Gå til innhold

Hva er ditt favorittobjektiv ?


Anbefalte innlegg

Etter at jeg for noen uker siden tok en "FX-pause" og skiftet tilbake til DX i form av D7000 har AFS 35/1,8 stort sett stått på kamera.

 

Det er et fantastisk bra objektiv, skarpt fra 1,8, nydelig bokeh og latterlig billig.

 

Må forresten også benytte anledningen til å skryte litt av D7000. Jeg kom fra D3/D700 og må vel si at egenskapene til D7000 på ISO 3200 og 6400 er så gode at ISO-egenskaper i seg selv ikke er grunn for meg til å skifte tilbake til FX. D700/D3 har nok fremdeles et lite overtak på høy ISO i forhold til D7000, men det er temmelig marginalt.

Så når jeg kjøper FX neste gang blir det for å kombinere det med Nikons nye AFS 35/1,4 og ikke for å få bedre høy ISO.

 

Så enig, så enig.. ISO3200-6400 og f/1.8 = gode innebilder uten blits. :) D7000 er et temmelig robust hus (iforhold til D3100 som jeg hadde hvertfall), men til og med med et så lite objektiv som 35 f/1.8 ligger det godt og bra balansert i henda føler nå jeg. :)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Det står mellom to objektiver:

 

Nikkor 180mm f2.8 AI

En god gammel manuell klassiker laget i slutten av 1980 i følge serienummeret.

Bruker den til portretter og som tele, men jeg har også brukt den til "macro" og det fungerer forbausende bra.

 

 

 

Nikkor 14mm f2.8 D

Ultravidvinkel, ikke helt fisheye, men det er ikke langt unna.

Landskap, perspektiv og himmel er vel det jeg bruker den til mest.

 

 

 

Begge to brukes på en D3s.

Lenke til kommentar

Sigma-objektiv er kjent for å front- eller bak-fokusere. 7D har muligheten for å justere dette.

er ikke nødvendigvis det det går på heller.. mine sigmaer (30mm og 50mm) hadde ikke noen form for konstant front/bakfokus-feil som det kunne kompenseres for med MFA.. de hadde en vill blanding av begge deler, uten at det var noen logikk i det.. de var bare ekstremt upresise rett og slett.. -selv etter å ha blitt kalibrert av sigma, opp mot mine kameraer.. endte med å selge dem og kjøpe canon 50/1.4 isteden. den har en AF-presisjon av en helt annen verden sammenliknet sigmaene jeg hadde..

Lenke til kommentar

I disse dager står det mellom Nikkor 17-55mm f2.8 og Nikon 50mm f1.8 E-series. Den første gir fine skarpe bilder, er rask og bygd som en stridsvogn, og den andre en knøtt liten, faktisk noe av det minste Nikon har laget noen gang, og gir gode portrettbilder.

Lenke til kommentar

Mitt favorittobjektiv er nettopp den Sigmaen Gibos og Joaaso hater (30mm f/1,4). Dere har rett i at fokusen er noe upresis og det skyldes at den er ganske uskarp utenfor senter på f/1,4 (den blenderen der fokus måles). Ved bruk av fokuspunkter utenfor senter forvirrer denne uskarpheten fokusdetektoren og gjør fokuspunktet litt uberegnelig. I tillegg har dette objektivet ganske buet fokusplan som kompliserer det ytterligere. Ved "perfekt" treff på fokuspunkter som ligger langt utenfor senter så blir det fokusfeil i midten av bildet. Alle disse fokusproblemene forsvinner som dugg for sola hvis man bruker spot-fokus i midten. Selv på f/1,4 er den relativt skarp i midten og gir forutsigbar og korrekt fokus i midten.

 

Sigma 30mm f/1,4 er ikke bra når:

- man tar nærbilder av murvegger med stor blender

- man insisterer på å bruke mange fokuspunkter

 

Til "alt" annet er den genial. Kjapp og presis autofokus, fantastisk inneobjektiv, god bokeh, fin brennvidde til gruppebilder og situasjonsbilder.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En annen ting som gjelder 30mm f/1.4, er at fokusplan er kurvet, slik at hvis man fokuserer og rekomponerer, så hender det at det blir bare tull. Et relativt krevende objektiv med andre ord.

