Gå til innhold

Telenor VDSL: Oppdatert linjesøk er igang..


Anbefalte innlegg

Ja, vil tro du har for lang linjelengde, vdsl skal egentlig vere for dem med opp til 1000m linjelengde. Selv om de leverer til høyere (for eksempel meg med 1306m og får 25/5). Men da er den ikke alltid like stabil heller. Tror ikke du får vdsl, da montør sa til meg at han synest det var rart jeg fikk vdsl engang. Jeg har tråddiameter 0,6 forresten, vet ikke hva som er normalt jeg.

Jeg og har 2 aktive linjer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom alt går etter planen skal jeg kobles opp på VDSL i morgen.

 

Er litt skeptisk, da NGT aldri har sendt meg en bekreftelse på mail, men har kun opplyst meg via chatten deres om at datoen er 1. mars.

Når jeg kontaktet de på Fredag, sa han på chatten at de hadde fått en henvendelse fra montøren om at NGT hadde sendt dem noen feilaktige opplysninger slik at datoen kanskje ikke var 1.mars allikevel. Han kunne også opplyse om at dersom jeg ikke hørte noe så var alt i orden.

 

Jeg har ikke hørt noe, så jeg forventer montør på linjen min i morgen. Ordnet meg fri fra jobb når de opplyste datoen til meg for noen uker siden, forrige gang så ringte montøren og stresset noe voldsomt med å finne linjen min og ville inn i huset å sette på ett endestykke for å søke hvilken linje som var min. Den gang måtte avtale å møtes senere på dagen (kun flaks at han hadde tid den gang).

 

Så jeg blir mildt sagt forbannet om han ikke er her i morgen.

Lenke til kommentar

Dersom alt går etter planen skal jeg kobles opp på VDSL i morgen.

 

Er litt skeptisk, da NGT aldri har sendt meg en bekreftelse på mail, men har kun opplyst meg via chatten deres om at datoen er 1. mars.

Når jeg kontaktet de på Fredag, sa han på chatten at de hadde fått en henvendelse fra montøren om at NGT hadde sendt dem noen feilaktige opplysninger slik at datoen kanskje ikke var 1.mars allikevel. Han kunne også opplyse om at dersom jeg ikke hørte noe så var alt i orden.

 

Jeg har ikke hørt noe, så jeg forventer montør på linjen min i morgen. Ordnet meg fri fra jobb når de opplyste datoen til meg for noen uker siden, forrige gang så ringte montøren og stresset noe voldsomt med å finne linjen min og ville inn i huset å sette på ett endestykke for å søke hvilken linje som var min. Den gang måtte avtale å møtes senere på dagen (kun flaks at han hadde tid den gang).

 

Så jeg blir mildt sagt forbannet om han ikke er her i morgen.

 

Gjør som alle andre, ring montøren i morgen tidlig for å sjekke om det skjer noe.

Er jo tross alt en 3dje part som gjør jobben for ISP`ene, så ser ikke helt grunn til å skylde på ISP`ene heller.

Det hender montørene må ut på SLA oppdrag, da vil vanlige oppdrag som omkobling til en VDSL linje bli nedprioritert.

Har skjedd meg en gang, da ringe montøren meg og ga beskjed at han kom dagen etter.

Lenke til kommentar

Fikk VDSL i dag, men ikke gode hastigheter.

Har 1100 meter til sentral og varierende tråddiamenter.

 

 

B0 Traffic Type: PTM

B0 Line Rate - Upstream (Kbps): 3263

B0 Line Rate - Downstream (Kbps): 13350

B1 Traffic Type: Inactive

B1 Line Rate - Upstream (Kbps): 0

B1 Line Rate - Downstream (Kbps): 0

LAN IP Address: 10.0.0.1

Default Gateway: xxxxxxxxxxxx

Primary DNS Server: 217.13.7.140

Secondary DNS Server: 217.13.4.24

Date/Time: Tue Mar 1 14:26:28 2011

 

 

Det jeg ikke skjønner helt, er at jeg av 30/5, får hele 3 opp, men kun 13000 ned.

Føler at forholdet ikke henger helt på grep, trodde at jeg med kun 13000 ned ville få sett en langt lavere opphastighet en hva jeg får.

Lenke til kommentar

Kontaktet NGT vedr kun 13000 ned problematikken, de har prøvd å kjøre en "oppgrader" + en "reset" på linjen min uten at det hjalp noe.

Har uansett lagt merke til at ip-adressen min ikke har forandret seg noe siden jeg hadde ADSL2.

