Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvorfor får russen gjøre hva de vil?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ta deg en bolle.

 

Greit at du synes det er harry, men hvem er du som skal komme her og fortelle andre at de "ikke trenger å feste mer, egentlig"?

 

Har du noen gang prøvd å ha det gøy? Det kan være givende fra tid til annen. Anbefales.

 

 

Nei, altså, jeg har ikke lyst til å bli hatet å forumet så jeg setter streken der på personangrepene.

 

Om og hvor ofte jeg har det gøy er ikke relevant til denne debatten, men nå består ikke ''gøy'' bare av fyll, puling og mobbing av andre for meg heller.

Lenke til kommentar

Ikke i samme grad.

Ikke? Så i mai mnd vil hjernen min gjøre en helomveltning og plutselig instille seg på mus?

 

Nice to know. Takk for at du forteller meg dette.

 

--

 

 

Ta deg en bolle.

 

Greit at du synes det er harry, men hvem er du som skal komme her og fortelle andre at de "ikke trenger å feste mer, egentlig"?

 

Har du noen gang prøvd å ha det gøy? Det kan være givende fra tid til annen. Anbefales.

 

 

Nei, altså, jeg har ikke lyst til å bli hatet å forumet så jeg setter streken der på personangrepene.

 

Om og hvor ofte jeg har det gøy er ikke relevant til denne debatten, men nå består ikke ''gøy'' bare av fyll, puling og mobbing av andre for meg heller.

Beklager personangrepene.

 

Anyways. Hvis du i det hele tatt har tatt deg tiden til å lese gjennom innleggene mine i denne tråden, ville du fort skjønt at jeg ikke anser puling og mobbing av andre som "moro".

 

Det som provoserer meg er måten du skjærer all russ under én kam på. Du fremstiller det som at alle som er russ mobber andre. Alle som er russ plager andre. Alle som er russ drikker seg drita og gir totalt faen i eksamnene sine. Du har ikke grunnlag for å kunne komme med slike påstander, og det vet du. Dét irriterer.

Endret av Ajaco
Lenke til kommentar

Beklager personangrepene.

 

Anyways. Hvis du i det hele tatt har tatt deg tiden til å lese gjennom innleggene mine i denne tråden, ville du fort skjønt at jeg ikke anser puling og mobbing av andre som "moro".

 

Det som provoserer meg er måten du skjærer all russ under én kam på. Du fremstiller det som at alle som er russ mobber andre. Alle som er russ plager andre. Alle som er russ drikker seg drita og gir totalt faen i eksamnene sine. Du har ikke grunnlag for å kunne komme med slike påstander, og det vet du. Dét irriterer.

 

Jeg mener ikke på ingen måte at alle er sånn, min lillesøster er russ i år og en av mine beste venner tok russetiden helt ut med tryvann og alt det der og.

 

Men jeg syns fremdeles at det er ett pengesluk, når det er omtrent forventet at man bruker minst en 1000lapp på russeantrekk, og gjerne noen flere tusen på treff og enda mer russekort og stensiler og alt det rare man liksom skal kjøpe seg. Det blir jo ett pengesluk for en student, og all festningen midt i eksamensperioden sier jo seg selv. Det virker som om hele opplegget har gått ut av kontroll og ingen har lyst til å ta ansvar for at det er enkelte ting som må forandres, som blant annet sikkerheten til ungdommene når de er på disse treffene.

 

Det rare er at jeg var den første på u.skolen som begynte å drikke og drive på med gutter. Oh, how the times have changed me :roll:

Lenke til kommentar

Russetida er ein tid der det er om å gjera mest mogleg faenskap på kortast mogleg tid. And thats why we love it! :love:

Da har vi to et svært forskjellig syn på russetiden.

 

For meg er russetiden en tid der man skal reise rundt, ha det gøy med venner, og feste som aldri før. For meg handler det om å møte nye mennesker jeg kan ha det gøy med, og dele gleden min over at jeg er ferdig på VGS.

 

Å dynke hverandre i snøen, bedrive faenskap og brekke bena på hverandre ser jeg på som primitivt, eller noe en i 5. klasse kunne gjort.

 

 

Beklager personangrepene.

