Gå til innhold

Mer skatt for barnløse? Mindre skatt for singles?


  

60 stemmer

  1. 1. Bør barnløse skattes tyngre?

    • Ja
      5
    • Nei
      55
  2. 2. Bør de med partner skattes tyngre?

    • Ja
      2
    • Nei
      26


Anbefalte innlegg

For de som først får barn er det helt greit med pengestøtte. Det er i realiteten en støtte til barna, og ikke foreldrene. På samme måte som utdanning, gratis tannlege og bostipend. Dvs. det er likt for oss alle som vokser opp i Norge. Vi ønsker at alle skal vokse opp sunne, friske og kunnskapsrike, slik at de kan gi tilbake til samfunnet og mer til.

Joda, men ikke om de ikke behøver det. Har de god råd, stabil økonomi, så trenger man ikke å smøre smør på flesk.

 

 

Greit å ta penger fra barnløse og gi til barneforeldre?

 

I don't think so

Er forsåvidt enig. Men dette er fordi ikke alle har like god råd. Det er ingen fast profil for dette. De som svømmer i penger kan godt betale til de som desperat svømmer etter penger.

 

 

Verda vil på eit tidspunkt møte problemer med overbefolkning, så eg ser ikkje noko poeng i å straffe dei som ikkje får born.

Det tviler jeg på.

Det er et faktum at det er for mange på kloden. Det er noe av grunnen til fattigdom (så vidt jeg vet). Og man trenger ihvertfall ikke større befolkning akkurat.

 

 

global oppvarming

Jeg fryser ræva av meg her.
Ja, men forurensning fører ikke bare til oppvarming. Blir litt irritert når folk blånekter på at det er en miljøkrise, når de ikke vet noen ting om det. Det er forskere som sier dette, det har blitt sagt i rundt 30 år. Jeg tror ikke det er gale forskere som innbiller seg ting. En av tingene global oppvarming fører til er at golfstrømmen går ut av kurs, noe som videre fører til at Norge fryser mer eller mindre til is. I tillegg er vel ustabilt vær en følge av det også. Jeg kan ikke så mye om dette, så skal ikke uttale meg så mye mer, men argumentet om at det er så kaldt holder ikke. Tror dette er en direkte følge av miljøendringene. Man skal ikke protestere så mye når man ikke vet følgene selv.

 

 

energimangel
Det er masse olje og thorium igjen.
Ja, for vår generasjon. I senere fremtid blir det tomt. Uansett trenger vi alternative energikilder. Fornybare energikilder! Synes staten er utrolig trege med dette. Solcellepanel er kanskje ikke det mest effektive, men det er grønn og gratis energi. Det gjør mye utslag. Flere hustander i verden får 50% av energien fra solcellepanel på taket. Andre fornybare energikilder som vannkraft og vindkraft burde også blitt tatt i bruk.

 

 

sult
Det produseres for lite mat. Produser mer!
Hvordan? Det er ikke bare til å knipse i fingrene. ;) Det trengs ressurser. Det blir i mange tilfeller mindre og mindre av dette.

 

 

drikkevannsmangel
Lag renseanlegg!
Er ikke sikkert det er så enkelt.

 

 

Om noe burde det strebes mot en global ett-barns-politikk.

Du ønsker kinesiske tilstander i Norge?

Det hadde vært helt annerledes i Norge hvis vi hadde ett-barns-politikk. I Kina legger vel mange barnet i skogen hvis det ikke er en gutt. Kan ikke forestille meg at dette hadde skjedd i Norge. Man har en helt annen kultur. Forøvrig mener jeg ett-barns-politikk er galt. Det går for mye ut over friheten til folk. Selv om det burde vært slik, så trenger det ikke å være det rette. Tre-barns-politikk hadde vært bedre.

 

 

Det er forskjell på utdanning og intelligens.

Ja, men det er som oftest en sammenheng mellom utdanning og intelligens. Utdanning øker nemlig intelligens samt kunnskap. Dette er ting du trenger for å kunne argumentere og diskutere saklig med relevant innhold.

