Gå til innhold

Telenor VDSL: Oppdatert linjesøk er igang..


Anbefalte innlegg

Hei!

 

I dag fikk jeg 25/5 bredbånd fra Telenor, men fikk litt problemer når jeg skulle sette modemet i bridge modus.

 

Jeg fikk satt Telenor modemet (ZyXEL P2812) i bridge modus, men kom meg ikke på nett vha D-link Dir-855 routeren min.

Har prøvd med DHCP og PoEEE med brukernavn og passord jeg fikk av telenor.

Med PoEEE fikk jeg aldri noen connection, mens med DHCP så rapporterer Dir-855 at connection er established, men jeg kommer fortsatt ikke på nett.

Når jeg satt telenorrouteren i bridge modus så forsvant internettlyset på den, men det regner jeg med er normalt i bridge modus.

 

Jeg får heller ikke kommer meg inn på telenorrouterens setup side lengere (10.0.0.138). Den er koblet slik:

 

Telenorrouterens LAN 1 port -> linksys Internett port.

 

Så jeg får ikke slått av bridge modus heller, uten å resette modemet manuelt. (hvordan gjør man det? Fant ingen "reset knapp" som pleier å være vanlig...)

 

Har jeg gjort alt riktig her? Hva skal brukes, DHCP eller PoEEE?

 

Noen som har satt sin router fra Telenor i bridge modus og som kan gi en kort oppskrift på hvilke parameter som skal inn på den routeren man vil bridge til?

Endret av sleepy21
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da har jeg kommet litt lengere tror jeg...

 

Jeg fikk for det første resatt telenormodemet (så ikke resetknappen i går klokka 01.30... :sleep: )

 

Da kom jeg meg fint på nett igjen. Prøvde så en gang til, og sette den i bridge mot DIR-855en.

 

Skjermdump av D-link routerens oppsett er vedlagt.

 

Er dette slik det skal være?

 

Det rare er at jeg får "Connection established", og det lyser til og med "Online" på min DIR-855 routers LCD display, men alikevel kommer jeg meg ikke på nett!

 

Det jeg lurer på er om det kan være noe issues med koblinga mellom telenormodemet og D-linken? Når jeg står i bridge modus, så vises ikke telenormodemet i et network map, og jeg får heller ikke tilgang til 10.0.0.138. Men det skal kanskje være slik?

post-11394-0-32343000-1301384209_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Bridge modus slår av alt som er av sikkerhetsfunksjoner i modemet, og videresender trafikken videre til en annen basestasjon, som brukeren har satt opp selv. Det er ikke alle som har behov for dette, derfor leverer Telenor modemet sitt som en selvstendig boks, da de ikke kan anta at brukeren har tilsvarende eller bedre utstyr. Ellers er det slik at man også slipper å videresende porter 2 ganger, og skru av sikkerhetsinnstillinger begge steder.

Endret av SpecialForce
Lenke til kommentar

bridge modus slår av alt som er av sikkerhetsfunksjoner i modemet, og videresender trafikken videre til en annen basestasjon, som brukeren har satt opp selv. Det er ikke alle som har behov for dette, derfor leverer Telenor modemet sitt som en selvstendig boks, da de ikke kan anta at brukeren har tilsvarende eller bedre utstyr. Ellers er det slik at man også slipper å videresende porter 2 ganger, og skru av sikkerhetsinnstillinger begge steder.

 

kunne du ha gitt meg noen eksempler?

Lenke til kommentar

Kan prøve :) Sånn er nettverket mitt akkurat nå: <br><br>Nettverkhjemme.jpg <br><br>Som du ser er det en Thomsom ST546V6. Den er nå byttet ut med et VDSL-Modem, men glem det. Den oransje tingen, er som du skjønner en firewall. Hvis modemet ikke er i bridge vil vi få dobbel firewall, og dermed måtte vi lage regler i begge brannmurene hvis vi skal nå tjenester utenfra. Et godt eksempel er nedlastning over FTP. Vi er nå i bridge modus, pcen vår kjører kabel, det vil si "strek" i steden for lyn. Lyn er trådløst. Om min pc, PC-Nede skal sende og motta filer, så må min brannmur vite hvor i brannmuren jeg vil sende trafikken igjennom. Hadde jeg ikke hatt bridge ville jeg måtte sette regler i begge brannmurene mine. Med den i bridge klarer min router DLINK-DIR 855 å motta trafikken raskest mulig, enn hva som er tilfelle med 2 brannmurer. Først må vi velge hvilke porter vi sender trafikk igjennom, her er kan vi sette for eksempel port 3089 som en port. Denne må settes både i programmet du bruker, og routeren. Når dette er gjort, trenger du ikke å tenke på det mer. Ellers, pass på å velg litt tilfeldige porter, hackere og andre personer kan utnytte denne informasjonen til å prøve å få tilgang på maskinen din. Hadde jeg ikke hatt DIR-855 ville jeg kun brukt modemet, men på grunn av størrelsen på huset kjører jeg en kombinasjon av DIR-855 med vanlig firmware og en DIR-825 som en repeater på kablet med DD-WRT.

