Gå til innhold

Mer skatt for barnløse? Mindre skatt for singles?


  

60 stemmer

  1. 1. Bør barnløse skattes tyngre?

    • Ja
      5
    • Nei
      55
  2. 2. Bør de med partner skattes tyngre?

    • Ja
      2
    • Nei
      26


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er fortsatt et stort sprang fra 5 ttil 10. I tillegg bor ikke alle i Oslo. I tillegg så er det ikke slik at skolene er så mye dårligere der. Elevenes sosiale bakgrunn betyr mer...

Sier hvem, aftenposten?

 

Selvfølgelig betyr det noe at eleven går til en elendig skole på østkanten. Ta en titt på skoleundersøkelsene så vil du se at skoler på østkanten får rundt 2.2-3.0 på nasjonale prøver, mens gode skoler får 4.0-4.5. Går en elev på en dårlig skole så vil han bli demotivert og siden han er best i klassen vil ikke føle noe motivasjon til å jobbe. I tilegg lærer man mindre når mesteparten av timen går til bråk og tull. Jeg kan tenke meg at de andre elevene vil overføre sine verdier til ungen min.

 

Og nei, ikke alle bor i Oslo. Men sammenligningen min for leiepriser og bolig var for Oslo. Skulle jeg ha bodd i Norge, ville jeg ikke ha bodd et annet sted fordi Oslo er det eneste stedet du kan bade i havet. Oslo er det eneste stedet hvor en del mennesker bor. Oslo er det lettere å bli kjent med folk jeg har lyst til å bli kjent med og alle jeg kjenner i Norge bor i Oslo. Men jeg synes også Oslo er for liten.

 

Og ja, det er et stort sprang fra 5 til 10 millioner kroner. Men lånesummen min var for en bolig til 5 millioner kroner, ikke 10 millioner.

Lenke til kommentar

Har du barn så bør du helst bo i et hus. Et hus i Oslo koster rundt 5-10 millioner kroner.

 

La oss si man kjøper et rekkehus for 5 millioner kroner, så må man betale ca 25000 kroner i måneden om man har 500K i egenkapital. Barn koster ca 50K per barn. Så da koster det rundt 100K kroner om man har 2 barn. Totalt sett blir dette rundt 350 - 400K. De som er single par trenger ikke et like stort hus og de vil ikke ha de 100K ekstra kostnadene. Altså, de har rundt 150-250K i kostnader. Det er mye penger iforholdtil de som er single. Det er flere utgifter ved å ha barn og derfor skal de ha lavere skatter. I Norge får man subsidier om man får barn, og det støtter jeg.

 

Hvorfor i alle dager bør man ha et hus til 5-10 milloner når man har barn? Det er pølsevev. Det er isåfall for egen del at man ønsker å bruke såpass mye penger på huset.

 

Men det er sant at det er billigere og mer praktisk å ikke ha barn, i tilegg til direkte ting så har det endel indirekte virkninger på livet ditt, det erfeks vanskeligere å klare seg uten bil, man mister fleksibilitet og det minsker sannsynligvis inntekten din (mindre diponibel for uventet overtid osv)

 

AtW

Har du planer om å sende barnet ditt til en dårlig skole på østkanten? Skal du ha et hus og skal du ha det i et ok skoledistrikt så må du betale rundt 5 millioner kroner.

 

Og skal man ha en villa på 1000 kvadrat på vestkanten, så må man betale enda mer. Det er ganske mange andre måter å få et ok skole disktrikt enn å ha en større enebolig på vestkanten i oslo.

 

AtW

Lenke til kommentar

I prinsippet så ser eg ingenting i vegen for at dei som bidrar i samfunnet kan få mindre skatt en dei som ikkje bidrar.

 

Noreg treng fleire born så det å gje skattelette til småbornsforeldre er ikkje ein så dum idé.

 

Men, det er viktig at det ikkje blir diskriminering mellom dei som har barn og dei som ikkje har barn.

