Gå til innhold

FIFA 12: Den Gigantiske Tråden


  

358 stemmer

  1. 1. Kommer Fifa 12 i spillsamlingen din?

    • Ja
      280
    • Nei
      37
    • Trenger mer info når den tid kommer
      25
    • Det er PES som gjelder
      7
    • Går for begge
      6
    • Ja, det gjorde det. Men fy FAEN som eg angrer!!!
      3


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen som kort og greit kan forklare hva tactical defending innebærer?

 

Auto-Tackle is No More - In FIFA 12 the auto-tackle function has now been removed. To initiate a tackle now requires a button press which must be timed correctly to be successful. If you’ll excuse me for a second…… YESSSSSS!

 

Timing is Key - Tackles can now be missed if the timing of the button press is too late or too early. This simply doesn’t happen in FIFA 11. We were shown a video example of Theo Walcott cutting in side and weaving between two defenders who had both miss-timed tackles. Theo was able to manoeuvre between them at incredibly close proximity with ease using the new Precision Dribble feature.

 

Tactical Defending - EA want Tactical Defending to “bring the skill of real world defending in to FIFA” and to make 1v1 situations “feel like individual battles”. In previous FIFA games the defending has been largely automatic with only minimal user input required. Tactical Defending takes the old system and hands control to the user aiming to create a realistic defensive experience.

Lenke til kommentar

Den første endringen ser jeg allerede på interfacen. MYE bedre. En animert Rooney bytter på å gjøre forskjellige ting i bakgrunnen (trikse, takle, heade, skyte) hver gang du endrer menybildet (fra H2h til Career f.eks.). Hele menysytemet virker lettere og jeg skjønner ikke de som kritiserte det. Dette er bedre synes jeg.

I arena skjønner jeg at skytinga er tyngre. Du må faktisk anstrenge deg for å skyte høyt noe jeg ser som en fordel. Det første skuddet mitt var knallhardt nede i hjørnet fra ca 22 meter. Utagbart for keeper, især fordi ballen spratt i bakken før 5 meteren. Et sånt skudd har jeg sjelden sett i 11.

 

På med noen kamper, Barca mot OM på professional. Tenkte å starte lett og sette inn noen enkle mål og lære meg hvordan man forsvarer. Snakk om å bli eid av AI. Men først blir jeg mektig imponert av introen. Dritkult med animerte seksjoner av hvert enkelts lag spiller og kommentatorene holder god stil. KLAR forbedring. Men så var det dette med å bli eid da..:

 

Kamp 1 blir jeg helt overkjørt og forsvarer meg så det holder. Var inne på dems halvdel en gang og da presterte jeg en halvsjanse med et skudd fra 20 m godt utenfor mål. OM scorer på meg ved å sentre inn i 16m og volleye løst over utrusende keeper fra hjørnet av 5 meteren. Jeg er nesten svett i håndflatene etter kampen av alt stresset i forsvar. Aldri har Barca vært så dårlige. Aldri.

 

Kamp 2 er litt bedre. OM scorer tidlig med et skudd på keeper inne i en klynge etter en retur på corner, men ballen spretter i bakken under keeper, går over alle i forsvaret og mot mål. Alexis prøver å brassesparke ballen ut, men for sent. Jeg noterer en stor sjanse. Messi alene mot keeper, men lobben går rett på keeper - om det var nerver eller om lobbene er redesigna aner jeg ikke; har lobba keeper 1000vis av ganger for å si det sånn..

 

Kamp 3 spiller jeg mot B Dmund. Kanskje jeg har Marseillesyken? Etter tre minutter scorer jeg med David Villa etter en krempasning av Xavi.

Men det skulle ikke vært mål.

Subotic i forsvaret til de gule har egentlig kontroll, men så dauer han rett og slett sånn at Villa går fri. Det ser ut som om han snubler i egne bein etter press av Villa og så tryner han i hundre km i timen rett i gresset. Et finesseskudd i hjørnet og 1-0.

