Gå til innhold

Telenor VDSL: Oppdatert linjesøk er igang..


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke rettferdig at dere kan ha fiber, mens jeg bare har strupet telenor turbo! (6/1)

fiber? hva snakker du om?

 

Superbredbånd, fiber, samma det.

vdsl er ikke fiber, det er samme gamle dritt kobberen som du bruker idag, men med andre modem og annet utstyr i sentral.

les førsteposten og videre.

 

Kan tvilsomt ha der jeg bor, og førsteside er langt bak, så meh. Håper snart fiber blir mer standard, så de legger inn der jeg bor. 920 kB/s ned og 80 kB/s opp er kjipt. Iallefall opp hastighet.

Lenke til kommentar

Ikke rettferdig at dere kan ha fiber, mens jeg bare har strupet telenor turbo! (6/1)

fiber? hva snakker du om?

 

Superbredbånd, fiber, samma det.

vdsl er ikke fiber, det er samme gamle dritt kobberen som du bruker idag, men med andre modem og annet utstyr i sentral.

les førsteposten og videre.

 

Kan tvilsomt ha der jeg bor, og førsteside er langt bak, så meh. Håper snart fiber blir mer standard, så de legger inn der jeg bor. 920 kB/s ned og 80 kB/s opp er kjipt. Iallefall opp hastighet.

 

Tvilsomt du virkelig er intr i forbedring når du ikke gidder sjekke noe som helst...... ;)

Endret av bongofrakongo
Lenke til kommentar

Ikke rettferdig at dere kan ha fiber, mens jeg bare har strupet telenor turbo! (6/1)

fiber? hva snakker du om?

 

Superbredbånd, fiber, samma det.

vdsl er ikke fiber, det er samme gamle dritt kobberen som du bruker idag, men med andre modem og annet utstyr i sentral.

les førsteposten og videre.

 

Kan tvilsomt ha der jeg bor, og førsteside er langt bak, så meh. Håper snart fiber blir mer standard, så de legger inn der jeg bor. 920 kB/s ned og 80 kB/s opp er kjipt. Iallefall opp hastighet.

 

Tvilsomt du virkelig er intr i forbedring når du ikke gidder sjekke noe som helst...... ;)

 

Interessert, jo. Men for høy pris. Betaler plenty nå.

 

Og, vi må nok snart avslutte quoten, ellers kommer l4r5 og utestenger meg i 3 nye døgn :ph34r:

Lenke til kommentar

I morgen skal det komme montør hjem til meg, pga superbredbånd ennå ikke er inne (det skulle vere inne på onsdag, forrige uke).

Men siden jeg fortsatt har adsl linjen som funker fint, hva skal han da inn i huset å gjøre, han vet jo at jeg har fortsatt internet (adsl)?

Endret av Pc96
Lenke til kommentar

Han kom hjem til meg nå nettopp, grunnen til at han måtte inn i huset var fordi jeg hadde 4 paralellkoblinger på en, han fjernet dem og da virket det. Han fikk bare feilmelding når han prøvde å koble inn vdsl. Men med en gang han fjernet de andre paralellkoblingene så funket det. 5 opp og 25 ned med en gang! Ikke verst å laste ned i 3 mb/s!

:w00t:

Lenke til kommentar

Sveen:

 

Hvordan gikk det å sette modemet i bridge modus? Kunne du bare følge"oppskriften" som Telenor har lagt ut på sine bedriftssider for å sette det i bridge modus? Bridge oppsett av Zyxel P2812

 

Grunnen til at jeg spør er at jeg kontaktet Telenor kundeservice om dette, og da fikk jeg til svar at dette ikke kunne gjøres på Zyxel P2812, da disse routerene var ferdigkonfigurert når man fikk dem...

 

Og grunne til at jeg sendte mail til support var at jeg i dag er kunde hos nextgentel, og der har de i all sin visdom fjærnet muligheten for å sette modemet i bridge modus vha. det grafiske webgrensesnittet. Så man må inn i Telnet og rote for å sette det i bridge modus, noe nextgentel selvfølgelig ikke ville hjelpe meg med... :(

 

Jeg ønsker i likhet med deg å bruke en egen router bak modemet, og vil bare at modemet skal bridge alt til denne.