 

Dei som ikkje har/får barn bør då få andre muligheiter til å bidra til fellesskapet på utan å ende opp med å få ekstraskatt på grunn av at ein ikkje er i stand til å få born.

 

Verneplikt enten i militær eller sivil tjeneste burde gi ein tilsvarande skattelette. Er vel i utganspunktet ikkje så stor forskjell på om ein gut er eit år i forsvaret eller ei jente bruker ca eit år på å få og ta seg av ein unge?

 

Slik som det er i dag så er det ein personleg fordel dersom du klarer å unngå militærtjensten, blir fort ferdig med utdanninga og kjem deg inn i arbeidslivet eit år før dei som har avtjent verneplikta. Dersom dei då i tillegg ventar lenge eller ikkje får born i det heiletatt så har då vedkommande fått meir av samfunnet en han/ho har gitt tilbake.

 

Det skal ikkje være slik at den som tar på seg å bidra til samfunnet skal straffast for dette.

Lenke til kommentar

Så at elevene kommer fra en lite heldig sosioøkonomisk bakgrunn har ingenting å si?

 

Jeghar jobbet som lærer, både på gode og dårlige skoler, jeg merker større forskjeller på elevene enn på lærerne mello de forskjellige skolene...

Det er ikke lærerene som er problemet. Det finnes mange gode lærere på østkanten. Det er elevene som er problemet. På en dårlig skole vil de andre elevene føre til at ungen min blir dårlig. Hvor lett er det å undervise for en lærer om mesteparten av undervisningen går til tull og bråk? Hvor motivert blir en god elev når det ikke er sosialt akseptert å jobbe og alle er elendige. Er det ikke en risiko for at den eleven blir som de andre elevene etterhvert.

 

ATWindsor: 5 millioner kjøper ikke deg en stor enebolig på vestkanten, men en lite rekkehus. Skal du ha en rimlig stor (200-300 kvm) enebolig på vestkanten så koster det rundt 10-15 millioner kroner.

 

Og ja Oslo er et av de få stedene du kan bade i havet igjennom mesteparten av sommeren. Andre steder i Norge er det generelt veldig kaldt fordi det er så åpent. Det er ikke mye bading i Bergen f.eks. og enda mindre i Trondheim. Selvfølgelig er det fine dager, men det er langt bedre i Oslo.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Så at elevene kommer fra en lite heldig sosioøkonomisk bakgrunn har ingenting å si?

 

Jeghar jobbet som lærer, både på gode og dårlige skoler, jeg merker større forskjeller på elevene enn på lærerne mello de forskjellige skolene...

Det er ikke lærerene som er problemet. Det finnes mange gode lærere på østkanten. Det er elevene som er problemet. På en dårlig skole vil de andre elevene føre til at ungen min blir dårlig. Hvor lett er det å undervise for en lærer om mesteparten av undervisningen går til tull og bråk? Hvor motivert blir en god elev når det ikke er sosialt akseptert å jobbe og alle er elendige. Er det ikke en risiko for at den eleven blir som de andre elevene etterhvert.

 

ATWindsor: 5 millioner kjøper ikke deg en stor enebolig på vestkanten, men en lite rekkehus. Skal du ha en rimlig stor (200-300 kvm) enebolig på vestkanten så koster det rundt 10-15 millioner kroner.

 

Og ja Oslo er et av de få stedene du kan bade i havet. Andre steder i Norge er det generelt veldig kaldt fordi det er så åpent. Det er ikke mye bading i Bergen f.eks. og enda mindre i Trondheim. Selvfølgelig er det fine dager, men det er langt bedre i Oslo.

 

Poenget er ikke hva det koster, poenget er din bruk av ordet bør. Er det virkelig noen dekning for at barn trenger en enebolig for å ha ok oppvekstvilkår?

 

Hva med hele sørlandet?

 

AtW

Lenke til kommentar

Poenget er ikke hva det koster, poenget er din bruk av ordet bør. Er det virkelig noen dekning for at barn trenger en enebolig for å ha ok oppvekstvilkår?