Etter et innlegg og en dårlig klarering banker Messi inn en volley fra 7 meter på en sånn måte at det må ha vært dårlig treff: Jeg ser at foten hans treffer oversiden av ballen så den får dårlig fart og ruller langs bakken dårlig plassert, men keeper har all balansen på andre beinet og kan rett og slett ikke slenge seg den veien ballen går.

Så banker Dmund inn 2 mål på rappen. Det ene var kult da jeg ser at spissen dems, Lucas, rett og slett dytter vekk Pique og header inn ballen. Dritbra animert, men bæsj for meg. 2 - 2.

I siste øyeblikk blir jeg ukonsentrert og slipper inn et tullemål. Dortmund utspilte meg og satte inn vinnermålet i 90' minutt. Surt.

 

Og så mine inntrykk.

 

Bra så langt:

Introen til kampene minner mer om det du ser på tv. We like.

Stadion: De ser hvor bortefansen sitter, for å si det sånn, med skjerf, vimpler, drakter, bannere og det hele.

Kameravinkel: Tele Broadcast med default zoom etc. Klar favoritt og utrolig digg vinkel. Justerte det etterhvert til custom med ca 50% høyde og 50% zoom.

Replay: gikk ett minutt bakover i tid. Deilig når man lager compilations og trenger videoklipp. Husker ikke om det var sånn i 11..

Innbytte: Nå slipper du ventinga med statsene til en vilkårlig spiller. Rett på sak uten delay. Deilig.

Impact engine: Har funka utmerka for meg. Hatt mange kollisjoner og jeg kjenner det litt igjen fra Skate. Er mye mindre bekymra for at dette blir gamebreaker i ferdig produkt.

 

Ikke så bra:

Highlights: Like dårlig som 11. Viser bare noen av sjansene etter kampen..

Feiring: Når du scorer så zoomer kameraet så tett innpå spilleren som har scoret at du kan telle hårene i nesa hans. Nesten. Blir for tett og for uoversiktlig.

Keeperen: Virker litt tankeleser og har et par tvilsomme handlinger. Ellers bra.

 

Hele spillet virker som en oppgradert fifa 11, og det er ikke nødvendigvis en dårlig ting. Ny måte å spille på, og jeg har blitt bitt av basillen. Igjen. Roll on slutten av måneden!!

 

:thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: av 10 mulige

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, tar meg en runde eg også da etter 8 spilte kamper og 1 (ja ETT) jævla mål der eg har byttet på å være de ulike lagene.

 

Begynte på World Class vanskelighetsgrad og merket ikke det før eg skulle begynne på kamp nummer 4. De første kampene hadde eg knapt målsjangser i det hele tatt, pasningene mine fant nesten aldri medspillere og det ene skuddet eg hadde var så patetisk at det ikke er verdt å nevne noe videre.

 

Å det med å skulle takle motspillere er jo komplett umulig nå med dette "fancye" nye systemet til EA. Ikke noe mer holde inne O knappen for så å søke seg inn på spilleren og sette inn taklinger der det lar seg gjøre. Neida, nå må du enten få timet en sklitakling ellers så må du få timet inn en "O-takling" og går ikke da ja så kan du kysse motspilleren farvel og lykke til på reisen.

 

Eg skjønner hvorfor de har gjort det slik, og er godt muligt eg får taket på det etterhvert men nå når eg fortsatt er i Fifa 11 modus så var dette ikke så lett å sette seg inn i, og akuratt NÅ føles det som en skivebom. Greit det skal være så realistisk som mulig å vanskelig å takle men djebuz da. Virker nesten som AI'en "vet" hva eg tar meg til for uansett når eg slenger meg eller når eg takler (prøver) så snur bare AI'en seg noen grader å GÅR forbi....great.

 

Animasjoner, ting som sjer før kampene, menyene og alt det der ser sågar bedre ut nå enn i Fifa 11 men det skulle da bare også mangle. Men det gir en ekstra piff til hele spillet når ting ser såpass bra ut som det gjør nå.

 

Mye rart som skjedde i kampene type spillere får hjerneblødninger og eplepsi anfall utpå banen, men det er ingen vits å henge seg opp i nå siden dette er ting som blir fikset, kanskje ikke til fullversjonen kommer men etter 1-2mnd så skal slike ting være strøket fra listen.

