Gå til innhold

Prøvd å få bru i over 25 år!


Anbefalte innlegg

Ikke gjenta andre.

 

Videreføring av kyrstriksveien folkens :)

 

Kanskje man bare plutselig skulle stoppe E6 i Trondheim når den ble bygd. Er jo bare gudsforlatte plasser videre derifra, de må jo beholde sjarmen. Ærlig talt!

 

Kun kverulering og de samme argumentene...

 

Kan du ikke sette opp en bom der? så når dere har samlet inn 2mill per pers, så bygger dere den!

 

Videreføring av kystriksvei er ikke godt nok argument for latterlige byggeprosjekt!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I tillegg, TS klager over reiseutgiftene, som nevnt man får skattefradrag for, men hva sier han når bompenger skal betale, si 60-70% av 620millioner i løpet av 20 år, for da ikke å snakke om renteutgifter og administrasjon. Det kan da umulig være mer enn 500-600 biler over gjennomsnittlig i løpet av en dag. Jeg kom til 120 kr turen, ikke tur/retur. Uten å ta med renter og admin.

Lenke til kommentar

Ugyldig argument fordi det enda ikke har skjedd?

Er jo for å unngå en slik situasjon.

 

Altså, det du sier er at "om det ikke kommer bro, så vil ingen bo der". MEN folk bor der jo i dag, og det er ikke bro. Altså er argumentet ditt ikke gyldig.

 

Jeg skjønner ikke hvorfor du prøver å sammenligne brobygging med retten til å bære våpen og å sjekke seg for sykdommer. Det er 3 helt forskjellige ting og har ingenting med hverandre å gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke gjenta andre.

 

Videreføring av kyrstriksveien folkens :)

 

Kanskje man bare plutselig skulle stoppe E6 i Trondheim når den ble bygd. Er jo bare gudsforlatte plasser videre derifra, de må jo beholde sjarmen. Ærlig talt!

 

Kun kverulering og de samme argumentene...

 

Godt poeng!

 

Man bør sørge for at stamvegnettet er utbygd før man ser på fastlandsforbindelse til kulturminner for spesielt interesserte.

 

Kveruleringen i slike sammenhenger er det stort sett forkjempere for bru som står for. Det vil aldri være samfunnsøkonomisk å bygge en bru til over en halv mrd til 4-500 personer. Faktisk er det nesten aldri samfunnsøkonomisk lønnsomt å bygge veg generelt, men et sted må man sette grensen.

 

Jeg synes forøvrig ikke at en 25 års kamp for stormannsgalskap skal være et godt argument for bru. Hadde folketallet vært sterkt økende, samt at det var press på tomter og plass rett sør for bruen, da hadde vi kanskje hatt noe å snakke om.

 

Argumentet med kystveger og turister synes jeg også er litt svakt. En stor del av øy-følelsen er vel nettopp det å ta båt til plassen. Om man kan fyke over med bil på 2 minutt, blir det bare et dødt sted i enden av en veg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg skjønner frustasjonen din, men det er nok dessverre hundrevis av øyer som står foran Kjerringøy i "bro-køen".

 

Jeg sjekket Kjerringøy på kartet, og anslår at det vil være behov for en bro av samme kaliber som Askøybroen ved Bergen.

 

Der er bompengeinnkrevingen over, og det ble i løpet av 22 år innkrevd tilsammen 1,2 milliarder kroner i bompenger (8 av årene som en del av fergebilletten).

 

En stor del av øy-følelsen er vel nettopp det å ta båt til plassen. Om man kan fyke over med bil på 2 minutt, blir det bare et dødt sted i enden av en veg.

Anbefaler deg å sjekke kartet, det er faktisk ikke en "ekte" øy med hav på alle kanter..

Endret av NothingForever
Lenke til kommentar

Statistikken viser jo også at fraflytningen fra små steder som har fått bru-forbindelse FORTSETTER etter at det er brukt millioner av kroner på å gi innbyggerne fastlandsforbindelse.

 

Jeg har selv nær familie på Kjerringøy, hvor mye av slekta mi kommer fra. Til tross for dette, er jeg enig i de argumentene som folk allerede har fremsatt her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Liste over bomveier i Norge. Nordnorge slipper veldig billig unna her, mulig man bør ha flere bomveier for at det skal lønne seg å ha flere bruer.

http://www.vegvesen.no/_attachment/95692/binary/369629

 

Ferger er jo en slags bompenger - siden man må betale for å komme fra A til B.. Hadde det vært med på listen hadde Vest- og Nord-Norge dominert - mens Østlandet måtte føyet til fergen mellom Horten og Moss, og en liten sak i Svelvik.

