Gå til innhold

Telenor VDSL: Oppdatert linjesøk er igang..


Anbefalte innlegg

Telenor Kundeservice (på Facebook) fikset dette for meg på ett blunk.

Linja forsvant, så etter å ha ventet 45 minutt restartet vi modemet, og da kom linja opp igjen med riktig hastighet. Trengte ikke endre til PPPoE-oppsett eller gjøre noe annet.

 

Svar fra Telenor under:

 

Når man oppgraderer hastighet eller går fra ADSL til VDSL er man avhengig av å få ny IP adresse for at den nye hastigheten skal bli aktivert i sentralen. Dette pleier som regel å bli gjort ved en restart av modemet. Har prøvd å restarte modemet ditt, men ser at ADSL-hastigheten fortsatt ligger der. Så vi har fjernet IP adressen du har nå, slik at den blir fornyet om ganske akkurat 30 minutter. Når du får forbindelse igjen, prøv en hastighetstest og sjekk om alt fungerer som det skal :)
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I dag var oppkoblingsdato her, internettet har vert ute i hele dag, men ikke inne igjen :(

Har trykt inn reset knappen, reboota og prøvd installasjon på nytt, menfunker fortsatt ikke.

Er det bare at de er trege å koble det opp eller noe jeg må gjøre, hva tror dere?

Lenke til kommentar

I dag var oppkoblingsdato her, internettet har vert ute i hele dag, men ikke inne igjen :(

Har trykt inn reset knappen, reboota og prøvd installasjon på nytt, menfunker fortsatt ikke.

Er det bare at de er trege å koble det opp eller noe jeg må gjøre, hva tror dere?

At du ikke får internett forbindelse i det hele tatt er tragisk, men det ordner seg nok. Men ville tatt kontakt med telenor i hvert fall.

Lenke til kommentar

1161327369.png

 

719 meter fra sentral.

 

Må si zyxel modemet overasket meg positivt. har routet trafikk som trenger konstant kontakt og det har ikke vært et eneste hickup på et døgn. Prøvde å bridge ned på min kjære linksys 54gs men da strupet trafikken seg kraftig , fikk bare 27 ned og 5-6 opp, med engang zyxel kjørte så steg det til 49 ned og 10 opp.

 

prøver nå kun zyxel men sliter med å connecte laptop (hp 4 år gml) og ny asus eee til det trådløse? har satt det trådløse til wep shared key. Klarte å få en ethernet bridge linksys wet54g til å connecte å kjøre smertefritt.

 

Har oppdatert trådløse drivere på begge laptopper. noen forslag?

 

B

Endret av bongofrakongo
Lenke til kommentar

Ringte ikke montør deg og sa at oppkoblingen var gjort?

Regner med du har koblet opp ny splitter, og nytt modem?

Ring kundeservice asap :)

Montør ringte å sa at dem skulle koble opp ja. Ny splitter og modem er koblet til ja.

Skal ringe kundeservice nå.

 

Edit:

Stod med telefonen klar til åringe telenor rett foran modemet, og når jeg akkurat skulle ringe blinket internettlyset på modemet igjen!

Tok testen og det var 12,1/5,2 som kom opp, selv om jeg har bestillt 25 mb, men det er ivertfall bedre enn før, 1,5 mb, hehe ;)

Endret av Pc96
Lenke til kommentar

Ringte ikke montør deg og sa at oppkoblingen var gjort?

Regner med du har koblet opp ny splitter, og nytt modem?

Ring kundeservice asap :)

Montør ringte å sa at dem skulle koble opp ja. Ny splitter og modem er koblet til ja.

Skal ringe kundeservice nå.

 

Edit:

Stod med telefonen klar til åringe telenor rett foran modemet, og når jeg akkurat skulle ringe blinket internettlyset på modemet igjen!

Tok testen og det var 12,1/5,2 som kom opp, selv om jeg har bestillt 25 mb, men det er ivertfall bedre enn før, 1,5 mb, hehe ;)

Kanskje bare et bomskudd, men det som kanskje fungerte for meg, var at jeg slo av ruteren på kvelden og på igjen om morgenen. Da fikk jeg 25/5. Tror det skyldes at man må ha en ny IP-adresse for at sentralen skal sette opp med riktig hastighet?

Lenke til kommentar

Jeg venter fortsatt på montørdato etter jeg bestilte VDSL fra NGT 4. februar :(

Ingen ting i mot å vente, men når en ikke vet datoen blir det litt verre.

 

Ring kundeservice. De har garantert fått oppkoblingsdato fra montørselskapet. Du vil også få et brev i posten hvor datoen står. For min del kom brevet et par dager etter at jeg fikk modemet.

Endret av Sveen
Lenke til kommentar
VDSL bruker rateadaptivitet og interleave som standard og gir deg det beste linja klarer innenfor en bestemt grense... 40/10 har en hastighet som strekker seg opp til 53mbit. så 49 er innenfor det som blit tilbudt.