 

Alt i alt, så er eg sånn passe fornøyd her eg sitter, men det er nok fordi taklingsystemet irriterte meg og at eg kun sitter med 1 fattig mål enda..Å bli rundspilt er frustrerende uansett hvem det er som gjør det. Skal gi mer demotid imårra og muligens på en annen tid av døgnet så får eg ting bedre til en akuratt nå. Men uansett gleder eg meg til det ferdige spillet kommer.

 

Eg gir spillet...kremt...demoen :love: :love: :love: :love: av 6 elsker smily'er

Lenke til kommentar

Bra skrevet Luna.

 

Det der med å holde inne O eller X og så bare takle på rett tidspunkt siden spilleren man kontrollerer søker inn på motstanderen som en varmesøkende rakett var noe jeg måtte venne meg fort av med. Har aldri følt meg så patetisk på lenge der motspilleren knapt gidder å finte før de har sendt meg ut over sidelinja og opp på seksjon 6 F på tribuna. Denne følelsen har jeg ikke hatt siden jeg prøvde å spille med bare manual... Tar nok litt tid å venne seg av med, den der, men skjønner at Fifa 11 var easy mode når det kom til det defensive. Her vil klinten skilles fra hveten ganske fort..

 

Andre ting jeg la merke til er at noen av spillerne mine kunne skru pasningene sine noe som jeg ikke har sett på 11. Xavi sendte flere pasninger hvor jeg tenkte "Hva faen, rett på motstanderen", men så skrudde den unna motspilleren og inn i beina til medspiller. Skal ta noen runder til etterhvert og se etter flere detaljer, men so far so good.

 

PS. Noen som vet forskjellen på contain og jockey? På meg føles de begge ganske like ut og jeg har ikke helt klart å skille mellom når jeg skal bruke hvilken... :roll:

Endret av Mister Gnu
Lenke til kommentar
PS. Noen som vet forskjellen på contain og jockey? På meg føles de begge ganske like ut og jeg har ikke helt klart å skille mellom når jeg skal bruke hvilken... :roll:

 

Står i hvert fall slik i FSB's guide til FIFA demoen:

Containing The Opposition

 

One of the new features added to the defensive side of FIFA 12 is Contain, which along with a few other elements make up Tactical Defending. It’s by far the most difficult new gameplay mechanic to master and finding the balance of where and when to use it, is crucial to its success. You activate Contain by pressing X or A when not in possession and your defender will then be in “Contain Mode”. You can then use the analogue stick to either close down or drop off the attacker.

 

To start with, try to get used to the feeling of being in “Contain Mode” as it does feel a little weird at first. Maniacally player switching between defenders as attacks build, won’t help this adjustment and this can throw you off track to begin with. There may even be a point where you think “why don’t I just use standard jockey (L2) all the time instead” and if that thought does cross your mind the chances are you’re using Contain in the wrong situations.

 

If the passing is moving around quickly then jockey (L2) will be better suited for defensive cover but if you need to hold someone up, or Ronaldo is running at you with verve then Contain is the best tool for the job. Contain is quite difficult to explain in written form as it’s all about feeling but when it clicks, you’ll know exactly where and when to deploy it, and how to strike that tactical balance.

 

Dette var hentet fra: http://fifasoccerblog.com/blog/the-fsb-guide-to-the-fifa-12-demo/

 

 

Noen som forresten vet når idag demoen kommer ut til PS3? Har ikke kommet på min PS3 Store så vidt jeg kan se :dontgetit:

Lenke til kommentar
PS. Noen som vet forskjellen på contain og jockey? På meg føles de begge ganske like ut og jeg har ikke helt klart å skille mellom når jeg skal bruke hvilken... :roll:

 

 

Noen som forresten vet når idag demoen kommer ut til PS3? Har ikke kommet på min PS3 Store så vidt jeg kan se :dontgetit:

så den er ikke kommet enda? sitter her og klarer ikke finne ..

Lenke til kommentar

Bergkamp finta er jo altfor lett hvis det bare er å dra sticken bakover. Ender sikkert opp med at all brukeren konstant.