 

Anyways. Hvis du i det hele tatt har tatt deg tiden til å lese gjennom innleggene mine i denne tråden, ville du fort skjønt at jeg ikke anser puling og mobbing av andre som "moro".

 

Det som provoserer meg er måten du skjærer all russ under én kam på. Du fremstiller det som at alle som er russ mobber andre. Alle som er russ plager andre. Alle som er russ drikker seg drita og gir totalt faen i eksamnene sine. Du har ikke grunnlag for å kunne komme med slike påstander, og det vet du. Dét irriterer.

 

Jeg mener ikke på ingen måte at alle er sånn, min lillesøster er russ i år og en av mine beste venner tok russetiden helt ut med tryvann og alt det der og.

 

Men jeg syns fremdeles at det er ett pengesluk, når det er omtrent forventet at man bruker minst en 1000lapp på russeantrekk, og gjerne noen flere tusen på treff og enda mer russekort og stensiler og alt det rare man liksom skal kjøpe seg. Det blir jo ett pengesluk for en student, og all festningen midt i eksamensperioden sier jo seg selv. Det virker som om hele opplegget har gått ut av kontroll og ingen har lyst til å ta ansvar for at det er enkelte ting som må forandres, som blant annet sikkerheten til ungdommene når de er på disse treffene.

 

Det rare er at jeg var den første på u.skolen som begynte å drikke og drive på med gutter. Oh, how the times have changed me :roll:

En ting kan jeg si med en gang. Sikkerheten på de arrangementene blir tatt alvorlig, og hvis du så mye som hadde giddet å lest om noen av de treffene hadde du vært enig med meg. Kan sitere når jeg kommer hjem (har dårlig tid nå).

 

Grunnpakke med russeklær, russekort, russelappen, kan du får for ca 300kr. Hvis det er DET som må betales for å ha det gøy, betaler jeg det gjerne.

 

Og angående arrangementene.. det er haugevis med folk. Det er store arrangementer som krever mye planlegging, mye utstyr, og en del booking. Det er klart slikt koster penger. JEg synes ikke 1000kr er mye å be om for noe du mest sansynlig vil huske resten av livet. Det blir som en musikkfestival. Er det også pengesluk?

Endret av Ajaco
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ta deg en bolle.

 

Greit at du synes det er harry, men hvem er du som skal komme her og fortelle andre at de "ikke trenger å feste mer, egentlig"?

 

Har du noen gang prøvd å ha det gøy? Det kan være givende fra tid til annen. Anbefales.

 

 

Nei, altså, jeg har ikke lyst til å bli hatet å forumet så jeg setter streken der på personangrepene.

 

Om og hvor ofte jeg har det gøy er ikke relevant til denne debatten, men nå består ikke ''gøy'' bare av fyll, puling og mobbing av andre for meg heller.

 

Var ikke i nærheten av personangrep. Beklager selvfølgelig om du føler deg behandlet på en lite kul måte, men det er vel en grei diskusjonsmåte å be noen om å slutte å syte egentlig. Det er hvertfall en effektiv måte å få fram en mening/et poeng på. Hva mener du med at jeg ikke trenger å feste mer? Og hvor fikk du inn mobbing av andre i en diskusjon om russ? Det er mobbing i stor og liten grad på alle samfunnsnivå, og burde ikke tenkes på i anledning russ med mindre man debatterer på vegne av trådstarters innlegg.

 

Det er forresten latterlig av deg å redusere russ til "fyll, puling og mobbing". Ikke akkurat nevneverdig diskutering fra din side heller.

Lenke til kommentar

Var ikke i nærheten av personangrep. Beklager selvfølgelig om du føler deg behandlet på en lite kul måte, men det er vel en grei diskusjonsmåte å be noen om å slutte å syte egentlig. Det er hvertfall en effektiv måte å få fram en mening/et poeng på. Hva mener du med at jeg ikke trenger å feste mer? Og hvor fikk du inn mobbing av andre i en diskusjon om russ? Det er mobbing i stor og liten grad på alle samfunnsnivå, og burde ikke tenkes på i anledning russ med mindre man debatterer på vegne av trådstarters innlegg.

 

Det er forresten latterlig av deg å redusere russ til "fyll, puling og mobbing". Ikke akkurat nevneverdig diskutering fra din side heller.