Tull. Rate adaptive (som bare vil si at den ikke er låst til én hastighet) skal fortsatt ikke gå høyere enn max-speed som er konfigurert på xtu-c. Dvs at porten trolig står til max (100/50). Videre har ikke interleave noe med hastigheten å gjøre, den gjøre bare Reed-Solomon (FEC) mer effektiv (som med ADSL2+). Forøvrig har du fortsatt fast-path i VDSL2 (og i VDSL) og det ikke er noe i standarden som sier hva du skal bruke eller hva som skal være default.

 

Tull?

 

VDSL er rateadaptive som standard, og 40/10 linja ligger inne med en rateadaptivitet på 52,5-32/12,5-8,5 men med kun 3% overhead mot ADSL som har 20%. Telenor legger inn fast overhead, og hastigheten ligger konfigurert med 52544/12540 på 40/10 linja dems.

 

Hvorfor de fremdeles legger inn 20% overhead, det er en annen sak.

Lenke til kommentar

Husk alle nye som poster her. skriv hvor menge meter dere har til sentral. og trådkvalitet.

takk.

 

Hvordan finner jeg ut det?

Les førsteposten i topic: "Gå inn på https://metro.telenor.no/metro2-application-kapaks-web/kapaksweb , tast inn telefonnummer eller adresse og finn ut om du kan få VDSL."

brukernavn: skapaksprovider

passord: prov

Endret av 530XD
Lenke til kommentar

Ringte ikke montør deg og sa at oppkoblingen var gjort?

Regner med du har koblet opp ny splitter, og nytt modem?

Ring kundeservice asap :)

Montør ringte å sa at dem skulle koble opp ja. Ny splitter og modem er koblet til ja.

Skal ringe kundeservice nå.

 

Edit:

Stod med telefonen klar til åringe telenor rett foran modemet, og når jeg akkurat skulle ringe blinket internettlyset på modemet igjen!

Tok testen og det var 12,1/5,2 som kom opp, selv om jeg har bestillt 25 mb, men det er ivertfall bedre enn før, 1,5 mb, hehe ;)

Kanskje bare et bomskudd, men det som kanskje fungerte for meg, var at jeg slo av ruteren på kvelden og på igjen om morgenen. Da fikk jeg 25/5. Tror det skyldes at man må ha en ny IP-adresse for at sentralen skal sette opp med riktig hastighet?

Nå er internettet ute igjen, slo det av for å få ny ip adresse og da var det ute igjen.

Har snakket med telenor 3 ganger, og innen mandag skulle d vere inne igjen. Da skulle vist montør sjekke linjen. Får håpe at d er inne igjen da ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
VDSL bruker rateadaptivitet og interleave som standard og gir deg det beste linja klarer innenfor en bestemt grense... 40/10 har en hastighet som strekker seg opp til 53mbit. så 49 er innenfor det som blit tilbudt.

Tull. Rate adaptive (som bare vil si at den ikke er låst til én hastighet) skal fortsatt ikke gå høyere enn max-speed som er konfigurert på xtu-c. Dvs at porten trolig står til max (100/50). Videre har ikke interleave noe med hastigheten å gjøre, den gjøre bare Reed-Solomon (FEC) mer effektiv (som med ADSL2+). Forøvrig har du fortsatt fast-path i VDSL2 (og i VDSL) og det ikke er noe i standarden som sier hva du skal bruke eller hva som skal være default.

 

Tull?

 

VDSL er rateadaptive som standard,

Hva mener du med dette, det betyr jo ingen ting? Rate adaptive er en del av standarden ja, akkurat som ADSL, ADSL2, ADSL2+, SHDSL, VDSL(1) osv men at den er "rateadative som standard" betyr jo ikke stort og forklarer ikke hvorfor han får en høyere hastighet.

 

og 40/10 linja ligger inne med en rateadaptivitet på 52,5-32/12,5-8,5
*Det* forklarer hvorfor han får høyere enn 40/10, mao er xTU-C (DSLAM) konfigurert med en høyere hastighet enn det han har bestilt. Rateadative er ikke "why" det er "how"...

 

men med kun 3% overhead mot ADSL som har 20%. Telenor legger inn fast overhead, og hastigheten ligger konfigurert med 52544/12540 på 40/10 linja dems.

Strengt tatt har ADSL/ATM (48/53)*100=90,57% med nytte-trafikk, mao ca 10% overhead (minimum, siden ATM padder celler med >48 bytes payload). Husker ikke PTM overhead men det kan sikkert være 3%.

Lenke til kommentar

når jeg sjekker Kapaks, så ser jeg at min line er på 1115 m med inntak, det samme gjelder leieboeren min sin linje. Men dersom jeg veld er"ny linje" så viser den kun 949m med inntakt 78 meter. Det er jo 200 m i forskjell, og i vdsl verden kan jo det utgjøre noen md. Har i dag NGT og får 28/3 på linja, men dersom jeg med å bli telenor kunde "plutselig" kan få ny linje som har kortere strekk, så ville jo det være fantastisk.

 

Vet dere om det ved bestilling hos telenor kan presiseres at det gjelder "kun" dersom de bruker ny linje, og ikke bare overtar linjene som brukes i dag?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...