfinisjon kan alt skje. Skal man da sette forhåndsregler for alt, og hvis ikke: hvor går grensen?

 

Jeg er i hvert fall strekt imot å sette forhåndsregler kun for å redusere en innbild frykt for at noe kan skje. Hvis frykten derimot var rasjonell, basert på viten og empirisk dokumentasjon, så er ikke nødvendigvis forhåndsregler en tåpelig idé, men jeg skulle nok heller sett at vi gikk til roten av problemet i steden for å pakke et samfunn inn i en aura av frykt og mistenkeliggjøring.

Lenke til kommentar

Jeg vil og kan ikke si meg berettiget til å løse et problem fra roten av. Jeg vil derimot foretrekke et samfunn som heller fokuserer på det enn å møte problematikken fra oven, hardt mot hardt. Hva jeg eventuelt vil si ved en antatt trend av knivbevepnede ranere som er tørste på øl blir i beste fall spekulativt.

Lenke til kommentar

Det trengs et kompetent politi, langt større fokus på bekjempelse av kriminalitet, langt tøffere soningsforhold og langt strengere og lenger straffer i fengsel samt tillatelse for sivile til å bære skytevåpen så de er i stand til å forsvare seg! Og selvsagt nulltoleranse for kriminalitet av noe slag. Bare se hvordan New York City ble forandret da dette ble innført.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...