Lenke til kommentar

Det som kommer dårlig frem fra TS sin side er at nesten ingen her er Bodøværinger og forståelsen for lokal ringvirkning er ikke tilstede pga man bor andre steder i landet.

 

Det som vil skje med en bro er at hele kommunen som helhet vil være mer samlet om man ser på logistikk. Regionalt vil dette det er lettere å realisere en forlengelse til Steigen kommune via bru muligheten. Steigen kommune vil da tjene på dette pga reisen Bodø-stegien (Bodø er fylkeshovedstaden) vil bli forkortet fra 4 timer til under halve tiden. Steigen som landbruks kommune der fraflytting er meget stor har problemer med nyetableringer av bedrifter, dette pga innreise til denne kommunen er noe labert, en bru via Bodø-kjerringøy- ferge over til Steigen vil i imidlertid åpne opp muligheten for lettere tilreise.

Letere tilreise vil medføre at muligheten for transport av varer og tjenester blir lettere, og sjansen for større nyetableringer vil være til stede. Nyetableringer kan skape jobber og redusere fraflyttingen i Steigen.

 

Dette er i grove trekk hva denne bruen handler om...

Lenke til kommentar

400 innbyggere. Og et slikt broprosjekt pleier å koste .. en halv milliard? En? To? Det blir mye bompenger (får vi da håpe).

 

Det jeg lurer på er når det ble en menneskerett å være landfast. Når man ikke liker seg et sted, er det vanlig å flytte. Men av en eller annen grunn er det, hvis man kan påberope seg et eller annet samferdselspolitisk sutregrunnlag, unntak for regelen: da skal man plutselig kunne forlange at stedet forandres radikalt. De som trives med ferje og avsidesliggenhet kan liksom dra til helvete, de kan heller flytte enda mer pokkerivold så vi kan få brukt disse hersens pengene vi har krav på. Broer og tunneler spretter opp som paddehatter, mens de veiene vi allerede har, de driter vi i.

 

Jeg kommer selv fra et sted som ble landfast. Det er ikke bedre, bare annerledes. Mange lokale butikker mister næringsgrunnlaget, folk drar til byen i stedet. Det går hardt utover sjarmen i lokalsamfunnet, stoltheten. I stedet for en særegen, selvhjulpen bygd er stedet blitt bare nok en forstad, full av tilflyttere som kanskje egentlig helst skulle ha bodd i byen om de hadde hatt råd, folk som ikke har lokal tilknytning og ikke er interessert i å få det.

 

Jeg ser den med utrykning, men det å få opprettet et lokalt brannvern er da fullt mulig, og mye billigere enn en bro. Ambulansen kan komme luftveien, og dere har vel lensmann. Nå vet jeg ikke helt hvor du mener man skulle rykket ut fra over denne broen, men hvis det er Bodø snakker vi fortsatt 40 km (iflg. Wikipedia).

 

Som sagt, liker du deg ikke kan du vel flytte, men hvis du tror det blir så mye bedre med bro tror jeg du vil bli skuffet om noe slikt ville bli satt opp. Kanskje vil du lure på om det var verdt det.

 

Forstå meg rett: det jeg reagerte på var at det liksom skulle være noen skandale i seg selv at det bare er ferjeforbindelse, og at det ville være et fremskritt i seg selv med bro. Det kan godt være at all fornuft tilsier at en slik utbygging ville være av det gode, men det ga ikke innlegget helt inntrykk av.

Konformisme..

 

Problemet serru på tross av disse fine frasene er at vårt land ikke blir utbygd. Disse menneskene betaler også skatt, landet forfaller takket være manglende politisk vilje til å gjøre noe for nasjonen. Dette stedet er bare en av mange, men man hører ikke stort til det fordi at bygdefolket er ikke de som klager først. Våre skattepenger hadde optimalt sett blit benyttet til akkurat slike saker og ikke til å bygge innfartsveier til store kjøpesentre som eies av parasitter som allerede har mere enn nok penger til seg og sine i flere generasjoner fremover.

