Gå til innhold

Kjente norske liberalister


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Det er umulig å si om Carl I. Hagen og Siv Jensen "innerst inne" er liberalister, men politikken de promoterer i FrP er langt til venstre for den f.eks. Onar Åm ønsker seg.

Men hvis man tenker sånn så kan jo Jens Stoltenberg være nazist innerst inne :p. Åja jeg er enig at FRP ikke følger liberalismen slavisk men er ikke mange store norske partier som gjør dette heller :p

Lenke til kommentar

Det var ikke med måte hvor lett du tar deg nær av at noen påpeker at det du sier er feil, Mr.Duklain.

Hehe haters gonna hate bilde var en spøk :p men at man Leder

et Libralistisk politisk parti vil jeg si gjør deg liberalistisk men selvfølgelig skal folk få lov til å være uenig med meg :)

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar

FrP er ikke et liberalistisk parti. Tvert om på mange områder. De vil ha innvandringsstopp, de vil ha øremerkede statlige midler til skole og helse, de vil ha statlig veibygging. De vil i større grad enn andre partier at private skal kunne gjøre jobben, men de vil at staten skal bestemme og betale.

 

Geir :)

Vell der er jeg forsåvidt enig de er ikke klassiske Liberalister. Men grunnprinsippet deres er liberalistisk. Så derfor mener jeg at det er god nok grunn for å kalle dem libralister. Men nå går jeg off-topic her

Dette er jo en tråd om kjente norske libralister, ikke om FRP er libralister eller ei.

 

Mr.Duklain

Endret av Mr.Duklain
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Liberalisme er egentlig et lite presist begrep, siden det kommer helt annpå hva man legger i ordet. Her på forumet er liberalisme nærmest synonymt med tilnærmet null stat, (det jeg vil kalle liberterianisme) mens andre definerer seg selv som liberalistister fordi de tror på enkelmennesket, menneskeretter, retten til å ta egne valg osv, uten nødvendigvis å ville innskrenke staten så voldsomt.

 

Liberalismen er bred og kan deles inn i flere forskjellige del-ideologier/kategorier, (i mangel på bedre ord) f.eks sosialliberalisme, liberterianisme og klassisk liberalisme.

 

Dessuten vil betydningen variere i ulike land, i USA vil de fleste plassere deg på venstresiden om du gir uttrykk for å være liberalist. Amerikanske liberalister ønsker gjerne økt statlig inngripen i økonomien, samtidig som man er mindre opptatt av "tradisjonelle" verdier og er mer åpen for eksempelvis homofili og abort.

 

Lars Sponheim, Siv Jensen og Onar Åm kan altså alle kalles liberalister, selvom de tilhører ulike kategorier. Man må ikke nødvendigvis støtte full nedleggelse av det offentlige eller helt fri innvandring for å kvalifisere til å kunne kalle seg liberal, man kan være uenig i enkelte elementer og hvor langt man vil gå kan variere. Ikke alle konservative er like heller, det er f.eks forskjell på en som er kristenkonservativ og en som er liberalkonservativ også.

 

Edit: Ser det muligens er litt rotete forklart, men håper dere catcher poenget :) (Litt lite søvn og vanskelig å ordlegge seg veldig annerledes akkurat nå.)

Endret av LucarioX
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...