 

Hva med hele sørlandet?

 

AtW

Jeg mener at en unge bør bo i et rekkehus. Det er best om en unge kan gå ut og leke i hagen. Hvis det ikke er nødvendig, mener jeg at man helst skal ha hage og et bilfritt område når man har unger.

 

Det er kaldere på mesteparten av sørlandet også, men ikke så mye. Men tenk på størrelsen av byene. Kristiansand har 80000 innbyggere og Stavanger har 120000 innbyggere, men der er det kaldere i havet.

 

Oslo er den største byen i Norge. De har et av de beste badetemperaturene, men de er akkuratt på grensen. Hadde det vært noe kaldere så tror jeg ikke mange hadde badet. Oslo har også mer forskjellige folk, så det er lettere å bli kjent med folk man passer med. Oslo er også mer sentralt iforholdtil reise.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

 

Det er forskjell på utdanning og intelligens.

Ja, men det er som oftest en sammenheng mellom utdanning og intelligens. Utdanning øker nemlig intelligens samt kunnskap. Dette er ting du trenger for å kunne argumentere og diskutere saklig med relevant innhold.

 

Siden du insinuerer at du både har god utdannelse og høy intelligens kan du sikkert hoste opp noen kilder som bekrefter at utdanning øker intelligens?

Lenke til kommentar

 

Det er forskjell på utdanning og intelligens.

Ja, men det er som oftest en sammenheng mellom utdanning og intelligens. Utdanning øker nemlig intelligens samt kunnskap. Dette er ting du trenger for å kunne argumentere og diskutere saklig med relevant innhold.

 

Siden du insinuerer at du både har god utdannelse og høy intelligens kan du sikkert hoste opp noen kilder som bekrefter at utdanning øker intelligens?

 

Værsågod, smarting.

 

http://www.google.com/books?hl=no&lr=&id=-ukYT7NHdCsC&oi=fnd&pg=PA215&dq=education+iq&ots=-s3hNPBpLW&sig=CYSTbObwDqIDH-SYlfZ_oQtZxgQ#v=onepage&q=education%20iq&f=false

Lenke til kommentar

Poenget er ikke hva det koster, poenget er din bruk av ordet bør. Er det virkelig noen dekning for at barn trenger en enebolig for å ha ok oppvekstvilkår?

 

Hva med hele sørlandet?

 

AtW

Jeg mener at en unge bør bo i et rekkehus. Det er best om en unge kan gå ut og leke i hagen. Hvis det ikke er nødvendig, mener jeg at man helst skal ha hage og et bilfritt område når man har unger.

 

Det er kaldere på mesteparten av sørlandet også, men ikke så mye. Men tenk på størrelsen av byene. Kristiansand har 80000 innbyggere og Stavanger har 120000 innbyggere, men der er det kaldere i havet.

 

Oslo er den største byen i Norge. De har et av de beste badetemperaturene, men de er akkuratt på grensen. Hadde det vært noe kaldere så tror jeg ikke mange hadde badet. Oslo har også mer forskjellige folk, så det er lettere å bli kjent med folk man passer med. Oslo er også mer sentralt iforholdtil reise.

 

Jeg vil ikke regne stavanger som endel av sørlandskysten. Det jeg har sett tyder på at sørlandskysten har omtrent samme badetemperaturer som oslofjorden. Påstanden din var forøvrig at "oslo er det eneste stedet du kan bade i havet", ikke "oslo er stedet man flest dager av året kan bade i havet og samtidig er en større by".

 

Det er gjerne uteområder tilknyttet andre boliger også, det er ganske få leiligheter der alt som er i området er betong og asfalt.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg vil ikke regne stavanger som endel av sørlandskysten. Det jeg har sett tyder på at sørlandskysten har omtrent samme badetemperaturer som oslofjorden. Påstanden din var forøvrig at "oslo er det eneste stedet du kan bade i havet", ikke "oslo er stedet man flest dager av året kan bade i havet og samtidig er en større by".