Lenke til kommentar

Jeg skal ikke mene noe om den konkrete saken, men fristes til å sitere en gammel nabo fra enda litt lenger nord i landet, i min gjendiktning:

 

En gang var det en øy. Den hadde folk og fe, skole og postkontor, landhandel og pensjonat. Men den hadde ingen bro. Det var for gale, tenkte politikerne, så de bygget en bro til den lille øya. Og gjett hva som skjedde: Jo, turistene slutte å overnatte på øya, for nå trengte de ikke vente på båten tilbake neste dag. Postkontoret la ned, for nå kunne postbilen kjøre over fra fastlandet. Der kom det også et kjøpesenter, som var mye billigere enn landhandelen, og så forsvant kundene. Det hendte at de savnet praten over en kopp kaffe ute på trammen, men... Så kom skolebussen og tok med seg ungene til en ny og stor skole. Og legebåten gikk ikke lenger, for nå kunne pasientene kjøre til legen.

 

Og en vakker dag begynte ungdommen å tenke: Jeg går på skole på fastlandet, jeg handler på fastlandet, jeg går til legen på fastlandet. Er det ikke like greit at jeg bor på fastlandet?

 

I dag er det en øy. Den har ingen skole, ingen butikk og ingen mennesker. Men den har en bro...

 

Geir :)

Elendige unnskyldninger for å ikke bygge bro.

 

I beste fall teoretisk, men sannheten er ikke like viktig som å beskytte våre nåværende makthavere eller hva? Imponerende til hvilke lengder man er villig til å dra denne sinnsykedommen.

Endret av pk2010
Lenke til kommentar

Ikke gjenta andre.

 

Videreføring av kyrstriksveien folkens :)

 

Kanskje man bare plutselig skulle stoppe E6 i Trondheim når den ble bygd. Er jo bare gudsforlatte plasser videre derifra, de må jo beholde sjarmen. Ærlig talt!

 

Kun kverulering og de samme argumentene...

 

Ta fram kartet før du snakker om videreføring av Kystriksveien...

Vei videre til Steigen betyr ferge. Vei videre nord for Steigen betyr starte opp ferge fra Bogen, som ble lagt ned da Steigen fikk vei ut av kommunen.

Pluss opprustning av veier. Du tenker vel ikke på broer her?

Lenke til kommentar

Og om bygdefolk skulle få innvilget penger til å lage slike bruer som egentlig burde være en selvfølge så kan man jo vedde sin venstre testikkel på at det ikke blir finansiert av våre skattepenger, veiavgift og lignende men av en bomstasjon.

 

Sinnsykt nok.

 

Hvem ser du for deg at skal betale for bruer til øyer med 400 innbygere?

Lenke til kommentar

http://www.underskrift.no/vis.asp?kampanje=3224

 

Litt opp i Norge, nermere sagt; Bodø i Nordland fylke.

 

Det er første punktet for å nå en stor turistantraksjon, nemmelig Kjerringøy. Et av landets første og største handelsted holder til her. I overkant av 400 innbyggere, og flere 10talls tusen turister om sommeren hele veien ifra Tyskland.

Og nordlendinger trur dette er store folketall :whistle:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og om bygdefolk skulle få innvilget penger til å lage slike bruer som egentlig burde være en selvfølge så kan man jo vedde sin venstre testikkel på at det ikke blir finansiert av våre skattepenger, veiavgift og lignende men av en bomstasjon.

 

Sinnsykt nok.

 

Hvem ser du for deg at skal betale for bruer til øyer med 400 innbygere?

Hvem ser du for deg at skal betale for hordene fra den tredje verden? Begrens innvandringen med 10% og voila! Om Gahr Støre og Stoltenberg roet ned bruken av privatfly så kunne vel mye ha blitt gjort der også. he-he.

Lenke til kommentar

Og om bygdefolk skulle få innvilget penger til å lage slike bruer som egentlig burde være en selvfølge så kan man jo vedde sin venstre testikkel på at det ikke blir finansiert av våre skattepenger, veiavgift og lignende men av en bomstasjon.

 

Sinnsykt nok.

 

Hvem ser du for deg at skal betale for bruer til øyer med 400 innbygere?

Hvem ser du for deg at skal betale for hordene fra den tredje verden? Begrens innvandringen med 10% og voila! Om Gahr Støre og Stoltenberg roet ned bruken av privatfly så kunne vel mye ha blitt gjort der også. he-he.

Det var vell ikke noe svar. Jeg er ingen stor fan av dagens innvandringspolitikk selv men du svarer ikke på hvem som skal betale for at 400 mennesker skal få en bro. Er det jeg og alle vi andre som skal betale for denne broen med midler som antagelig ville gjort mye mer nytte andre steder?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...