 

Det var en ukul kommentar fra min side som egentlig ikke skulle vært uttalt (eller skrevet).

 

Det er da vitterlig ikke bare TS som har opplevd mobbing fra russen, så jeg føler at jeg har all rett til å dra inn mobbing.

 

Ikke reduserte jeg russ til kun fyll, puling og mobbing, men det virker som om det er det russetiden har blitt ''kokt'' ned til dessverre.

Lenke til kommentar

Uh, grunnen til at folk gidder er jo fordi det er vanvittig gøy!! Men det er helt klart mulig å ha det gøy uten å måtte sette seg i gjeld og uten å måtte ty til vold og dritt.

ÅJA! Så GØY å dra til dyre begivenheter hvor man som jente ikke kan gå ut i skogen og pisse alene uten å risikere å bli voldtatt! Så gøy, så gøy!!!

Hvis du tror at det er dette russetiden dreier seg om så kan jeg godt forstå at du har et svært anstrengt forhold til den. Vold hører ikke hjemme i russetiden, men selvsagt er det alltids noen råtne egg som skal lage dritt. Og beklageligvis er det selvsagt disse som får medias fokus slik at feiringen blir fremstilt som en voldsorgie.

Lenke til kommentar

Var ikke i nærheten av personangrep. Beklager selvfølgelig om du føler deg behandlet på en lite kul måte, men det er vel en grei diskusjonsmåte å be noen om å slutte å syte egentlig. Det er hvertfall en effektiv måte å få fram en mening/et poeng på. Hva mener du med at jeg ikke trenger å feste mer? Og hvor fikk du inn mobbing av andre i en diskusjon om russ? Det er mobbing i stor og liten grad på alle samfunnsnivå, og burde ikke tenkes på i anledning russ med mindre man debatterer på vegne av trådstarters innlegg.

 

Det er forresten latterlig av deg å redusere russ til "fyll, puling og mobbing". Ikke akkurat nevneverdig diskutering fra din side heller.

 

Det var en ukul kommentar fra min side som egentlig ikke skulle vært uttalt (eller skrevet).

 

Det er da vitterlig ikke bare TS som har opplevd mobbing fra russen, så jeg føler at jeg har all rett til å dra inn mobbing.

 

Ikke reduserte jeg russ til kun fyll, puling og mobbing, men det virker som om det er det russetiden har blitt ''kokt'' ned til dessverre.

 

Høres ut som en ukomfortabel og lite kul plass å være på om det er den erfaringen du sitter igjen med. Håper virkelig ikke jeg vil møte på slike settinger når jeg/vi drar rundt å fester i dette kullet. Vil heller tro ethvert forsøk på slibrighet eller vold ville blitt slått ned på av beefe bolere som lette etter et påskudd til å slå noen ned i brisenhet hehe. Men jeg vet ikke.

 

Kanskje det er sånn på plasser som tryvann. Har hvertfall sykt lyst til å dra dit. Ser VILT ut på promovideoene, men dyrt er det!

Endret av Narsissisten
Lenke til kommentar

Tryvann og de andre treffene er råe, Narsissisten. Gled deg! :)

 

Russetiden bringer med seg en del dritt, men også mye bra. På Tryvannstreffene i 2009 skjedde det en del dritt, men i fjor skjedde det relativt lite. Det var en ring som ble stengt tre ganger på én kveld pga. rivalisering mellom to busser i den samme ringen, men bortsett fra det så skjedde det lite negativt.

 

Noen steder tar russen det helt ut, og det er "råtne egg" i hver generasjon. Det suger for resten, for du kan fort merke "stempelet" du får ved å være russ. Jeg merket ihvertfall det da jeg var russ. Om dere er flere enn to stykker i russeklær som skal inn på en bensinstasjon/butikk elns: glem det.

 

Men det er sånn det er. Russetiden er en helt annerledes tid enn det du vanligvis er vant til, og hovedmålet for de aller, aller fleste er rett og slett å bare ha det gøy. Dessverre er det også noen få som er så ynkelige og patetiske at de må ha det gøy ved å lage kvalme og faenskap overfor andre. Det er gjerne disse som også får hovedfokuset, og det er feil. Slike ting har ikke noe med russefeiringen å gjøre, selv om enkelte drar den koblingen pga. det som blir blåst opp i media.

