Gå til innhold

Pentax k-5 tester.Hvorfor så store avvik på tester?


Anbefalte innlegg

Har nettopp sett tester på Pentax K-5 i bladet digitalfoto og der sier testen at kameraet er dårlig på støy og at man kan se støy allerede fra iso 400,dette synes jeg er veldig rart siden testen i det svenske bladet http://www.tidningenfoto.se

sier at k-5 produserer veldig lite støy og at man ikke ser støy før høy iso

Så det er merkelig at 2 tester kan være så forskjellig,flere andre tester sier også at k-5 handterer støy bra

Endret av pleiadene
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan, naturlig nok, komme av at forskjellige støyfjerningsinnstillinger har blitt brukt, både i forhold til andre tester og andre kameraer. Pentax har, tradisjonelt, mindre støyfjerning og mer detaljer enn konkurrentene, med de fordelene og ulempene det bringer.

Generelt er uansett støy ganske så relativt, og bør derfor sammenlignes med andre kameraer under samme forhold. K-5 skal, i følge f.eks. DPReview, være omtrent likeverdig med Nikon D7000 når det kommer til støy.

Endret av Aiki
Lenke til kommentar
K-5 skal, i følge f.eks. DPReview, være omtrent likeverdig med Nikon D7000 når det kommer til støy.

Naturlig nok ettersom de skal ha samme eller veldig lik sensor, produsert av Sony.

 

Trådstarter: Du kan også sammenligne bilder med ulik ISO og med ulike kamera på Dpreview.

 

En mulig årsak til ulike testresultater er om det er jpeg eller råfiler som er testet. Jpeg er et såpass begrensende format at alle moderne dslr gjør det omtrent like bra på støy (chroma og luminans) der. Med råformat kommer derimot forskjellene fram. Pentax K-5 og Nikon D7000 er helt i tetsjiktet på støy i råfiler blant APS-C-kameraer.

 

Noen hater Dxomark eller rett og slett ikke skjønner hva tallene betyr, men jeg liker i hvert fall deres tester og synes det er dokumentert godt nok til å gi meg verdifull innsikt i ytelsen til bildebrikkene.

 

Pentax K-5 og Nikon D7000 gjør det svært bra hos Dxomark. Anerkjente Luminous Landscape har en lengre analyse av Dxomark-testene her.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Kan det være så enkelt at Digitalfoto ikke vet hva de holder på med?

 

Det er sjeldent jeg har sett en fornuftig test fra den kanten ... Vil ikke bli forbauset over om Nikon D7000 får en strålende test i samme blad.

 

edit. Svenske Foto, derimot, de vet hva de holder på med og jeg har enda tilgode å lese en dårlig test derfra.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Kan det være så enkelt at Digitalfoto ikke vet hva de holder på med?

 

Det er sjeldent jeg har sett en fornuftig test fra den kanten ... Vil ikke bli forbauset over om Nikon D7000 får en strålende test i samme blad.

 

edit. Svenske Foto, derimot, de vet hva de holder på med og jeg har enda tilgode å lese en dårlig test derfra.

 

Ditto! Foto virker pålitelige og konsistente - der har tross alt D5000 slått både 500D og 550D ;)

 

Av det jeg har lest, så ser det ut til at Pentax ofrer noe detaljgjengivelse på høy ISO for bedre reduksjon av cromastøy. D7000 motsatt, høyere detaljgjengivelse, men mer cromastøy.

Lenke til kommentar

Har nettopp sett tester på Pentax K-5 i bladet digitalfoto og der sier testen at kameraet er dårlig på støy og at man kan se støy allerede fra iso 400,dette synes jeg er veldig rart siden testen i det svenske bladet http://www.tidningenfoto.se

sier at k-5 produserer veldig lite støy og at man ikke ser støy før høy iso

Så det er merkelig at 2 tester kan være så forskjellig,flere andre tester sier også at k-5 handterer støy bra

 

Tenker du da på det svenske digitalfoto? De er så pro Canon og Nikon at det er nifst. De har testet en del Pentax objektiver og objektiver som får topp karakter andre steder og som jeg har topp erfaring med selv, klarer digitalfoto å finne ut er bare rævva :-) Samtidig kan en så på utsnittsbildene i samme artikkel at virkelighet ikke stemmer med teori :-)

Lenke til kommentar

Har nettopp sett tester på Pentax K-5 i bladet digitalfoto og der sier testen at kameraet er dårlig på støy og at man kan se støy allerede fra iso 400,dette synes jeg er veldig rart siden testen i det svenske bladet http://www.tidningenfoto.se

sier at k-5 produserer veldig lite støy og at man ikke ser støy før høy iso

Så det er merkelig at 2 tester kan være så forskjellig,flere andre tester sier også at k-5 handterer støy bra

 

Tenker du da på det svenske digitalfoto? De er så pro Canon og Nikon at det er nifst. De har testet en del Pentax objektiver og objektiver som får topp karakter andre steder og som jeg har topp erfaring med selv, klarer digitalfoto å finne ut er bare rævva :-) Samtidig kan en så på utsnittsbildene i samme artikkel at virkelighet ikke stemmer med teori :-)

 

Linken du quoter viser jo forsiden av et av bladene, burde være klart hvilket det er snakk om. Det heter Foto og jeg er helt enig med de andre her som sier at dette er et seriøst tidsskrift.