 

Det er gjerne uteområder tilknyttet andre boliger også, det er ganske få leiligheter der alt som er i området er betong og asfalt.

 

AtW

Jeg overdrev noe... Men Oslo har et bedre badeklima enn de fleste steder i Norge. De som bor i Trondheim bader ikke mye.

 

Og ja det er uteområder for leiligheter også, men er man en barnefamilie har man lyst til å bo i et rekkehus eller en enebolig. Faktisk kan rekkehus være bedre enn en enebolig fordi man blir lettere kjent med folk. Men leiligheter har jeg liten tro på for en barnefamilie. Har man ikke råd til noe bedre må man takke seg til en leilighet, men rekkehus er bedre. Hvis f.eks. ungen har noen venner over, så kan man i et rekkehus gå rett ut av døra og leke, mens i en leilighet må man gå ned trappene og over til lekeområdet. I en leilighet så vil barna være mye mer inne.

Lenke til kommentar

Verneplikt enten i militær eller sivil tjeneste burde gi ein tilsvarande skattelette. Er vel i utganspunktet ikkje så stor forskjell på om ein gut er eit år i forsvaret eller ei jente bruker ca eit år på å få og ta seg av ein unge?

 

Hvis de to situasjonene var noe i nærheten av sammenlignbare hadde du kanskje hatt et poeng. Men man bruker ikke 'cirka ett år på å få og ta seg av en unge'. Du har en lovpålagt plikt til å ta avgjørelser på vegne av dette barnet i 18 år. Plikt til å forsørge barnet har du også, og de fleste av oss andre i samfunnet ser det som en stor fordel om du oppdrar dine barn. Så hvor får du ett år fra?

Lenke til kommentar

Verneplikt enten i militær eller sivil tjeneste burde gi ein tilsvarande skattelette. Er vel i utganspunktet ikkje så stor forskjell på om ein gut er eit år i forsvaret eller ei jente bruker ca eit år på å få og ta seg av ein unge?

 

Hvis de to situasjonene var noe i nærheten av sammenlignbare hadde du kanskje hatt et poeng. Men man bruker ikke 'cirka ett år på å få og ta seg av en unge'. Du har en lovpålagt plikt til å ta avgjørelser på vegne av dette barnet i 18 år. Plikt til å forsørge barnet har du også, og de fleste av oss andre i samfunnet ser det som en stor fordel om du oppdrar dine barn. Så hvor får du ett år fra?

 

Ja dette var litt dårlig formulert frå min side.

Tenkte meir på at det blir ca eit år der ei kvinne ikkje vil være jobb, då med tanke på slutten av svangerskapet og frem til ungen er stor nok til å være i barnehage. Når ungen kan være i barnehage er det også mogleg for bornefaren å gjere ein del av jobben.

Mykje på samme måte som at verneplikta tar eit år av livet ditt der du ikkje kan gjere det du vil og at du må være klar til tre innigjen i militær rolle til du fyller 55 år.

 

Heilt likt blir det sjølvsagt ikkje, men eg meiner at all slik aktivitet der du gir av di eiga fritid for å støtte samfunnet burde få uttelling for dette ved f.eks lavere skatter.

Speler sånn sett ikkje så stor rolle om du avtjener verneplikt, får born, er frivillig i røde kors eller kva det en no er du velger å gjere for samfunnet.

Lenke til kommentar

Når ble muligheten til å bade i havet relevant til om et hus er boendes i eller ei? Forøvrig så går det fint å bade i havet i Stavanger. Det er bare ikke like behagelig hele året ;)

 

Og forøvrig så betaler vel single mer til fellesskapet uansett i form av f.eks. kommunale avgifter.

Og våre skattepenger går tross alt til tjenester som vi (eller de ikke-eksisterende barna våre) ikke tar i bruk.

 

Enslige betaler like mye som par for å varme opp hus og leiligheter (forutsett samme størrelse). Innkjøp av bil og andre ting er ikke billigere for enslige, og ingen kan si at å holde ett barn tar opp 100% av inntekten til den ene parten i parforholdene - isåfall tjener den personen tragisk lite penger.