 

 

Jo, det er absolutt det. Greit å ta fra rike og gi til de som ikke er rike, også. Men først og fremst er det greit å betale inn til et felles system som kan benytte ressursene mer effektiv og bedre organisert enn enkeltindivider vil klare. Samtidig som det hindrer at grådige individer samler opp alt de kan for seg selv.

 

Jeg skjønner at du vil leve i et samfunn hvor du betaler null skatt mens du gir faen i hvordan resten av verden har det, men jeg liker stort sett det systemet vi har i Norge nå.

Tror du at alle som ikke har barn har god råd? Isåfall tror du grundig feil. Kan ikke se at han har skrevet at han vil ha null skatt. Dette er heller ikke mulig. Men, man har godt med skatt i Norge og tror ikke man behøver så fryktelig mye mer. Endret av StianAarskaug (S10QaN)
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Joda, men ikke om de ikke behøver det. Har de god råd, stabil økonomi, så trenger man ikke å smøre smør på flesk.

Foreldre med god råd får ikke spesielt mye støtte. De får barnetrygd + fradrag for utgifter til barnepass. Samt subsidieringen som finnes av barnehageplasser og skoleplasser. De direkte ytelsene er derimot betydelig mindre enn for de med dårlig råd. Men i det store og det hele ganske likt ettersom subsidiene er like, og jeg har i hvert fall ikke lyst til å endre på sistnevnte.

 

Det er et faktum at det er for mange på kloden. Det er noe av grunnen til fattigdom (så vidt jeg vet). Og man trenger ihvertfall ikke større befolkning akkurat.

Korrupte ledere med private kontoer antar jeg at har minst like mye å si...

 

Er ikke sikkert det er så enkelt.

Det er norske firmaer som lager drikkevannn av saltvann i andre deler av verden.

 

Det hadde vært helt annerledes i Norge hvis vi hadde ett-barns-politikk. I Kina legger vel mange barnet i skogen hvis det ikke er en gutt. Kan ikke forestille meg at dette hadde skjedd i Norge. Man har en helt annen kultur. Forøvrig mener jeg ett-barns-politikk er galt. Det går for mye ut over friheten til folk. Selv om det burde vært slik, så trenger det ikke å være det rette. Tre-barns-politikk hadde vært bedre.

Kina sliter nå med effekten av 1 barns-politikken ettersom de nå står ovenfor en VIRKELIG TSUNAMI av en eldrebølge...

 

Tror du at alle som ikke har barn har god råd? Isåfall tror du grundig feil.

Det sier seg jo selv, men de slipper noen utgifter...

 

Kan ikke se at han har skrevet at han vil ha null skatt. Dette er heller ikke mulig. Men, man har godt med skatt i Norge og tror ikke man behøver så fryktelig mye mer.

Se over PRS-kategorien, han er antagelig den som har startet flest tråder der i det siste. Som regel om hvor forferdelig stat og skatt, sånn forenklet sett. Det samme gjelder for denne tråden. Det retoriske poenget er at straffeskatt er urettferdig og det mener han at vi har nå også.

Lenke til kommentar

For noe tull! Når du studerer så koster det ca 90K i året om du ikke jobber. Jobber du kvelder, helger og i feriene som du hevder her. Så vil du tjene penger. Utgifter for en student er faktisk veldig lave. Er du en student kan du leie en hybel for 3000-4000 kroner i måneden. Er du et par kan du leie en leilighet for 6000 - 8000 kroner. Men da har du dobbel inntekt. Uansett, studenter betaler ikke skatt om de ikke jobber ekstra. Dette er snakk om etablerte par uten barn. Har du barn så bør du helst bo i et hus. Et hus i Oslo koster rundt 5-10 millioner kroner.

 

La oss si man kjøper et rekkehus for 5 millioner kroner, så må man betale ca 25000 kroner i måneden om man har 500K i egenkapital. Barn koster ca 50K per barn. Så da koster det rundt 100K kroner om man har 2 barn. Totalt sett blir dette rundt 350 - 400K. De som er single par trenger ikke et like stort hus og de vil ikke ha de 100K ekstra kostnadene. Altså, de har rundt 150-250K i kostnader. Det er mye penger iforholdtil de som er single. Det er flere utgifter ved å ha barn og derfor skal de ha lavere skatter. I Norge får man subsidier om man får barn, og det støtter jeg.