 

Hjerpseth skriver sjøl på YouTube:

 

The "Bergkamp Flick" is by far one of the most difficult skills in the game. The controls are fairly simple, but it's very rare, because it can only be triggered in a specific situation. You need to have a player behind you, close enough to give you pressure, and the ball has to be at the perfect height. Timing is also very important.
Lenke til kommentar

Veldig bra demo. Kommer til å ta en stund før jeg blir vandt til det nye taklingssystemet. Ble mye taklinger av luft for å si det sånn. :p

 

Sånn som jeg ser det så virker det som contain brukes når man vil skjerme mann, og kanskje få hjelp av en 2. forsvarer, mens jockey brukes når jeg vil inn og takle. Når jeg prøver å takle mens jeg er i contain så blir det i alle fall bare bom til nå.

 

Spillet virker også en del "tregere" enn 11, og dette er et veldig bra tegn. Man har mye bedre tid her, og det tok en stund før jeg begynte å score regelmessig, siden jeg gav bort ballen altfor lett i starten.

 

Har også blitt en del lette feilpasninger, så vet ikke om de har endret noe med pasningssystemet. Gjennombruddspasninger går ofte i helt andre retninger enn der jeg peker.

 

Har også blitt mange trilleballer til motstanderens keeper når jeg skal skyte, men usedvanlig deilig å se harde markkrypere gå i mål.

Lenke til kommentar

Det eneste som var forandret fra forrige gang jeg lagde US-account var at jeg trengte en ekte USA-adresse nå, men det ordnet seg etter et raskt New York-leilighetsøk på google. :blush:

 

Jeg spilte 2 - 3 kamper i går, og rundt 5 i dag.

 

Forsvarsystemet er jo definitivt en god del vanskeligere nå. Jeg sliter iallfall enormt med å sette inn taklinger på riktig tid, og Walcott (Jeg spiller hovedsaklig mot Arsenal) danser forbi spillerne mine ettersom de bommer på taklingene. Det skal dog sies at når man treffer med taklingene her, så føles det som om man setter en ekte takling. Jeg er svært optimistisk på at det kommer til å være et enormt skille mellom de gode og de mindre gode i 12, men vi får se. Jeg spiller på World Class for øyeblikket, og synes det er helt greit å drible vekk AI med Messi. Dro blant annet Zidane/360/Le Roulette (kjært barn har mange navn) på AI et par ganger. Det var betydelig vanskeligere å få til (på AI) i FIFA 11. Messi føles også som Messi. Jeg kan rykke forbi forsvarere, løpe med ballen tett opp i mot dem, og finte borte spillere bare med venstre spaken. Hvis det ikke finnes en "oppskrift" til FIFA 12, så tror jeg det skal bli ordentlig gøy. Forresten, den nye "scoop turn" er jo helt fantastisk. Jeg gleder meg til å leke med den online. "Precision dribble" må jeg nok bli litt vant til før jeg får fullt utnytte av det, men jeg har allerede kommet meg ut av et par trange situasjoner med den. Det aller morsomte med FIFA 12 er jo at det virker som om du bokstavelig talt kan finte noen i pølsebua. Fintene føles også mer realistiske. Koser meg. Det føles også ut som om du kan score fra overalt i FIFA 12, selv om jeg faktisk ikke har scoret enda, haha.

 

Litt uoversiktlig, men jaja. Bare jeg får inn avslutningene, så skal det her bli bra. Jeg har stort sett grei kontroll på World Class AI i forsvar til tross for at jeg ikke kan takle, så de fleste av kampene mine ender med straffer.

Lenke til kommentar

Spilt et par kamper til i dag og følelsen begynner å sitte. Slår OM/Dortmund som oftest unntatt hvis jeg mister hodet og blir stressa og begynner å jage dem når jeg forsvarer. Da går det galt. Fort.

Contain begynner å demre for meg, men jeg har mye igjen på angrepsspillet. Klarer ikke å venne meg til at jeg skal utfordre forsvarere for så å drible dem, men på kontringer har jeg begynt å bli møhe farlig.

 

Skal se om jeg skal bytte om og spille som Dortmund mot Barca før jeg oppjusterer til World Class etterpå..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...