 

Kan du også bekrefte at du har privat abbonement, og ikke bedriftsabbonement? Ser jo at veiledningen for å sette P2812 i bridge modus ligger under bedriftssidene til Telenor, så lurer bare på om de har konfigurere "privatmodemene" forskjellig fra "bedriftsmodemene", slik at hvis man har privat abbonement, så fungerer det ikke å bruke veiledningen de har lagt ut...

Lenke til kommentar

Sveen:

 

Hvordan gikk det å sette modemet i bridge modus? Kunne du bare følge"oppskriften" som Telenor har lagt ut på sine bedriftssider for å sette det i bridge modus? Bridge oppsett av Zyxel P2812

 

Grunnen til at jeg spør er at jeg kontaktet Telenor kundeservice om dette, og da fikk jeg til svar at dette ikke kunne gjøres på Zyxel P2812, da disse routerene var ferdigkonfigurert når man fikk dem...

 

Og grunne til at jeg sendte mail til support var at jeg i dag er kunde hos nextgentel, og der har de i all sin visdom fjærnet muligheten for å sette modemet i bridge modus vha. det grafiske webgrensesnittet. Så man må inn i Telnet og rote for å sette det i bridge modus, noe nextgentel selvfølgelig ikke ville hjelpe meg med... :(

 

Jeg ønsker i likhet med deg å bruke en egen router bak modemet, og vil bare at modemet skal bridge alt til denne.

 

Kan du også bekrefte at du har privat abbonement, og ikke bedriftsabbonement? Ser jo at veiledningen for å sette P2812 i bridge modus ligger under bedriftssidene til Telenor, så lurer bare på om de har konfigurere "privatmodemene" forskjellig fra "bedriftsmodemene", slik at hvis man har privat abbonement, så fungerer det ikke å bruke veiledningen de har lagt ut...

 

Mitt abbonement står på meg som privarperson ja. Oppskriften på førstesiden fungerer helt fint bortsett fra en ting. For å kunne logge inn på ruteren (når den enda er i rutermodus) må du skru på det trådløse nettverket ved å holde inne den blå WLAN-knappen på modemet. Når dette er gjort kan du bruke krypteringsnøkkel som står på modemet som passord for å logge deg inn. Så er det bare å følge oppskriften og endre til bridge mode.

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar

For å gi de sluttkunder som berøres av dette en tilfredsstillende stabil linje, setter Telenor ned den tekniske hastigheten på VDSL aksessen til et rateadaptivt intervall fra 27 til 17 Mbit nedstrøms, og fra 2 til 0,7 Mbit/s oppstrøms.

 

? fra 2 til 0.7.

trodde alle dere hadde 5 mbit oppstrøms fra før

Det er det jeg har (og fremdeles har). På grunn av problemer med ustabilitet har Telenor satt ned hastigheten for de det gjelder frem til de finner en løsning på problemet.

 

Lavere hastighet = økt stabilitet.

 

De gjør dette slik at alle VDSL-kunder har stabilt nett. Så fort problemet er løst vil nok alle få den hastigheten de skal ha.

Lenke til kommentar

Sveen:

 

Hvordan gikk det å sette modemet i bridge modus? Kunne du bare følge"oppskriften" som Telenor har lagt ut på sine bedriftssider for å sette det i bridge modus? Bridge oppsett av Zyxel P2812

 

Grunnen til at jeg spør er at jeg kontaktet Telenor kundeservice om dette, og da fikk jeg til svar at dette ikke kunne gjøres på Zyxel P2812, da disse routerene var ferdigkonfigurert når man fikk dem...

 

Og grunne til at jeg sendte mail til support var at jeg i dag er kunde hos nextgentel, og der har de i all sin visdom fjærnet muligheten for å sette modemet i bridge modus vha. det grafiske webgrensesnittet. Så man må inn i Telnet og rote for å sette det i bridge modus, noe nextgentel selvfølgelig ikke ville hjelpe meg med... :(

 

Jeg ønsker i likhet med deg å bruke en egen router bak modemet, og vil bare at modemet skal bridge alt til denne.

 

Kan du også bekrefte at du har privat abbonement, og ikke bedriftsabbonement? Ser jo at veiledningen for å sette P2812 i bridge modus ligger under bedriftssidene til Telenor, så lurer bare på om de har konfigurere "privatmodemene" forskjellig fra "bedriftsmodemene", slik at hvis man har privat abbonement, så fungerer det ikke å bruke veiledningen de har lagt ut...