Når du studerer har du gjerne lån på studiene, bil og i verste fall bolig. Jeg vil si at 3000-4000 NOK er en heller god pris, og at 3500-5000 NOK er et mer realistisk tall (gjennomsnittlig). Jeg sier ikke at alle familier har god råd, men at det variere. Det finnes familier med barn som har god råd, og ikke har hoppet inn i boligmarkedet enda. De som derimot har dårlig råd kunne blitt støttet av staten, det har jeg ingenting imot. Men å ta fra folk som ikke har unger blir litt feil, med mindre de har en ganske god inntekt.

 

Nei det gjør vi ikke. Du bor i Norge! Og Norge kan få samme problemet om dere får det som dere vil. I dag er det straffeskatt for de som ikke får barn. Ikke direkte men indirekte.

Den er grei, men jeg kan ikke uttale meg om andre land. Det jeg sier blir med fokus på Norge. ;)

 

 

Det bør vel kanskje nevnes at Norge er en av de landene som kommer nærmest reproduksjon av befolkning, i Europa, vi ligger på 1,9.

 

Jeg synes forøvrig at støtten til småbarnsforeldre i Norge er god, også til studentforeldrene, selv om somrene uten lånekassen fremdeles er et problem. Men jeg synes ikke det er noe poeng eller riktig å omfordele ytterligere fra de uten barn til de med barn.

Nå er det vel vanlig med 4 barn. Jeg synes dette er mye. Hadde ikke gjort noe å få senket dette til kanskje 3 eller 2, altså med tanke på populasjonstallet.

 

Jeg synes egentlig det er greit at man ikke får penger om sommeren, selv om jeg skulle ønsket det. Jeg blir nødt til å jobbe i hele sommer, og de pengene går til mat og slikt, i motsetning til før. Men det er egentlig fair, pengene fra lånekassen er jo i sammenheng med utdanning.

Lenke til kommentar

Det er et faktum at det er for mange på kloden. Det er noe av grunnen til fattigdom (så vidt jeg vet). Og man trenger ihvertfall ikke større befolkning akkurat.

Langt ifra. Fattigdom kommer av korrupte systemer som ikke fungerer. Enten så er de overregulerte og har man suksess så blir det tatt fra deg som i sosialistike systemer, eller så mangler de kontroll som i Somalia. Hadde det vært matmangel på grunn av for mange mennesker, så ville langt større områder enn i dag blitt brukt til matproduksjon.

 

I Kina legger vel mange barnet i skogen hvis det ikke er en gutt.

Har du noen gang vært i Kina? Og hvis du spør. Jeg er i Kina nå! De er vanlige mennesker og det må bare være de i landsbyer som vil gjøre noe slikt. Uansett, jeg ser ikke hvorfor det skulle hjepe om Norge reduserte befolkningen sin. Overbefolkningsproblemene er i Afrikanske land, og det beste vi kan gjøre for å hindre spredning vil være å redusere asylinnvandringen.

Lenke til kommentar

Når du studerer har du gjerne lån på studiene, bil og i verste fall bolig. Jeg vil si at 3000-4000 NOK er en heller god pris, og at 3500-5000 NOK er et mer realistisk tall (gjennomsnittlig). Jeg sier ikke at alle familier har god råd, men at det variere. Det finnes familier med barn som har god råd, og ikke har hoppet inn i boligmarkedet enda. De som derimot har dårlig råd kunne blitt støttet av staten, det har jeg ingenting imot. Men å ta fra folk som ikke har unger blir litt feil, med mindre de har en ganske god inntekt.

Nei, når du studerer så trenger du ikke å betale tilbake en krone. Og hvis du skaffer deg bolig/bil mens du studerer og ikke har råd til å betale tilbake så er du en idiot, så jeg har ikke mye sympati. I Oslo er nok 3500- 5000 mer realistisk. Men det er god kvalitet. Jeg fant boliger i Trondheim for 2200 kroner. Og jeg fant en bolig med høy kvalitet for 3000 kroner.