Forresten til en annen gang: Når innlegget over er det du svarer på, vær vennlig å ikke quote eller siter som det heter på norsk teksten over deg. Det er mer ryddig for alle andre.

Endret av SpecialForce
Lenke til kommentar

Du skal ikke ha tilgang til modemet, og det skal ikke vises i network map. Bruk DHCP og alt skal være i orden.

 

OK, takker!

 

Da er jeg litt lost med tanke på hva jeg kan gjør for å få dette til å fungere...

 

Grunnen til at jeg ønsker Bridge modus er to ting. For det første trenger jeg tilgang til en server på LANet fra WAN siden, og jeg har i likhet med andre merket at WI-FI fra ZyXEL modemet er meget ustabilt...

 

 

Jeg får satt ZyXel modemet i bridge modus (internettlampen slutter å lyse, og modemet blir "usynlig" i nettverket)

Jeg velger DHCP på D-link routeren, og jeg får opp "connection established", og "ONLINE" lyset på LCD panelet lyser opp.

Men alikevel kommer jeg meg ikke på nett!

 

Er det noe basic jeg har glemt her? Har det foresten noe å si hva som står under Primary og secondary DNS server? Denne stod default til 10.0.0.1, men når det ikke fungerte så valgte jeg 10.0.0.138 (ip adressen til Telenormodemet), men jeg har egentlig ikke peiling på hva dette er for noe, så er litt lost...

 

Noen som kan hjelpe en Noob? :)

Endret av sleepy21
Lenke til kommentar

Da ser det ut som jeg fikk det til å fungere!

 

Jeg tastet inn 0.0.0.0 på primary DNS server, og da ser det ut som routerene klarer og hente korrekt DNS adresse (primær og sekundær) selv! Lærer noe nytt hver dag... :)

 

Så da ser det endelig ut til at jeg har fått til å bridge!

Lenke til kommentar

Bridge-modus vil si (for enkelhets skyld) at man benytter kun modem-delen i boksen man får fra Telenor, og man bruker en egen router i tillegg for å dele internett kablet eller trådløst.

 

Forenklet visning:

kontakt i veggen -> telenor-router-modem -> egen router -> flere pc'er

Lenke til kommentar

Med andre ord så vil bridge modus gjøre sånn at man kan dele filer med andre folk som er koblet til samme nettverk? :p

Hvis du skal dele filer med andre på et nettverk trenger du knapt noe mer enn 2min og en enkel nettverkskabel. Da forutsetter jeg at du kun skal dele med en person. Er det noe sånt du tenker på ?

Lenke til kommentar

Var noe slikt jeg tenkte på ja :p men man kan vel gjøre det med telenor modemet trådløs og?

 

 

Bridge-modus vil si (for enkelhets skyld) at man benytter kun modem-delen i boksen man får fra Telenor, og man bruker en egen router i tillegg for å dele internett kablet eller trådløst.

 

Forenklet visning:

kontakt i veggen -> telenor-router-modem -> egen router -> flere pc'er

 

Hvorfor ikke bare bruke modemet til å dele internett kablet eller trådløst? Er det noe bedre fordeler ved å bruke en egen router koblet til modemet?

Lenke til kommentar

Var noe slikt jeg tenkte på ja :p men man kan vel gjøre det med telenor modemet trådløs og?

 

 

Bridge-modus vil si (for enkelhets skyld) at man benytter kun modem-delen i boksen man får fra Telenor, og man bruker en egen router i tillegg for å dele internett kablet eller trådløst.

 

Forenklet visning:

kontakt i veggen -> telenor-router-modem -> egen router -> flere pc'er

 

Hvorfor ikke bare bruke modemet til å dele internett kablet eller trådløst? Er det noe bedre fordeler ved å bruke en egen router koblet til modemet?

Du har helt rett, man kan helt fint bruke routermodemet fra Telenor til å dele nett og tilkobling mellom PC'ene. Men noen liker visse routere og har kanskje andre nettverksoppsett, og da bruker de heller modemet i bridge-modus.

 

Personlig bruker jeg det medfølgende routermodemet, og det er stabilt, kjapt og har bra trådløsdekning (hvertfall ikke noe dårligere enn jeg har hatt på andre routere). :)

Lenke til kommentar

Ja, bridge modus er nok for fåtallet. For de fleste vil det sikkert holde og bruke det medfølgende modemet.

 

For min del var det to grunner til å bruke bridge:

1. Jeg har en webserver som jeg skal ha tilgang til fra Internett, og da har jeg forstått det slik at det ikke fungerer og ha router bak router. (mulig det fungere, men blitt forklart at det er best å bare ha en router og forholde seg til...)

 

2. Jeg har hatt min router i 2 år nå, og er veldig fornøyd med den. Når da telenorrouteren viste seg å ha ustabilt trådløst nett (hos meg), så var valget lett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...