Gå til innhold

Jobb mer, betal mindre skatt


Anbefalte innlegg

Jeg kommer herved med et forslag om å snu skattesystemet på hodet. I stedet for at man betaler høyere prosentvis skatt jo mer man jobber, så skal man betale mindre. Man starter med en skatteprosent på 30% på første 100 000, så 25% skatt på neste 100 000, så 20% opp til 300 000, så 15% opp til 400 000, så 10% opp til 500 000, så 5% opp til 600 000, så skattefritt på all inntekt over dette.

 

Dette systemet ville gitt folk insentiver til å være produktive, i motsetning til i dag hvor det gis insentiver til latskap.

 

Enige?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så du vil at mye skal ha mer..

 

De som tjener bra skal tjene mer..

 

Dette var skikkelig logisk tankegang, not.'

 

 

Vet ikke hvordan det er på jobben din, men om jeg er 100% produktiv eller 50% produktiv så får jeg akkurat samme lønna, dvs jeg jobber ikke mot provisjon.

 

 

Hvorfor mener du at dette skal være bedre enn dagens system? Det med produktivitet har jeg allerede forklart at ikke har noe å si for de fleste, så hva vil du da oppnå?

 

At enda flere mennesker skal ta høyere utdannelse?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg kommer herved med et forslag om å snu skattesystemet på hodet. I stedet for at man betaler høyere prosentvis skatt jo mer man jobber, så skal man betale mindre. Man starter med en skatteprosent på 30% på første 100 000, så 25% skatt på neste 100 000, så 20% opp til 300 000, så 15% opp til 400 000, så 10% opp til 500 000, så 5% opp til 600 000, så skattefritt på all inntekt over dette.

 

Dette systemet ville gitt folk insentiver til å være produktive, i motsetning til i dag hvor det gis insentiver til latskap.

 

Enige?

 

Folkens! Legg merke til hva som er understreket her.

"De rike" tjener allerede så mye at de ikke vil arbeide mer en de gjør, med mindre går på ren innsastsvilje og idealisme.

Altså så vil vi ha nøyaktig samme skattesystem, bortsett fra at du får lov å behold mer av potten vis du arbeider mer. Noe som er greit, fordi mange i dag vegrer seg for å øke arbeidsmengden fordi de vil tape på det(vis man går over et trinn på skatten må man langt opp på neste trinnet for å komme over økningen i skatt).

Høres fornuftig ut her.

Selvsagt, vis meningen er at all lønn over 600.000 kroner blir skattefri, er det selvsagt på ræva. Vis man har grunnlønn på X, og arbeider seg opp til 600.000 via å arbeide(større mengde arbeid), så tror jeg det kan fungere.

Lenke til kommentar

Så du vil at mye skal ha mer..

 

Nei.

 

De som tjener bra skal tjene mer..

 

Nei, men de bør få beholde mer.

 

Hvorfor mener du at dette skal være bedre enn dagens system?

 

Man får beholde mer av det man tjener. Da har man mer penger å bruke på det man selv vil, og slipper at de forsvinner i statens byråkrati.

 

At enda flere mennesker skal ta høyere utdannelse?

 

Nei, for mange mennesker tar utdannelse i dag.

 

"De rike" tjener allerede så mye at de ikke vil arbeide mer en de gjør

 

De vil ha mer penger å investere.

 

mange i dag vegrer seg for å øke arbeidsmengden fordi de vil tape på det(vis man går over et trinn på skatten må man langt opp på neste trinnet for å komme over økningen i skatt).

 

Ja, det er latterlig.

 

Vil ikke arbeidsmiljøloven sette en stopper for mer arbeid?

 

I'm against this law.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jauda.. Kose dere med denne diskusjonen.

 

Tror kanskje du skal komme deg ut i arbeidslivet før du begynner å snakke om å fjerne arbeidsmiljøloven.. (Eventuellt ta en titt på hva som foregår i land der de ikke har noen form for arbeidsmiljølov og se hvordan arbeidere blir behandlet der)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

"De rike" tjener allerede så mye at de ikke vil arbeide mer en de gjør

 

De vil ha mer penger å investere.

 

Sikkert. Men da er det 2 spørsmål:

1. Er det noe mer å investere i?

2. Vil samfunnet tjene på at alle som tjener mer en 600.000kr er fri for skatt?

Jeg antar du er påån igjen med ditt idealsamfunn igjen: Minimumstat frivillig finansiert var målet vis det var mulig?

Mitt virkelige problem med dette skatteopplegget er at man taper på å tjene under en vis grense, og man er en del av det eneste tannhjulet som finansierer staten. Vis individet kan bli trellet via litt press og pris, og mangler evnene til å komme seg opp økonomisk, så er det etter min mening en ganske verdiløs samfunnsform.

Hvorfor ikke gjøre det omvendt? Ingen skatt vis du arbeider mer en 20% av hva som er satt i kontrakt, så lenge du tjener under 1 million?

 

mange i dag vegrer seg for å øke arbeidsmengden fordi de vil tape på det(vis man går over et trinn på skatten må man langt opp på neste trinnet for å komme over økningen i skatt).

 

Ja, det er latterlig.

 

Yupp :(

Lenke til kommentar

Tror kanskje du skal komme deg ut i arbeidslivet før du begynner å snakke om å fjerne arbeidsmiljøloven..

 

Why? Arbeidsmiljøloven skaper arbeidsledighet.

 

Eventuellt ta en titt på hva som foregår i land der de ikke har noen form for arbeidsmiljølov og se hvordan arbeidere blir behandlet der

 

De har ikke nok kapital. Tror du liksom India hadde blitt som Norge hvis de bare hadde innført en AML?

Lenke til kommentar

1. Er det noe mer å investere i?

 

Ja, jøss. Hele tiden.

 

2. Vil samfunnet tjene på at alle som tjener mer en 600.000kr er fri for skatt?

 

Noen vil bruke pengene sine dårlig, men folk flest vil bruke dem bra.

 

Jeg antar du er påån igjen med ditt idealsamfunn igjen: Minimumstat frivillig finansiert var målet vis det var mulig?

 

Det høres ikke så dumt ut.

 

Mitt virkelige problem med dette skatteopplegget er at man taper på å tjene under en vis grense, og man er en del av det eneste tannhjulet som finansierer staten.

 

Jeg er egentlig også for at de som tjener lite skal slippe skatt, men man kunne jo startet med å fjerne skatten for de rike.

 

Hvorfor ikke gjøre det omvendt? Ingen skatt vis du arbeider mer en 20% av hva som er satt i kontrakt, så lenge du tjener under 1 million?

 

Det er de rikeste og mest produktive som er drivkraften i samfunnet.

Lenke til kommentar

Korleis skal staten få inn nok med eit sånt system? Du seier dei må kutte statlige utgifter, kan du spesifisere dette? Sjukehus, skule, veier?

 

Å betale 5% i skatt i forhold til 45% på 600 000 ville blitt uhorvelige summar staten mistar.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Korleis skal staten få inn nok med eit sånt system?

 

Moms.

 

Du seier dei må kutte statlige utgifter, kan du spesifisere dette? Sjukehus, skule, veier?

 

I hvert fall sykehus og skole. DLF mener at veier også bør privatiseres, men Friborgerforbundet er åpne for å la veier finansieres av skatt/moms.

 

Å betale 5% i skatt i forhold til 45% på 600 000 ville blitt uhorvelige summar staten mistar.

 

Ja, så utgiftene må kuttes kraftig.

 

Alternativt statsbudsjett for 2011

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...