 

Og det er lignende uansett inntektsnivå. Om familien tjener 300K etter skatt, så vil det bi dyrere å få barn. Hvis familien tjener 600K etter skatt så vil det forsatt være dyrere å få barn. Min mening er at alle skal bli støttes om de får barn, fordi det er dyrere og vi trenger folk til å få barn i Norge.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Nå er det vel vanlig med 4 barn. Jeg synes dette er mye. Hadde ikke gjort noe å få senket dette til kanskje 3 eller 2, altså med tanke på populasjonstallet.

Hvor er det vanlig med 4 barn? Dvs, det er mulig at median og modus kan peke i den retningen, det vet jeg ikke ettersom jeg ikke har sett grunnlaget for statistikken, men faktum er at norske kvinner får 1,9 barn i gjennomsnitt.

 

Jeg synes egentlig det er greit at man ikke får penger om sommeren, selv om jeg skulle ønsket det. Jeg blir nødt til å jobbe i hele sommer, og de pengene går til mat og slikt, i motsetning til før. Men det er egentlig fair, pengene fra lånekassen er jo i sammenheng med utdanning.

Jeg synes også det er helt greit at man som barnløs student ikke får penger om sommeren. Men tro meg, den kabalen blir veldig mye vanskelig å få til å gå opp, ettersom barna, heldigvis, har lovpålagt fri fra barnehagen i 3 uker om sommeren. I mange kommuner så er dette regulert på at alle barnehagene stenger i juli måned. Det er lett å skaffe seg sommerjobb når man ikke kan jobbe de midterste 4 ukene av 6-8 ukers sommerferie...

Lenke til kommentar
felles system som kan benytte ressursene mer effektiv og bedre organisert enn enkeltindivider vil klare.

 

Nei, staten er meget ineffektiv.

 

Barneløse har langt færre utgifter enn par med barn. Dermed er det også naturlig at de som får barn betaler mindre skatt.

 

Uenig.

 

 

*Fjernet unødvendig personkommentar*

Endret av Rampage
Lenke til kommentar
I Norge får man subsidier om man får barn, og det støtter jeg.

 

Hva med de som er ufrivillig barnløse? De som faktisk VIL bidra med barn til fellesskapet. Synes du det er riktig at man skal ta penger fra lommene deres og gi de til barneforeldre? Er det ikke straff nok at de ikke klarer å få barn?

 

Jeg synes filosofien din er dypt umenneskelig!

Lenke til kommentar

Mer skatt for barnløse? Nei!

Mindre skatt for singles? Ja!

 

Det meste av samfunnet er tilrettelagt for par. Bolig, mat, reiser, m.m. så synes virkelig det er på tide noe gjøres for oss som bor alene. En mulighet er å heve minstefradraget for oss, slik at kjøpekraften nærmer seg tilsvarende en perosn som lever i parforhold.

Lenke til kommentar
I Norge får man subsidier om man får barn, og det støtter jeg.

 

Hva med de som er ufrivillig barnløse? De som faktisk VIL bidra med barn til fellesskapet. Synes du det er riktig at man skal ta penger fra lommene deres og gi de til barneforeldre? Er det ikke straff nok at de ikke klarer å få barn?

 

Jeg synes filosofien din er dypt umenneskelig!

Jeg kan godt lage et unntak for de som er ufrivilig barneløse om det er så viktig for deg. Altså, de kan ikke få barn på noen måte, ikke kunstig befruktning eller adopsjon.

Lenke til kommentar

Har du barn så bør du helst bo i et hus. Et hus i Oslo koster rundt 5-10 millioner kroner.

 

La oss si man kjøper et rekkehus for 5 millioner kroner, så må man betale ca 25000 kroner i måneden om man har 500K i egenkapital. Barn koster ca 50K per barn. Så da koster det rundt 100K kroner om man har 2 barn. Totalt sett blir dette rundt 350 - 400K. De som er single par trenger ikke et like stort hus og de vil ikke ha de 100K ekstra kostnadene. Altså, de har rundt 150-250K i kostnader. Det er mye penger iforholdtil de som er single. Det er flere utgifter ved å ha barn og derfor skal de ha lavere skatter. I Norge får man subsidier om man får barn, og det støtter jeg.