Lenke til kommentar

Har nettopp sett tester på Pentax K-5 i bladet digitalfoto og der sier testen at kameraet er dårlig på støy og at man kan se støy allerede fra iso 400,dette synes jeg er veldig rart siden testen i det svenske bladet http://www.tidningenfoto.se

sier at k-5 produserer veldig lite støy og at man ikke ser støy før høy iso

Så det er merkelig at 2 tester kan være så forskjellig,flere andre tester sier også at k-5 handterer støy bra

 

Tenker du da på det svenske digitalfoto? De er så pro Canon og Nikon at det er nifst. De har testet en del Pentax objektiver og objektiver som får topp karakter andre steder og som jeg har topp erfaring med selv, klarer digitalfoto å finne ut er bare rævva :-) Samtidig kan en så på utsnittsbildene i samme artikkel at virkelighet ikke stemmer med teori :-)

 

Linken du quoter viser jo forsiden av et av bladene, burde være klart hvilket det er snakk om. Det heter Foto og jeg er helt enig med de andre her som sier at dette er et seriøst tidsskrift.

 

Hvor er linken til Digitalfoto?

Lenke til kommentar

Kan det være så enkelt at Digitalfoto ikke vet hva de holder på med?

 

Det er sjeldent jeg har sett en fornuftig test fra den kanten ... Vil ikke bli forbauset over om Nikon D7000 får en strålende test i samme blad.

 

edit. Svenske Foto, derimot, de vet hva de holder på med og jeg har enda tilgode å lese en dårlig test derfra.

 

Støttes 100%

Lenke til kommentar

Har nettopp sett tester på Pentax K-5 i bladet digitalfoto og der sier testen at kameraet er dårlig på støy og at man kan se støy allerede fra iso 400,dette synes jeg er veldig rart siden testen i det svenske bladet http://www.tidningenfoto.se

sier at k-5 produserer veldig lite støy og at man ikke ser støy før høy iso

Så det er merkelig at 2 tester kan være så forskjellig,flere andre tester sier også at k-5 handterer støy bra

 

Tenker du da på det svenske digitalfoto? De er så pro Canon og Nikon at det er nifst. De har testet en del Pentax objektiver og objektiver som får topp karakter andre steder og som jeg har topp erfaring med selv, klarer digitalfoto å finne ut er bare rævva :-) Samtidig kan en så på utsnittsbildene i samme artikkel at virkelighet ikke stemmer med teori :-)

 

Linken du quoter viser jo forsiden av et av bladene, burde være klart hvilket det er snakk om. Det heter Foto og jeg er helt enig med de andre her som sier at dette er et seriøst tidsskrift.

 

Hvor er linken til Digitalfoto?

 

Vet ikke, linken er til svenske FOTO som jeg kommenterte i forrige innlegg.

Lenke til kommentar

Vet ikke, linken er til svenske FOTO som jeg kommenterte i forrige innlegg.

Åh slutt å snakke forbi hverandre, nå. Begge er enige i at digitalfoto er teit, uansett om det er norsk eller svensk, mens svenske FOTO er bra. Ok?

 

Fint du skjærer gjennom, det ser definitivt ut til at ikke er enige om hva vi snakker om så da er det like greit å stoppe.

Endret av se#
Lenke til kommentar
Fint du skjærer gjennom, det ser definitivt ut til at ikke er enige om hva vi snakker om så da er det like greit å stoppe.

 

Hvorfor det? Det finnes et norsk blad med navn Digitalfoto og et svensk blad med navn Digitalfoto. Et eller begge har en test av K-5 og jeg har interesse av å få vite hvilket. Som regel er disse bladene pakket inn i plast og jeg bruker nødvendigvis ikke mer penger enn høyst nødvendig på å kjøpe et som ikke inneholder det jeg vil lese. Siden det er klart for deg hvilket Digitalfoto det gjelder så kan kanskje du svare?

 

Linken du quoter viser jo forsiden av et av bladene, burde være klart hvilket det er snakk om. Det heter Foto og jeg er helt enig med de andre her som sier at dette er et seriøst tidsskrift.

 

Det burde være opplagt at jeg ikke mener Foto når det er Digitalfoto som er nevnt.....

Lenke til kommentar

Hvorfor det? Det finnes et norsk blad med navn Digitalfoto og et svensk blad med navn Digitalfoto. Et eller begge har en test av K-5 og jeg har interesse av å få vite hvilket. Som regel er disse bladene pakket inn i plast og jeg bruker nødvendigvis ikke mer penger enn høyst nødvendig på å kjøpe et som ikke inneholder det jeg vil lese. Siden det er klart for deg hvilket Digitalfoto det gjelder så kan kanskje du svare?

Den saken er vel grei. Enten det er svensk eller norsk digitalfoto, så er det ikke et spesielt bra blad, og kan forbigås med stillhet. Ihvertfall hvis du skal lese tester. Svenske Digitalfoto mener jeg er kun et oppkok av det engelske Digital Photo (var det i hvertfall før).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...