 

Jeg gikk fra:

 

Adsl2: 12000/800

til

Vdsl: 13000/3000 på en 30000/5000

 

Hadde kanskje forventet meg noe høyere ned hastighet selv om jeg viste det kom til å bli et stykke fra 30k/5k

Lenke til kommentar

Er verdt å teste ja, skal prøve dette å se hva som skjer. Føler ikke ting henger helt på greip med det jeg har lest tidligere om at opphastigheten er det som ryker først. Hos meg virker det som ned hastigheten er den som ting har gått utover

 

EDIT: Nei, fortsatt ikke blitt tildelt ny ip. Tror jeg er stuck med 13/3 :)

Endret av Solsviken
Lenke til kommentar

Som nevnt tidligere har jeg fått VDSL2 etter mye frem og tilbake av NGT.

 

Jeg hadde følgende kapaksverdier:

Resultat av validering:
(21) Det angitte produktet kan ikke bestilles fordi linjelengden er for lang.
Merknader:
Linjelengde sentral-endefordeler er for lang: 1156 meter

 

Jeg fikk da følgende resultat:

1179271825.png

 

 

Jeg kontaktet NGT hvor jeg sa at det måtte være noe galt med kablingen, da jeg ikke fikk de verdiene til å stemme.

De avviste blankt å sa jeg ikke kunne forvente mer.

 

Kontaktet Relacom privat og etter de har vært her i dag syncer jeg på følgende:

1192535817.png

 

De gjorde egentlig ikke så mye, de rotet opp i inntaket, uten å gjøre noe (viste ikke hvilket parkabel som gikk ned til meg) og terminerte på nytt nede hos meg.

 

De poengterte også at det er noe som ikke er helt korrekt med kablingen ned. Blant annet at det ikke er samme kabel som går fra inntaket og ned til veggen min, ergo det er innom et koblingspunkt i en av de andre leilighetene som ikke er lov i dag vist nok.

 

Uansett, jeg med mine varierende tråddiameter og en på "papiret" dårlig linje klarer å få OK resultater ut av 30/5 linjen.

Lenke til kommentar

da venter jeg bare på oppkoblingsdatoen 16.mars. Modem osv har jeg fått :) Blir spennende hvordan linja skal bli, fra å gå til ADSL turbo 12/0,6 til 25/5.

 

Dette var det som stod på meg... her står det jo ikke hvor lan tråddiameteren er?

 

Merknader:

VDSL er tilgjengelig, men det mangler stabilitetsmålinger. Linjen kan i noen tilfeller være utsatt for støy (som gir dårlige forhold for VDSL)

Total linjelengde inkludert inntak: 909 meter

Lengde på inntak: 5 meter

Tråddiameter: Varierer mellom flere tråddiametre

Fabrikat på utstyr: A7302B

Mulig produktklasse: VDSL 25/5

Lenke til kommentar

Er verdt å teste ja, skal prøve dette å se hva som skjer. Føler ikke ting henger helt på greip med det jeg har lest tidligere om at opphastigheten er det som ryker først. Hos meg virker det som ned hastigheten er den som ting har gått utover

EDIT: Nei, fortsatt ikke blitt tildelt ny ip. Tror jeg er stuck med 13/3 :)

Det er mulig du har gjort noe feil..

Koblet du op det nye modemet etter at linjen var oppgradert? Hvis ikke, kan det hende at modemet ditt sitter med informasjon om den gamle linja du har, og dermed får den ikke oppdatert seg.

Har du montert på støyfilteret ?

Har du bridge eller standard konfig ?

To spørsmål:

Hva har varierende tåddiameter å si for den enkelte bruker ? Er lavere eller høyere tråddiameter ønskelig ?

Endret av SpecialForce
Lenke til kommentar

Vist du leser litt videre, så ser du jeg har kommet med et forklarende post om hva som var galt :)

Varierende tråddiameter vil si at på de forskjellige linjestykkene er det benyttet forskjellig diameter på kopperkabelen.

 

jo høyere diameter jo bedre:) 0,6 er vel det som brukes i dag.

Signalet kan fraktes lenger med høy-kvalitet med 0,6 en med mindre.

Endret av Solsviken
Lenke til kommentar

1196862596.png

:p VDSL2 fra powertech

 

Total linjelengde inkludert inntak: 761 meter

Lengde på inntak: 15 meter

Tråddiameter: Varierer mellom flere tråddiametre

 

 

Trinn 1

Linjelengde: 152

Tråddiameter: 06

Trinn 2

Linjelengde: 594

Tråddiameter: 04

Endret av -Night-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...