 

Hvorfor i alle dager bør man ha et hus til 5-10 milloner når man har barn? Det er pølsevev. Det er isåfall for egen del at man ønsker å bruke såpass mye penger på huset.

 

Men det er sant at det er billigere og mer praktisk å ikke ha barn, i tilegg til direkte ting så har det endel indirekte virkninger på livet ditt, det erfeks vanskeligere å klare seg uten bil, man mister fleksibilitet og det minsker sannsynligvis inntekten din (mindre diponibel for uventet overtid osv)

 

AtW

Lenke til kommentar

det er billigere og mer praktisk å ikke ha barn, i tilegg til direkte ting så har det endel indirekte virkninger på livet ditt, det erfeks vanskeligere å klare seg uten bil, man mister fleksibilitet og det minsker sannsynligvis inntekten din (mindre diponibel for uventet overtid osv)

 

Da kan man velge å ikke få barn, hvis dette er så viktig.

 

De som får barn gjør jo tross alt dette fordi de har LYST på barn! De vil heller ha barn og være litt fattigere enn å ikke ha barn og være litt rikere. Så hvilken rett har de til å ta andres pennger?

Lenke til kommentar

det er billigere og mer praktisk å ikke ha barn, i tilegg til direkte ting så har det endel indirekte virkninger på livet ditt, det erfeks vanskeligere å klare seg uten bil, man mister fleksibilitet og det minsker sannsynligvis inntekten din (mindre diponibel for uventet overtid osv)

 

Da kan man velge å ikke få barn, hvis dette er så viktig.

 

De som får barn gjør jo tross alt dette fordi de har LYST på barn! De vil heller ha barn og være litt fattigere enn å ikke ha barn og være litt rikere. Så hvilken rett har de til å ta andres pennger?

 

Jeg har ikke forfektet at barnløse skal få mere skatt, men at koster endel penger å få barn er hevet over enhver tvil.

 

AtW

Lenke til kommentar

Ja, det er jeg enig i. Mene penger er ikke alt.

Selfølgelig ikke, for å sette det litt på spissen, som barnløs får man jo knapt høre om annet enn hvor fantastisk det er å få barn, og hvor lamslått folk er over at man ikke har konkrete planer om å få et barn :) Så det kan jo spørres hvor mye mere insentiver folk trenger.

 

AtW

Lenke til kommentar

Uenig, og synes det er en dårlig ide. Hos mange er barnestøtte viktig for å få ting til å gå rundt, siden det å ha barn er en økt utgift.

 

 

Litt OT så synes jeg argumenteringen til ape i båt er litt feig. Han eller hun plukker ut enkeltsetninger fra et lengre innlegg og kommenterer det h*n vil, dette gjør at ting fort kommer ut av kontekst.

Lenke til kommentar

Har du barn så bør du helst bo i et hus. Et hus i Oslo koster rundt 5-10 millioner kroner.

 

La oss si man kjøper et rekkehus for 5 millioner kroner, så må man betale ca 25000 kroner i måneden om man har 500K i egenkapital. Barn koster ca 50K per barn. Så da koster det rundt 100K kroner om man har 2 barn. Totalt sett blir dette rundt 350 - 400K. De som er single par trenger ikke et like stort hus og de vil ikke ha de 100K ekstra kostnadene. Altså, de har rundt 150-250K i kostnader. Det er mye penger iforholdtil de som er single. Det er flere utgifter ved å ha barn og derfor skal de ha lavere skatter. I Norge får man subsidier om man får barn, og det støtter jeg.

 

Hvorfor i alle dager bør man ha et hus til 5-10 milloner når man har barn? Det er pølsevev. Det er isåfall for egen del at man ønsker å bruke såpass mye penger på huset.

 

Men det er sant at det er billigere og mer praktisk å ikke ha barn, i tilegg til direkte ting så har det endel indirekte virkninger på livet ditt, det erfeks vanskeligere å klare seg uten bil, man mister fleksibilitet og det minsker sannsynligvis inntekten din (mindre diponibel for uventet overtid osv)

 

AtW

Har du planer om å sende barnet ditt til en dårlig skole på østkanten? Skal du ha et hus og skal du ha det i et ok skoledistrikt så må du betale rundt 5 millioner kroner.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...