 

Så det er alltid noen få som ødelegger for den store majoriteten. Det er trist, men samtidig så er det bra å se hvordan denne majoriteten tar avstand fra slike handlinger og ikke gir uttrykk for annet enn at de bare vil ha det (ekstremt) gøy. Dessverre havner dette sjeldent i fokus.

 

De fleste har hver sine oppfatninger av hva det er å ha det moro, men alle jeg kjenner er enige i en ting, og det er at russetiden var ekstremt artig. Ikke fordi du drikker deg drita og bråker, men fordi du feirer at VGS er over, og at du har det sosialt og gøy med andre mennesker. Og det er nettopp det sosiale jeg husker best fra russetiden. Hvordan du kunne snakke med folk du bare hadde møtt én gang før, eller folk du aldri hadde møtt før. De aller fleste var liksom bare venner sånn uten videre, fordi vi hadde et felles mål: å ha det gøy sammen.

 

Russetiden var en fantastisk tid. Kunne lett opplevd den om igjen. Og til dere som skal være russ i år: Ha det helt latterlig gøy, men på en måte dere selv ville godtatt. God feiring til alle sammen! :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Startet russetiden når jeg var 12-13 jeg. Riktignok uten russetøy og tryvann, men dog hadde det gøy, festa, drakk og herja. Men å kødde med folk uten grunn har jeg holdt meg for god til.

 

Den reelle russetiden droppet jeg konsekvent da jeg ikke trenger en bukse med hvit skrift på for å feste, og jeg ville ikke assosieres med apekatter som har sittet et liv foran PCen og spilt cs, for deretter å finne ut at "nå kan jeg gjøre hva faen jeg vil uten konsekvenser. For jeg har rød bukse på" :tease:

 

Grunnet ganske utagerende festing så ble det også til at jeg gikk 3 år på GK, og dette kombinert med hard styrketrening 5 dager i uka var egentlig ganske praktisk når de jævlene kom bort for å fyre på førsteklassingene.

1* Jeg var større en de.

2* Treningsbaggen jeg alltid hadde med meg var akkurat stor nok til å romme et 28" balltre.

3* En flokk russetasser på herjetur snur fort på hælen når en godt trent kar drar et balltre halvveis ut av en bag, ser stygt på dem og setter seg rolig ned og tar en røyk :w00t:

Lenke til kommentar

Startet russetiden når jeg var 12-13 jeg. Riktignok uten russetøy og tryvann, men dog hadde det gøy, festa, drakk og herja. Men å kødde med folk uten grunn har jeg holdt meg for god til.

 

Den reelle russetiden droppet jeg konsekvent da jeg ikke trenger en bukse med hvit skrift på for å feste, og jeg ville ikke assosieres med apekatter som har sittet et liv foran PCen og spilt cs, for deretter å finne ut at "nå kan jeg gjøre hva faen jeg vil uten konsekvenser. For jeg har rød bukse på" :tease:

 

Grunnet ganske utagerende festing så ble det også til at jeg gikk 3 år på GK, og dette kombinert med hard styrketrening 5 dager i uka var egentlig ganske praktisk når de jævlene kom bort for å fyre på førsteklassingene.

1* Jeg var større en de.

2* Treningsbaggen jeg alltid hadde med meg var akkurat stor nok til å romme et 28" balltre.

3* En flokk russetasser på herjetur snur fort på hælen når en godt trent kar drar et balltre halvveis ut av en bag, ser stygt på dem og setter seg rolig ned og tar en røyk :w00t:

 

Tror jeg heller fester med apekatter du velger å generalisere, enn noen som går med et balltre i treningsbaggen sin.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det vi ser er jo resultatet av den sosialistisk inspirerte "men vær så snill" oppdragelse der "grenser" er noen man leser om i historiebøkene, og barna blir møtt med "jeg er ikke sint bare veldig veldig skuffet" i steden for husarest og røde ører.

 

Samtidig er de ikke annet en sytunger når det kommer til dem selv.

 

 

Til TS: Du lot dem gjøre hva dem ville. Hva forventet du? At rektor, mamma, pappe, politiet eller statsministeren skulle komme å ordne saken for deg? Hva med å bli kitt putene under arma og gjøre noe emd saken selv, i steden for å bli pushet slik?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...