 

Jeg hadde ingen problemer med Sigma 50mm f/1.4 - den var vesentlig mer trivelig enn Canons tilsvarende.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Dvs. ved bruk av mange fokuspunkter og treff med fokuspunkter som ligger utenfor senter så vil perfekt fokus på de gi feil fokus i midten av bildet. Alle disse fokusproblemene forsvinner som dugg for sola hvis man bruker spot-fokus i midten. Selv på f/1,4 er den relativt skarp i midten og gir forutsigbar og korrekt fokus i midten.

 

Til "alt" annet er den genial. Kjapp og presis autofokus, fantastisk inneobjektiv, god bokeh.

 

Har samme erfaring ad krav til kun senterfokus! Før jeg fant ut av dette trodde jeg at jeg hadde gjort et skikkelig bomkjøp...

Lenke til kommentar

Mitt favorittobjektiv er nettopp den Sigmaen Gibos og Joaaso hater (30mm f/1,4).

skal sies at jeg likte 30mm'ern veldig godt sånn bortsett fra AF'en da.. har tatt noen av mine absolutte favorittbilder med den, så jeg hater den ikke...;) det var imidlertid ikke senterfokus o.l. som var problemet med mine -selv i kontrollerte tester med kun senterfokus, hadde de forskjellige avvik fra bilde til bilde..

Endret av Joaaso
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest member-101642

Canon EF 85mm f/1.8 USM er min favoritt. Solid konstruksjon, rask og presis autofokus og skarpt. Ellers liker jeg uttrykket bildene får med dette objektivet. 50mm har jeg aldri likt på cropformat.

Endret av member-101642
Lenke til kommentar

Tror jeg blir med i Sigma 30/1,4-klubben. Veldig anvendelig sak. Praktisk brennvidde, behagelig boké -- har generelt stort sett bare positive ting å si om den. AF-en fungerer akseptabelt på D7000. Litt plagsomt at den prøver å motarbeide meg når jeg vil overstyre AF i AF-C-modus, men det er ikke verre enn å bruke AF-L-knappen. Vanesak. Det jeg har opplevd av for- og bakfokus er brukerfeil (noe jeg tror er veldig utbredt med den glugga).

 

Har også lyst til å svare 1936 Carl Zeiss Jena Sonnar 5cm 1:2, fordi den er liten og sammenleggbar, men Contax II-en min virker ikke, så jeg bruker den jo egentlig ikke. Har spurt Camera & Videoteknikk om de kan reparere den. Håper de kan påta seg oppdraget.

Lenke til kommentar

Sigma 30 mm f/1,4 er det eneste jeg savner på fullformat. Ellers har jeg funnet like bra og bedre objektiver, noe dyrere og noe billigere.

 

For øyeblikket bruker jeg Nikon 50 mm f/1,8D Det er knakende skarpt, lett, har innebygget solblender, god kontrast, fine farger og fokuserer raskt. Det tegner særegent ute av fokus. Det er noen ganger en fordel og andre ganger en bakdel. Det er ikke alltid en autistiskperfeksjonistisk smørbokeh gjør seg så bra. Bildene kan fort få et sterilt og kunstig preg. Så hvis man skal være en komplett fotograf så trenger man flere faste normalobjektiver sånn at man kan bruke det som gir det uttrykket man vil ha i en gitt situasjon.

 

Hvis jeg vil være mer kreativ så drar jeg fram Nikon 50 mm f/1,2 som kan trylle fram spøkelser på høylys dag.

 

Hvis jeg ikke vet helt hva jeg skal ta bilder av så bruker jeg Nikon 24-120 mm f/4 som alltid leverer.

Lenke til kommentar

Så hvis man skal være en komplett fotograf så trenger man flere faste normalobjektiver sånn at man kan bruke det som gir det uttrykket man vil ha i en gitt situasjon.

Tja, personlig kvitta jeg meg med Sigma 50/1.4 rimelig raskt - synes faktisk normalperspektiv er litt kjedelig. Sikkert bare jeg som er sær - men foretrekker nesten bestandig enten noe videre eller noe litt lengre enn normal. Likte forøvrig 50mm veldig godt på crop - så det er ikke utenkelig at jeg handler en 85mm en elleranna dag - når jeg har penger nok til å handle fotoutstyr igjen. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...