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Verneplikt enten i militær eller sivil tjeneste burde gi ein tilsvarande skattelette. Er vel i utganspunktet ikkje så stor forskjell på om ein gut er eit år i forsvaret eller ei jente bruker ca eit år på å få og ta seg av ein unge?

 

Hvis de to situasjonene var noe i nærheten av sammenlignbare hadde du kanskje hatt et poeng. Men man bruker ikke 'cirka ett år på å få og ta seg av en unge'. Du har en lovpålagt plikt til å ta avgjørelser på vegne av dette barnet i 18 år. Plikt til å forsørge barnet har du også, og de fleste av oss andre i samfunnet ser det som en stor fordel om du oppdrar dine barn. Så hvor får du ett år fra?

 

Ja dette var litt dårlig formulert frå min side.

Tenkte meir på at det blir ca eit år der ei kvinne ikkje vil være jobb, då med tanke på slutten av svangerskapet og frem til ungen er stor nok til å være i barnehage. Når ungen kan være i barnehage er det også mogleg for bornefaren å gjere ein del av jobben.

 

Tar du da også i betraktning det at svært mange kvinner samtidig ender opp med å føle seg nødt til å gå ned i stilling for å få dagen til å gå rundt?

 

Mykje på samme måte som at verneplikta tar eit år av livet ditt der du ikkje kan gjere det du vil og at du må være klar til tre innigjen i militær rolle til du fyller 55 år.

 

Førstegangstjenesten tar ett år av livet ditt - forutsatt at du blir trukket ut. Vernepliktig er du til du fyller 44 (vpl § 3). Sjansene for å bli utskrevet til HV-tjeneste er dog minimal, selv for de som blir trukket ut til førstegangstjeneste. Situasjonene er med andre ord på dette punkt langt fra sammenlignbare.

 

Heilt likt blir det sjølvsagt ikkje, men eg meiner at all slik aktivitet der du gir av di eiga fritid for å støtte samfunnet burde få uttelling for dette ved f.eks lavere skatter.

Speler sånn sett ikkje så stor rolle om du avtjener verneplikt, får born, er frivillig i røde kors eller kva det en no er du velger å gjere for samfunnet.

 

Hvem skal avgjøre om du gjør noe 'for samfunnet' eller for deg selv? Jeg har ennå til gode å oppleve noen som får barn for samfunnets skyld...

Lenke til kommentar
Mykje på samme måte som at verneplikta tar eit år av livet ditt der du ikkje kan gjere det du vil og at du må være klar til tre innigjen i militær rolle til du fyller 55 år.

 

Førstegangstjenesten tar ett år av livet ditt - forutsatt at du blir trukket ut. Vernepliktig er du til du fyller 44 (vpl § 3). Sjansene for å bli utskrevet til HV-tjeneste er dog minimal, selv for de som blir trukket ut til førstegangstjeneste. Situasjonene er med andre ord på dette punkt langt fra sammenlignbare.

 

Heilt likt blir det sjølvsagt ikkje, men eg meiner at all slik aktivitet der du gir av di eiga fritid for å støtte samfunnet burde få uttelling for dette ved f.eks lavere skatter.

Speler sånn sett ikkje så stor rolle om du avtjener verneplikt, får born, er frivillig i røde kors eller kva det en no er du velger å gjere for samfunnet.

 

Hvem skal avgjøre om du gjør noe 'for samfunnet' eller for deg selv? Jeg har ennå til gode å oppleve noen som får barn for samfunnets skyld...

 

Woohoo, da vant jeg tydligvis jackpotten i den sammenhengen :)

 

Nei, det er jo avogtil noen som argumenterer med at man bør få barn fordi det er det beste for samfunnet, om man presser de litt så medgår de alltid (selvfølgelig) at de ikke fikk barn for å tjene samfunnet. Det er så omfattende valg, og samfunnsnytten er såpass diffus at det i de fleste tilfeller vil være en minimal faktor.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...