 

Mitt abbonement står på meg som privarperson ja. Oppskriften på førstesiden fungerer helt fint bortsett fra en ting. For å kunne logge inn på ruteren (når den enda er i rutermodus) må du skru på det trådløse nettverket ved å holde inne den blå WLAN-knappen på modemet. Når dette er gjort kan du bruke krypteringsnøkkel som står på modemet som passord for å logge deg inn. Så er det bare å følge oppskriften og endre til bridge mode.

 

Lykke til :)

 

Da er 25/5 linje bestilt! Så for vi håpe at jeg klarer å få satt opp alt slik jeg vil. :)

Lenke til kommentar

Sveen:

 

Hvordan gikk det å sette modemet i bridge modus? Kunne du bare følge"oppskriften" som Telenor har lagt ut på sine bedriftssider for å sette det i bridge modus? Bridge oppsett av Zyxel P2812

 

Grunnen til at jeg spør er at jeg kontaktet Telenor kundeservice om dette, og da fikk jeg til svar at dette ikke kunne gjøres på Zyxel P2812, da disse routerene var ferdigkonfigurert når man fikk dem...

 

Og grunne til at jeg sendte mail til support var at jeg i dag er kunde hos nextgentel, og der har de i all sin visdom fjærnet muligheten for å sette modemet i bridge modus vha. det grafiske webgrensesnittet. Så man må inn i Telnet og rote for å sette det i bridge modus, noe nextgentel selvfølgelig ikke ville hjelpe meg med... :(

 

Jeg ønsker i likhet med deg å bruke en egen router bak modemet, og vil bare at modemet skal bridge alt til denne.

 

Kan du også bekrefte at du har privat abbonement, og ikke bedriftsabbonement? Ser jo at veiledningen for å sette P2812 i bridge modus ligger under bedriftssidene til Telenor, så lurer bare på om de har konfigurere "privatmodemene" forskjellig fra "bedriftsmodemene", slik at hvis man har privat abbonement, så fungerer det ikke å bruke veiledningen de har lagt ut...

 

Mitt abbonement står på meg som privarperson ja. Oppskriften på førstesiden fungerer helt fint bortsett fra en ting. For å kunne logge inn på ruteren (når den enda er i rutermodus) må du skru på det trådløse nettverket ved å holde inne den blå WLAN-knappen på modemet. Når dette er gjort kan du bruke krypteringsnøkkel som står på modemet som passord for å logge deg inn. Så er det bare å følge oppskriften og endre til bridge mode.

 

Lykke til :)

 

Da er 25/5 linje bestilt! Så for vi håpe at jeg klarer å få satt opp alt slik jeg vil. :)

 

Det går nok helt fint. Var en veldig enkel prosess så fort jeg fant ut at man måtte skru på WLAN for å få logget inn.

Lenke til kommentar

For å gi de sluttkunder som berøres av dette en tilfredsstillende stabil linje, setter Telenor ned den tekniske hastigheten på VDSL aksessen til et rateadaptivt intervall fra 27 til 17 Mbit nedstrøms, og fra 2 til 0,7 Mbit/s oppstrøms.

 

? fra 2 til 0.7.

trodde alle dere hadde 5 mbit oppstrøms fra før

"Den enkelte VDSL aksess med nedjustert hastighet vil vises og prises som Jara VDSL 25/5."

 

Det vil vel si at man betaler for VDSL og får ADSL2+ ? :whistle:

Lenke til kommentar

Tror muligens jeg har for lang/dårlig linje: :(

Står jeg har 2 aktive linjer. Er det rart?

Unormalt med trådiameter under 0,4 mm? Har sett den en gang, den ser svært tynn ut :p

 

1.

Merknader:

Linjelengde sentral-endefordeler er for lang: 1697 meter

Linjen har produktet ISDN GT

Total linjelengde inkludert inntak: 1697 meter

Lengde på inntak: 2 meter

Tråddiameter: 0,4 mm eller lavere

 

2.

Multicast enabled on an xDSL port on e- or aeDSLAM.

Linjelengde sentral-endefordeler er for lang: 1795 meter

Total linjelengde inkludert inntak: 1795 meter

Lengde på inntak: 100 meter (standard)

Tråddiameter: 0,4 mm eller lavere

 

Har fra før 16/0,8. Som funker som det skal.

BTW, hvordan sjekker jeg om det ligger fiber i nærheten? Eller hvor bra linje andre kan gi? så litt på ngt, men de ga ikke noe detaljer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...